Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 15 Disember 2008

SEPULUH PEMBAZIRAN DITAKTOR/FIRAUN DALAM DUNIA – Times On Line



1 – Naypidaw, Burma – ibu kota Burman dipindah kah ke Naypidawe pada tahun 2005. Harga 3 bilion pound sterling.

2 - Fatehpur Sikri, India. Akhbar membuat satu bandar baru ini pada tahun 1571 untuk memberi penghormatan pada bomohnya.

3 - Medina Azahara, Spain. Abd ar-Rahman Kalipah Cardoba mendirikan kota ini pada tahun 936. Kota ini adalah nama gundeknya- Zahra. Dia membina istana dimana gundek lelaki dan wanita di simpan. Pada tahun 1010 kota ini musnah apabila berlaku perang saudara.

4 - Akhetaten, Egypt – dibuat olef Firauan Akhenaten pada tahun 1343 sebelum Masehi untuk mengingati ayahandanya.

5- Istana Parlimen, Bucharest, Romania – dibuat oleh Ceausescu pada tahun 1983. Hingga ke hari ini masih belum selesai.

6 - Neutrality Arch, Ashgabat, Turkmenistan – struktur yang paling tinggi di Turkmenistan di buat pada tahun 1990 atas arahan presiden Saparmurat Niyazov.

7 - Rungnado May Day Stadium, Pyongyang, North Korea – atas arahan Kim Il-Sung apabila Korea menjadi tuan rumah olympik pada tahun 1988.

8 - Babylon (buat baru ), Iraq – dibuat pada tahun 1985 atas arahan Saddam Husein untuk menngharumkan nama Iraq dimata dunia.


9- Putrajaya, Malaysia

The then prime minister Mahathir Mohamad founded a new administrative capital for Malaysia in 1995. The Putrajaya megaproject, widely branded a white elephant, is estimated to have cost upwards of $5 billion, with $50 million-plus going on the premier's domed mansion. Upkeep of the latter 16-hectare complex costs a further $2.5 million a year.

10 – Istana Hamiltin , Brighton, England – dibuat oleh tuan tanah Nicholas van Hoogstraten.

kah kah kah.... AKHIRNYA MALAYSIA TERKENAL KE SELURUH DUNIA ... kah kah kah



11 ulasan:

nami o fish berkata...

http://timesbusiness.typepad.com/money_weblog/2008/12/the-10-most-out.html

nah link die kawan-kawan!

anti-pembaziran berkata...

Putrajaya? Pembaziran? ..???
Beginilah.. tak perlulah menyokong slogan Anwar 'menuju ke Putrajaya' lagi, Anwar kan orang alim.. hapuskanlah jer Putrajaya yang membazir itu. Jika PR menang dan Nuar jadi PM.. tadbirlah Malaysia di lain-lain tempat, bukannya Putrajaya yang kamu benci sangat dan kamu kata membazir tu.

Khun Pana aka johanssm berkata...

Tahniah lah. mesti banyak terima kasih kepada Tun Mamak dan gerombolan umno atas kejayaan Top 10 ini.
5 beliyon ni cuma untuk bina opis pentabiran sahaja.Belum termasuk perumahan, monorel,perabut dan perkakasan .

rakyat yang rabun tetap akan rabun.
Rakyat yang buta telah undi PR sebab mereka cuma buta tapi bukan rabun dalam otak. Rakyat yang rabun cuma tahu umno saja.
ugama anda minta anda jangan jadi rabun, pakai lah kaca mata dan lihat macam mana umno sudah tipu anda bertahun-tahun.
jangan lah kena di tipu lagi

tapir tenuk cipan berkata...

11. reban ayam belakang rumah aku. kih kih kih

tapir tenuk cipan berkata...

12. tandas awam pasar seni. kih kih kih

Tanpa Nama berkata...

Itulah peninggalan 'Wira Dunia Ketiga' kita. Klentong sana kelentong sini, naikkan martabat negara di sana, naik martabat di sini, akhirnya Putrajaya menampung sejumlah besar birokrat yang tidak produktif, tiada amalan sistem penyampaian yang baik, banyak cuti tahun, cuti sakit dan asyik bermesyuarat dan mahu elaun hidup sentiasa ditingkatkan dan berdengung dengan kalu tak ada 'civil servants' maka tiada pembangunan. Banyak birokrat di Putrajaya tiada sikap supel!Bayangkan berbilion dilabur untuk membela birokrasi gergasi ini.

Fatimah Ibrahim berkata...

Post ini wajib dibaca oleh orang-ornag yang dok menyokong Tun M blindly,buta politik dan tidak peka dengan isu semasa negara.
Tun M dianggap jaguh Malaysia sebab Putrajaya. Di puji itu ini. Belakang tabir tak tahu~

Mankanan berkata...

Itulah hasil kerja Mahathir yang korang sayang sangat tu. Konon-konon nak gahkan nama Malaysia satu dunia tapi yang nyata ia hanyalah satu pembaziran yang nyata. Bukannya tak bangga dengan Putrajaya tapi bila dah jadi macam ni, rasa segan pulak. Sekarang ni kita nampak betapa Mahathir nak sangat namanya dikenali seluruh dunia sehingga sanggup membina satu pusat pentadbiran yang termasuk dalam senarai pembaziran dunia...

Farouk berkata...

Hasil tangan Mahathir tersenarai dalam pembaziran Firaun? Firaun betullah Mahathir ni...Hahaha...Kiranya firaun pernah memerintah negara kita?...

melayu celup berkata...

heh heh heh Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional untuk kroni eh bukan untuk rakyat tau !! Inilah dia Hero filem hindustan yang paling hebat terpahat namanya dalam sejarah Malaysia berjuang demi suku sakat saja heh heh heh....

Sudahlah dengan macam2 projek nak menipu melayu... setengah abad lamanya orang2 melayu kena auta dengan Mamak Putar Alam Sejagat...

Got the 'TUN' title after retirement then no charge can be made on him... This is Malaysia Boleh.... that Spinning Mamak play fool on us as Malaysian Generally and Malay Especially... crocodile tear

Hidup Rakyat Malaysia Bersatu !!!
Get Lost To Stupid Racism Practice

MahadeyBersiong berkata...

YAh! Rakyat amat bangga dengan kejayaan Malaysia ini. Terima kasey kutti.