Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 14 Mac 2011

PAGI TADI SPEKULASI - INI SATU LAGI LETUPAN




AMARAN DARI BBC


kerajaan jepun telah mengSAHkan
ada kebocoran radioaktif
di loji fukushima

negara jiran berjaga jaga
negara asian berjaga jaga

dalam masa 24 jam ini sila duduk dalam rumah
tutup pintu dan tingkap

petama sekali radiasi akan menyerang thyroid
sediakan betadine - sapukan
dikawasan tyroid

radisai mungkin smapai ke polipina!

nota:
mana china kokak tu
hantar kan dia ke fukushima
bagi dia bercuti dengan firedoll
kah kah kah


INI BUKTI SPEKULASI ITU



EXPLOSION AT JAPANESE$ NUCLEAR PLANT - bbc

A second explosion has hit a Japanese nuclear plant that was damaged in Friday's earthquake, but officials said the reactor core was still intact.

A huge column of smoke billowed from Fukushima Daiichi's reactor 3, two days after a blast hit reactor 1.

The latest explosion, said to have been caused by a hydrogen build-up, injured 11 people, one of them seriously.

Soon afterwards, the government said a third reactor at the plant had lost its cooling system.

Water levels were now falling at reactor 2, which is to be doused with sea water, said government spokesman Yukio Edano.

A similar cooling system breakdown preceded the explosions at reactors 1 and 3.

Evacuations

Japanese officials are playing down any health risk, but the US said it had moved one of its aircraft carriers from the area after detecting low-level radiation 100 miles (160km) offshore.

NOTA:
telah ada tiga ledakan
kerajaan jepun masih
tak mahu menerima hakikat
tentang bahaya radiosktif

tapi tentera laut amerika tahu
yang kerajaan jepun kelentong
tentera laut amerika telah celah
dari kawasan itu - walau oun 100 batu
dari tempat ledakan - ertinya
radioaktif telah mula bertaburan



14 ulasan:

James Iha berkata...

Ini fakta. Di Mayak,selatan Ural di Soviet Union pada 1957, letupan reaktor nulklear meliputi 25,000 km persegi radius dgn lebih 200,000 terdedah kpd radiasi tahap kronik (sila rujuk greenpeace.org). Agak2 hangpa, Jepun dgn Malaysia ada tak dlm jarak 5,000km?

cahaya minda berkata...

Gambar Tsunami Sendai,Jepun-11Mac

www.mindaharian.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

TQ TT ats infrmatiaon...

kau lebih jujur dr govrment N berita2 lain..

harap TT lebih cekap untuk update segala berita...

ramai insan yg tgah tunggu brita dari TT...

-mat ganu-

Tanpa Nama berkata...

Gua dah kata TT ni lebih banyak jasanya dari Mahathir.
Beri info tentang bahaya loji nuklear tu lebih besar munafaatnya dari info merapu buku "Doctor in the House".
Sekiranya loji pemusnah umat manusia tu tak jadi dibina di Malaysia,
ertinya, TT telah menyelamatkan bukan saja kita dan cucucicit kita tapi Najib dan Mahathir serta cucucicit mereka.

Anti TELAN berkata...

Tsunami ciptaan Tuhan. TIPUMI ciptaan manusia.

Rupa2nya TIPUMU lebih bahaya dan celaka daripada Tsunami.

Lebih2 lagi jika TIPUMI itu ciptaan AMNO...kah kah kah kah

matcatcibor berkata...

sempat ke nak bawak balik rakyat mesia ari jepun dalam waktu terdekat ni? nanti kena radiasi tentu hospital mesia tak nak terima, kan!

Tanpa Nama berkata...

BANGKOK -(Dow Jones)- Prime Minister Abhisit Vejjajiva said Sunday the country will consider the radiation leak at Japan's nuclear power plants when deciding whether to go ahead with the planned construction of Thailand's first ever nuclear power plant.
"We must be sure of the safety system [of the nuclear power plant] as disasters from natural and terrorists in recent years have been more often," he told reporters.
State-owned Electricity Generating Authority of Thailand is planning to build the country's first-ever 1,000-megawatt nuclear power by 2020, but it still needs government approval.
-By Bangkok bureau, Dow Jones Newswires

Tanpa Nama berkata...

sila tengok berita ini...

http://www.newsbalita.com/japan-nuclear-radiation-may-hit-u-s-of-america/

Tanpa Nama berkata...

Agak-agaknya kalau Malaysia jadi buat reaktor nuklear ikut kepala otak UMNO sekor tu. Tiba-tiba meletup macam tu, takkan mereka sekadar nak kata 'Oooop, O....O'.

Ingat! Jepun antara negara dan masyarakat yang paling rigid dengan segala mak nenek piawaian (kertas A4 miss sikit ukuran pun dihantar balik ke kilang tau), pun tak boleh buat apa bila ada kemalangan ini. Apa yang boleh diharapkan dengan Kerajaan BN yang memerintah Malaysia yang kerap melanggar piawaian keselamatan yang sedia ada (Cth: pembinaan Petronas Fertilizer di Gurun, langgar lampu isyarat merah pun tak terkawal) selain dengan pelbagai jenis runtuhan dari sekecil-kecil runtuhan siling bangunan hingga ke runtuhan stadium. Olehkah diharapkan Kerajaan BN seandainya reaktor nuklear dibina di Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Semua kerajaan di Asean telah mula menolak loji nuklear, kerajaan bangan di sini ajer yang masih berdegil, haram jadah punya kerajaan...


"Philippine nuclear proponent reverses stand

Agence France-Presse
First Posted 16:04:00 03/14/2011

Filed Under: Nuclear accident, Nuclear power, Energy & Resources
MANILA, Philippines - The leading proponent of introducing nuclear energy to the Philippines reversed his stand Monday in the wake of a potential nuclear disaster in quake-hit Japan.

Mark Cojuangco, a cousin of President Benigno Aquino III, said there was a need to rethink assumptions that nuclear power was safe following two explosions in three days at Japan's Fukushima plant."


"BANGKOK (Dow Jones)--Prime Minister Abhisit Vejjajiva said Sunday the country will consider the radiation leak at Japan's nuclear power plants when deciding whether to go ahead with the planned construction of Thailand's first ever nuclear power plant.

"We must be sure of the safety system [of the nuclear power plant] as disasters from natural and terrorists in recent years have been more often," he told reporters.

State-owned Electricity Generating Authority of Thailand is planning to build the country's first-ever 1,000-megawatt nuclear power by 2020, but it still needs government approval.

-By Bangkok bureau, Dow Jones Newswires"

Tanpa Nama berkata...

Ada hati lagi nak pakai nuklear? Beberapa negara sekarang tengah pikir balik nak pakai nuklear ke tak:

http://www.reuters.com/article/2011/03/14/us-nuclear-japan-industry-idUSTRE72D3T620110314

piut ngah layor berkata...

pesan org lama...jgn main api!kecik jadi kawan....dah besor tak terlawan.
barat dah mula cari alternatif lain lah...kenapa teknologi yg bahaya dan 'ketinggalan' ni jugak nak dibeli?negara eropah berlumba2 utk hasil kan 'clean energy'...so teknologi lama ni nak dicampak ke tempat kita macam helikopter nuri dulu?

Tanpa Nama berkata...

alasan2 nak bina loji nuklear di malaysia harus kite bantah....tak mau la kalau anak2 cucu2 kite yang tanggung mcm org jepun skrng.

kalau ya pun kite bina sebelah rumah najib+rosmah...mrk kata selamat, mrk yg jaga...kan bagus begitu

Khun Pana aka johanssm berkata...

Sementara semua manusia berdoa untok jepon....pihak umnoputra sudah ada rancangan cetak wang dijepun.
agen agen outsourcing umnoputar sedang rancang untok ekspot rakyat bangladesh ke jepon dengan niat "nak memperbaiki kerosakan akibat bencana gempa bumi dan tsunami dijepon".

Harap pihak jepon berwaspada .