Isnin, 25 Oktober 2010

SATU LAGI PENCAPAIAN NEGARA





LAUNGAN HEBAT MEMECAH REKOD




SATU MALAYSIA SEJUTA PUISI CATAT REKOD – berita hairan

Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mencatat sejarah apabila menerima pengiktirafan Malaysia Book of Records (MBR) menerusi pembacaan rangkap puisi 1Malaysia terbanyak sempena acara 1Malaysia Sejuta Puisi di sini, semalam.

Pada acara itu, 360 pembaca puisi pelbagai bangsa di kalangan kakitangan PNM, pensyarah dan pelajar UPSI, penyair, selebriti serta pengguna perpustakaan membacakan 10,118 rangkap puisi moden dan tradisional selama 34 jam 36 saat tanpa henti bermula sejak 12 tengah malam Sabtu lalu.


SATU LAGI REKOD TERCATAT

Tiga buah univesiti tempatan telah mencatat sejarah. Pelajar pelajar dari Universiti Malaya, Universiti Kuala Lumpur dan Universiti Teknoloji Islam dan Multimedia Jarak Jauh dan Dekat telah menerima pengiktirafan Malaysian Book of Records (MBR) menerusi ‘laungan teramai serentak’.

Seramai 27,846 orang para pelajar dari tiga institusi pengajian tinggi ini telah serentak berjaya melaungkan ‘ Pantat Mak kau lebar nyiru !

Ini telah memecah rekod lungan lama yang dipegang oleh Kolej Damansara Utama dan Universiti Multi Media. Rekod tahun 2008 ini hanya berjaya dilaungakan serentak oleh 27,844 orang pelajar. Pada tahun itu pelajar hanya berjaya melaungkan ‘Pantat Mak kau lebar’.

Mengikut pegawai MBR Zulhari Mat Zain ini bukan hanya menjadi rekod baru kerana jumlah ditambah dengan partisipasi dua orang lagi mahasiswa. Penambahan perkataan ‘nyiru’ dilihat sebagai satu penemuan baru. Malah menurut Zulhari Mat Zain pada tahun lalu penganjur telah gagal untuk memikir perkataan nyiru ini.Rekod ini adalah satu pencapaian yang amat amat dibanggakan oleh rakyat Malaysia.

Sijil pengiktifaran itu disampaikan pegawai MBR, Zulhairi Md Zain kepada Timbalan Ketua Setiausaha (Penerangan), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Dr Rothiah Omar di majlis penutup Malam Satu Malaysia Pantat Mak Kau kelmarin.(TT)

47 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM bang Isham

Ko ni betul la..kah..kah...kah...Hebat lawak bang ari ni.

tak boleh nak stop gelak sebab membayangkan laungan yang bergema memenuhi stadium...kih..kih...kih

HantamSajalahLabu berkata...

Bro, ini berita Kah... kah.. kah... ke, Ha.. ha.. ha..?

Tanpa Nama berkata...

Apasal budak2 (& pensyarah) U sekarang suko buek kojo bangang?


Tanpa Nama berkata...

macam syial!!!sampai terguling dog aku duk gelak tadi.muahahahahahahaha...

ducesse berkata...

makin pelik universiti kat malaysia ni.. ranking akademik makin jatuh, sekarang duk sibuk buat rekod macam2.. siling 1malaysia, gula-gula 1malaysia, puisi 1malaysia..

woitt..

korang lepas kluar u nak keje wat rekod jer ke?

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum,

Asyik-asyik pecah rekod benda yang KURANG mendatangkan faedah. Jangan-jangan MBR ni nak sabotaj minda orang Malaysia tak?. Bayangkan kalau 27,846 orang pelajar ~ tentunya yang terpintar ~ ini berpadu-otak tiga orang satu kumpulan cuba cipta perkataan Melayu baru, lukis bendera Malaysia baru, atau lagu Negaraku yang baru, tentu hasilnya hebat sekali. Faedahnya boleh diguna hingga kebeberapa keturunan. Dengan 34-jam+36-saat tanpa henti tentunya akan kaya bahasa kita, canggih bendera kita, dan lagu Negara Kita yang penuh semangatnya.

DBP tentu suka, tak kan bosnya tak nampak bonusnya. Tapi janganlah yang 'sion dan tion' itu dijadikan nasi sahaja. Dah banyak jenis nasi kita ada, semuanya sedap-sedap belaka.

Tanpa Nama berkata...

ini Lagi 1 kerja bodoh. Betapa ramainya Melayu yang bodoh dan dibodohkan oleh gerombolan.Dah bodoh,Bangang pulak.

Tanpa Nama berkata...

salam bang

ko buat lawak kan? tapi ada orang bagi komen beriya-iya macam betul..tu lah yang benar dah jadi lawak. yang lawak jadi benar...kah..kah bijak betul bang reka lawak

kah..kah

apalah pembaca tt..jgnla serious sangat ni cerita rekaanla...takkanlah ada orang nak jerit pasal
tu kot...ha..ha....hah

Tanpa Nama berkata...

PANTAT MAK KAU LEBAR NYIRU

KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH

Pantek sapo bro

BIK MAMA

KAH KAH KAH KAH

Orang Kelawar berkata...

Terkikek-kikek nak pocah perut lawak bang Isham ni la.Bagi den tak payah nak boli majalah gila-gila atau ujang,baca blog abang ni dah terkekek-kekek golak.
Ontahla,budak-budak U sekarang termasukla pensyarahnya sekali.Makin lamo makin bertambah bangang dan bongok.Macam UPSI,nun tak jauh dari UPSI,disekeliling UPSI terlalu banyak kampung kampung yang mundur dan kesedaran penduduknya tentang pelajaran masih rendah.Alangkah cantik dan indah sekali buat program yang berterusan atau pecahkan rekod buat program motivasi tanpa henti sepanjang tahun atau bertahun tahun disetiap sekolah sekolah rendah disetiap kampung dan turun sekali pensyarah berkampung di kampung kampung tersebut.Banyak kampung-kampung disekitar UPSI antaranya kampung kelawar,kampung lubuk salak,kampung serigala dan berpuluh mungkin beratus lagi.Bawalah gerombolan UMNO sekali sebagai pembekal duit untuk program tersebut.Barulah dapat menaikkan martabat bangsa bila perihatin dan peka terhadap kepentingan ilmu serta menjiwa kesedaran dalam diri hasil dari motivasi.Beginilah antara ciri ciri student ada citra dan berwibawa.Perbanyakkan kerja kerja ke arah perjuangan dan sukarela yang mendatangkan manfaat jangka pendek dan panjang.

HALIMI MN berkata...

Tak lama lagi untuk pechakan rekod Guiness Stout Malaysia, kta nantikan acara membuang air besar secara terbuka dan serentak oleh seluruh IPT dan IPTS sempena menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke..... Tempat belum ditetapkan lagi.

Tanpa Nama berkata...

UPSI ni unibersiti cekgu cekgi...agak-agak camano la anak-anak murid depa nanti...

Tanpa Nama berkata...

org kata, takde rotan, akar pun berguna.

maksudnya, universiti kita ni, tak jadi yg terbaik dalam akademik pun takpe, jadi PEMBODEK upko pun dah kira cukup bagus. oxford mana boleh lawan bab rekod2 ni. cuba check rekod malaysia tu, haram takde nama oxford dgn monash university. kahakahkahakh

Mohsen Amdan berkata...

Wakakakaka..lawak macam haram..hahahaaha hampeh betul ;; terkeluar air mata aku

HantamSajalahLabu berkata...

Semua kojo2 bangang ni mesti ada nama "1Malaysia".

Kesimpulannya, kojo2 bangang nih semua nak MEMBODEK...

"Biar bangang asalkan bodek"


Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHAHA... sampai jatuh kerusi aku gelak... HAHAHAHAHA... tak patut, tak patut

Tanpa Nama berkata...

lawak terhebat zaman ini........
aku ni ada asma,gas plak tak bawak,mau mati gelak cam ni....mtak cukup nyawa!!!!

Tanpa Nama berkata...

kalau xnak hargai, at least tak perlu la politik semua bende..

Suku Samdol berkata...

hahaha
siot lu Hisam!
Cam betul ajer aku baca berita dari ko.

Betul la bangang punya pelajar2 kita nih. Sanggup buang masa buat benda2 yg xde faedah ...
yang sejuk kote tu gerombolan ajer.

xluluspm berkata...

adoiila kenapa ko tak jadi pengerusi pibg sekolah kat melaka tu..pecah rekod gak nanti ..ambik spm n mengandung serentak teramai 1M..kui3x

din kaki lutu dreba berkata...

kalau tambah satu perkataan lagi dah tentu ranking universiti kat malaysia naik ke rangking 1 hingga 10 terbaik di dunia.

"pantat mak kau lebar nyiru KELAPA"

bodo punya timb naib canselor hal ehwal pelajar

Unknown berkata...

oh, sedak crita ni, lucu lucu...jadi mude aku 4 minit ari ni

Tanpa Nama berkata...

hahhahahahahahah.. aku x bole tahan.. hahahahahahha.... pocah porut pakcik. boleh dpt Pulitzer Prize tulisan ini.. mcm haram lawak dia hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

wakakakaka...lawak antarabangsat..mmg bijak budak2 universiti skg neh

Tanpa Nama berkata...

hahaha....lawak terbaik tahun ni...hahahahahh

Tanpa Nama berkata...

bagi org mcm aku yg ketinggalan berita tanahair terkini 2-3hari kebelakangan ini (maklum la berapa hari tv dgn suratkhabar dok penuh cerita takde lain dari UMNgOk berkubang reramai kat bangunan Persatuan Warga Tak Cukup, tu pasal sengaja malas nak tengok berita):

KUALA LUMPUR: Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) dengan kerjasama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mencatat rekod dalam Malaysia Book of Records apabila menamatkan bacaan rangkap puisi '1Malaysia' terbanyak tanpa henti dalam tempoh 34 jam dan 36 saat hari ini.
Peristiwa bersejarah itu bermula pada 6 petang Jumaat dan berakhir kira-kira 10.30 pagi tadi dengan bacaan 10,118 rangkap puisi oleh 360 peserta daripada kalangan warga PNM, UPSI, Dewan Bahasa dan Pustaka, selebriti, penjawat awam, pelajar dan orang ramai.
Ketua Pengarah PNM, Datuk Raslin Abu Bakar berkata, puisi-puisi yang dideklamasikan itu bertemakan '1Malaysia' dan disertai oleh semua kaum.
"Program ini bukan sekadar untuk mencipta nama tetapi untuk menggalakkan pembudayaan bahasa Melayu dan juga menyemarakkan lagi gagasan 1Malaysia," katanya kepada media di sini.

kahkahkahkah
"puisi" -> "pussi"

kahkahkahkah
selama ni bertahun2 "pensyarah" unibesiti tempatan dok buat tesis dengan "niru" - sekali baru sekarang perasan kalau tambah 1 je lagi hurop, jadilah "nyiru"

kahkahkahkah terbaekkk dari tt!

-average joe-
klakka-la.blogspot
klickdefella(klakka-la)
twitter: averagejoeMY

ain fathihah fhm berkata...

laa, ini pun dipolitikkan?

tahniah

Tanpa Nama berkata...

salam....

motif apakah yang anda cuba sampaikan melalui entri sebegini?salahkan mencipta rekod?apa yang mereka buat merupakan suatu usaha..usaha mereka sendiri..mereka tidak perlu pujian dan sanjungan dari anda..mereka juga tidak mengacau hidup dan sensitiviti hidup anda..jadi apa perlunya entri sebegini menghiasi blog anda..ya benar..blog anda..suka hati anda..tapi apabila anda menulis sesuatu yang menyinggung sesitiviti orang lain..makanya saya terpanggil untuk memberi komen..anda tidak tahu betapa mereka berusaha gigih mencipta sebanyak puisi untuk menjayakan program ini..penciptaan puisi bukan suatu yang sia-sia..puisi adalah budaya Melayu kita..apakah salah memartabatkan sesuatu melalui puisi?saya agak pelik kerana anda melihat perkara ini sebagai sesuatu yang lelucon..anda cuba menghiburkan para pembaca anda dengan perkara yang sia-sia..sungguh!saya tersa geli hati apabila perkara ini diisukan oleh anda di sini...pesanan saya: luaskan minda yang sempit, lapangkan jiwa yang sempit, sucikan hati yang kotor..

nota hujungan:
hanya yang melalui pengalaman ini sahaja yang merasai nikmat kepuasannya..
para pengulas bolg ini sila jangan sempitkan minda anda yang sedia ada sempit itu..
sila luluskan ulasan ini!:)
sekian..wasalam~~

.: Si BungaKopi : . berkata...

alhamdulillah, masuk syurga kau lepas ni. mencarut la byk sikit.

Tanpa Nama berkata...

CIBAI LU SHAM....TERGOLAK AKU...SMPAI BOS AKU PUN JELING SEMACAM JER....LAWAK...CIBAI

shahmetal berkata...

KAHKAHKAHKAHKAHKH

ini memang lawak legend dari ko..
adui ini betul2 sarcasm terhabat ko setakat ni..

HAHAHHAHAHAHAHAHA

babilah baca dua tiga kali pon gelak lagi

wakmeli berkata...

apa punya la bodek laa universiti skrg ni...apa taknye..naib canselor dan juak2nya menjadi penaungnya...suma nak bodek pm...hancuss budak2...

Tanpa Nama berkata...

Kepada 02.45

Tak salah mencipta puisi, membaca puisi atau memecah rekod apapun. yang salah ialah membangangkan diri.
1. Cuba jawab kenapa puisi tu bertemakan IMalaysia? Tu bodekla...tu pun tak tau ka? Napa tak baca, reka,pecah rekod puisi kemanusiaan, demokrasi, menentang rasuah, penipuan pemimpin politik...dan macam2 lagilah.

2.Apa tujuan universiti terlibat dengan kerja2 bangang ni? Bodekla...tu pun tak tauka. U ingat universiti Ivy league cam Harvard, Oxford, Yale, Cambridge ada buat kerja-kerja bangang ka..

3. Apa tujuan pensyarah, pentadbir, pemimpin kat universiti buat kerja nak masuk Guiness Book of record..kerja membodekla..apa lagi. Pilihla tema Imalaysia. Besok Muhyidin punya slogan Sembab depa pun buat puisi sembab pulak. Tu pun tak tau ka?

4. Apa kaitan dengan nak masuk Guiness Book of record dengan kualiti pendidikan di universiti, kualiti pelajar yang dihasilkan.

5. Apa tujuan universiti dibuat, menelan berjuta2 ringgit setiap tahun. Nak masuk Guiness Book Record saja? Baik tutup universiti. balik2 nak masuk Guiness Book of Record. hari tu pertandingan menjahit, pastu bertandingan buat gula-gula, pastu pertanding baca puisi.

6. I cabar u suruh universiti kat Malaysia senaraikan kajian-kajian mereka yang dah disiarkan kat Journal antarabangsa atau senaraikan teori-teori baru yang depa jumpa. Senaraikan buku para pensyarah kat Malaysia yang jadi rujukan buku teks antarabangsa.

7. Senaraikan nama-nama profesor kat Malaysia yang calon nobel atau the best thinker in this century.

Tanpa Nama berkata...

upsi buat baktisiswa kt kmpung2 skitar tnjong malim..bukan korang tahu pun..benda yg baik korang xnmpk..bnda jahat yg boleh mnjatuhkn maruah orang bru la korang nmpk..ingt ckgu2 kmaruk sgt nk wat rekod..dh tu prog.yg ade kaitn dgn kursus diorang..diorang joint la..mende la minda korang nie..ptut la bangsa korang xmaju2..hahaha...asyik nk ptikaikn pcapaian org je..bile org wat rekod...kutuk..truskn la usaha mulia korang nie..mybe jelous kot sbb xajak korang wat rekod sama2..hahaha..smoga btmu dgn korang dsyurga nanti...

Master Yoda berkata...

Mungkin pensyarah2 UPSI ni tgh amik semula kertas BM tuk sijil SPM depa...

Nak test samada tatabhasa mereka ok ke tak...

Kah kah kah

Master Yoda berkata...

Nak wat jurnal/research perlukan dana
dan utk dpatkan dana kene htr proposal, dan amik masa yg lama tuk approve...

Nak pakai shortcut, YEAH...tak lain tak bukan BODEK dan BODEK...

Mane2 industri akan jumpe fenomena BODEK ni...

Tanpa Nama berkata...

@12.30

Habis tu kalau universiti buat program mesti semua yang bersifat anti-kerajaan je hape? Salah ke tema 1Malaysia? Asal yang ada kaitan dengan kerajaan semua dituduh membodek. Ingat Pakatan Rakyat tu dah bagus sangat hape?

Dulu demo bantah PPSMI pun aku join. Kami bukan nak ikut mana-mana aliranlah. Kalau benda tu boleh bawa kebaikan, kami sokong.

Lagi satu, kau tu profesor kat Harvard ke? Rajin mengomen kat sini.

Tanpa Nama berkata...

salam 14.36

Universiti bukan kerja sokong pembangkang atau sokong kerajaan. Uni tu tu tempat mencari ilmu dan mencipta ilmu baru (bukan tempat mencipta guiness book of record).

Kenapa uni gila publisiti murahan. Aku pun tak paham. kenapa depa kena membodek. macamana nak lahirkan profesor cam Harvard, kalau asyik ajar cara nak membodek. Percaya tak ada profesor buat kajian sama ada UMNO akan menangke tak> lepas tu finding kajian kata UMNO tak menang tapi depa present kata menang. Abih tu bukan membodek namanya.

Saya bukan sokong pembangkang pun tapi semua benda kat Malaysia ni telah diperalatkan untuk tujuan politik murahan. Misalnya membanyakkan Melayu yang tak berkualiti kat universiti, sikap tak mengutamakan kualiti tapi kuantiti, sikap suka membodek untuk tutup kelemahan, berselinding di sebalik "ketuanan Melayu" untuk rasuah dan salahguna kuasa.

Oleh kerana itu, saya dapati pelajar2 kat universiti kita memang haprak...sedih sekali terutama Melayu. Pergi universiti dahla pemalas, banyak yg suka bercinta tak tentu hala, assignment tak siap, nak bercakap BI, malah BM pun tergagap2. Pemimpin dan pensyarah (bukan semua tapi budaya ni dah sangat menular) bukan nak membantu meningkatkan kualiti tapi menyemak aje.

kalau takat program membaca puisi tu, sekolah menengah pun boleh buat. sori...

FARIZYUSOFF berkata...

yang hangpa duk kutuk mereka buat rekod tu, hangpa semua ni masuk u ka? janganla jadi busuk hati, tak boleh tengok kesenangan orang. sekurang-kurangnya merka semua ada usaha, hampa buat apa? dok sembang dalam ni bacul apa. kita ni fikir biar luas, jangan sempitkan pemikiran hangpa. ntah-ntah hangpa semua ni puisi pn tak tau apa, nama saja orang melayu. kalau macam ni la pmikiran hangpa semua, sampai bila la melayu makin terkebelakang dan makin layu. selagi perasaan PHD tu masih ada menghuni dalam hati hangpa, sampai bila la hangpa duk bawah tempurung. baling batu sembunyi tangan, ajak jumpa bagi alasan.

Syazril Ashraf berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

salam...
knape korg nk kutuk2 dorg, biar la die buat ape yg dorg nk asalkan die x ganggu korang. korg nk ckap pljr yg terlibat x blaja dan hnya cipta rekod je??? korg mane thu yg tlibat tu sbb mmg btul2 minat atau ade yg tpakse tlibat. mgkin dorg tlibat sbb dah kursus dorg ambik tu puisi dan mereka diwjibkan mencipta puisi 1 malaysia sama ada suka atau tak. ni mknanye mencipta dan bace puisi utk dptkan markah xment. adakah x suke puisi dorg perlu gagalkan diri sndiri dgn boikot pgrm yg tlh dibuat??? fikir2kanlah...bkn smua tlibat suke dgn ape dorg buat...

Tanpa Nama berkata...

lepas ni saya cadangkan abang isham buat rekod mencarut paling lama melebihi 34 jam 36 saat secara solo atau berduet dgn kroni2 pk...kat malaysia ni. semoga datang hidayah.ingat rumah kate pergi kubur kate mari ye.....

Tanpa Nama berkata...

shazril asyraf

saya juga seorng pelajar upsi...saya juga amat meminati abng Hisyam...sekurang-kurangnya dengan kewujudan beliau..kita bleh jadikan dia sebagai satu eksperimen awal untuk melahirkan insan yang betul2 berjiwa 1 Malaysia...tetapi nampaknya eskperimen ini gagal sma sekli sebb beliau bukan sahaja tidak membantu diri beliau untuk negara ini,tetapi turut mengundang dirinya untuk dijadikan contoh yang kurang sesuai kepada anak-anak bangsa yang lain..

abang HISyam...

sila bayangkan jika anak anda turut terlibat dengan program ini...dan terbaca apa yang anda tulis ini...mungkin anak anda tidak akan pernah mgaku anda adalah bapanya.;.

anak MalaYSia

Tanpa Nama berkata...

xperlulah bangang sangat nak hina UPSI..korg yg hebat mengutuk mengeji ni ape hebatnye..sekadar anjing yg menjelir2kan lidah..anjing pon lbh baik dr engko.. dorg tu tinggi self confident berhadapan dgn org ramai, bina kekuatn diri tp engkorg tu baling batu sembunyi tangan. pengecut!!!..

aku benci manusia yang bangang hati hitam macm korg..mempolitikkn segala benda..x kaji pakai otak. mengaji tinggi sangat kot sbb tu dok suka kutuk2 org len. pe ke jadah.

Tanpa Nama berkata...

Kalo tak suka.. Tak perlu kot nak kutuk ke apa ke... Mereka buat bukan tujuan untuk membodek.. Sekurang-kurangnya mereka ada usaha..

Tanpa Nama berkata...

bestnye mencarut...dh tempah tiket neraka ke????mencarut la byk...trs dpt neraka jahanam!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

tahniah teruskan mengkritik....