Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 20 Mac 2012

PENCERAHAN FIKRAH DALAM RUANG DEMOPKRASI




PENCERAHAN DAN PENYULINGAN





AYER MINERAL

Ez Puella Sapiens.Anda hanya menggunakan akal yang logik untuk buat perbandingan tanpa berpandu kepada nas-nas dari Quran dan Hadis. Mengikut sebuah hadis yang bermaksud lebih kurang di dalam syurga manusia boleh melakukan apa yang dia selalu kehendaki seperti mana di dunia. Dan Allah akan beri lebih baik dari yang di dunia.

Kalau di dunia dia jaguh dan sebati dgn kereta lumba, di syurga nanti dia boleh meminta Allah memberikan dia perkara yang sama, tetapi Allah akan memberi kereta lumba yang lebih baik dari kereta lumba di dunia. Macam mana baiknya, saya tak boleh nak komen sebab saya masih di dunia yang serba kekurangan.

Mengenai berbuat baik kerana hendak ke syurga. Tok guru mana awak belajar cakap macam tu? Orang islam yang berniat membuat baik kerana nak syurga, belum tentu akan dapat. Orang islam berbuat baik bukan bersebab macam itu, mereka berbuat baik kerana untuk mendapat keredhaan Allah dan bukan meletakkan niat syurga sebagai tujuan. Semua perkara baik yang hendak dilakukan hendaklah diniat kerana Allah.

Bila Allah dah redha, terpulanglah kepada Allah nak balas macam mana. Sebab itulah semua niat dalam amalan selalu di akhiri dengan "kerana Allah" bukan "kerana Syurga" Di dalam syurga semua ada dan melebihi apa yang kita lihat di dunia dan lebih baik dari itu. Kalau wain mutunya amat bagus walaupun minum tidak memabukkan. Tapi wain dunia terus mabuk. Ini maknanya mutu dan kualiti wain syurga tersebut teramat amat bagus.

Kenapa kita nak rasa bosan bila mendapat barang yang lebih baik. Contohnya kalau kita seorang yang pengemar makan nasi, kita tidak akan memakan beras siam lagi walaupun yang paling mahal setelah kita mampu membeli beras basmati. Perumpaan yang boleh saya katakan kepada awak, ada dua gelas air, satu gelas ada air mineral Evian dan satu lagi air kencing orang yang baru lepas makan petai. Jadi saya rasa awak ini seorang yang memilih air kencing itu lagi berbanding air mineral Evian
By Anonymous on CERAH MEMBAWA PENCERAHAN - TIDAK ADA PAKSAAN UNTU... on 3/19/12





12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

anda memang terbaek LEBAI!

Tanpa Nama berkata...

salam tuan2/puan,

...islam dah sempurna utk kebahagiaan dunia & akhirat
...sudah2lah itu, ikut je quran & sunah, tak payahlah nak merapu-meraban & nak menyulitkan kehidupan kita di dunia & di akhirat...kita semua hamba allah yang lemah & serba kekurangan
sekian, tq

Batu Tepi Jalan berkata...

http://batutepijalan.blogspot.com/2012/03/abis-13.html

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Kepada para penggemar TT dan isu2 tulisan beliau yg kritikal..saya juga salah seorang peminat tegar TT sehinggakan selepas bersiap utk pergi kerja TT yg saya buka dahulu.

Tuan TT berhak memberi ulasan serta komen beliau kerna mungkin dia ada agenda sendiri yg beliau dan ALLAH swt shj yg tahu niatnya. Lgpun ini kan blog beliau. cumanya kita sbg pembaca Tegar atau tidak..perlu bertanggung jawap dgn isu TT dan sedar bahawa kita akan di pertanggungjawapkan dgn komen kita.

Saya ada di bumi ini kerna dikehendaki oleh ALLAH untuk beribadat kpd NYA. Suka atau tidak saya WAJIB taat kpdnya dan peraturan NYA..FAILING which..saya adalah KUFUR kepada ALLAH serta NiKMAT yg tidak terbalas walau apa kebaikan yg saya perbuat kpd diri sendiri..org lain..semut..ikan lumba2..lembu yg di sembelih atau di pancung..dugong..flora..dan segala bentuk nafsu kita semua!

Saya tidak MAKSUM seperti Rasulullah..(s.a.w) terkadang cuai dan alpa dlm perintah ALLAH dan insha'ALLAH sering memohon AMPUN dari NYA! kerana alam ini bukan diciptakan oleh makhluk yg saya dan anda semua boleh nampak..di sentuh atau teori yg separa bongok ciptaan manusia ini! MAKA kalau syaitan itu di LAKNAT kerna enggan tunduk kpd Nabi ADAM..apakah kita lebih baik kerna kita adalah terang terangan KUFUR pada ALLAH yg mencipta segala sesuatu di dunia ini.

-kranken_kopf-

Tanpa Nama berkata...

islam sempurna bukan pd pengakuan lidah percakapan dan penulisan,
tetapi pada hati (ya tak siapa tahu hati kecuali Allah Taala).
Islam yg sempurna pada amalan, perbuatan, contoh, amalan;
kalau cakap negara rakyat tapi masih menyembah DEVARAJ;
kalau ckp Islam, tapi tandas org Islam di rmh-restoran-masjid-masih kotor;
kalau ckp Islam, tapi rasuah, pecah amanah, rompak duit zakat, duit anak yatim, fakir dan miskin jadi kesukaan;
nak cakap mcm mana lagi, sekarang orang2 Islam jgn cakap saja,lebih baik hentikan bercakap. buatBUATamalAMAL;
yg rasuah di hapuskan;
keadilan di Memali dituntaskakann;
demokrasi dipulihkan;
hak rakyat dikembalikan;
pilihanraya dan TANDAS dibersihkan;

pro ummah berkata...

bagus hentam lagi orang-orang yang mempersoalkan islam, diaorang ni dahlah jahil nak berlagak kalau kau musykil pasal syurga dan neraka tanya pada orang tahu bukan main ikut kepala otak je, dalam Islam memang takde paksaan nak solat ke taknak solat ke, nak tutup aurat ke taknak aurat ke, nak puasa ke taknak puasa, tak sapa boleh paksa terpulang pada diri sendiri tapi kat Padang Masyhar nanti jawablah sendiri, kalau jahil tu pergilah cari guru nanti takdelah orang kata dahlah bodoh sombong pulak tu

Tanpa Nama berkata...

TT, ini barulah betul2 punya PENCERAHAN...Islam ni mudah tp bukannya Islam dipermudahkan..aku ucap TAHNIAH dgn komentar di atas...

Aku bukan keLing berkata...

Konsep syurga dan neraka adalah konsep yang beasaskan agama hindu...kalau tak caya sila buat research sendiri..walhal perkataan syurga ialah syorgam dalam tamil dan neraka ialah naragam..

Dah lah konsep agama hindu, lepas tu berbuih mulut cakap agama lain sesat...selagi muslim tak accept agama lain juga adalah jalan untuk sampai ke rahmat tuhan, selagi itu muslim akan dianggap hipokrit. Ada banyak sungai di dunia, semua last sampai ke lautan...samalah..janagan argue sungai arab sahaja boleh sampai ke lautan...tak masuk akal la...

Melayumoden berkata...

Kenapa diamond itu mahal? Sebab ianya rare atau tidak banyak dan susah didapati. Kenapa air itu murah dan udara itu percuma sebab ianya banyak (kecuali la dlm cerita Lorax udara kena beli sebab pencemaran alam yg teruk).

Kenapa satu benda itu mahal dan kita sangat puas jika memilikinya? Kerana ianya tidak banyak dan kita dapat apa yg org lain tidak dpt. kita rasa sangat puas jika kita dpt iphone 4s dari memiliki sebatang pensil kerana tidak ramai org ada iphone 4s namun semua org ada sebatang pensil.

Di syurga nanti semua yg kita nak kita dpt. semua org kaya dan mewah. Semua org ada kereta ferRi dan lamboghini. Semua org duduk dlm mansion. Namun jika semua org ada ferari dan mansion, semua org adalah sama. Ianya benda yg biasa dan tidak bermakna. Mereka bukan mewah di alam itu, mereka adalah org biasa2 jer. Mereka tidak boleh menunjuk kat sesiapa kerana ferari dan iphone4 adalah brg cokia dan cikai. The proudness has gone. Dan mereka akan bosan disitu sbn tak ada org miskin yg mereka nak lagakkan. Lihat saja dlm dunia yg serba perfect spr cerita stanford wife pasti ada org yg memberontak dgn benda yg sama. Adakah ada org yg memberontak di syurga kelak? Berlakukah sekali lagi pusingan Azazil?

kampong lad berkata...

dunia mau akhirat pun mau.

northerner berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=LSUZtVUY6vM&feature=related

Tanpa Nama berkata...

jgn cakap saja wahai org2 Islam, tunjukkan,
Imam baling selipar ke hakim, masuk penjara.pandy kutty musnahkan sistem kehakiman masuk syurga dunia - dipuja-puji disembah seolah maksum, cuma org UMCO tak ckp jer lagi yg pandy kutty ni nabi. tapi perbuatan memuji dah lebih daripada nabi, dah mcm memuja tuhanler gamaknya.
ingat org2 Islam, MEMALI belum selesai lagi, pembunuhnya belum lagi dihadapkan ke pengadilan.
org Islam jadi baik bukan dgn tidak buat jahat saja, tetapi melawan kejahatan!!!