Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 2 Januari 2013

TUKAR TIUB PEMECAH BERITA - TANAH MEREKA DI RAMPAS MEREK JADI MAYAT




SEBELUM KITA SEMUA JADI MAYAT
LEBIH BAIK
BANGUN MELAWAN
 

TUKAR TIUB PEMECAH BERITA

SEKELUARGA BUNUH DIRI SELEPAS TERIMA SURAT PENGAMBILAN TANAH

Pagi ini saya menerima maklumat bahawa seeluarga Pang yang mempunyai 3
ahli keluarga di Kampung Jawa, didapati semua ahli keluarganya
membunuh diri di tempat tinggal sendiri dengan membakar serpihan arang
di blik.

Gabungan NGO Pengerang (GNP) lalu pergi ke tempat tragedi tersebut,
dan 3 mayat telah dihantar ke Hospital Kota Tinggi.

Melalui penduduk tempatan, Ahli Gabungan telah dimaklumkan bahawa
Keluarga Pang ini adalah keluarga miskin, dan isterinya adalah pesakit
strok, dan anaknya yang berumur 20 tahun itu, merupakan orang kurang
upaya yang mempunyai kecacatan akal. Encik Pang yang berumur 50 -an
bekerja sebagai pembantu restoran, akan tetapi baru-baru dia perlu
menjaga isteri dan anaknya, dia terpaksa berhenti berkerja.

Beberapa bulan yang lalu, disebabkan oleh pembangunan RAPID, Keluarga
Pang telah menerima surat pengambil tanah. Rumah kediaman Keluarga
Pang dibina diatas seorang tuan tanah lain, sehubungan itu Keluarga
Pang cuma menerima pampasan sebanyak RM20 ribu sahaja sebagai
pampasan.

Selepas Pang menerima surat pengambilan tanah, dia pernah meminta
pertolongan dari pihak parti politik pemerintah, dan pernah
memberitahu pihak tersebut bahawa dia ingin membunuh diri.

GNP berasa amat sedih terhadap tragedi yang berlaku, dimana keluarga
miskin tidak dapat menahan tekanan hidup, hasil dari pengambilan tanah
oleh pihak pemaju, dan akhirnya terpaksa membunuh diri.

Kami juga menyeru pihak kerajaan perlu mengambil berat terhadap apa
yang telah berlaku, jika pihak berkenaan masih lagi berkeras untuk
terus membuat pembangunan ini, dipercayai akan menyebabkan lebih
banyak tragedi berlaku di Pengarang

Chua Peng Sin (013-7241409)
Bendahari
Gabungan NGO Pengerang
1hb Januari 2013



---

6 ulasan:

Militia Buruh berkata...

Celakalah kerajaan UMNO/BN. Inikah yg dinamakan agenda ketuanan melayu yg dibawa oleh Tun Razak penyokong kapitalis melayu setelah merampas kuasa dari golongan feudal TAR dlm 13 mei dulu?

Agenda Melayu kepala jadahnya kalau hak org Cina yg miskin ko tibai demi kepentingan pemodal dan kapitalis asing. Aku sebagai org Melayu Islam pun marah mendengar layanan buruk dari penyalak ketuanan Melayu ni. Dahlah rampas tanah, pastu bagi pampasan ciput padahal, keluarga tu keluarga susah dan perlukan bantuan perubatan krn isterinya strok. Demi menuntut keadilan bagi Keluarga Pang yg ditindas, marilah kita mengundi menoak BN pada PRU-13.

Wan Sahabiri berkata...

di Baling kena ambil perhatian jugak : air sungai kegunaan harian dah berkelodak kerana balak atas bukit di tarah,.. Air kegunaan harian yg amat penting! Tak nak bunuh diri pulak mereka ni tanda protes!!!!!
TT tlg la bagi 'liputan'. Mereka org kampung, puak2 yg jaga KEDAH,.. org yg alim ulama... Mereka celaru, kalut nak buat hudud,.. kalut juga tarah bukit nak buat duit.

DIDI KOTA BELUD yang sebenar berkata...

cerita rakyat,ceria kesedihan yang menyayat hati.perkara ini dapat dielakkan sekiranya tak ada Barisan Nasional kat dunia ni....kita nak kerajaan yang tegas,berani dan berprinsip...bukan macam BN tu...BN ni...parti marangkerapu kepundem marangskeper...maksudnya PUKIMAK PUNYA BARISAN NASIONAL.

Tanpa Nama berkata...

Kapitalis ada dimana2. Bawah dagu nik aziz pun ada. Sebelum pas merampas terengganu, org umno yg pegang fail naik pejabat tanah dan pejabat hutan.. Selepas pas merampas terengganu, org pas pulak yg sibuk panjat tangga pejabat tanah dan pejabat hutan.

Tanpa Nama berkata...

bunuh diri adalah satu kerja mulia... akan tetapi gerombolan cukup suka bila berita ini terjadi kerana bila dapat surat, penduduk akan bunuh diri dan mereka lagi senang nak rembat tanah..

apapun gua suka bila bunuh diri dijadikan budaya masyarakat malaysia macam berdemo tu..

setiap orang hendaklah mempunyai cita2 membunuh diri secara terhormat.. bukan senang nak dapatkan kekuatan hati untuk membunuh diri ini.. mati katak memang senang.. mati eksiden pun sama.. tetapi mati membunuh diri memang hebat dan cool.. tidak ramai yang mampu mempunyai cita2 sebegini..

Tanpa Nama berkata...

Wan Sahabiri....

Masalah ini tidak akan berlaku di Kedah sekiranya kerajaan persekutuan tidak menganaktirikan kerajaan negeri kedah. Masalah pembalakan itu mungkin timbul disebabkan kerajaan kedah nak cari duit untuk membangunkan negeri. Sekiranya jumlah yang diterima oleh kedah dari persekutuan sama dengan jumlah yang diterima oleh kerajaan negeri sabah, kita percaya keadaan ini tidak akan berlaku. Jadi untuk mengatasi masalah ini drp berulang, maka kerajaan persekutuan mestilah bersikap adil dengan memberi peruntukan yang sama banyak kepada semua negeri di malaysia. Duit itu bukan duit BN tetapi duit rakyat.