Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 13 Mei 2012

ORANG INDIA TERUS DI TINDAS





PENDTANG HARAM DAPAT KAD PENGENALAN





KENYATAAN MEDIA
12 MEI 2012

KENYATAAN MEDIA: KERAJAAN PERSEKUTUAN PAKATAN RAKYAT BERIKRAR AKAN MENYELESAIKAN PERMASALAHAN MASYARAKAT INDIA, DAYAK DAN LAIN-LAIN YANG TIDAK MEMPUNYAI DOKUMENTASI PENGENALAN DIRI (SIJIL KELAHIRAN/KAD PENGENALAN)

Pakatan Rakyat berikrar, sebaik menubuhkan kerajaan persekutuan kelak, kami akan menyelesaikan permasalahan yang telah sekian lama diabaikan, iaitu masalah sebilangan besar rakyat Malaysia yang tidak punya dokumen pengenalan diri, terutamanya sijil kelahiran dan kad pengenalan.

Saya nyatakan disini bahawa isu ini akan menjadi keutamaan Pakatan Rakyat dan kami akan berusaha sesegera mungkin dalam menyelesaikan permasalahan ini.

Terdapat ratusan ribu masyarakat India, Dayak dan lain-lain yang lahir di Malaysia hidup tanpa dokumentasi pengenalan diri yang sah kerana prosedur kerajaan itu sendiri yang menggagalkan mereka. Tanpa dokumen tersebut, mereka dinafikan hak untuk bersekolah, bekerja, mendapat perkhidmatan kesihatan, keselamatan, bantuan kerajaan dan juga hak mengundi.

Kebanyakan dari mereka adalah daripada latarbelakang yang sangat miskin dari segi ekonomi. Tanpa dokumen tersebut, mereka akan terus dipinggirkan dan dipandang hina oleh masyarakat setempat. Mereka juga disisihkan secara total dari menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara.

Jumlahnya sangat besar dalam komuniti India dan sebilangan kecil dalam masyarakat Dayak; pelbagai janji telah ditabur oleh Barisan Nasional dan pemimpin-pemimpin mereka, namun ternyata ianya hanya retorik politik yang memualkan.

Hak kerakyatan adalah hak yang paling fundamental dalam sebuah negara yang demokratik.

Bahagian 3 dalam Perlembagaan Persekutuan dengan jelas memperuntukkan bahawa, tiada seorang pun boleh dinafikan kerakyatannya di Malaysia. Namun, masih ramai yang dinafikan hak tersebut kerana sejak sekian lama mereka telah diabaikan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Tambahan pula, kebanyakan mangsa adalah warganegara, melalui kuatkuasa undang-undang di bawah Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan dan mereka dilahir dan dibesarkan di Malaysia. Mereka ini, samada tanpa dokumentasi atau dipaksa untuk menerima MyKad yang ditetapkan untuk bukan warganegara.

Satu kes telah mencetuskan kebimbangan rakyat Malaysia dua minggu lalu. Reshina Batumanathan, seorang pelajar Tingkatan 5, lahir dan dibesarkan disini telah berulangkali dinafikan MyKad. Jabatan Pendaftaran Negara telah mengeluarkan permit bukan warganegara kepadanya supaya beliau boleh menyambung persekolahannya. Masa depannya kabur dan tidak menentu tanpa MyKad yang sepatutnya dimiliki beliau. Reshina adalah contoh rakyat Malaysia yang dinafikan kerakyatannya.

Isu ini adalah isu moral, yang paling utama dalam keadilan sosial. Reshina dan ratusan ribu yang lain yang tidak punya dokumentasi pengenalan diri dipinggir di negara sendiri. Pakatan Rakyat akan menjuarai permasalahan ini dan akan mengembalikan hak mereka yang dijamin Perlembagaan Persekutuan apabila menubuhkan kerajaan persekutuan kelak.


ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG



17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kelakar betul, kan ?? Hahah pergi mampus la korang..cam sial je dorang ni..bapok lomau

the neutralist berkata...

Anwar Ibrahim ni satu aje silapnya, dia ni asyik cakap kalau pakatan rakyat dapat jadi kerajaan baru nak selesaikan masalah rakyat, sepatutnya sebagai pemimpin tak perlu tunggu jadi kerajaan baru nak selesaikan masalah rakyat tapi dari sekarang lagi semua pemimpin pakatan rakyat kena berusaha untuk menyelesaikan masalah rakyat, sama ada berjaya atau tidak bukan jadi persoalan tapi usaha itu utama, janji kalau tubuh kerajaan akan selesaikan masalah rakyat kalau tak jadi kerajaan tidak mahu selesaikan masalah rakyat ke.

Tanpa Nama berkata...

Kemungkinan minggu ini parlimen dibubarkan

Tanpa Nama berkata...

tp kalau tidak menjadi kerajaaan, mcm mana nk selesai kan saudara? Dh jadi kerajaan, br ada semua kuasa2 nk selesai kan

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 8:02 am..
Aku rasa ko ni belajar terlalu banyak sampai jadi bodoh lah...
Sebab2nya tak perlu di nyatakan disini..kalau dah bodoh memang tak boleh pikir dah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 11.33 amboi sedapnya bahasa mak bapak tak ajar ke membaca ke, apa yang aku persoalkan adakah pakatan rakyat hanya menyelsaikan masalah rakyat apabila menjadi kerajaan kalau jadi pembangkang tak nak usaha selesaikan masalah rakyat, ianya macam ugutan kalau berkuasa kami selesaikan tak berkuasa kami tak peduli, tulah mak bapak hantar sekolah pegi memonteng tu otak jadi bengap sama bodoh macam pro_pembaharuan dan gayree black, pahamkan betul-betul apa aku tulis mangkuk ayun

janggut berkata...

8.02pg..ni bodoh ke bangang ke..bebal...ke...aku pun jadi konpius dah..

Tanpa Nama berkata...

Kalau macam tu UMNO pun tak payah lah bermati2an nak mempertahankan kerajaan.. Bodoh tahap mana ntahlh kau ni..memalukan org melayu je kenyataan kau ni..ppttuuiihh...

Tanpa Nama berkata...

Hoi janggut bodoh piang kau tu yang bangang, baca betul-betul bingung tulah janggut panjang sangat semua zat pegi kat janggut tak pegi kat otak, bodoh piang @ mangkuk ayun punya manusia

Tanpa Nama berkata...

Hoi janggut kau cuci longkang lagi bagus la, kalau aku panggil kau bangang kau marah tapi hakikatnya begitulah, adios janggut bengong

Tanpa Nama berkata...

ko pn bodoh gak..kan dia ada nama,napa ko komen kata tanpa nama..ko 2x bodoh, cuba la jelas kan kat dia..

Tanpa Nama berkata...

hoi tanpa nama 2.08, kau ni pun satu lagi bodoh piang, tolong rakyat takde kena mengena dengan jadi kerajaan, nak tolong, tolong dengan ikhlas bukan kau pangkah aku dulu baru aku tolong kau kalau tak sorry, hoi bloody fool kau suka konsep ni

Silap Kona berkata...

kah kah kah perbalahan yang pelik ni. Kalu pembangkang boleh guna kuasa untuk settlekan masalah ic, tak payah la susah susah nak tawan putrajaya.

ke guane? Apalah anwar berahim ni, bodoh betulla. settle la ic budak tu. ko gunalah kuasa veto kau tu utk arahkan JPN bagi ic kat budak tu.

kah kah kah kah kah kah kah haaadoooiiiiiiii....

Tanpa Nama berkata...

8:02....
Ko pi lah duduk dalam hutan tanam pisang dan jamu kat kera..
Tak perlu pakai kerajaan...
kau buat lah KERA jaan ko sendiri dalam hutan tu..

nak tolong sorang sama sorang boleh lah..
Ni nak tolong berpuloh juta orang..kalu tak ada kerajaan nak tolong apa... nak tolong dengan air lendir ko ke...

Baik ko pi masuk dalam blog UMNO nung...
Kat sini untuk orang2 yang pro Tukar Tiub je..
bodoh sengal..pyuiiih

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 1.37 pun satu lagi bloody fools idiot malas aku nak komen kat sini penyokong tukar tiub semua TAKDE OTAK BODOH MACAM LEMBU SHAHRIZAT

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 1.37 aku rasa kau ni kuat main air lendir sampai jadi bongok tahap lembu shahrizat, lepas tu kau ni kuat telan air lendir mak kau tu pasal jadi bangang macam celaka, najis anjing lah kau malas nak layan

Tanpa Nama berkata...

the neutralist tak faham tu.. dia konfius.. cuba jelaskan elok2 kat dia...

"KUASA" sesiapa yang berkuasa didalam sesebuah kerajaan dia boleh buat sesuatu untuk rakyat...

kalau x ada kuasa macam DSAI nak buat ape... setakat melalak boleh la... GEROMBOLAN buat bodo jeee...

Sebab tu kita kena gulingkan GEROMBOLAN baru kita olah MALAYSIA BARU...

KAH KAH KAH....

ADIoooouus