Khamis, 28 April 2016

ANAK MUDA JADI MANGSA






ANAK MUDA

JADI MANGSA

HUTANG 

PTPTN MENJADIKAN ANAK MUDA SEBAGAI MANGSA

Laporan berkenaan para graduan yang gagal atau tidak mampu membayar hutang PTPTN, dan oleh itu menghadapi kesukaran untuk membeli kereta, rumah atau memohon kad kredit, amatlah mengecewakan.

Ini diakibatkan oleh rekod yang dihantar oleh PTPTN ke pengkalan data CCRIS.

PTPTN sememangnya hanya melakukan apa yang patut untuk mendapatkan semula hutang belum berbayar yang kini berjumlah RM8.3 billion.

Pada masa yang sama semua orang haruslah bertanggungjawab menyelesaikan hutang mereka.

Tetapi kejadian ini menunjukkan sekali lagi bawah tadbir urus kerajaan yang kurang cekap terhadap ekonomi Malaysia hanya menyusahkan rakyat.

Memang mudah jika kita hendak menyalahkan graduan muda di dalam hal ini. Tetapi tindakan itu seakan-akan tidak menghiraukan keadaan realiti hidup yang semakin sempit untuk semua orang.

Dalam hal ini kerajaan bertanggungjawab kerana telah memotong pelbagai peruntukan di dalam sektor pendidikan sehinggakan untuk menyambung pelajaran ke pendidikan tinggi juga amat sukar tanpa PTPTN atau pinjaman lain.

Begitu juga dengan keperluan lain seperti kereta yang sudah menjadi satu benda wajib untuk hidup di bandar. Jika disenarai hitamkan oleh CCRIS maka lebih susahlah anak muda hendak mendapat pekerjaan dengan gaji yang baik yang membolehkan mereka membayar hutang.

Apa yang turut merisaukan adalah PTPTN juga menggalakkan pembayaran hutang melalui pengeluaran KWSP. Ini sedangkan wang persaraan juga perkara yang penting. 

Ramai anak muda Malaysia menghadapi risiko dibelenggu hutang, dan ini mungkin berlangsung sehingga selepas mereka bersara.

Alasan yang diberikan oleh Pengerusi PTPTN Shamsul Anuar Nasarah, bahawa tindakan menyenarai hitamkan mereka yang gagal membayar hutang adalah untuk menggalakkan pembayaran juga jelas menunjukkan mereka tidak memahami isu sebenar di dalam hal ini; iaitu nilai kos sara hidup yang tinggi di samping gaji yang rendah memberi tekanan kepada anak muda untuk menguruskan kewangan harian mereka.

Apa yang pasti di sini adalah Malaysia amatlah memerlukan satu rombakan yang radikal terhadap model pembiayaan pendidikan tinggi.

Juga majikan perlulah mula meningkatkan tangga gaji pekerja, terutamanya golongan "Bawah 40". Di samping itu majikan yang melakukan sedemikian haruslah diberikan pelepasan cukai.

Negara ini juga amat memerlukan reformasi ekonomi untuk memastikan semua rakyat diberi peluang yang cerah.

Rakyat Malaysia mampu mengubah keadaan ini dengan memilih kerajaan yang akan mementingkan rakyat, daripada survival politik.

Pengundi di Sarawak patut menjadi contoh pada 7 Mei 2016, dengan menolak kerajaan yang jelas sudah gagal melaksanakan polisi mesra rakyat.

NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN


----------

1 ulasan:

Nazrio berkata...

Nik nazmi ni buat aku terkanjat jer...amender Laaa ..ingat kan nik abodoH tadi...