Khamis, 17 November 2016

APA USTAD INI KATA








FACE BOOK


Dalam wacana keamanan baru2 ini, yang melibatkan panel Dr Mazlan dari penganut islam, Uthaya Sankar SB dari penganut hindu dan Calvin Ohseydari penganut Kristian, solusi yang kami dapat adalah;

1. Semua agama menolak keganasan dan menyeru kepada keamanan.

2. Wacana dan dialog wajar diperhebatkan untuk wujudkan sifat saling mengenali dan elak prejudis. Justeru, jika hari ini rakan2 dari penganut agama hindu dan kristian hadir ke surau, akan datang penganut islam akan ziarah rumah2 ibadat non Muslim pula (hari ini, saya ke gereja di kelana Jaya)

3. Agama yang bawa keamanan semestinya keluar dari kerangka bias kepentingan kepolitikan dan kuasa, sebaliknya perlu kepada bias kemanusiaan. Ini Kerana, semua peperangan dan pertumpahan darah berlaku ekoran kepentingan politik dan kuasa.

4. Pengamalan dialog dan wacana keamanan ini, hakikatnya bukan perkara baru. Malahan di Malaysia, TGNA telah cuba melaksanakannya, di negara arab, ia telah diamalkan Syaikh Bin Bayyah.

5. Jika hari ini, kita berwacana berdasarkan anutan agama untuk mencari keamanan, di masa akan datang, atas semangat saling kenal mengenali (anjuran Quran) kita perlu ada wacana dan dialog bangsa dan kaum.

6. Alhamdulillah, bersama dengan pihak Madrasah Tarbiah, wacana keamanan ini dianjurkan bersama dengan AIRI (Anwar Ibrahim research Institute) dan Sekolah Pemikiran asy-Syatibi.
Wallahu 'Alam.




















------------------

3 ulasan:

Nazrio berkata...

Habih Last macam ni, tak ada kapir harbi, tak ada pakwa-patwa tak ada curiga ragu, macam mana nak kira karong, Macam mana nak buat duit...makan brim onLy macam mak cik feLda...mana cukup

Tanpa Nama berkata...

Apa kebende nih ???

Belukang TURUN hari Sabtu ini tak !????

Kalau ada BELUKANG buat rosak saja lah...

Dapat capat 1.000.000 ke nanti ????

Cakap cakap tapi tak capai macam ENGHE PHOR DHING GHEH sajja kira nya...

Tanpa Nama berkata...

ini hebat..ini cool..namun ini juga adalah bahaya, kalo malaysia aman damai antara agama nanti siapa nk jadi bangsa amuk?siapa nak beli kitab? siapa nak beli gel??kalo semua org faham dan hormat agama2 lain, nanti macam ne nak jual hudud??ini bahaya..caya la u all..