Rabu, 4 November 2020

INI TANDA KRISIS BESAR AKAN SAMPAI

 



KRISIS BESAR

AKAN SAMPAI

AMIN

POLITIK USA

DAH MACAM

POLITIK MSIA

KAH KAH KAH

SPR USA

DAH MACAM

SPR MSIA

KAH KAH KAH


Trump dakwa menang, minta henti kiraan undi pos

PRESIDEN Donald Trump mendakwa beliau sudah menang pemilihan presiden Amerika Syarikat (AS) ketika jutaan kertas undi masih dikira, yang dijangka akan mengambil masa berjam-jam atau beberapa hari lagi untuk diselesaikan semuanya.

Beliau membuat dakwaan itu selepas pesaingnya Joe Biden dari Demokrat mengumumkan keyakinan akan menang dan merampas semua White House.

“Jujurnya, kita sudah menang pilihan raya ini,” isytihar Trump selepas beliau menang di beberapa negeri utama yang memberikan jumlah undi besar untuk ke White House.

Dalam ucapannya dari White House, Trump meminta proses pengiraan undi awal dan undi pos dihentikan, malah mengumumkan kesediaan ke mahkamah untuk mempertikaikan proses berkenaan.

“Ini satu penipuan ke atas rakyat Amerika,” katanya, tanpa menyebut sebarang bukti.

Undang-undang pilihan raya di semua negeri di Amerika mensyaratkan semua kertas undi mesti dikira, walaupun sudah ada keputusan jelas siapa pemenangnya.

Jumlah pengundi yang mengundi lebih awal dan melalui pos pada kali ini lebih ramai susulan penularan Covid-19.

Media di Amerika merumuskan Trump menang di 23 negeri, sementara Biden menang di 18 negeri. Biden mengumpulkan 238 undi manakala Trump 213 undi. 

Sistem pilihan raya presiden di Amerika memberikan calon yang menang di negeri jumlah undi di negeri berkenaan untuk persaingan ke White House.

Calon memerlukan sekurang-kurangnya 270 undi untuk menang.

Trump menang di Florida, Ohio, dan Texas, iaitu antara negeri penentu yang mempunyai undi besar, sekali gus menafikan peluang Biden mendahului selesa atau menang mudah.

Biden pula yakin akan menang di tiga negeri yang sebelum ini dimenangi oleh Trump dalam pemilihan empat tahun lalu iaitu Michigan (16), Wisconsin (10) dan Pennsylvania (20), yang memberikan keseluruhan 46 undi.

“Kita yakin dengan kedudukan kita. Kita percaya kita di landasan untuk menang,” katanya dalam ucapan kepada penyokongnya di Delaware.

Trump sebelum ini berkali-kali mendakwa undi pos yang bertambah adalah penipuan. Beliau tidak memberikan sebarang bukti atas dakwaannya, sementara pelbagai pihak menegaskan undi pos adalah amalan yang sudah lama ada dalam sistem pilihan raya Amerika. – 4 November, 2020. 


TAMADUN AMERIKA

200 TAHUN

AMIN

INI TANDA TANDA

HARI HARI AKHIR

TAMADUN 

UNCLE SAM

AMIN

HEGEMONI RETAK

TAPI AWAS

LEDAKAN PERANG

AMIN

1 ulasan:

sayednoordin berkata...

Masa dia menang 2016...tak bangkit isu nipu ni..apabila kalah,macam,-macam buat hal..tak nak keluar gedung putih pulak tu..