Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 24 Februari 2009

RM 18 BILION BUKAN KERUGIAN SEBENAR - melayau


KUALA LUMPUR 23 Feb. - Kemerosotan nilai portfolio Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) sebanyak 20.18 peratus atau RM18 bilion bukan satu kerugian sebenar, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ia sebenarnya kemerosotan nilai saham syarikat milik (GLC) yang tersenarai di bawah Khazanah secara keseluruhan berpunca daripada kemerosotan pasaran saham global.

Beliau yang Menteri Kewangan berkata, secara dasarnya, kedudukan kewangan GLC yang dikuasai Khazanah kekal kukuh dengan nilai aset boleh direalisasikan (RAV) berbanding liabiliti sebanyak 1.9 kali ganda.



kah kah kah…. KEPALA HANGGUK APA NI?.... kah kah kah…

woit…. ADA RUGI SEBENAR DAN ADA RUGI TAK SEBENAR ?..... kah kah kah

woit… JANGAN LAH NAK KELENTONG…. KALAU DUIT SERINGGIT BUAT MENIAGA KEMUDIAN TINGGAL 10 SEN…. INI RUGILAH NAMANYA… kah kah kah…

woit… APA BENDA NYA BUKAN KERUGIAN SEBENAR ?.....kah kah kah…

woit … BENDA NYA GLC…. RAV…. PORTFOLIO …. BENDA PUNAI APA INI…. CAKAPLAH DALAM BAHASA MELAYU …. CAKAP UNTUK KETUANAN MELAYU…. kah kah kah..

woit … RAV NI APA?..… RABA RABA BONTOT KE? …. kah kah kah



21 ulasan:

nami o fish berkata...

http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com/2009/02/monologbijan-seorang-ketua-kelas.html

lu bace monolog seorang ketua kelas bernama Bijan.lu terbalikkan perkataan bijan tu,jadi apa?

kah kah kah!

karya terbaru yang aku tak tau bila nak pentaskan kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

Woit Najib. Barang niaga kalau dah susuk nilai, maknanya rugi. Rugi adalah rugi. Mana ader benar atau bukan. Bebudak sekolah rendah pun tau kira. Ni lulusan ekonomi maner ni? Professor kamu dari Sintok ker? Never seen such a stupid Finance Minister in my life. hahahaha

Tanpa Nama berkata...

kalau gitu senang le meniaga...tak pernah rugi sepanjang hidup..kalu ade rugi pun kate aje bukan rugi sebenar dan lepas tu kenduri "declare" bayar bonus, naik gaji pada kenkawan yg duduk kat atas. staff kat bawah bior melopong sebab syarikat tak untung.Ini le perangai deme sejak 50 tahun dulu "Phd" taik kucing beli kat warong jaya jusco

mohd ali ismail berkata...

Saya ingat lagi sebelum ini Dtk.Najib kata Malaysia tak kena himbasan kemelesetan ekonomi.Ini hari cakap lain esok cakap lain,jadi mana yang rakyat nak dengar,ya? Tukar tiub aje lah.

Tanpa Nama berkata...

Bro,

RAV tu raba bontot cam sedar lu YB B.A.BI.

orang Padang Pak Amat berkata...

RAV tu Realisable Asset Value. Atau Nilai Harta Bolehtukar ke Tunai (NHBT).

Ia adalah harta (asset) yang you boleh jual atau cairkan untuk dapat pitih dan2 tu juga tanpa mendatangkan kerugian. Contoh, bond/sukuk, simpanan tetap, simpanan tunai, UT, ASB dan seumpamanya.

Macam ni la.. Duit dalam kocek kau adalah RAV. Pitih hok member pinjam bukan RAV sebab mana tau tah2 dia tak nak bayar atau buat taktau.

Che Guevara berkata...

punai purtan punye kot!

fredo berkata...

cehh..

pg2 lg da menipu..

punai awak la najib!!!

jawa peranakan berkata...

isham..
betul la tu..RM 18 bilion BUKANLAH KERUGIAN SEBENAR..

KERUGIAN SEBENAR ialah RM 18 trilion..

Jarri berkata...

punai tu apa? burung punai tau la

kucingsiam berkata...

meow~

kucingsiam pon tak faham apa itu "bukan kerugian sebenar".

Kalau RM18 bukan rugi sebenar, maka apakah kita rugi lebih atau kurang? cakap belit belit macam ular nak bodohkan rakyat saja.

kalau gerombolan niaga tu tak kan rugilah tu .... untung dia punya, rugi kerajaan masuk ambik dengan wang cukai rakyat, lepas tu dia orang buat lagi.

gmusang7 berkata...

menteri c4 cakap camtu la...jawa peranakan i tabik u.....

Khun Pana aka johanssm berkata...

Najis cakap BENAR!
18 beliyon tak rugi,bukan nya rugi. Chuma hangus 18 beliyon!
Rugi dan hangus , makna jauh beza.

Altantuya bukan nya di bunoh!
Siapa kata Altantuya di-bunoh?
Altantuya chuma di masukan peluru dalam kepala dan di C4 kan.

Bala bukan nya hilang tetiba.
Bala maseh ada , chuma Bala "migrate" tetiba-tiba.

Siapa kata najis terima rasuah?
Wang beli sukhoi dan kapal selam berbanyak biji itu bukan nya hasil rasuah!
Itu ialah wang komisyen.Bukan wang rasuah.
Bukan nya wang kopi-O!
Itu wang teh Earl Grey - O !

Berat badan rosmah tak berat.
rosmah bukan di timbang dengan kati atau kilo.
Rosmah di tambang dengan tan.
TT tuduh rosmah berat 280 kilo.
Najis jawab rosmah chuma 0. 28 tan aje.

EPF tak di rompak 5 beliyon.Tak rompak dan tak di samun.
EPF chuma hangus 5 beliyon.

Tak Rugi , chuma hangus.

Baru-baru ini, PR jadi manyak biadap sama raja. PR Derhaka sama raja.
Dulu-dulu umno chuma desak raja,umno chuma mau "pau" raja .Bukan nya biadap atau derhaka!
Hahaha....harga barang naik tak ada kena dengan umno/bn!
Itu nama inflasi!
Inflasi ekonomi dan mastubasi ekonomi dan manipulasi ekonomi!
Bukan harga barang naik.

Sudin berkata...

Salam abang isham,

Mesti ada agenda lain ni !
Ini mesti nak korek duit EPF,

Itu tambi samy vellu dan subramaniam ada meeting sama mat monggol.
Ini subramaniam tak habis-habis cakap EPF punya hal.
Ini menteri sumber manusia ka atau sumber nak rompak duit EPF ?
Tak habis-habis EPF,EPF,EPF,EPF....

Dey tambi ! lu lain kerja tarak ka ?

MARI BERSATU berkata...

18 Billion itu bukanlah kerugian sebenar...kalau rugi sebenar pun tak mengapa, jangan ambil pusing kerana dalam pru 13 nanti BN masih menang, kalau anda semua dari PEMBANGKANG dok bising sebab 18 billion rugi sebenar ke tak sebenar ke apa yang nak dikisahkan sangat....sekuat mana suara pembangkang, bila letih mereka akan berhenti.

Orang melayu memang begitu...MAT KILAU pernah cakap ORANG MELAYU MACAM BUAH MANGGIS..kat luar hitam dan keras...tapi kat dalam PUTIH dan LEMBUT...samalah kita semua...cakap aje berdegar-degar bila PRU datang dengan FRU kita lembut dan mengalah sebab kita cuma bising masa ni saja...bila kita di pembangkang kena perangkap BN maka kita diam...lihatlah apa yang terjadi di PERAK...TRANG TANG-TANG PERAK DIKUASAI OLEH PAKATAN tapi disebabkan orang yang mewakili pembangkang ni MISKIN POKET dan MISKIN HATI serta MISKIN OTAK makanya wakil rakyat PAKATAN senang makan rasuah yang memerangkapkan mereka akhirnya JATUH LAH kerajaan PAKATAN PERAK...

Kerajaan PAKATAN perak JATUH bukan kerana KELICIKAN BN tapi kerana KEBODOHAN 3 LEMBU dari PAKATAN...

Jadikan iktibar, kerugian 18 billion ini SAMADA SEBENAR atau TIDAK SEBENAR atau TIPU ianya tidak akan lama bergema...hari ini dan esok sahaja. Minggu depan bila YAB TAN SRI KHALID diseret ke mahkamah kerana RASUAH LEMBU maka orang akan diam, pengundi atas pagar akan mula melihat PAKATAN BODOH dan lemah...INI SEMUA berpunca dari kesilapan KITA-KITA di pakatan kerana kelemahan tersebut diambil kesempatan oleh BN untuk menundukkan kembali PAKATAN...

Saya merasa heran macam mana kerajaan-kerajaan negeri di bawah pakatan ini tidak boleh belajar dari NIK AZIZ..tolonglah ANDA DI PERAK, KEDAH, SELANGOR, PENANG baru kali ini pandai memerintah DI PAKATAN, Nik Aziz dah 20 TAHUN jadi menteri besar di kelantan...bukan kerana orang kelantan taksub pada PAS tapi KAMI SUKA ATTITUDE NIK AZIZ...bukan ATTITUDE lembut beliau, tapi cara beliau MENTADBIR...

Jadi tidak payah bising pasal kerugian 18 billion ini kerana ORANG MELAYU SELANGOR, PERAK, KEDAH, PENANG, JOHOR MELAKA NEGERI SEMBILAN semuanya majoritinya CEPAT LUPA dengan GULA-GULA UMNO...

Percayalah kalau begini caranya ORANG MELAYU MEMANG AKAN KENA TIPU SEPANJANG ABAD INI.

thaliana_damia berkata...

mungkin rugi sebenar lebih dari 18 billion ..itu sebab cakap bukan rugi sebenar ...

Tanpa Nama berkata...

RAV ITU yang najib gurma itu, adalah sebernya ini, tuan UMNO MAKAN STEAK, KULI RAKYAT MAKAN RUMPUT DENGAN GULAI TAHI AYAM, itu lah yang sebenar, ini di panggil phd ekonomis cari makan dari koceck awak.

Tanpa Nama berkata...

R.A.V tu maknanya duit K.W.S.P, S.O.C.S.O, Tabung Haji, duit dalam C.I.M.B. yang disimpan oleh rakyat. tu pasalla banyak kena kuar dengan org lain selain account holder....rupanya term merompak dalam sebutan lain. Bunyi tak sama tapi modus operandi sama...tak gitu?

Tanpa Nama berkata...

Rugi sebenar kalau duit bapak dia. Kalau duit bapak kita, siapa peduli? Sebab bukan rugi sebenar ...

MARI BERSATU berkata...

Jangan bisinglah 18 billion itu bukan rugi sebenar...apa nak bising bukan duit kita...duit kerajaan lah, bukankah kita semua sudah memberi mandat kepada MEREKA BN untuk urus tadbir duit-duit itu bagi pihak kita...kalau rugi tu biaalah adat niaga,....ha ha ha PRU 13...mesti masih BN yang menang...kerana apa? Kerana melayu masih bodoh...dan tidak mahu bersatu

Farouk berkata...

Korang semua ni buta ekonomi termasuklah aku sendiri tapi beza dengan aku, aku bukan macam korang yang suka berburuk sangka kat orang lain. Lagi satu korang lebih suka buat-buat pandai padahal tak pandai.. Ikut sangatlah Bro Isham punya ideologi sesat tu. Pasal RAV tu, kan orang Padang Pak Amat dah terangkan. So, cubalah fahamkan...