.

Rabu, 1 Jun 2016

SELAMAT BERBUASA





TAK ADA DALAM QURAN
Kalu kita pandu pada alQuran mencari maklumat yang lebih terang lagi jelas maka kita dapati tiada arahan dari Quran yakni wahyu dari Tuhan itu akan kita harus/wajib berpuasa pada waktu tertentu. Pada zaman Nabi kalendar Islam belum terdaftar lagi. Jadi ada orang2 yang berpengaruh selepas wafatnya Nabi telah menetapkan bila kita wajib berpuasa dalam setahun kalender Islam.

Mungkin bagi mengkukuhkan lagi arahan-arahan ini mereka mencipta hadith yang memberi autoriti untuk mengistitusikan ibadah puasa yang semua tak boleh bantah mengikut tafsiran-tafsiran mereka, tafsiran orang lain yang berbeza sikit akan dihukum. Tafsiran mereka adalah yang paling afdal meskipun ia masih tak lagi dapat authoriti terus dari Tuhan. 

Yang biasa kita dengar ialah " berpuasalah kamu pada satu waktu yang ramadan ( panas). Pergertian Ramadan itu adalah satu tempoh/musim/era yang panas, mungkin makna intinya ialah kita berdisplin dalam mengharungi sesuatu ketika yang mencabar dan menguji. Jangan terus ghaplah on BERPUASA UNTUK APA?
Anonymous
at 7:08 PM

KAYA DAN  MISKIN
Siang puasa menghayati kehidupan orang miskin, malam berbuka buffet kat hotel menghayati kehidupan orang kaya. KAH KAH KAH on BERPUASA UNTUK APA?
Anonymous
at 6:10 PM

ULAMAK
Berpuasa utk berbuka percuma dgn ulamak..... nk tum pang amin kan doa yg makbul. on BERPUASA UNTUK APA?
Anonymous
at 6:02 PM

EKOSISTEM
Puasa datang lagi. Dulu orang kata, puasa ini dapat kita dalami ekosistem orang yg papa kedana .. dapat rasa cam ne tak makan, minum dan entot, pancut pon tak leh, tapi pada siang je .. malam leh melantak sepuas nye. Realiti nye si papa-kedana ni soru tergelincir siang malam .. entot tetap entot tak kira waktu. Lepas tu ada kata puasa boleh dapat bergunung pahala .. hadis kata, bertarawih saja boleh dapat pahala 7 gunung tiap malam .. maka makin ramailah datang bertarawih .. makin kembunglah poket ustaz.

Akhirnye pecah rahsia yg hadis tentang pahala tersebut adalah tipu bongak .. angkara yahudi kot sapa lagi. Realiti nye uztas tu iklan diri nya untuk dapat upah jadi imam tarawih .. jual agama la tu. Bab gi umrah pada bulan puasa gwa tak mau cerita la .. betul buat duit ooo .. bayangkan ustas yg ikhlas jual pakej umrah kurang 3 ribu je .. tapi ustaz jual agama punya pakej, cecah 6, 7 ribu .. apa hookooom nya tu. Apa pun seminggu sebelum puasa KL dah jem gila .. ini semua angkara cam on BERPUASA UNTUK APA?
panglimo potaseh
on 6/1/16



MAT KAMPAU
BER POSA lah kamu sesungguh nya dapat menjimat duit juga dapat kurang sedekah baziran Masa POSA lah dapat makan FREE di mana mana Masjid Surau dan Jalanan Simpan lah duit masa POSA ini dan belanja lah pada Minyak Toll dan Sedekah Baziran di hari Raya nanti

 Jangan lupa Mat Kampau dan Mat Boroi juga nak duit Raya walau pun tak POSA Kan Melayu Melayu semua tu , mana boleh pakai pun..... on BERPUASA UNTUK APA?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/1/16


----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

woit jangan lupa beli beg plastik hitam kah kah kah...kedai makan nasi kandaq dah standby kepada warga warga yang ingin berbuka puasa di tengah hari...kah kah kah...semua ini antara Allah SWT dan manusia yang bergelar Islam...kah kah kah...hanya hati menentukan segalanya...tak payah pakai messenger dalam bentuk berserban berjubah berjanggut bertasbih...memberi gambaran ilmu yang mendalam...kalau hati masih terliur tengok peha putih.,.. tak guna jugak beb... nafsu pakai mini cooper masih kuat...kah kah kah...lagi hebat ular mak lagi kuat nafsu syaitan... kah kah kah...nafsu duitan paling terhebat...beri ceramah kena bayar..amal soleh apa turrr...kah kah kah