Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 6 September 2009

SELAMAT BERBUKA PUASA




KUEH KUEH KUEH


kueh apam kueh kuchi kueh gulung
kueh kacip kueh badak kueh gelang
kueh tahik itik

goreng pisang goreng keledek goreng cempedak
goreng tahi minyak

semua keluar bila puasa sampai
ada kueh imigran masuk melayu
kueh pau kueh karipap apam balik
dan roti john kueh kek

semuanya merayakan kegembiraan hidup
beraya dan merayakan

kueh kek?
kueh apa?
kueh kueh


DAM DAM DUM

raya tidak akan sah tanpa mercun meriam buluh
raya yang senyap untuk otai
raya yang hingar bingar untuk anak muda
raya dengan mercun untuk yang betul-betul beraya.



SELAMAT TINGGAL KAD RAYA


tahun demi tahun kad raya makin kurang
tahun demi tahun setem makin tak laku
tahun demi tahun banyak pokok terselamat

kad raya menyibuk jadi sampah
bukan untuk orang yang di hantar
untuk iklankan diri dengan anak isteri
ditambah kalau ada hadiah bodek datok dan tan seri

senang kerja posman tak berat memikul sampah
senang kerja dbkl kat berlungguk sampul bersepah

kad ini dibuat orang niaga
kat ini dibuat pemodal besar
raya perlahan lahan jadi bahan dagangan
tiba-tiba satu hari kita lupa pasal apa kita puasa
kerana sebulan bersedia sebelum puasa
sebulan berniaga dalam bulan puasa
sebulan mengira tipu dan laba




5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

warih,balik kampong rayo nanti,jengok2 lah pekan kuala kelawang dah 52 thn merdeka baru sekarang dipasang traffic light ni.projek Jamban tan untuk rakyat.

Tanpa Nama berkata...

hu!hu!hu! sedih nya aku dah lama tak dapat kad raya..teringat zaman kanak-kanak dulu berebut rebut beli kad raya yg ada gambar kartun GG atau gelihati tu...siapa yg dapat kad raya yg paling banyak dia lah campion..lepas baca terus lekat kat dinding...ada yang beli banyak-banyak tampal senderi,lepas tu kata ada org bagi kat dia,aku teringat satu pantun ni masa kanak-kanak begini bunyinya .."PECAH KACA PECAH GELAS , SUDAH BACA HARAP BALAS"...sedihnya sekarang ni dah takda..wa!wa!wa!wa!

Tanpa Nama berkata...

kampung den pun, dah limo puloh duo thn merdeka baghu lah jalan bosa tu dapek lampu jalan...
takdolah balik cuti ghayo nanti bolah malam lopeh terawih, sampai yo kawasan kg tu mulo golap-bumin semacam yo sampai takut lak ghaso lobih2 laie kalau drive sensoghang (berduo, ado bini sebolah, tapi kalau bini bedongkur mimpi ontah apo kek sebolah tu, kigho macam den drive sensoghang la tu!)..
yang buek hati tonang sikit kughang ghaso takut tu adolah bilo ingat balik yg hantusetan kono tambek dalam bulan ni!

eh, kek seghawak laie toghuk! mahadir cakap tahun 2020 meleysia nak jadi negagho maju, tapi seghawak baru nak ceghito2 macammano nak bagi selughoh negoghi dio semuo kg2 dio dapek kemudahan asas air paip dgn letrik! sengkek mundor tu! tapi kayo banyak minyak! heghan boto den oghang seghawak ni goma pulak dio undi taib dengan geng2 penyamun dio walaupun negoghi yg lawa tu jauh mundur daghi sepatutnyo!

apo kato semuo pembaco tt tulih ulasan sini: apo kemudahan asas kek kg dio yg baghu dapek atau masih bolom ado setolah 52thn merdeka ni? silo, silo...

Nunca Caminaras Solo berkata...

Bukan dari Tuan Guru, tapi dari Tukar Tiub.. Isi mmg padat dan ringkas, tapi senang difahami.. Jgn tgk sapa penyampai, tgk apa isinya.. COOL

mosabit berkata...

kek kampung den dalam kawasan bakri muo..dah 52 taun mauduitka baru dapek jambantan...yg buleh seliseh dua keto......itu pu sotolah satu keto terjunam kek dala sungei 2 taun lopeh......
apo barang???...lambek bona pembangunan di negori karek armno neh....mano lai...johor la....koh koh koh .....
bukan apo..den ado jugak sedaro kek n9 nuh.....tu yg pandai baso negori....