Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 24 November 2010

MAT LEBONG TIPU MELAYU





INI CAKERAWALA KITA




nota:
tok arab pakai jubah
ada cakerawala yang lain ke
kah kah kah







KETETAPAN AIDILAHDA BERDASAR RUKYAH, HISAB
– berita hairan

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom, berkata keputusan kerajaan menetapkan tarikh Aidiladha pada 17 November lalu, yang tidak bersamaan dengan Arab Saudi, adalah berdasarkan rukyah dan hisab seperti penetapan 1 Ramadan dan Aidilfitri.

Katanya, penetapan dan perisytiharan tarikh Aidiladha oleh kerajaan Arab Saudi tidak semestinya diguna pakai di Malaysia kerana terdapat perbezaan waktu, matlak (tempat terbit dan terbenam matahari) dan kriteria penetapan awal hijrah antara kedua-dua negara.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… BUKAN INI YANG DI TANYA…. kah kah kah…

kah kah kah… JAWAPAN INI CARI HANYA CARA HENDAK DAPAT TAHU BILA HARI BERMULA… kah kah kah..

kah kah kah…. PERSOALAN DISINI TIMBUL KERANA ADA DUA TARIKH…. kah kah kah..

kah kah kah…. MESTI SATU DARI TARIKH INI SALAH….kah kah kah

kah kah kah... KERANA KITA ADA SATU BULAN SAHAJA... kah kah kah..

kah kah kah... KITA ADA SATU BUMI SAHAJA... kah kah kah..

kah kah kah... KITA ADA SATU MATAHARI SAHAJA.... kah kah kah..

kah kah kah..MACAM MANA ADA DUA TARIKH... kah kah kah

kah kah kah…. MANA YANG BETUL….kah jah kah

woit...TARIKH SAUDI BETUL … ATAU DI PUTRAJAYA BETUL … kah kah kah..

kah kah kah… TAK MUNGKIN DUA DUA TARIKH BETUL…. kah kah kah


nota:
atau ada tarikh
yang lain yang betul betul… betul
kah kah kah


25 ulasan:

ha ha ha berkata...

Main Point Bro TT nak sebut...

Macamana Umat Islam nak bersatu ..tentang Hal Tarikh, waktu dan Raya pun tak boleh bersatu..ha ha ha...itu pun UMNONGOK pun tak tahu ..Mana dia Jammaah Islamiah yang di agung-aggungkan oleh UMNO..opsssss..UMNO ni Islam ke tidak ..ha ha ha..

Omarasma berkata...

so bro ada teropong x anak bulan? mana satu yg betul?

matstimketum berkata...

mat lebong ingat orang melayu masih duduk bawah tempurung lagi! eh, mana perginya ketua katak yang baru menjalani pembedahan jantung? akan adakah lagi prk parlimen sebelum akhir tahun ni? sudah suratan, redha ajeler.

Tanpa Nama berkata...

Apa yg dijelaskan oleh Datuk Jamil Khir tu memang betul. Walaupun seluruh dunia berpandukan bulan dan matahari yg sama, namun peredaran keduanya adalah tidak sama. Sebab tulah tarikh hijrah akan berbeza antara bahagian barat dan timur. Sebab tu juga terdapat bilangan hari dalam bulan2 hijrah pun tak sama antara keduanya. Inilah kelebihan yg Allah kurniakan kpd umat Islam. Jangan kita terlalu taksub dgn Barat...Kata nak Islam, tapi guna kayu pengukur Yahudi...Pooorah!

Tanpa Nama berkata...

Yang paling tepat... kalendar kuda...

D'ayo

Tanpa Nama berkata...

menteri ugama pun sudah jadi auta keling.....kah,kah,kah

john berkata...

bodo sungguh umno ni,hal tarikh raya pun xtau..bro TT yang sempoi ni pun pandai hal ni..mana perginya ulamak muda umno?kalu korang nk tau tarikh raya haji ialah mengikut hari wukuf..kena guna yg arab saudi la ngok..kalu korang nk tau,ramai tok2 guru pondok dh raya sehari sblum korang raya baru ni,xcaya,p siasat...

jebon temerloh berkata...

masalahnya thailand china pun raya dulu ,, longitud bumi jgak lbih krang jer,, xkan pakai latitud kot.. kene kaji balik sistem geografi kt malaysia.. mmg aneh..

Tanpa Nama berkata...

eh..apa da menteri ugama melayu ni

singapore race
penang race
ipoh race
semua race boleh bersatu.....

Ikut je lah kalendar kuda....
1 januari....31 disember complete 1tahun.
Tak boleh ikut ? Lu sukalah....!

Kata melayu islam....kalau islam,bayarlah gaji pada 1hb rabiul januari,1hb rabiul februari....baru ada serupa arablah.......

1Crony berkata...

Salam Bro TT. Yang ini aku sokong Lu TT. Dalam dunia siber dan tanpa sempadan ini mesti ada satu guide atau ketetapan yang boleh diikuti. Maka tak terjadi awal 5 jam pun, Hari Raya dah lewat 2 hari, ini terlalu luas jarak pusingan bumi di atas paksinya atau pusingan yang tidak sekata kelajuannya di sebahagian kawasan atau kutub di bumi. Ikut sahaja Arab Saudi, tak ada salahnya (kiblat - Kaabah pun di sana) dari membazir meneropong anak bulan yang tak pernah kelihatan sejak dari usia aku 6 tahun lagi (walaupun sunnah tapi tak praktikal di geografi negara ini), hanya meghabiskan wang dan memberi elaun buta kepada pihak yang tertentu dan kos nya pun amat tinggi dari segi penyediaan tempat dan makanan. Lu orang ingat percuma ke? Tanyalah menteri berapa kos nya sekali meneropong?

Tanpa Nama berkata...

2010 November 24 11:00
kalau beda 1 hari bolih lah diguna pendapat ni.
tapi kalau berbeda sampai dua hari,fatwa apakah kejadahnya.jangan asyik salahkan yahudi,kalau kita sendiri yang bangang.
apa salah kalau jawap bahawa ketupat dan lomang dah siap untuk dihidangkan dan hari mesti ditetapkan,kalau tidak gulai akan basi.
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Matahari terbit dulu 5 jam di Malaysia. Semua pak-pak haji dan orang pi vumrah tau. Tak payah menteri atau ulama. Saudi siang 5 jam lewat. Apa hal Malaysia pula jadi lewat 2 hari???? Bulan Zulhijjah matahari timbul di Arab Saudi dulu ka???

Bigfish berkata...

Apa la malangnya nasib rakyat Malaysia nih bermenteri sekor mamat yg mangkuk hayun nih.

Kalau macam ni punya bongok, baik ambik je sapa2 jadi menteri jaga hal ehwal agama. Tapi takpelah dosanya korang tanggunglah sendiri.

Angkasawan berkata...

Senang je... Arab Saudi guna calendar Hijrah. Putrajaya guna calendar kuda... kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

menteri jaga ugama pun makan najis babi gak macam maday anak beranak tu pasal bodoh macam maday anak beranak kah kah kah

maday makan najis babi

Tanpa Nama berkata...

woitt...wali terompah dah nampak dulu..kah kah kah

woitt..wali terompah dah bersalin anak bulan yang tak cukup bulan..kah kah kah

lengkung berkata...

hanya satu......satu malaysia

Tanpa Nama berkata...

apa la punya ngok la menteri n penasihat2. ada plak guna alasan kita guna rukyah n hisab. rukyah n hisab guna utk 1 rposa n 1 raya. kalu ry haji kena rujuk wukuf di arafah.
kalu nk jgk guna rukyah n hisab, kenapa xdigunakan pd tiap2 blan bg menentukn buln hijrah 29 hr atau penuh.
kalu tiap2 bln guna rukyah n hisab lg masyuuuuuuuuuuuk. kena 1 lg kementrian. ada la lg sorg menteri yg ngok akn dilantik.

mosabit berkata...

GUNA RUKIAH UNTUK HISAP TETEK BIK MAMA...INI NAMANYA LESBIAN...

KAH KAH KAH KAH KAH KAH ....

Tanpa Nama berkata...

salam semua..tolong baca artikel ni dlu..jangan tunjuk pro kalau tak berilmu :::

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/220-isu-hari-wuquf-oleh-jabatan-mufti-selangor.html

Tanpa Nama berkata...

Sedikit sejarah tentang calendar http://www.submission.org/calendar.html

Pernah dengar akan Al-kahf ayat 25
[18:25] Mereka telah tinggal didalam gua mereka selama tiga ratus tahun, ditambahkan dengan sembilan.[ 300 + 9 ]

Tahukah anda 300 tahun solar(Jan-Dis) = 309 tahun (Hijra).
The interval from new moon to new moon, called a synodic month, is about 29.53 days. Hence, calendar months contained either 29 or 30 days. Twelve lunar months, which total 354.36 days, form a lunar year, almost 11 days shorter than a typical (solar) year (365).

The calculation for the Lunar year is emphasized in the Quran.
[10:5] He is the One who rendered the sun radiant, and the moon a light, and He designed its phases that you may learn to count the years and to calculate. GOD did not create all this, except for a specific purpose. He explains the revelations for people who know.

The calculation for the Solar year is emphasized in the following verse.
[17:12] We rendered the night and the day two signs. We made the night dark, and the day lighted, that you may seek provisions from your Lord therein. This also establishes for you a timing system, and the means of calculation. We thus explain everything in detail.

Tanpa Nama berkata...

pengajaran drpd peristiwa ini ialah kalau dah ada sejarah menipu, cakap benar sekalipun orang dah tak percaya

Tanpa Nama berkata...

Bro, ko dah bodoh, sombong pulak. Orang dah terangkan pun masih nak mengikut kepala bebal sempit ko tu. Memang la bulan matahari ada satu je. Tapi berbeza tempat beza lah nampaknya. Kalau tak mcmana jam malaysia dengan london lain2. Bodoh takleh diajar, bebal takleh diikut. Pulak tu nak membebalkan orang lain sama macam lu. Dah tahu jahil agama tu belajar la.

peace.

Tanpa Nama berkata...

kepada Tanpa Nama 2010 November 24 11:00

Lu nak komen ni lu tau cerita ke? Memang la Arab dengan Msia masa tak sama tapi kalau dah beza sampai 2 hari tu pahal? Nak komen tu kaji kaji la sikit. Jangan jadi bang-ang. Kalau bodoh jangan tunjuk kat orang. Ikut sangat perangai menteri UNMO bang-ang ni sape suruh. Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

kepada Tanpa Nama 2010 November 25 13:50

Ni sekor lagi bang-ang. Cakap orang bebal tak boleh diajar. Skang orang tak bercakap pasal jam. Orang bercakap pasal hari. H.A.R.I., hari. Makkah tu kat planet Marikh ke sampai nak berbeza waktu sampai makan hari? Pagi kena tipu dek Melayau, tengahari kena tipu dek Hairan, petang kena tipu TV3/4, malam kena lebong dengan berita sukan RTM. Kah kah kah simpan dalam poket la bang-ang lu tu.