Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 30 Januari 2012

ORANG MELAYU WAJIB JUJUR




NOTA:

lihat dan amati gambar ini
jangan tipu diri sendiri
tanya diri sendiri dengan jujur
adalah malaon ini melayu?


MARI BERLAKU JUJUR




NOTA:
ini mamak bangang
macam mana mengaku melayu
kita pun hairan
di rumah cakap tamil
di rumah makan baling ke mulut

ciiit...pooorah

kerja mamak ini menipu orang melayu
dari zaman kerajaan melayu melaka lagi
ada keling kitul
ada keling memdeliar
buat fitanah sana sini

yang mula mula mengatakan negara akan muflis
bukan pembangkang
kenyatan ini datangnya dari idris jala
tak kan mamak tongkang ini tak sedar

NOTA
niat mamak ini memang busuk
kalau jumpa ular
kalau jumpa mamak
ketuk kepala madey dulu
kah kah kah



DAKWAAN NEGARA AKAN MUFLIS MENJELANG 2020 MAINAN POLITIK - meloya

BUTTERWORTH 29 Jan. – Dakwaan pembangkang bahawa negara akan muflis menjelang tahun 2019 hanya mainan politik dan cubaan untuk menakut-nakutkan rakyat, kata Nor Mohamed Yakcop.

Bagaimanapun, beliau berkata, perkara itu tidak sedikit pun memberi kesan kepada rakyat memandangkan kadar perbelanjaan domestik negara menunjukkan peningkatan setiap tahun.

"Kalau rakyat khuatir dengan kerajaan mereka tidak akan berbelanja. Tetapi sebaliknya berlaku.

“Setiap tahun perbelanjaan domestik meningkat. Rakyat tidak takut untuk berbelanja kerana mereka tahu negara sentiasa maju,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan pelbagai pihak terutama pembangkang bahawa Malaysia akan muflis menjelang tahun 2019 dan menggesa rakyat supaya menukar kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada pembangkang.

Dakwaan itu dibuat berdasarkan pendedahan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) bahawa nisbah hutang kerajaan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat setiap tahun sehingga 2012.

Nor Mohamed yang juga Ahli Parlimen Tasek Gelugor berkata, tidak timbul isu negara akan muflis kerana sejak Malaysia merdeka taraf hidup rakyat semakin meningkat. – TIEWANAMA


baca ini:

MALAYSIA AKAN MUFLIS PADA 2019 JIKA KERAJAAN TERUS BERI SUBSIDI :IDRIS - mStar

KUALA LUMPUR: Malaysia akan berhadapan dengan risiko untuk muflis menjelang tahun 2019 sekiranya kerajaan tidak mengurangkan pemberian subsidi dan mengawal pinjaman sedia ada.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Idris Jala subsidi yang ditampung oleh Kerajaan Persekutuan ketika ini adalah 54 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), jumlah tersebut dijangka akan terus meningkat 100 peratus sekiranya kerajaan tidak mengurangkan jumlah pemberian subsidi kepada rakyat di negara ini.

“Kita tidak mahu satu lagi negara muflis seperti Greece yang kini terpaksa bergantung kepada ahli Kesatuan Eropah kerana hutangnya terlalu banyak sehingga menyebabkan negara itu berhadapan dengan ketidak-tentuan pasaran di peringkat antarabangsa,” katanya pada Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi di Pusat Konvesnyen Kuala Lumpur di sini hari ini.

Oleh itu, Idris yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (Pemandu) berkata kerajaan pusat perlu mengambil langkah yang tidak popular seperti menaikkan harga beberapa barangan keperluan seperti, petrol, gula, minyak masak, tepung, terpaksa diambil bagi mengatasi masalah bajet defisit yang ditanggung oleh kerajaan pada ketika ini. .Antara langkah pengurangan subsidi yang dicadangkan ialah:

- Mengurangkan subsidi gas: Walaupun langkah ini akan menyebabkan tarif elektrik meningkat. Namun pengguna tidak akan terjejas kerana ia hanya melibatkan penggunaan tenaga elektrik lebih daripada 200 kilowatt (kWh).

- Meningkatkan kadar tol di semua lebuh raya pada setiap perjanjian konsesi kecuali bagi lebuh raya yang tidak mempunyai jalan alternatif.

- Caj yang dikenakan bagi pesakit luar di hospital kerajaan akan dinaikkan daripada RM 1 kepada RM 3. Sementara bagi pesakit yang ditempatkan di wad sama kelas pertama, kedua atau ketiga akan dinaikkan daripada RM 3 hingga RM80 kepada RM 6 hingga RM160.

- Skim pinjaman buku teks dan tusyen subsidi akan dimansuhkan. Manakala, pelajar sekolah dikehendaki membayar yuran peperiksaan awam seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah, Penilaian Menengah Rendah, Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia.

- Semua pelajar asing yang menuntut di universiti tempatan perlu membayar yuran penuh pengajian mereka tanpa mendapat subsidi daripada pihak kerajaan.

- Penuntut di peringkat prasiswazah dan pasca-siswazah perlu membayar yuran pengajian yang lebih daripada RM 300 hingga RM800.

Bagaimanapun, Idris menegaskan bahawa semua cadangan pengurangan subsidi yang berkenaan masih belum dimuktamad dan belum diluluskan oleh Kabinet.

“Rakyat perlu tahu Malaysia merupakan antara negara paling banyak memberi subsidi kepada rakyatnya. Jumlah subsidi yang kerajaan berikan ini jauh lebih besar daripada subsidi yang dinikmati oleh rakyat di Filipina, India, China dan malahan Somalia,” katanya.

Sehubungan itu, Idris berkata kerajaan, dalam kerangka kerja merasionalisasikan subsidi terhadap barangan utama seperti petrol dan gas, barangan keperluan harian, pendidikan, perubsatan dan lain-lain bagi mencapai penjimatan yang lebih besar dalam KDNK negara.

Pemandu ditubuhkan bagi mendapatkan maklum balas mengenai bagaimana langkah-langkah yang boleh diambil mengurangkan bebanan subsidi yang ditanggung oleh negara disamping memberikan subsidi tersebut kepada kumpulan sasar secara terus.

Pada masa yang sama pasukan khas ini bertindak sebagai agen yang menerangkan kepada rakyat mengenai sebab kerajan perlu mengurangkan pemberian subsidi bagi mengurangkan hutang yang ditanggung oleh kerajaan pusat.

Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi itu berlangsung pada pukul 9 pagi hingga 2 petang tadi.

Program tersebut diadakan bagi mendapatkan cadangan dan maklum balas daripada orang ramai mengenai rancangan kerajaan untuk mengurangkan subsidi.



12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

malbari

Stupid University berkata...

Negara akan jatuh muflis kalau pilih dacing lagi! Kah! Kah! Kah! Asyik rasuah, asyik beli jet pejuang, kapal selam yang tak boleh selam dan kapal laut yang berlipat kali ganda dari harga sebenar! Kalau kerana subsidi yang hanya atas kertas tu, esok pun kita boleh bangkrap! Chit! Porah! Dengan rakyat pun nak berkira sangat! Tapi bila beli cincin, handbag rakyat diketepikan! Kah! Kah! Kah!

Stupid University berkata...

Negara akan jatuh muflis kalau undi dacing lagi! Kah! Kah! Kah! Asyik rasuah, asyik beli jet pejuang, kapal selam yang tak boleh selam dan kapal laut yang berlipat kali ganda dari harga sebenar! Kalau kerana subsidi yang hanya atas kertas tu, esok pun kita boleh bangkrap! Chit! Porah! Dengan rakyat pun nak berkira sangat! Tapi bila beli cincin, handbag rakyat diketepikan! Kah! Kah! Kah!

Sheild berkata...

Tak kira la dia ni Melayu ke mamak, cakap membodohkan rakyat.. Tentu la rakyat kena berbelanja berapa tinggi harga pun gomen suka hati mak bapak dia nak letak, kalau tak anak bini nak makan pakai apa? Boleh makan rumput dengan daun kayu je ke?
Bengong punya statement! Kalau aku ada cincin sakti, dah lama aku sumpah kau jadi cacing kerawit!!!

Tanpa Nama berkata...

Kahhhh...kahhh...kahhh...terbuktilah pihak mana yang bangang itu tatkala...simamak melaungkan lagu..."Hidup Melayu" .."Hidup Melayu" berulang kali...jadi...janganlah salahkan yang tahu membangangkan orang lain.....yang bangang itu memang patut diperbodohkan begini sebab dia memeng bangang kan....kan.....kan....kan... aduh...konfius aku daa....

kusut berkata...

kah kah kah woit tamby everyday mau gurma sama worang kampung aaaa gudumbu turrtek la dey kah kah kah woit tamby pundek narrlekek la dey woit woit kah kah kah

Paku pakis berkata...

memang umngok nk jadikan negara ni muflis supaya nnti bila pakatan naik memerintah, memerintah sebuah negara muflis. itu niat gerombolan

Tanpa Nama berkata...

tipu jangan tak tipu org bodoh makanan orang cerdik sapa suruh lu bodoh...melayu kayu api.

Tanpa Nama berkata...

kalu udah belanja ikut suka .. harga satu handbag pun sampei puluh ribu ... ape kejadahnye
harga satu cincin 24 juta ... tu dah kigha 'harambejadah' ....

ewah ewah ... tiba tiba subsidi yang tak sebeghape tu ... yang disebokkan sampei nak ngate negaghe muflis ...

udah oghang bagi 'amanah' jage 'ghete negaghe', kome buat macam ghete kome ... dah le 'cekik daghah' ... pastu 'mentekedaghah' lebeh daghi pelesit lagi ... tak kenyang kenyang ...

tiba tiba nak ugut pulak ... tak buleh bagi subsidi .. negagha akan muflis .... ape kejadahnye, peghangei macam setan pelesit-kigha nak ngisap daghah oghang ....

Wahai umat malaysia .. kolu ghope itu punya peghangei, kome masih tak sedo lagi ... tak tau leeee ...
PRU 13 nanti sughuh puak gerombolan 'beghambuih' daghi tampuk pemerintah ...

Tanpa Nama berkata...

Mamak-mamak diMalaysia dlm Umno:-
1.Mamak Kutty
2.Org diatas
3.Kadir Sheikh Fadil
4.Adun Templer Park
5.Azeez Rahim Putera
6.60%ahli dari Penang

Tanpa Nama berkata...

Ali Mamak plakon tu tak masuk list ke?

kampong lad berkata...

'di rumah makan baling ke mulut'

depa jelir lidah dulu! trade mark