Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 13 Disember 2011

SILA BACA TULISAN - BERAHI DAN MORAL




BACA HAYATI DAN BERTINDAK




NOTA:

sila baca tulisan terbaru
hishamuddin rais di yahoo


http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/berahi-dan-moral-152505350.html

16 ulasan:

mek berkata...

Another good article from TT.
Well done.

BelasahSaja berkata...

Pakai kondom saja tak cukup, TT.. untuk penyelesaian jangka pendek boleh laa.. tapi sampai bila kau nak tengok diorang ni hidup berzina. tak selesai masalah..

2 sen dari gua.. Buang bayi ni bukan soal kejahilan agama. aku berani jamin, 99% mereka2 yang terlanjur termasuklaa yang dah terlanjur jadik pembuang2 bayi ni, tau hukum berzina tu.. yup, aku setuju bila lu rungkaikan yang permasalahan ni adalah disebabkan napsu seksual seorang lelaki dan perempuan, yang sememangnya natural.. itu aku setuju.

Agama kita sebenarnya tak susah.. gatal nak kahwin..?? carik saja 2 orang saksi, jumpa tok imam, bawak wali.. habes ceritaa.. sambil2 tu buat laa kenduri2 sikit2 biar orang raikan majlis pernikahan tu..

Yang susahnya bila agama ni ditambah dengan 'budaya dan adat', dan malang sekali apabila 'budaya dan adat' yang dipegang hari ni SEMUAnya bersandarkan semangat seorang HAMBA KAPITALIS yang menebal.. gua rasa, TT tak kahwin lagi pun sebab tak setuju dengan 'budaya dan adat' yang gua maksudkan ni kot.. heheh..

apa 'budaya dan adat' itu? budaya hantaran beribu-ribu.. budaya berbelanja kenduri mewah berpuluh ribu.. dengan alasan nak bagi meriah.. padahal dalam poket illek.. kosong.. takde duit langsung.. dah miskin buat laa cara miskin!!

orang melayu kita ni miskin.. tapi semuanya sibuk nak nampak kaya.. nak nampak lagi gah.. yang mak bapak sibuk nak tetapkan 'harga' anak perempuan.. kalau takde sepuluh ribu, jangan harap kau nak kahwin dengan anak aku, katanya... apa kebodohnya tu?

Akibatnya? budak laki2 terkial2 laa nak carik duit. dahlaa kerja dapat gaji ciput. ni GST yang nak datang ni, makin terbarailaaa belanja untuk kahwin. Dalam masa sama, kote makin gatal.. sudahnya, 'jamah dulu laaa awek aku ni..' pufff.. keluar laa sorang budak kat perot..

Pemakaian kondom adalah langkah jangka masa pendek, tapi masih tak cukup. ORANG MELAYU kita ni harus diajar dulu untuk MENGAKU YANG KITA NI MISKIN... BUAT CARA ORANG MISKIN... (padan muka, siapa suruh undi UMNO??) tak payah nak sbuk2 bermahal2 belanja kenduri.. tak payah nak sibuk2 suruh bayar hantaran beribu2.. Biar anak2 muda ni salurkan seksual masing2 ikut jalan yang betul dengan mudah, takde halangan.

Pejabat zakat pun pengecut takde telor.. tak berani nak recognize usaha orang2 muda ni nak kahwin sebahagian dari jihad fisabilillah.. apa salahnya keluarkan sikit duit zakat tu untuk tolong orang2 muda yang berjuang untuk menghalalkan apa yang sepatutnya halal.. yang pergi buat bangunan tinggi2 tu apa pasal?

Tu laaa... bila ulamak2 sendiri condone budaya KAPITALIS dalam soal nikah kahwin.. semua sebuk nak mengkayakan bisnes kursus perkahwinan masing2.. sebuk nak mengayakan bisnes butik pengantin masing2.. bila ulamak sendiri buat dek je, dengan pejabat agama yang eksen tak memasal, yang tersepit budak2 muda muslim yang komfem takde duit untuk sediakan hantaran belanja kenduri beribu2 tu...

'Change' bukan sahaja untuk suasana politik negara ni.. 'change' juga sangat diperlukan untuk cara hidup Melayu-Islam yang dah makin mengarut dan tak sedar diri miskin.. kepada follower TT, especially yang muslim.. jika anda sudah sukses menjayakan anti-ISA, anti-GST, anti-PPSMI dan yang seumpama dengannya.. try laa buat kempen ANTI-HANTARANBERIBU2 kee.. ANTI-BELANJAKAHWIN ke... KEMPEN-NIKAH-SIMPLE kee... baru laa betul pejuang.. bukan setakat terpekik terlolong nak jatuhkan UMNO, ternganga buih2mulut nak buat hudud, tapi anak jiran sebelah sendirik terbarai buang anak....

Setuju? sila anggukkan kepala...
kalau ada yang tak setuju, sila tonggeng, sula diri sendirik....muahahahaha.. ngkorang pun sepesen je dengan najib, buat majlis tunang anak mengalahkan sultan...

Caya sama lu semua.. peace...

p/s: Budak2 kat youtube ni cool jugak.. http://www.youtube.com/watch?v=Sm7Fy-3VEpU.. mungkin korang boleh fikir2kan video klip diorang..

Tanpa Nama berkata...

Sahabat,
condom mana bole simpan dlm wallet nanti mak check payah nak jawab.

Waktu nak berancuk mana kita tau kalu nak pegi kedai tujuh sebelas mau hilang stim.

Rasanya kita kena bikin mcm holland, free sex, free drug baru ok kot.

Tanpa Nama berkata...

Lu berani lain mcm bro
Berani lu sedia untuk dihentam agamawan
tapi lu tau apa respon mereka
Tak lain tak bukan
Saranan kondom pun masuk neraka

Tanpa Nama berkata...

To belasah saje...

Aku stuju dgn statement ko. No doubt, ni sume psl adat je... Islam tu simple.
Bro TT, ko komen bab2 politik je lah. Bab agama aku rasa ko jgn campur. Haru biru, makin kusut dan berserabai. Bab lain aku sokong, bab agama yg keluar dr sistem pemikiran ko yg ko rasa boleh menjadi "pencerahan" minda, aku reject. Selain drpd tu aku tabik spring.

ayamtido berkata...

kepada saudara BelasahSaja..

sangat-sangat bersetuju dengan pandangan anda. memang masalah nak nampak kaya dan paling gah melanda penyakit orang melayu. paling malang apabila kita gagal nampak macam mana Islam itu memudahkan perkahwinan. tetapi terlampau banyak taboo dalam amalan masyarakat melayu. dan mungkin TT juga terhinggap penyakit ini...

jujurla padaku berkata...

Orang Melayu bongok hanya mementingkan keluaran. Apa yang orang nampak. Mentaliti secetek ini hasil dari pendidikan yang tidak mengasah daya fikir, penggunaan akal untuk mempunyai daya fikir yang logik, rasional.

Orang Melayu pentingkan apa "ORANG" fikir. Apa orang "INGAT". Itu satu kelemahan. Sakit jiwa dibuatnya bila bertengkar dengan makcik pakcik bodoh yang suka balik2, apa orang fikir, apa orang kata. Siapa peduli?

Yang penting, ini hidup kita, kita buat apa yang BETUL, apa yang kita rasa PATUT, secara rasional dan logik.

Jabatan Pendaftaran memang the biggest motherfucker in this whole big world. Jabatan Agama lagi tak payah nak sebut. Sengaja mengenakan stigma....Kalau si budak bayi tu mempunya si ayah, SIAPAKAN KAMU, laknat2 yang kerja Jabatan Pendaftaran yang nak memaksa di sebalik Undang2 dan Peraturan untuk Ber Bin atau Binti kan siapa. FAHAM Ngak apa maksud STIGMA, wahai warga2 yang suka menonton raja lawak bodoh atau realiti show sekalian?

Ahh mungkin tak faham... Tak mengapa. Teruskan jangan membaca, tak payah mengetahui perkembangan dunia. Hidupla dengan hanya menyebut Ustaz,Kitab & Allah......neraka jahanam & dosa. Perfek sungguh hidup ya! Semakin ketinggalan saya tengok dunia kita ni, MALU dan memalukan. Semakan ke belakang. Satu-satunya cara untuk maju adala ke hadapan..........dan dengan cara menggunakan akal, memperbaiki diri sendiri.

Kalau nak bersembunyi di sebalik hujah2 zaman gua batu.......di sebalik serban lilit yang mengawal perempuan, yang membuang bayi......lebih baik bogel. Lebih baik jangan bertudung. Sebab kamu semua tetap akan ke neraka! Semua sama tergolong

botak ganu berkata...

saudara Belasah saja..

anda antara pengomen terbaik TT..

anda telah komen n bagi solution skali...n yg pnting idea lu x brcanggah ngan Islam dan x menghalalkan yang haram...dlm bab ni anda lbih baik dr TT..sori TT,kali ini anda msih tidak dpat "menkaji" solution Islam sebenar (bukan Islam anjuran UMNO-merekrut Allah,merekrut agama)...

-stiap yg benar membuktikan adanya yg salah,begitulah sbaliknya...

Tanpa Nama berkata...

mudahkan perkahwinan.
ini nak zina lebih murah dan mudah dari nak kahwen.

Tanpa Nama berkata...

Bila orang nak serobu ekau marah...
bilo dah buang topi longkang ekau nangih.

Tak koso den.

Non-Governmental Individual berkata...

BELASAH SAJA,


abang setuju,

tak boleh salahkan org Melayu yg berzina,

sebab depa nak kawen tapi takde duit,

kos kawen besar sangat,

dah lah kos hidup smakin besar,

Baitulmal atau kerajan harus beri bantuan dalam bentuk peruntukan kewangan kpd pasangan yg nak kawen.

selain itu, JAKIM juga harus sebarkan kondom,

bagi abang pakai kondom ni hukumnya HARUS, tak HARAM.

tak salah pakai kondom, untuk elakan buang bayi.

sama macam Islam dari mazhab Hanafi yg letak hukum HARUS pada perbuatan melancap,

tujuannya untuk mengelakan zina.

untuk mengelakan perkara yg lebih buruk apa salah pakai kondom?

abang tak faham kenapa Melayu takut pakai kondom?

sebab tak sedap? sebab haram?

habis tu, berzina tu tak haram?

pakai aje kondom!

jangan malu2,

mosabit berkata...

oang pompuan pun satu hal...
bila laki nak kawin biarkan lahhh...
dari dia kawin ngan awek dia tapi tak nikah....
ngko gak akan tanggung dosa laki ko..
kerana ko mengharamkan laki ko nak kawin lagiii....

kah kah kah kah kah kah........

siti harapan berkata...

TT,

Bila saudara menulis apa jua rencana, saya ikuti dengan penuh minat begitu juga rencana ini...penuh dengan informasi TETAPI bila saudara mencadangkan guna KONDOM...saya terkedu dah tak tahu nak kata apa....ni neraka juga tempatnya. Pada pandangan saya.. bila saudara mengulas apa jua yang hendak di ulas, jangan lupa yang kita ni orang Islam

Tanpa Nama berkata...

belasah saja.... wa sokong pandangan lu...superb..tepek & tepat...

Tanpa Nama berkata...

Apa ke hell nya.baik punya penulisan. duk luar negara lama sangat. udah bisa dgn kondom. belajo tinggi2.
balik kepada prinsip asas. dari darjah satu ko terap alquran dan assunnah nabi sampei la tingkatan tertinggi. aku tau ko takut. ilmu Allah ni luas. Insya Allah bisa dikurangin.

mmtsembangderaihmcmbagus berkata...

inilah khutbah bangang syok sendiri aku hahaha

betui depa kata kondom penyelesaian jangka pendek

masalahnya sekarang bukan takat masalah nak mengentot je, masalah yang lebih besaq adalah apa jenih manusia yang senang2 bunuh manusia lain? manusia berjiwa rasaksa (monster)ni dah bertambah2 banyak sekarang itulah masalah sebenarnya,

sistem yang ada sekarang menghasilkan banyak manusia rasaksa sudah hilang kemanusiaan

kalangan manusia memang ada rasaksa bila2 pun tapi bila rasaksa2 ni banyak maka menunjukkan sistem kita ada masalah

org islam kata sebab tak jalan agama sepenuhnya
org takmo islam kata agama penyebab manusia tak rasional

toksah dok cari alasan nak kata "aku lebih baik dari hang" la,

sama ja kita sebenarnya sama2 dok tolong menghasilkan manusia2 rasaksa ni (atau kita la salah sorang rasaksa tu) hahaha

bukan kat malaysia ja, kat mana2 la ni pun sama jugak,

kalau bagi kondom, betui depa tak buang bayi sebab takdak bayi tapi rasaksa yang berpotensi nak buang tu hangpa ingat hilang ka?

cina ngan india pun buang kalau lekat tapi depa pandai sikit dan banyak yang ada duit

melayu pulak hangpa paham la nak ngentot pakai kondom pun tak reti hahaha

bayangkan kalau nak suruh undi hahahha,
dalam sistem demokrasi hahaha,
sebab tu la 50 tahun berlalu pergi hahaha,
manusia jenih apa kita hasilkan wahai pemimpin melayui hahaha,

rasaksa ni masih wujud kat mana2 cuma dalam manifestasi yang berlainan

kalau budak kannyaq buang bayi, budak besaq buang awek kat hutan lepaih tu suruh letup ngan C4 lagi hahaha

asal masalah aku selesai hahaha why not! hahaha

agak2 kondom macam mana nak bagi kat depa ni?

yang dok bubuh melamin dalam susu budak kat China tu bukan raksasa ka, tambah protein kunun hahaha

tu yang dok rasuah tu apa kebendanya, asal perut aku kenyang, poket aku kembang, why not hahaha

bela kondo dalam lembu tu apanya? hahaha

yang bodo langgaq banggunan wtc kat us kunun tunjuk perasaan tu apa?

atau yang pandai sikit letupkan banggunan wtc tu sebab nak minyak kat iraq hahaha ini bapak segala rasaksa hahaha

asal untung kat aku

asal lepaih tengkok aku

WHY NOT? hahaha