Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 30 Januari 2012

KENAPA AUKU DAN PANDANGAN AZIZAN PERLU DI MANSUH





LAWAN DAN LAWAN





USAH SEMBUNYI DI BELAKANG UNDANG-UNDANG , KATA AZIZ KEPADA MB KEDAH - minsider

KUALA LUMPUR, 29 Jan – Pakar Perlembagaan, Abdul Aziz Bari menasihatkan Azizan Abdul Razak agar tidak berselindung di sebalik isu teknikal undang-undang apabila berdepan dengan aktivis mahasiswa tentang kebebasan akademik di Kedah.

"Menteri Besar tidak seharusnya berselindung di sebalik semua isu teknikal. Sebenarnya, terpulang kepada beliau untuk membuat keputusan.”kata bekas professor ini kepada The Malaysian Insider.

Beliau turut mengingatkan Menteri Besar Kedah itu bahawa terdapatnya undang-undang yang baik dan yang buruk, dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) terletak dalam kategori yang buruk.

"Seperti mana ISA, Akta Hasutan, dan PPPA," katanya merujuk kepada undang-undang keselamatan, percetakan dan penerbitan yang disifatkan Pakatan Rakyat sebagai undang-undang "berlebihan" dan "lapuk", yang dijanjikan mereka untuk diubah, menurut manifesto pilihan raya mereka yang kenali sebagai Buku Jingga.

Azizan, pemimpin PAS kanan, mempertahankan tindakan kolej negeri, Kolej Universiti Insaniah (KUIN) menggantung lima pelajarnya di bawah AUKU pada Mei tahun lepas.

NOTA:
kita wajib terus mengkritik mb kedah
kenapa ini dilakukan?
jawabnya cukup senang

dalam dasar manifesto pakatan rakyat
amat jelas dinyatakan bahawa pakatan rakyat
menentang rang undang undang auku

dalam buku jingga aka juga dituliskan
penentangan dan pemansuhan akta ini

dalam manifesto dan dalam buku jingga
ada banyak dasar yang di janjikan
banyak dasar ini akan mengunakan wang ringgit
untuk mengimplementasikan dasar dasar ini

manakala pemansuhan auku
tidak perlu guna wang ringgit
taak guna satu sen pun

kuin dalam kedah
kedah dalam pakatan rakyat
pakatan rakyat menentang auku

jika dasar menolak auku
yang tak perlu keluar belanja
walau satu sen pun tak boleh dikotakan
mana orang ramai nak percaya
tentang pemasuhan tol
yang melibatkan berbilion ringgit

mana orang ramai nak percaya
tentang memberhentikan beli senjata
yang melibatkan berbilion ringgit
auku yang tak kena belanja ini pun tak boleh buat!

itu pasal kita wajib tibai azizan




NOTA:
untuk mereka yang mati mati
mempertahan kan azizan
hanya ada satu soalan untuk mereka

tahukah mereka siapa peguam
yang membela 5 anak mahasiswa dari kuin ini?

sila selidik
sila siasat
jangan terperanjat
jika tahu siapa



27 ulasan:

Pro_Pembaharuan berkata...

kehkehkehkeh...
kita tunggu apa kata pengikut PAS tetapi fanatik pemimpin sehingga lupa pada Nakaei dan Hasan Ali... presiden dia dulu pun masuk UMNO iaitu Dato Asri...

yang penting, perjuangan prinsip, bukan pemimpin!

AKU CAKAP SEKALI LAGI, YANG PENTING ADALAH PERJUANGAN PRINSIP BUKAN PEMIMPIN...

Saidina Abu Bakar pun cakap, kalau dia benar, ikut... kalau dia salah, lawan... itu bermaksud, kalau dia mengikut prinsip islam, ikut! kalau dia salah, sila lawan dia!

Kata Islam sangat sangat! Bodo la!

sheikul pariti mesti hangin sebab dia dulu mati-mati pertahan hasan ali... kakakakkakaka

kan orang dah cakap... JANGAN FANATIK DENGAN PEMPIMPIN... kita berjuang atas dasar prinsip... sebab sapa-sapa kaero, kita dengan mudah dapat terima prinsip... pemimpin-pemimpin anytime bole kaero hatta yang berserban dan berjubah...

lepas tu kata kita komunis/ sosialis... konon tak bertuhan... ABAH dia bodoh kut sampai cakap komunis/sosialis tak bertuhan/ beragama... abihtu, kapitalis ada bertuhan? kalau dalam kapitalis pun boleh bertuhan, itu bermakna dalam komunis/sosialis pun boleh bertuhan...

ABAH dia bodoh sangat sampai tak dapat fikir, Labour Party kat engGAYfuckingland tu pun sosialis... kakakakkakaka...

Jawapan untuk TT, Zul Bisul ke???

Fahmi Ismail berkata...

Sempoi...Hanipa Maidin (PAS) mewakili mahasiswa KUIN vs Karpal Singh (Mewakili kerajaan negeri Kedah) !

Tanpa Nama berkata...

zizan kata x perlu patuh pd buku jingga sebab ia bukan al quran,soalan utk zizan adalah,auku tu ada dalam quran ke,

ShahirRaus berkata...

PEGUAM nya sama level cam azizan la...suka pompang undang2, perjuangan pun xikut.. KARPAL SINGH!!

TheSniper berkata...

hmm... karpal singh mewakili kerajaan negeri, hanipa maidin mewakili pelajar. Kasi setel kan senang. buat perabih duit je.

Tanpa Nama berkata...

Peguam yang mewakili Azizan/KUIN adalah PENGERUSI DAP KARPAL SINGH.

Peguam yang mewakili 5 mahasiswa KUIN adalah Penasihat Undang-Undang PAS, Mohamad Hanipa Maidin.

Maknanya bukan setakat Azizan kita wajib tibai, Karpal Singh juga wajib ditibai!

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah...

chek habaq dah...

orang akademik yang hebat-hebat ni...

bila masuk politik barulah terserlah kurang cerdiknya...

kah kah kah...

kipas jangan tak kipas...

kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

salam...

kah kah kah...

peduli apa aku siapa itu peguam...

yang aku nak tau...

mb kedah kena saman ke tidak?

kah kah kah...

kalau kena saman kita tunggu ajelah keputusan mahkamah...

kalau tak kena saman maknanya pak tt pak chu cheng tak pancut-pancut...

kah kah kah...

underBear berkata...

stg kita tngok orang2 yg melantun.
hahahha....
ustad azizan ni sampai penggal ni ja...payah dah qasa...

Tukar tayar berkata...

peguam bagi KUIN adalah karpal singh.. adakah karpal turut menyokong AUKU & Azizan...???

Sebenornya perbezaan pendapat ini adalah baik. Jangan kita hanya mengikut pak turut spt dalam UMNO... kalo PUSAT kata A, negeri pun ikut bontot PUSAT kata A.

bagi teman, MB Kedah dah buat terbaik, nak menunjukkan bahawa di era PAKATAN RAKYAT memerintah nanti, negeri pun ada kuasa memerintah.

tidak seperti sekarang dimana KERAJAAN NEGERI BN jadi pak turut kerajaan pusat BN... jadi terimalah perbezaan pendapat ini dengan baik...

Jika dengan BN, pun kita mampu berunding demi mansuh AUKU, kenapa tidak mahu berunding dengan MB Kedah yg pro-pakatan rakyat.

DI ERA PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH, rakyat mahukan percanggahan pendapat yg akhirnya memberi kesan positif pada rakyat. bukan pak turut yg akhirnya membawa kesan negatif pada kita.

Tanpa Nama berkata...

Azizan turut menyifatkan Aziz “buta undang-undang” dan tidak bersikap seperti tokoh akademik.

“Macam mana beliau (Aziz) suruh saya campur tangan dalam hal pentadbiran universiti? Yang kedua perkara ini sudah dibawa ke mahkamah...jadi buat apa nak bising, tunggu sahaja kes bermula.

“Sekarang nak suruh saya buat macam Umno pula, semua perkara di bawah urusan KUIN...saya tidak campur tangan, biar pihak pengurusan dan pentadbiran yang buat,” katanya.

Beliau menambah: “Kalau beliau pakar perlembagaan patut tahu bila dah bawa ke mahkamah buat apa nak bising. Beliau dangkal, belajar perlembagaan tapi tidak tahu prosedur.”

kah kah kah...

konon nak universiti bebas campur tangan politik...

bila politik tak campur tangan marah pulak...

kah kah kah...

manusia-manusia...

kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

Terbaiklah TT,

Peguam yg akan membela pelajar2 adalah Hanipa Maidin...
Siapa Hanipa Maidin?....
Penasihat Undang PAS...
Jgn jadi lancau macam anakkedah007@anakharam...
jangan jadi cibai macan sheikhakfarisi@sheikalpukimak...
lagi tak faham hisap peliaq sendiri....
memang munafik la si zizan yg mulutnya menipu hati lebih teruk dari itu...
tanya mahfuz perangai sibiawak ni.....
berjanji tapi mungkir...
inikah ulama yg jadikan role model kepada Orang Cina dan India?
kanenabo...
kah...kah....kah...

Tanpa Nama berkata...

Org lama akal depa panjang..
Macam nyoq..
Makin tua makin banyak santannya..

Tanpa Nama berkata...

Kah Kah Kah aziz bari bari..Baru masuk politik dah nak buat pukimak dia...haha tak gitu tukar tiub gay..kalau tak gay tukar tiub dah kawen..haha..ops..Kah Kah Kah..

Tanpa Nama berkata...

karpal singh

Tanpa Nama berkata...

...bodo tt akal tk de...bangang bertimbun timbun ..akal tk panjang......zahid pun dulu lu puji melambung,,,sekrng apa jadi..lu mengelupur la beb jenis tk sabar nk pancut....azizan mb bijak ...lu yg bangap tt...

Insan Biasa berkata...

karpal singh ialah peguam bg kerajaan negeri kedah... peguam bg 5 mahasiswa kuin itu ialah Hanipa maidin dari PAS

MAHASITUA ABU berkata...

AKu rasa...

azizan kena turun secara sukarela dan perlahan-lahan

jangan turun seara mendadak, nanti malu pulak kalu orang lain tengok

saya cadangkan azizan cuba belek-belek utusan meloya. Mana tau ada kerja kosong kat united mangkok national orgisme. Klu ada kosong, bole cuba2 isi borang penyertaan.

Apom balik berkata...

ahli akademik msuk politik untuk mengesahkan lg kekurang bijaksanaan hang tuan hamba 8.35pm woi. hang ingat semua yg dok dlm pas lani semua cerdik? semua maksum? hidup aziz bari!!!

Tanpa Nama berkata...

slm...tuan nk tanya skit, dlm buku jingga mmg ada AUKU utk dihapuskan....tp dlm kes KUIN ni....ada ke kuasa mb nk hapuskan AUKU tu? lagi satu, pengerusi ada kuasa mutlak ke nak mcm tu, nk mcm ni?

Tanpa Nama berkata...

mau kipas sape..takde nye dia mau kipas..mmg dr dulu Aziz Bari ni anti AUKU...yg betul kita kata betul,yg salah kita kata salah...dlm hal ni MB Kedah salah langkah...full stop!

Pro_Pembaharuan berkata...

woit... pahal tak approve gua punya comment?

aik...

TT jangan jadi pencacai azizan takut kene marah ker?

Tanpa Nama berkata...

Mewakili KUIN: Karpal Singh
VS
Mewakili Mahasiswa: Hanipa Maidin

What`s going on?

Tanpa Nama berkata...

Sape tu....ce..ceta..ce..ceta...kahh..kahh

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah...

itula pasal...

konon nak universiti bebas campur tangan politik...

bila politik tak campur tangan marah pulak...

kah kah kah...

kesian aku tengok pencacai pak tt...

kah kah kah...

kesian juga aku tengok balachee pak tt...

kah kah kah...

tak ketahuan gitu...

kah kah kah...

seghopa gerombolan...

kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

blogger sekarang ni hanya guna google nak cari sumber berita. lepas tu claim yang dia hebat dalam mencari fakta. serupa lancau, kaki zina.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah...

tak kan la pak tt yang bijaksana tak buleh baca...

karpal vs hanipa...

= AUKU mampos...

kah kah kah...

salute Ustaz Azizan...

kah kah kah...