Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 13 Februari 2011

QEW KU GOY HAK LEK



BAHASA APA DIATAS ITU ?



nota:
kahakn kun
mil noan kli
nala huik hakm
ggi kakari
rok rok roahak
kah kah kah






POLIS TAHAN ANGGOTA KONVOI ANTI-RASIS HRP - mkini

Polis menahan sebelas anggota HRP di Perak dan Selangor dalam tindakan terhadap konvoi yang mempromosi perhimpunan anti-rasis yang bakal diadakan.

Enam ditahan di balai polis Jelapang, Ipoh manakala lima lagi ditahan dekat Jalan Templer di Selangor, ketika polis mengadakan sekatan jalanraya untuk menghalang konvoi tersebut.

Menurut para saksi, kamera milik seorang anggota konvoi di Selangor
turut dirampas dan dipukul di muka, manakala polis juga didakwa 'amat kasar' terhadap anggota HRP di Perak.

Seorang saksi, ketika dihubungi mendakwa, anggota polis menunjuk penumbuk dan mengancam untuk memukul (anggota HRP).

Menurutnya, anggota HRP yang lain pula tidak dibenar masuk ke balai polis Jelapang dan mereka juga tidak diberitahu mengapa enam orang tersebut - iaitu ketua HRP Perak, P Ramesh; timbalannya, N Subramaniam dan empat lagi anggota HRP Perak - ditahan.

NOTA:

kita wajib menyokong perjuangans sesiapa sahaja yang di tindas
kita wajib bersetiakawan dengan anak semua bangsa
kita wajib tidak menekan sesiapa
kita wajib melawan rasisma

alangkah baiknya jika
parti hrp ini menggunakan satu bahasa yang difahami umum

sasaran kempen anti rasisma ini pastilah nak ditujukan kepada yang berkuasa
yang bekuasa dalam negara ini ialah united malays national organisation - umno
bukan united mesiran national organisation

penyokong part ini ialah orang melayu
hrp ini akan menjadi bijak kalau menggunakan bahasa melayu
dalam kempen ini – kerana ini akan di fahami oleh mereka yang dijadikan sasaran
jika tidak hrp ini hanya bercakap dengan dinding
jika tidak hrp ini hanya bercakap dengan pintu kereta

tukar tiub berpendapat masalah yang besar ialah gagalnya
pandangan, cadangan, pemikiran dan saranan yang baik baik
disampaikan kepada sasaran kerana silap pengunaan bahasa

bayangkan jika ngo, parti politik, pemikir awam menggunakan bahasa
melayu yang mudah difahami umum – rasanya ramai juga orang melayu
termasuk pemyokong united malays national organisation sendiri
yang akan terbuka hati dan faham akan makna penderitaan

bukan semua orang melayu yang menyokong united malays national organisation
itu buta hati

bukan semua orang melayu itu gagal untuk melihat salah benar

tapi bercakaplah dalam bahasa yang mereka fahamai

tak guna parley vous francias pasque il y a perssone qui parle …e t alor vous est fou kah kah kah


nota:
ku kark kuk karak
kakark kruuk

9 ulasan:

ALahaI sI LunCAi berkata...

KENA TANGKAP? KALAU DI INDIA DAH KENA BUNUH PUN

Tanpa Nama berkata...

aku setuju... tapi rasis ke? siapa yang rasis?

kita wajib menentang rasis..

tak kira dimana walaupun di pulau pinang :P

Tanpa Nama berkata...

votre pere la tete lu la lunchai pundek!!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah nama UMNO di Mesir atau Malaysia sama aje...menipu,menindas,merogol dan menangkap sesuka hati.
Ini yang dikatakan rakyat didahulukan untuk masuk penjara.
Kalau di Mesir rakyat nya boleh turun kejalan raya tapi di Malaysia belum turun sudah tangkap.
UMNO dan LunChow memang elok di ikat dan di humbankan ke dalam laut.

Tanpa Nama berkata...

Jang...jgn bolo biawak dalam rumah, nanti habis ayam itik ko dimakan err.

sheikhalfarisi berkata...

kalau setakat nak suruh gomen interfere interlok tak payahlah,ini perkara kecik nak d besarkan. banyak benda lain boleh buat. mcamana x panggil pariah,dah perangai pariah benda kecik mcam tu nak heboh. puak pariah ni lg rasis.

agenda nak jatuhkan bn lg besar. ni benda ciput x payah layanlah. dei ini agenda pariah dlm mic la ngok.

Tanpa Nama berkata...

Koling tak nak lagi dipanggil koling !!!!!...Mamak Koling pulak nak tukar bangsa jadi Melayu....
Apokobincek !!!

Tanpa Nama berkata...

ini kali chaya misti kasi wote chama barsian..hidup tamil!!

Alam berkata...

Kadang-kadang orang PKR sendiri suka guna bahasa mat salleh, bukan saya chauvinist. Elok jika bahasa Melayu digunakan baru mak cik felda faham, baru mat rempit faham. Guna bahasa asing sama macam tak buat apa-apa, hanya orang tertentu saja yang faham. Kita nak salurkan maklumat sampai ke lubang cacing.