Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 29 Julai 2012

LAPAR - PUASA - DAN KURANG MAKAN













PUASA DAN KEMISKINAN

Wajib disedari, merayakan puasa ini bukan hanya amalan penganut agama Islam. Penganut agama Hindu sebelum membayar niat membawa Kavadi di Batu Caves juga akan berpuasa. Penganut agama Yahudi juga berpuasa untuk menyambut hari kebesaran Yom Kippur. Dalam pelbagai mazhab, agama Kristian ada ritual berpuasa.


Ada arahan agama yang melarang makan dari subuh hingga senja. Ada yang berpuasa setelah makan tengah hari seperti amalan harian para rahib dan sami yang tinggal di Pagoda. Ada berpuasa yang hanya menolak daging dan makanan berdarah. Dari semenjak zaman kuno lagi, amalan berpuasa ini telah wujud. Manusia merasa bersyukur dan berterima kasih kepada Yang Maha Esa kerana telah memberikan mereka nikmat makanan.

baca seterusnya disini:

http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/lapar-dan-puasa-100245171.html



7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memanglah dalam Al-Quran, Allah SWT dah beritahu puasa adalah amalan umat terdahulu apa motif kau siarkan artikel ni, ni mesti niat nak perlekehkan Islam ni, untuk pengetahuan kau Isham, Islam dah wujud sejak zaman Nabi Adam as bukan dari zaman Nabi Muhammad saw, tapi biasalah agnostik dan atheis macam kau mana nak percaya. Untuk pengetahuan korang pencacai TT Socrates ahli falsafah Greek turut mengamalkan puasa sebagai sebahagian dari rutin bulanan.

Tanpa Nama berkata...

ada yg puasa sebab nak kuruskan badan.. kah kah kah..

masa berbuka melantak mcm org gila.

adakah rosmah tak pernah berpuasa?
badan dia sentiasa mantap hehehe

Tanpa Nama berkata...

Tapi ramai yang 'berpuasa' hanya dapat lapar dan dahaga. Dapat pahala memang banyak tapi tak dapat dirasa oleh panca indera tapi boleh berpura-pura sudah mendapatnya lantas boleh bermimpi msuk ke 'syurga'. Niat dan pesan agama berpuasa itu boleh mendatangkan kebaikan rohaniah tapi apa yang berlaku pada realiti nampaknya elek kerana rata-rata manusia yang puasa itu perangai atau jati dirinya tetap sama seperti sebelum berpuasa 5 dekad yang lalu. Tak percaya perhatikan mereka atau diri sendiri orang berpuasa itu betul-betul.
sama juga orang yang kata malam lailatukadar itu istimewa, apa dia? sama aje setelah bertahun-tahun melaluinya.

nuajr berkata...

rosmah melantak 1 periuk mne x gemuk...bdn dhlh gmuk gedmpul pendk lak 2....korang byangknlh mcm mne dy mengeted gan njibtuya....kahkahlahkahkahkahlahkahkHk..........#nuajr#

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 29 Julai 2012 5:01 PTG

memang pun nak memperlekeh. nak memperlekeh org2 Islam yg cuma puasa sebab nak cukupkan rukun tapi takde pengertian demi kemanusiaan

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
29 Julai 2012 5:01 PTG

sib baik TT citer pasal puasa, dia cakap TT nak perlekeh Islam... kalo TT tulis anggur peram yang lazat, gandum yang menyihatkan dan nikmat inzal di lurah dendam, mesti die cakap kiter semua nak MEMERANGI Islam...

ei! seronoknya...

ei! gembiranya. Dia gelar kita pencacai! tapi dia lupa, dia tu longkang! Woi, baik jadi kapir je la...

Aku bukan keling berkata...

Inilah sikap muslim hipokrit yang fikir hanya muslim sahaja di dunia ini berpuasa, berbuat baik. Hanya islam ajar benda baik agam lain tidak...hipokrit busuk. Keluar dari tempurung lah bongok!