Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 29 Julai 2012

SELAMAT BERBUKA PUASA





MASAKAN ORANG ASLI- GULAI JERING





HARI INI HARI KE BERAPA?


sudah melintasi satu minggu
sudah lebih dari tujuh hari

hari ini panas
berwap dan tidask selesa

kelmarin aku mandikan jai dan ezi
hari ini aku mandikan curvey
ini pun satelh kuku di potong

apakah mereka tahu
bahawa ini bulan puasa
apakah mereka ingin sama berpuasa

KELMARIN PETANG
merayau ke hulu langat
mencarai kelainan
singgah di bazar ramadan batu 9

berligar mencari tempat berbuka
tersesat hinnga ke kampong orang asli
memutar pusing hingga ke sungau lui
akhirnya menemui kedai yang bukan dituju
kedai makan dituju gagal ditemui

makanan kami cukup enak:
air tebu
popiah basah
terubuk bakar
kembong bakar
gulai pisang
gulai jering
kari nenas
kari ikan

dikedai kamai hanya
memesan air minum dan nasi puteh



GAGAL LAGI
menacari gulai itik
gagal lagi!


PETANG INI
aku tak ada spesial
berbuka dengan buah:
rambai
durian
pulasan
duku
manggis
buah mangga sudah tak boleh dimakan

buah apple
buah limau
ada tapi tidak berusik





PETANG INI LAGI
aku masak gulai ikan lampam
masak lemak kuning
campur udang
campur tomato
campur terong


KEIDAHAN DUDUK SEORANG DIRI
dunia ini kita miliki
tak ada ganguan
tak ada saranan
tak ada komen

hidup enak tidak pernah bosan
hidup bebas tidak terlalu rutin
hidup ranjau yang tidak berjadual
hidup rambang yang tidak bertarikh

tapi ada juga yang kurang enak:

makanan selalu terbuang
kerana tak habis dimakan
masalah ini tak dapat aku selesaikan
ada sahaja makanan yang tebuang
tersimpan lama
tidak termakan
terlupa di makan
dan dan dan....

TAK DITEMUI DALAM RESTORAN





11 ulasan:

mek berkata...

dear tt
setuju pasal keindahan dan perkara yg kurang enak bila duduk seorang diri.
tapi keindahan lebih mengatasi yang kurang enak.
selamat berbuka.

Saiful berkata...

senor TT,
apa la KL ni , gulai itik pun susah nak cari..meh kat sini kat pmtg pauh..kulim..area DSAI berlambak kedai juai gulai itik, itik mopden..itik kpg..ayam kpg semua ada..
pelan tgk ..mai sini..

Satyagraha berkata...

selamat berpuasa dan berbuka isham...

Tanpa Nama berkata...

tt, macam ada pembaca lain bagitau tuhari, masakan itik ada dijual di bazar ramadhan bandar tun razak tepi tasik dekat hukm. Tapi tak tau masak menu apa, cuma nampak tergantung je. Gerai deretan paling awal (lebih hampir arah hukm, palng jauh dari restoran santai tasik di situ)

Tapi siapa pulak tau mana boleh dapat umbut (mentah, bukan dah dimasak, dan lembut gebu bukan macam batang kelapa)? Terimakasih

-average joe-
klakka-la.blogspot: abu t-shirts by klakka-la (kemeja-t abu oleh klakka-la)

Che Li berkata...

Nak gulai serati sedap di kedai selera pantai timur, sksyen 7, bdr baru bangi. Sederet dgn opis jpj bangi..

amizan berkata...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3039734290661&set=a.1577840664234.66339.1782175808&type=1&comment_id=1506228

kalau TT nak rasa ITIK PANGGANG.......

Tanpa Nama berkata...

kau pernah tersilap,

kau kata mb kedah adalah kapitalis,yang menghancurkan sejarah demi sebuah pembangunan.

kau kata mb kedah juga kapitalis dengan membeli saham fgv

kau kata
kau kata
kau kata

hari ini najib memberi 2.6juta bantuan pd org miskin kedah bukan melalui jkkk(jin kepala keras kampung)tapi pd persatuan pentadbir awam kedah.membela toyol nyata bagus juga krn toyol juga berguna.maka,jin-jin ini sudah meroyan tidak diberi makan lagi.

http://networkedblogs.com/AoOLT

kalau tak suka menantu,suruh anak kawin lain.

Tanpa Nama berkata...

Itu bukan keindahan2 duduk seorang diri, tapi rutin sendiri sampai terpaksa menganggap jika berdua atau berkeluarga ianya akan menjadi 'tidak indah' untuk menyedapkan hati sendiri. kah kah kah

Tips mengelakkan makanan terbuang:
1. Masak dalam kuantiti yang SANGAT sedikit, cukup untuk perut sendiri sekali makan. Ikan kalau tak boleh habis sekor, masak separuh-tak susah sebab masa bujang dulu aku selalu buat.
2. Kalau dah terbanyak dan tahu tak akan habis, lepas masakan sejuk, bungkus dalam plastik2 kecil dan bekukan dalam freezer. Keluarkan satu plastik dan KUKUS setiap kali nak makan. 2,3 bulan depan pun masih sedap lagi.
3. Jemput kawan datang berbuka sekali-sekala. BESAR pahala bagi orang berbuka, lagi untung kalau panggil orang soleh berbuka sama.
4. Sila menikah secepat mungkin!

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

oleh kernaa ko gagal cari gulai itik....tahun nie aku nak calonkan ko dalam list gagalist....

selamat buka bro

gaya hidup solo berkata...

Hell is other people

Tanpa Nama berkata...

babi punyer tt, kasi kecur air liur gua pepagi ni.. baru nak masuk 10.30am.. rasa dah mcm 7.30pm la pulak.. hempeh betul.. cakap la pasal lain..