Rabu, 4 November 2020

CONTOHI KELUARGA CIKMINAH

 



CONTOHI KELUARGA

CIKMINAH 

cikminah commented on

 "MAZLEE DISOKONG"

Saya pun dulu orang kampung. Berjalan melalui jalan berlopak juga tetapi memakai kasut putih ke sekolah. Kasut itu diturunkan darpada kakak saya. Bila kaki saya besar, diturunkan pula kpd adik-adik saya selagi ia belum koyak-rabak. Namun, warnanya tetap kekal putih kerana pada hujung minggu saya adik-beradik mencuci kasut kami di perigi. 



Kemudian mengapornya guna kapor yg dijual pakai buku. Alhamdullilah, didikan menjaga kebersihan ini kekal hingga saya dewasa. Pakaian mesti bersih, pendapatan juga mesti bersih, hasil usaha sendiri, bukan hasil rasuah , dicuri atau menipu (scam) Tahukah anda, pakai kasut hitam ini, ertinya medidik anak jadi pemalas, pengotor dan penipu..? Kasut hitam tutup semua kekotoran. Ini mendidik anak menipu. Ia tak perlu dicuci, ini mendidil anak jadi pemalas. Sedangkan Islam meletakan kebersihan itu sebahagian dpd iman. 


Di mana letak keimanan kamu, kalau semua kekotoran ditutp....????? Tanyalah semua guru di kampung. Mereka merungut, seksanya nak mendidik anak murid supaya jadi rajin dan pembersih kerana tiada sokogan darlipada ibubapa mereka. Sebab inilah agaknya Melayu boleh menerima banduan sebagai pemimpin mereka. Semua kesalahan boleh ditutp dgn wang ringgit.

Tiada ulasan: