Rabu, 16 Julai 2014

DARI MANA DATANGNYA NABI





NABI DARI YAHUDI
Nota untuk TT - Nabi dari kaum Yahudi bermula Dari Nabi Yaakub.... Bani Israel (Ibrani:שבטי ישראל Bahasa Arab:بني إسرائيل) merujuk kepada kaum atau keturunan yahudi.Perkataan Israel, berasal dari gelaran yang diberikan kepada Nabi Yaakub (a.s). Perkataan Israel ini bermaksud "Hamba Allah" atau "Tentera Allah".

 Perkataan "Isra" bermaksud "Hamba atau Tentera" dan "El" membawa maksud "Allah SWT". Tetapi ada juga yang mengatakan bahawa Israel bermaksud "Yang suka berjalan pada waktu malam". Gelaran "Israel" ini dikurniakan kepada Nabi Yaakub (a.s) kerana baginda diberkati oleh Allah SWT. Perkataan "Israel" berasal dari bahasa Ibrani.

 Kaum Bani Israel berasal daripada anak-anak nabi Yaakub (a.s) seramai 12 orang yang turut dikenali dengan gelaran 'Al-Asbaath' (Bahasa Arab:الأسباط) iaitu Rubin, Sham'un, Lawi, Yahuza, Zabulun, Yasakar, Dan, Jad, 'Ashir, Naftali, Yusuf, dan Bunyamin. Antara anak-anak baginda, ada antaranya yang diangkat menjadi Nabi seperti Nabi Yusof (a.s) yang meneruskan on SUSAH JADI MELAYU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/16/14





------------

Tiada ulasan: