Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 18 Disember 2008

SUMPAH MUBALAHALAH ELAK RASUH TIDAK KENA PADA TEMPAT – MUFTI - mStar



PETALING JAYA: Cadangan mewujudkan sumpah mubahalah untuk diikrar oleh kakitangan kerajaan bagi mengelakkan gejala rasuah merupakan sesuatu yang tidak wajar dilaksanakan.

Malah tindakan mewajibkan setiap kakitangan kerajaan melakukan sumpah mubahalah dianggap janggal mengikut lunas agama Islam.

Mufti Selangor, Datuk Setia Mohd Tamyes Abdul Wahid berkata cadangan sedemikian dilihat seperti 'tidak kena pada tempatnya' kerana penggunaan sumpah mubahalah untuk tujuan membanteras rasuah jelas berbeza dengan pengertian dan penggunaannya.

"Senang cerita sumpah mubahalah ini digunakan apabila masing-masing cuba menegakkan benang basah, tapi dalam kes nak banteras rasuah seperti ini apa pula pertuduhannya?," katanya.

Isu ini timbul dalam persidangan Dewan Rakyat kelmarin apabila Ahli Parlimen Bebas, Datuk Ibrahim Ali mencadangkan supaya diwujudkan sumpah mubahalah bagi mengelakkan pegawai atau kakitangan kerajaan terjebak dengan rasuah
.

kah kah kah…. katak nak bersumpah…. kah kah kah…..mana punya ngoook …. ingat …. kaki tangan kerajaan ini saiful ke?..... kah kah kah….

woit….. ingat rasuah ini boleh sumpah sumpit ke?..... kah kah kah….

kah kah kah….dulu munkee nak bertanding munkee ni tak sumpah ke dengan pas... nak minta laluan…. kah kah kah...

kah kah kah… tengok pilihanraya yang akan datang dapat munkeee ni meloncat panjat kelapa jadi katak bulan…. Kah kah kah




7 ulasan:

antusabun berkata...

Berahim ali tu mana la ada otak. Cakap ikut nafsu je. Cerdik la kononnya tu..

jabsp berkata...

yang nak di tergelakkan bukan braim ali tapi si mufti tu,ulasan dan fatwa ikut siapa yang cakap.kalau katak cakap atau bekas kawan katak,cepat buat fatwa.kes siful dulu tak dengar pun dia keluar fatwa.

cucuabuseman berkata...

Ibrahim Ali ni..tsekurangnya mamat(ganti diri bagi ayat kurang ajar-munkee)ni mau juga berpeluh-peluh bercakap berbanding MP lain yang dok makan elaun buta saja...ada jugak sesetengah pendapat dia boleh pakai...macam Si Isham jugakla..."jangan jadi taksub melulu jangan benci sampai tak kenal bulu"...Agama benci makhluk macam ni ooiii.."dengar dulu apa orang cakap jangan awal-awal dah kutuk sebab tengok orang yang memang kita tak suka bercakap"(barapa banyak punya cakap daa..)WALLAHUALAM

Farouk berkata...

Ni Farouk nak bagi komen...
Senang cerita, ada baiknya jika Ibrahim Ali kaji balik apa yang dimaksudkan dengan sumpah mubahalah dan bagaimana serta bila ia boleh digunakan... Bila dah kaji dalam-dalam, barulah bangkitkan dalam dewan...

MahadeyBersiong berkata...

Ini mapley bersiong pulak nak bagi komen.. Lebih kurang Farouk punya komen lah. Senang cerita, ada baiknya jika Ibrahim Ali kaji balik apa yang dimaksudkan dengan sumpah mubahalah dan bagaimana serta bila ia boleh digunakan dengan merujuk kepada saiful. Ini kerana beliau memang pakar dalam bidang sumpah... Bila dah kaji dalam-dalam sedalam lubang jubo adik saiful ini, barulah bangkitkan dalam dewan...

melayu celup berkata...

ha ha ha we met again here cucuabuseman... what a joke when ya said that Ibrahim Ali was a true hero fighting for Malays and Muslim regarding 'mubahalah' issues nowadays. he did that just to project himself as a hero... this is the people whose relly2 'appreciate' others who gave him the chances to step in back into Parliament once upon a time ago....

ha ha ha... kelakar betul bila kau kata si Katak Tukang Karut nie berpeluh peluh bercakap pasal mubahalah... then MP lain semua dok tido makan elaun buta saja... kalau MP tu tak sehaluan dengan speaker & timbalan speaker... baik dok diam je laa... terang jelas 'keadilan' depa berdua dalam menyelia sesi perbahasan dewan...
Macam mana lak dengan MP dari Sri Gading... Pasir Salak... Kinabatangan... depa pon dok makan elaun buta saja ka??

Ibrahim Ali dah takdak dahan nak berpaut... takdak tapak nak berpijak... dalam Gerombolan United Malays National Organization dah kena tendang sebab asyik menongkah arus... then dapat gak bertanding atas BELAS EHSAN PAS... sangat mengenang budi Ibrahim Ali... suruhlah dia muhabalah dulu... aku nak tengok Hero ketuanan melayu ni berjuang demi Bangsa dan negara... betul2 kelakarla ko ni cucuabuseman... join la program Raja Lawak kat Astro tuh... boleh jadi popular apa... heh heh heh kelaka2 betul2 kelakar la ko ni....

cucuabuseman berkata...

tak faham rupanya..si Ibrahim Ali walau hapraknya dia dimata orang yang benci, meluat dan suka hina dia...sekurangnya dia nak juga bercakap(aku tak kata dalam bab muhabalah)menyuarakan pendapat(walaupun dikatakan semua pendapatnya sampah bagi sesetengah puak)..bab mengutuk, menghina, memerli ni memang biasa bagi puak-pauak ektremis ni tak kirakah UMNO.PAS,PKR,DAP...maklumlah diri rasa hebat dan betul semua..jangan jadi macam kerajaan Komunis-"Rakyat mesti ikut manifesto maha hebat mereka tanpa sebarang bakangan..kalau tidak-faham-fahamla..(komunis tiada kuasa modalnya mencerca..ada kuasa modal dia bila-bila masa kira nak ambil nyawa...mnak buat macamnana Manusia bertuhankan Akal)...Wallahualam