.

Jumaat, 16 September 2016

KULIAH POLITIK 101






KULIAH P101


suasana politik terkini
memanggil tukar tiub
membuat pencerahan

masa dan ketika  yang tepat
untuk satu pencerahan 
diberi tentang politik malaysia
dengan tuntas 
agar
semua dapat memahami
dengan jelas dan senang
terutama sesudah babak
pertemuan mahathir-anwar

hakikatnya:
memahami politik malaysia
amat senang - memang senang

kalau musuh menentang kita
ertinya 
 apa yang kita buat betul

kalau musuh tak menentang kita
ertinya 
kita telah sama dengan musuh
atau 
kita besubahat dengan musuh

jika utusan menyerang
jika rtm menyerang
jika star menyerang
jika nst menyerang
ertinya
 apa yang kita buat betul

jika mufti melarang
jika jakim melarang
jika fakwa fakwi melarang
ertinya 
kerja politik
yang kita buat betul

jika menteri kata tak ada apa
jika yb kata tak ada apa apa
jika politikus komen tak ada apa apa
ertinya 
pekara itu isu besar

contohnya:
mahathir-anwar bertemu
menteri kata tak ada apa apa
 ertinya 
ledakan politik besar

juga perhatikan
kenyataan sosok-sosok ini:

jika jamal ikan bakar serang
jika ali tinju serang
jika ibrahim ali serang
jika azwanddin serang
jika raja petra serang
maka yang kita buat itu betul

perhatikan juga:
jika ngo melayu serang
jika isma serang
ertinya
kita dilandasan politik betul

yang susah ialah
mengenal musuh 
yang menyamar kawan
yang begerak dipentas sama
tapi makan dedak

justeru wajib diberi perhatian rapi
terhadap musuh 
yang tidak jelas:
jika cik gu bard tak setuju
jika arul psm tak setuju
jika kua khoo sung tak setuju
jika ronnie liu tak setuju
ertinya 
yang kita buat betul

jika hadi tak setuju
jika nik abodoh tak setuju
jika ton ton wi tak setuju
soheh
kerja politik kita tepat
lagi betul dan afdal


jika PAS bersetuju
jika MCA bersetuju
jika MIC bertetuju
ertinya 
itu kerja politik salah

inilah  cara paling sennag
paling tuntas
paling sempoi
untuk memahami politik malaysia

kenali dirimu
kenali musuh mu
seratus pertempuran
seratus kemenangan



----------

7 ulasan:

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Oit. Ibrahimng aLi jangan sebut ...
Sekarang BN cukup duit beLi
Ratusan ibrahing aLi...
Andai BN kaLah 50 kursi
Kacang saja membeLi 50
ibrahimng aLi~kataK
... tunggulah tungguL

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Bard tu dah jadi pemakan dedak ke?? Sapa tau tolong buat pencerahan sikit. Aku cuntfuse

Tanpa Nama berkata...

Kali kedua cik gu bard namanya keluar ditulisN ni.

Tanpa Nama berkata...

pada pandangan saya, politik demokrasi=kencing untuk kuasa+mengayakan orang2 tertentu

Tanpa Nama berkata...

Tt dulu, satu ketika dulu la, ekau bona2 sayang kat cikgu bard tu. Ekau banyak pertahan tindakan atau pandangan makhluk ni. Apo kono eh jang??? Orang kampung den tanyo what gives??? Macam 2 orang tukang komen kat atas dan berbilion lagi pembaca kau tt, tolong cerahkan apo silap langkah dio, dan jangan la jawap pendek dio dah tetolan dodak!

Tanpa Nama berkata...

TT sempat minta maaf kepada Allahyarham TG Haron Din? Kamu banyak menghina dia. Kalau tak sempat carilah dia diPadang Mahsyar nanti. Insaflah.

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Jika bidadari surga bawaK petai onLy,... tapi tak nak bugiL...Apa jadi