Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 7 Februari 2011

SIAPA CURI DUIT SUBSIDI MINYAK



TANGAN SIAPA INI ?



nota:
kalau tangan ini diperah
berapa tong minyak akan
akan keluar? kah kah kah




KERAJAAN BELUM CADANG NAIKAN HARGA PETROL DAN DIESEL : ISMAIL SABRI - mStar

Kerajaan belum bercadang menaikkan harga petrol dan diesel sekalipun harga minyak mentah dunia kini telah mencecah USD$100 setong.

Malah, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Ismail Sabri Yaakob berkata kabinet juga belum membincangkan mengenai kenaikan harga bahan tersebut.

"Kerajaan tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga minyak kerana kajian menyeluruh perlu dilakukan sebelum kenaikannya diumumkan," katanya.

Ismail Sabri yang juga anggota Parlimen Bera berkata berdasarkan situasi semasa, harga minyak mentah dunia dilihat akan semakin meningkat, sekali gus meningkatkan beban subsidi kerajaan.

nota:
lihat dan ingat akan kenyatan ini
ini satu kenyataan yang amat jelas bahawa
yang bertanggung jawab menaikkan harga minyak
bukan tuan kedai pam minyak tetapi kerajaan.

kenyataan ini membuktikan bahawa harga minyak
boleh dinaikan oleh kerajaan
jika boleh dinaikan maka ianya
juga boleh diturunkan.

alasan naik kerana harga minyak mentah 100 dolar satu tong

kita tunggu bila harga jatuh
apakah harga akan diturunkan?
jika tidak ertinya gerombolan tipu orang kampong.

kita lihat dan tunggu bila harga naik lagi
siapa yan buat kenyatan
kalau masih lagi presiden tuan empunya kedai minyak maka
jelas ini hanyalah untuk menipu rakyat.

duit subsidi minyak telah dibawa lari entah kemana?


26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini semua mahu tipu melayu,
hanya orang bodoh dan dunggu yang kena tipu....
bila harga minyak turun diammmmm aje tapi klu naik bisinggggggggggg
satu melaya...

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul ada minyaknya elok juga diperah cepat sekarang untuk meningkatkan supply. Tapi kalau lain yang keluar, dialir pulak kat sungai Pekan, habis seluas air laut china selatan nanti menjadi busuk, minyak atar pulak naik harga. Baru padan kita nanti.

Tanpa Nama berkata...

kalau harga minyak pasaran dunia naik, bukan ke malaysia ssebagai negara penguluar minyak akan dapat lebih untung? so, "lebih" ni pegi mana?

bigfish berkata...

Jangan risau dan gundah gulana, jangan cuba nak teka meneka sebab saya mendapat satu rasa yang kerajaan 1malaysia akan naikkan minyak lepas prk merlimau nanti.

abu qassim berkata...

Country Comparison :: Oil - exports
This entry is the total oil exported in barrels per day (bbl/day), including both crude oil and oil products

Oil – production: (30.) Malaysia 511,900 2007 est.
(https://cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/my.html)

USD$100 x 511,900 bbl/day = USD51.19 million per day income.

cicit ngah layor berkata...

Pak Lah koghang pandai pasai naikkan harge minyak.Ader ker sekali naik 8 kupang,lepaih tu lingkup 5 negeghi.Najib pandai sikit..dier naikkan harge minyak sekupang2,tp dalam duer bulan sampai 3 kali naik.Tak sedor jer tengkok kiter sampai gentin dekat nak putuih.Kiter kener sedor sikit,puak2 ni dah tak nampak jalan lain lagi dah,ghakyat didahulukan utk jadi mangser.Tak pyh undi puak2 ni lagi PRU 13 ni.

rahim shukor berkata...

semua duit dibawa lari sebab nak bayar tiket ke empangan bakun...nak tau sebab apa???...jeng! jeng! jeng!

Tanpa Nama berkata...

Duit subsidi minyak takde sebab kerajaan buat 6 kapal perang 6 Billion ringgit. Satu kapal 1 billion ringgit.

pandangan saya berkata...

Memang Melayu selalu mudah ditipu. Teringat cerita PAK KADOK yang diTIPU oleh RAJA. Dia tak pernah bantah.

Tanpa Nama berkata...

ko ni bodoh la..

harga minyak bergantung pada pasaran dunia..

yg kerajaan cakap whether or not utk naikkan harga atau tidak sepatutnya dibaca dalam konteks, samada kerajaan nak absorb cost kenaikan harga atau tidak, melalui structure subsidi semasa..perlu diingat bila mana harga minyak mentah naik, selagi kerajaan tidak turut menaikkan harga, maksudnya kerajaan menambahkan subsidi minyak utk rakyat..utk maintainkan harga semasa yg dijual diMalaysia..

bila kerajaan kata harga naik, means, kerajaan kurangkan subsidi yg telah ditambah sblm kerajaan decides utk naikkan harga..

ape jd bila harga minyak turun? yes, subsidi kerajaan menurun juga kerana harga minyak diMalaysia kekal (tidak diturunkan)..wang hasil penjimatan ini digunakan on standby basis utk menampung kenaikan harga minyak mase hadapan..akan tetapi, wang penjimatan hanya menampung kenaikan harga minyak pada kadar mase yg terhad shj..

pls siarkan komen aku ni, demi fakta yg benar..

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah...kepala bana atas ni merapu berlagak pandai cerita duit pergi mana...dulu badawi habaq mai duit subsidi utk buat penambahbaikan pengangkutan awam...ada ke dia dah buat tu...mcm gampang la bg komen mcm betui2...ni memang gerombolan munyer prinsip la ni...gampang la lu!!!!

Tanpa Nama berkata...

15:21

ko ni cakap orang bodoh. sebenornye ko lagi bodoh. melantun lantun cam bola. sembang ko tu sembang pukimak namanya. KO PAHAM X NEGARA KITA NI PENGELUAR MINYAK KE 2 TERBAIK DI DUNIA SELEPAS BRUNAI?!! KO TENGOK MINYAK KAT BRUNEI CAMNE? 80SEN 1 LITER TUK RAKYAT. sedangkan nisbah keluaran minyak kepada rakyat adalah sama. negara diorg kecik dan telaga diorg dpt pun kecik! negara kita besar sikit dari diorg dan telaga kita pun besar sikit dari diorg.
ko memang bodoh.
ko memang bodoh.
ko memang bodoh.
ko memang bodoh.

negara kita... minyakk.. lebih murah kalau.. nak dibandingkan dgn.. erm.. sweden. (sweeden tu pengeluar minyak kaaaaaaa???)

Tanpa Nama berkata...

anon 15.21

habis kalau minyak naik harga bukan malaysia pun dapat profit same ke? kite korek minyak yang lagi mahal dari ron95,97 apa sume tu. common sense, kite untung lagi banyak. tapi mana pergi profit semua tu? apa petronas buat dengan duit tu? kenapa x gune duit tu untung tampung harga kenaikan sebanyak 10sen per litre tu? atau, nak suap sapa dengan duit tu?

Tanpa Nama berkata...

Mangkok 15:21....

Pertama sekali aku nak cakap
ko ni memang bangang...
dan bengap!!!

Ko nak tau...berapa byk duit petroleum msia??
satu hari msia dpt USD51.19 juta
-klu 1 tahun = berapa bilion?
-pah tu tukar kat RM
-pah tu tolakkan dgn subsidi
Ko tau berapa byk belen lagi???

Dah huntung banyak tu pon nak naikkan harga minyak lagi????
Berlawan dengan sweeden nampak???

betul la kata orang...
ko ni memang bangang!!
sebab ko naik besikal

Non-Governmental Individual berkata...

KAU NI SHAM, BUAT2 TAK FAHAM.

MENTERI MANA BOLEH BUAT PENGUMUNAN HARGA NAIK, YG KENA BUAT PENGUMUNAN IALAH TOWKAY KEDAI MINYAK.

SEOLAH-OLAH YG MENAIKAN MINYAK IALAH TOWKAY KEDAI MINYAK, BUKAN KERAJAAN!

INI STRATEGI MEMINDAHKAN KESALAHAN ALA YAHUDI,

KAH KAH KAH!

naze666 berkata...

ulasan saya..
barulas-ulas..
pandangan saya..
saya berpandangan kabur!!!
cadangan saya..
tiada cadangan sebegini.. boleh???

Tanpa Nama berkata...

sp pro/terima alasan kerajaan pusat memang puki mak dia kasi najib jilat..ptuihhh!

Tanpa Nama berkata...

ANON 15:21....... HAMBIK KO, NAK TUNJUK PANDAI JANGAN MASUK TT, MASUK BLOG AMNO BARULA DEPA THUMB UP KAT HANG!!!!!! cepat la taubat sebelum amno gol.

1Crony berkata...

anon 15:21

Kau rupanya yang suruh mak kau kangkang dan tahan pantat kat Mat Monggol tu? Itu pasallah dia salah guna pelincir, nak guna syintium 800 tersalah pula guna Ron 97. Mana tak terbakar puki mak kau!

Tanpa Nama berkata...

anon 15:21

kau lagi bodoh,mangkok hayun
minyak kat belakang rumah
tapi rega melantun2
bila harga minyak naik
teh tarik kat kedai KIMMAK pun naik
bodoh....
nak kurang kan subsidi konon
beli kapal sampai billion sebiji
kau tak nak cerita pulak
pukimak2 ni tau nak masyukk
lepas tu menyusahkan orang

kau ni betul2 babi tunggal la
menyondol tak tentu arah.....

Tanpa Nama berkata...

15.21 cakap mcm ketua bhgn umno kt makcik2 felda je...mangkok sungguh dia punya hujah...kesian setakat tu je ilmu yang dia ada di zaman canggih ni...

Tanpa Nama berkata...

DIDI KOTA BELUD BERKATA......APALA YANG KECOH-KECOH TU.......CUBA ...YANG PANDAI BERCAKAP TU ,,AMBIL TANGAN SAMPEL DALAM GAMBAR TU ...LETAK KAT PEHA....BOLEH STIM TAK,,,ATAU RASA LAIN....ACU CUBE DAN ACU CETEH....

Tanpa Nama berkata...

ANON 15:12, AKU TAU KAU NI BERLAGAK PANDAI, ADA IJAZAH BERGULUNG-GULUNG TAPI BODOH MELANTUN-LANTUN. INILAH GENERASI YANG DILAHIRKAN OLEH UTUSAN MELOYA, BERITA HAIRAN, BERITA TV3 SUKU. BARISAN NASIONAL & UMNO SUKA SEBAB WALAUPUN HANG MUNGKIN BERPELAJARAN TAPI HAKIKATNYA BODOH MACAM LEMBU X 100. KAU CUMA SEMBANG PASAL PENJIMATAN LA, STANDBY LA, TAPI APA DAH JADI DENGAN DUIT TU KAU TAK NAMPAK. SEBENARNYA TAKDE APA2 FAEDAH TAPI SEBAB UMNO KATA ADA DAN MENTERI KATA SIAPA TAK NAMPAK FAEDAHNYA PENDEK UMUR, NAK MAMPUS....JADI ORANG MCM KAU AKAN KATA EH..EH NAMPAK!!!!

Tanpa Nama berkata...

15.21....

gua tabit spring le kat kau...klu macam tu lah hujah nya...jadi ketu cawangan pn x layak...cari lah isi yg lojik sikit...hujah kau tu untuk jilat bontot N and Ros***...masuk kelas tadika kemas balik le belajar ngira 123...bru boleh becakap pasal ekonomi...

Tanpa Nama berkata...

hahaahahahahahhahahaahahahahahhahaahahahahahhahahahahaha............yang aku tak tahan pasal anon 15.21, siap bagi pesanan tue

"pls siarkan komen aku ni, demi fakta yg benar.."...

bajet dia punya hujah cm hebat la....upanya menunjukkn bodoh yang tahap dewa...malu la weiii...hahahahaha...kuat sngt jilat nie, smpai bodoh n bengap sampai tahap nie..

Tanpa Nama berkata...

betoi jugak kata ampa semua ni, minyak terbit dari bumi masuk lam tong pastu jual, bukan ada kena keluar modai pun... meniaga macam ampa ni lah yang kelantan jadi negari maju, kedah bertambah kaya, selangor duit berkenjah, penang toksah cerita la, mana ada umah bawah 100k dah... meniaga tak pakai modai... kaya kaya kaya