.

Jumaat, 27 Mei 2016

PARIS BERGOLAK








TURUN KE JALAN

DEMO DI PARIS

DEMO BESAR

DI SELURUH

PERANCHIS

PARIS - 2016


KOMENTAR
apa sedang berlaku?
presiden dari parti sosialis
yang diharapkan pro rakyat
kini gagal segagal gagalnya


sebelum dipilih francois hollande
mengajukan dasar pro buruh
kini cuba memuluskan
undang dan akta anti buruh

maka kau kiri
kaum sosialis
kaum komunis
kesatuan buruh
bangun melawan
telah hampir dua bulan
demo berterusan di seluruh peranchis\
bukan hanya di kota paris

buruh kiling mogok
buruh penvcertakan mogok
kesatuan pemandu mogok
kesatuan keretaapi mogok
mogok nasional sedang diorancang

dalam masa dua minngu
akan ada festival bola eropah 2016
besar kemungkinan ferstival ini
akan menjadi sasaran

anak muda
kaum buruh sedang memberi tekanan
menggunakan festival ini
untuk melupuskan akta anti buruh
untuk memastikan akta pro kaum pemodal
ini tidak menjadi realiti

peranchis
kaum buruh peranchis
anak muda kaum pelajar peranchis
kaum kiri peranchis
kaum radikal peranchis
pemikir dan intelektual paris
dari semenjak zaman berzaman
semenjak revolusi peranchis 1789
telah memecah ruyung
membuka jalan 
untuk tamadun umat manusia

salut
salut untuk mereka yang berani
salut ke jalan raya

PARIS - 2016




Riot police crack down on Paris protests against labour reforms


Riot police arrested 16 people and fired teargas in violent clashes with protesters marching in Paris as striking workers continued to blockade refineries and nuclear power stations in an escalating stand-off over labour reforms.
Tens of thousands of people marched across France in protest against Fran├žois Hollande’s planned labour bill, which aims to make it easier for companies to hire and fire workers and was forced through parliament without a vote this month following more than ten weeks of protests.

PARIS - 1789


---------

4 ulasan:

Saiful berkata...

Aux armes, citoyens,
Formez vos bataillons,
Marchons, marchons!
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons!

Saadun Sulaiman berkata...

Kini sudah masuk hari ke6 acara Tennis(Roland Garros) sudah berlangsung kelihata ia nya aman sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Kat malaysia jea turun demo pagi tghari dah nak blk rmh...hahahahaaa...

Pengundi Hannah Yeoh berkata...

Tanpa Nama 28 Mei 2016 12:09 PG.
Kena faham,kat Malaysia turun demo memang kena balik awal sebab sistem kapitalis telah membelenggu kita dari awal merdeka lagi.Kita ada installment macam-macam.Kereta,motor,rumah,yuran anak sekolah,hutang kedai runcit.Lepas grads jer dah start hutang,dapat payslip pertama pun dah mula hutang beli kapcai,beli kereta.Inilah kejayaan dasar kapitalis.Kalau turun demo dan tak masuk kerja dah kena AWOL pastu terus kena buang siapa nak tolong bayar installment-installment tu.Kat negara tetangga lain,Thailand dan Indonesia rakyatnya lebih kaya dari rakyat Malaysia(dari segi berhutang piutang ni)so....NAK DEMO SEBULAN PUN NO HAL.PTPTN SAPA NAK BAYAR BRO?