Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 24 November 2010

SATU LAGI CARA UNTUK TIPU MELAYU





BUAT MAKMAL TIPU MELAYU



TANGANI KOS SARA HIDUP TINGGI - melayau

Ekoran kenaikan kos sara hidup yang kian membebankan, kerajaan digesa mencari mekanisme yang tepat bagi mengurangkan impak terhadap kuasa beli rakyat khususnya golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Pensyarah Kuliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, langkah tersebut boleh dimulakan dengan penubuhan makmal khas yang melakukan kajian spesifik secara menyeluruh mengenainya.

"Kenaikan kos sara hidup sangat membebankan rakyat di negara ini disebabkan kenaikannya terlalu pantas dan tidak seiring dengan kenaikan pendapatan rakyat.

"Fenomena ini perlu dikaji dengan teliti kerana melibatkan banyak faktor, bukan setakat harga barang-barang keperluan sahaja. Bagi saya, penubuhan makmal khas merupakan langkah terbaik yang perlu dipertimbangkan kerajaan," katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… NAMPAK BETUL KANG KONG INI HIJAU SEGAR… kah kah kah..

kah kah kah…. KANG KONG NI NAK BUAT MAKMAL KHAS…. kah kah kah..

kah kah kah… NAK BUAT APA MAKMAL INI… kah kah kah..

woit… HARGA BARANG NAIK INI TAK PERLU MAKMAL MAKMAL… kah kah kah..

woit... NAK KEPALA BANA KAJI APA?... kah kah kah....

kah kah kah... KOS TINGGI KERANA BARANG MAHAL... kah kah kah..

kah kah kah... HARGA MAHAL KERANA PENGGUNA TAK ADA DUIT... kah kah kah

kah kah kah… BUAT BUAT MAKMAL DALAM UNIVERSITI INI TRIK LAMA… kah kah kah..

kah kah kah… INI NAK CARI DANA… NAK MINTA FUNDING… kah kah kah..

kah kah kah… KERANA SEKARANG MAT MONGOL GILA BILIK MAKMAL…. kah kah kah..

woit… BARANG NAIK … KERANA KAPITALIS NAK UNTUNG… kah kah kah..

kah kah kah… KOS PEMBUATAN DI PULANG PADA PENGGUNA… kah kah kah..

kah kah kah…HARGA PRODUK DIKUAL LEBIH DARI SEMUA KOS PEMBUATAN…. kah kah kah..

kah kah kah… INILAH DIA KEUNTUNGAN KAPITALIS… kah kah kah..

woit… NAK BUAT KEPALA BANA BILIK MAKMAL BUAT APA?..... kah kah kah..

woit… CARA UTAMA IALAH NAIKAN GAJI BURUH DAN PEKERJA…. kah kah kah..

kah kah kah… GAJI NAIK SETIMBAL DENGAN KENAIKAN KOS HIDUP… kah kah kah..

woit… BARU LAH DI ANGGAP NEGARA MAJU…. kah kah kah..

kah kah kah... BUKAN MENIPU DENGAN BUAT MAKMAL... kah kah kah..


nota:
gaji murah ertinya kaum buruh dan kaum pekerja
tidak memiliki keupayaan membeli.
kenapa harga buruh murah?
kerana tuan empunya kilang nak banyak untung
bayar harga buruh murah
jual barang produk mahal
dapat untung maksima

disinilah kapitalis membunuh diri sendiri

kaum buruh dan pekerja ini juga adalah pembeli
bila mereka dibayar upah murah
mereka tak ada daya beli
bila tak ada daya beli
maka produk melambak di pasaran
inilah yang sedang berlaku.


20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pergi mampos united malay national yang langsung tak organize

kah kah kah

makmal untuk bik mama cucuk muka akan dibuat

kita tunggu dan nanti.

Tanpa Nama berkata...

memang org nak untung lebih kena lebong org lain.yg sadisnye org yg kena lebong tu masih tak serik2 dilebong dan tak sedar2 lagi.

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

Kalau Buat makmal...Dato' Idris Jala nak menjala kat mana???

Ikan dah habis kena jala kat makmal baru..Idris Jala melukah laaaaa...ha ha ha..

Atau, New PunaiSihat akan di lantik memantau aktiviti Makmal tesebut ..ha ha ha..

Tanpa Nama berkata...

Tak perlu buat makmal khas, buat cepat 'Menara 100 Tingkat'...kah kah kah kah

Nanti dari jauh boleh tengok 'Bunglow Khir Toyo'..kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Bukankah dasar mahathir pukimak haram jadah yang membawa masalah selama ini ?

Union tak boleh di kilang.

Ketua union yang ada macam setan.
Shafie mamal mamak pukimak agaknya sudah mampus !!!

Ada bekas kakitangan kerajaan yang pencennya hanya RM220.
RM220 bukankah berada di bawah paras kemiskinan ?

Pergi mampus sama union !
Isu yang di bawa hanya masalah baju hujan,topi keselamatan,kasut..
Yang mati kelaparan buat tak tahu.

Pergi jahanam menteri sumber manusia!

Pergi mampus Umno(B)/Bn !!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

yang pasti, barang pemimpin UMNO sentiasa naik..lagi2 sejak ada puteri umno ni...hahahaha

Thalhah berkata...

fulamak
sedap gila bahasa.
Karl Marx pon hebat gak,
tak la bahasa macam orang tak sekolah.
cool.
ruangan diskusi ni.
hehehehe

Y-Gen berkata...

yesss untung laa kontraktor bumiputra dpt buat makmal.. keh keh keh

tp jangan la lpas buat makmal, bocor n runtuh plak.. keh keh keh

bijan tun zarak berkata...

profesor barua ni bodoh tahap kepala butoh kulop

Si Tampok Manggis berkata...

'Pensyarah Kuliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki'

Bukan ker Prof kangkung ni kan anak Dato' Dasuki org kuat Umno? Bukan ker kangkong ni pernah jadi calon BN di Kelantan 2008 dulu?

Elok ler zaman Pak Lah zzzz sibuk baut koridor, zaman najib buat makmal pulak!!!!

Tanpa Nama berkata...

Oii Asyraf Wajdi Dusuki.. cibai la kau.. harga brg tinggi pasal gomen letak cukai tinggi.. contoh paling bangsat tgk je harga keta-keta kat Mesia ni... duti import je sampai 300%... rakyat berhutang beli keta cikai proton sebulan byr RM400 - RM800... 8 tahun ke 9 tahun... kabis bayar keta pun dah macam belacan...

Tanpa Nama berkata...

usless punya pensyarah. Benda simple macam ni pun nak buat makmal. bagi projek ni pada pelajar Gneneral paper peringkat HSC pun dia boleh bagi tau kenapa barang naik harga. Ini dasuli mesti anak orang UMNO, kpela dah kematu...

sri hartamas

Cikli berkata...

macam mana mangkuk yg dah letak jawatan sebab bertanding jadi calon umno buleh masuk balik uia jd prof madya bila kalah?

Tanpa Nama berkata...

Kangkung ni berhenti seketika bertanding dalam PRU12...kalah...dapat balik jawatan kat UIA...komdian naik pangkat prof madya. Kuat pula Perkasa.

'MAMPUS' Malaya sudahnya...

Tanpa Nama berkata...

SALUTE BRO TT..U PUKUI NAIL ON D KEPALA!

gusti adipati martobo berkata...

kah kah kah

yg bodoh lagi membodohkan sgt tu gaji dah la ciput...
pi pangkah lagi karat biru tu ape ke helnye...

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

adoi, aku ikhlas la cakap bukan nak meninggi diri, aku blajar sains tinggi-tinggi tapi masih tak faham apa maksud makmal ekonomi, sosial, makmal Bidang Ekonomi Negara. aku tahu makmal immunologi, molekular, makmal parasitologi, anatomi manusia.

Tak boleh ke pakai nama lain selain makmal. nak kata bodoh, marah. kalau kata cerdik, menipu orang kampung. Kalau orang belajar tinggi2 duk dengar orang UMNO ni menipu, hampir nak gila jadinya.

bosandengankarenahberuk! berkata...

Tak payah cakap lagi la Isham pasal nak ganti BN ni. Korang dalam PKR/PR semua berlakon nak buat reformasi tapi tindak-tanduk korang samada dari kumpulan mana pun macam orang UMNO/BN jugak. Korang bila ada kuasa sikit jadi Kerajaan Negeri dan Pembangkang kuat di Parlimen pun dah bercakaran sesama sendiri. Tak boleh nak kawal mulut dan disiplin diri. Buat penat cakap je ke sana sini Isham oiiiii.....korang semua robohkan kekuatan sendiri tak payah UMNO atau BN buat apa sangat. Pilihanraya memang korang takkan menang dan jangan berangan la nak ubah sistem politik Malaysia ni dengan cara revolusi. Kempunan la kau Isham. Kakakakaka...kakakakaka...kakakakakakakakakaka....kakakakaka~

Tanpa Nama berkata...

Patut pakai perkataan MODEL...
macam najip

Orang Kelawar berkata...

Like father like son.Anak beranak berada dalam ruang lingkup gelombang pembodekan.Jadi,kalau diterjah kepala Mamat Professor ni,pasti dan tetap dia mencari alasan untuk tidak menyalahkan pemimpin atau kerajaan.Bagi Mamat ini kepatuhan kepada pemimpin adalah wajib walaupun melakukan kejahatan dan kezaliman yang ketara.Dan ungkapan berterus teranglah kamu walaupun ianya pahit tetapi pahit itu adalah ubat.Ungkapan ini hanya untuk orang miskin dan anak muridnya sahaja.