Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 17 November 2009

MARI KITA BERLAKU ADIL




INILAH YANG SAYA KATAKAN SEPERTI SAORANG LIPAS





MARI KITA BERLAKU ADIL


nota:
dibawah ini saya masukan tulisan saudara A.Jalak Hussein.
tulisan ini telah lama tersebar. kalau saya tidak silap hampir
lebih dari lima tahun. awal-awal dulu ketika saya baru pulang
dari kamunting ada kawan telah memberi saya satu cetakan
salinan tulisan ini.

wajib saya berkata jujur disini – sebenarnya saya amat bangga
apabila saya di serang.

ada satu pekara yang amat amat saya takuti. seperti pak pandir
mendengar suara mak andeh melagukan:
tok tok kai
serondong batang
mana hinggap
di tengah belakang

bagitulah takutnya saya.
saya takut akan sampai satu ketika nanti saya tidak lagi
diserang. jika ini berlaku maka saheh saya telah merosot.
jika musuh tidak menyerang ertinya: kamu dan musuh memiliki
pandangan yang sama. atau kamu telah bersama musuh.
atau kamu tidak lagi memiliki kekuatan fikrah untuk berhujah.

saya tidak kenal siapa a. jalak hussein. saya rasakan saudara saya ini
penulis yang baik. aturan ayat. sususan ayat , tidak ada ejaan salah
seperti tulisan saya yang banyak menggunkan ejaan lama.
tulisan ini memiliki beberapa ingatan sejarah.
tentang kesahehan fakta sejarah – bersabar lah – nanti saya akan jelaskan.

kepada saudara saya A.Jalak Hussein - saya minta maaf
kerana menyiarakan tulisan ini tanpa meminta kebenaran.
saya harap saudara tidak akan menyaman.
kalau saya disaman kucing dan anjing saya akan mati kelaparan. (TT)

nota:
saya cuba mencari kembali tulisan saya tentang putrajaya
yang melahirkan tulisan ini.saya gagal.
ini kerana saya tidak bagitu arif dalam ilmu komputer.
jika saya temui nanti - saya akan paparkan disini.

KAREKTOR SEBENAR HISHAMUDDIN RAIS

Oleh: A. Jalak Hussein

Sebut saja nama Hishamuddin Rais, masih segar dalam ingatan mereka yang pernah terlibat dalam revolusi dan kebangkitan gerakan pelajar yang melanda Universiti Malaya sekitar tahun 1970-an.

Gerakan yang berbau sosialis itu telah berjaya dipadamkan oleh Kerajaan kerana jika dibiarkan ia boleh memudaratkan keselamatan negara. Ia memberi imej negatif terhadap mahasiswa yang menjadi aset dan harapan untuk nusa dan bangsa agar mereka sentiasa menumpukan perhatian terhadap dunia akademik semata-mata, bukannya terlibat dalam gerakan politik anti-Kerajaan yang boleh mengancam masa depan mereka sendiri dan juga negara. Hishamuddin Rais adalah salah seorang pemimpin politik pelajar di universiti tersebut bersama saudara (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, Ibrahim Ali dan beberapa individu lagi. Kebanyakan mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Tetapi Hishamuddin dapat meloloskan diri lalu meninggalkan negara ini ke luar negeri menjadi pelarian politik. Dia hidup merempat di Moscow, Russia dan kemudian ke beberapa negara Eropah.

Di sana dia bekerja dalam pelbagai jenis pekerjaan untuk menyara hidup. Pernah juga dia bekerja sebagai tukang basuh di restoran. Sambil merantau, dia memperkayakan ideologi sosialisnya yang sentiasa membara. Sikap anti-Kerajaannya tidak pernah padam. Kerajaan Malaysia telah menyenaraikannya sebagai orang buruan dan diharamkan memasuki negara ini atas sebab perbuatannya yang dianggap mengkhianati negara. Sejak zaman Tun Razak hingga Tun Hussein Onn, Hishamuddin tidak pernah pulang. Tetapi, apabila YAB Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, Hishamuddin diberikan pengampunan. Dia pulang ke tanahair dan diterima baik oleh Kerajaan.

Apabila krisis UMNO berlaku pada 1998 yang menyaksikan bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat, Hishamuddin terlibat dalam gerakan reformasi untuk menumbangkan Kerajaan melalui demontrasi jalanan. Inilah karektor sebenar Hishamuddin Rais. Dia sememangnya tidak tahu mengenang budi.

Apabila Parti Keadilan Nasional (KeAdilan) ditubuhkan, dia dilantik sebagai salah seorang pemimpin dan aktivis parti itu. Sikapnya sebagai seorang penentang Kerajaan makin bersemarak. Dia dengan lantang mengutuk dan mencerca Kerajaan dan Dr. Mahathir. Ibarat kacang lupakan kulit, dia sering muncul dalam demontrasi jalanan. Pilihanraya Umum 1999 menyaksikan KeAdilan hanya mampu mendapat empat kerusi parlimen sahaja.

PAS adalah pihak yang mendapat untung besar daripada krisis dalaman UMNO apabila meraih sejumlah 27 kerusi parlimen dan 98 kerusi Dewan Undangan Negeri. Parti itu bukan sahaja mengekalkan penguasaannya di Kelantan, malah menawan Terengganu serta berjaya melebarkan sayapnya ke Kedah, Perlis, Perak, Pahang dan Selangor.

Walaupun KeAdilan semakin lemah dan ramai pemimpin serta ahlinya kembali ke pangkuan UMNO, namun Hishamuddin terus-terusan melakukan perbuatan menghasut rakyat membenci Kerajaan. Sikap ini bukan pelik bagi Hishamuddin untuk terus-terusan menghasut rakyat. Pada tahun 2000, dia ditahan di bawah ISA dan dihantar ke Kamunting, Perak. Selepas dua tahun di sana, dia dibebaskan. Kini aksinya semakin lemah dan tidak secergas dulu.

Namun kegiatan penulisannya yang tajam mengkritik Kerajaan masih diteruskan. Yang terbaru, dia memperlekeh kehebatan projek futuristik kebanggan negara iaitu Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya. Pelbagai tohmahan karut yang disulami istilah bombastik diungkapkan untuk merendah-rendahkan usaha Dr. Mahathir membina Putrajaya.

Sudah menjadi adat dunia, orang yang tidak mendapat habuan dan peluang dalam mengikuti arus perdana akan membuat bising tidak tentu arah untuk menyatakan ketidakpuasan hatinya. Begitulah sikap Hishamuddin Rais.

Pusat Konvensyen Putrajaya (PCC) diibaratkannya sebagai seekor lipas. Delegasi Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang bermesyuarat dan bersidang bagi membincangkan segala masalah Umat Islam sejagat dianggap sebagai lipas-lipas kecil yang memakan sisa-sisa makanan terbuang. Bangunan Perdana Putra yang menjadi nadi utama Jabatan Perdana Menteri dianggap sebagai binaan aneh penuh cacamarba yang tidak ada kaitan dengan citarasa tempatan. Seri Perdana pula disifatkannya sebagai mahligai yang memanifestasikan kemegahan seorang pemimpin yang lupa daratan. Bermacam-macam lagi anggapan pelik dan tuduhan liar direka oleh Hishamuddin. Baginya, apa yang direkayasa dan terserlah di Putrajaya itu hanyalah simbol keegoan seorang pemimpin.

Perbuatannya membandingkan Putrajaya dengan beberapa ibu kota pentadbiran negara-negara luar juga mendedahkan daya pemikirannya yang sudah cetek idea. Dia terlupa setiap bandar yang disebutkannya itu ada keunikan yang tersendiri yang tidak boleh dipertikaikan. Nampaknya pemikiran Hishamuddin semakin bercelaru. Begitulah padahnya jika menganut fahaman komunis sosialis yang bercanggah dengan ajaran Islam yang menyalahi fitrah kejadian manusia. Pendek kata, kecelaruan pemikiran Hishamuddin Rais inilah yang melahirkan penulisan menghentam Kerajaan atas dasar kecewa dan cemburu yang tidak bertempat.

Rata-rata idea yang dihuraikan olehnya tidak islamik, emosional dan tidak relatif meskipun dikupas mengikut sudut ilmu semiotik. Ciri-ciri universal kontemporari fleksibel yang tersirat di sebalik senibina bangunan-bangunan di Putrajaya itu tidak dinyatakan secara jujur. Nampaknya Hishamuddin menyembunyikan sesuatu dari pandangan mata hati yang inginkan kelestarian dan keterbukaan dalam bidang senibina yang sentiasa berkembang. Jika mengikut pandangan nya, ilmu senibina akan menjadi rigid dan bersifat stereotype. Memang padanlah dengan diri Hishamuddin sendiri yang rigid kerana pemikiran komunis sosialisnya itu. Apa saja idea baru yang dianggap mengancam komunisme sosialisme akan ditentang dan diharamkan.

Begitulah penulis melihat karektor sebenar Hishamuddin Rais, penganut fahaman komunis sosialis yang semakin terpinggir dan bakal dikuburkan. Benar kata Al-Marhum Imam Khomenei, pemimpin Revolusi Iran 1979 sewaktu menasihati Mikhail Gorbachev, Presiden Republik Kesatuan Soviet ketika ia bergelar kuasa besar yang bersaing dengan Amerika Syarikat dalam era Perang Dingin, ‘letakkanlah komunisme kamu itu ke dalam muzium sahaja’. Akhirnya pada tahun 1990 Kesatuan Soviet lenyap dari peta dunia. Komunisme dan sosialisme semakin goyah dan lemah. Begitu jugalah nasib Hishamuddin Rais.

Dia terpaksa melukut di tepi gantang memohon ehsan daripada pendokong reformasi untuk menghidupkan fahaman yang semakin nazak itu. Masanya akan tiba di mana Hishamuddin akan menjadi surat khabar lama atau artifak sejarah yang akan dimuziumkan oleh kemajuan dan penghayatan Islam yang syumul dan subur di bumi Malaysia ini. Itu pun jika masih ada yang sudi untuk mengenang-ngenang Hishamuddin Rais, seorang yang tidak tahu mengenang budi jauh sekali tahu diuntung.

dipetik dari Bultein Malaysia
www.bkn.gov.my




56 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Eloklah tukar tiub menyiarkan tulisan ni. satu tanda seorang wira ynag tidak gentar dengan komen dan kritik yang negatif. Syabas!
Tetapi, benarkah TT diberi pengampunan oleh Mahathir? Pernah kah TT dikenakan tuduhan dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah? dan bukabkah Agung yang mengampunkan seseorang?

sri hartamas

Tanpa Nama berkata...

Bro Cabar mamat ni suh dia duk dalam Kem Kamunting 2 tahun...
Konfopm kecut teloknya nih....

alfian berkata...

sakit hati bebenor mamat husin ni dgn ko yer sham..hahahaha

thesaintprostitute berkata...

ur stuff of legend dude

Tanpa Nama berkata...

dua org Melayu sedang gadoh. Gadoh jangan tak gadoh..[hehhehe gurau je. saje kutip skrip abang sham] jangan arah ye

cheguBard berkata...

Hishamuddin Tun Hussin atau Hishamuddin Rais yang jadi pemimpin parti keadilan hahahahaa....

kalau nak menulis tu tengok dulu fakta.... kawan aku si janggut nie tak pernah jadi pemimpin parti ....

dia hanya jadi pengkritik tetap parti hahahaa...

Tanpa Nama berkata...

Apa ni A.Jalak Hussein tulis macam orang cemburu dan kononnya TT sudah sesat dalam pegangan hidupnya. TT sebenarnya telah ditakdir sebagai seorang sosok manusia yang setia dengan kepercayaannya yang tidak dipengaruhi oleh ajaran agama yang kolot.Dia seorang sosialis, cintakan akan sebuah masyarakat yang mementingkan kesejahteraan masyarakat yang berpandukan kepada ajaran kemanusiaan, sains dan rasional. Ajaran agama yang tak masuk akal sihat lagi sewel tidak boleh ia terimaa meskipun jika dipercayai boleh masuk syurga. TT melihat masyarakatnya masih dirundung kebobrokan satu sistem penindasan, Beliau menentang penindasan yang wujud ini lazimnya dikelolakan oleh manusia yang bertopengkan agama, bangsa dan negara. Itu sebab TT bertindak kritikal terhadap mereka seperti ramai lagi yang semirip dengan falsafahnya, tidak semestinya oarang sosialis, boleh juga dari PAS/DAP/PKR/Dr. Asri/Pelbagai NGO.
Tiada salah TT bertindak, masih dalam lingkungan tata perundangan negara. Apa pasal TT harus berhutang budi dengan Madey/UMNO sedangkankan Madey dan UMNO adalah penindas besar. Siapa kata fahanman sosialis itu dah tak laku, mungkin orang Melayu pekak dah dimomokan habis bahawa sosialisme itu jubur komunisme. Kini UMNO sudah disinonimkan sebagai babak rasuah dan rakyat Malaysia kian menolaknya, mungkin habis pada PUke-13 nanti termasuk A.Jalak Hussein sekali.
Kena ingat TT masih kental dengan fahamannya jika tidak TT dah jadi seperti banyak pemimpin mahasiswa termasuk Ibrahim Ali, Zaid Ahmad, Bong Selamat, sama ada jadi manusia keliru atau sedang membina harta.

Johan berkata...

tulisan sampah ni dah 2,3 kali ditampal kat ruang komen TT oleh mat bebal mana entah..

bro,kejap gua tolong google tulisan "lipas" lu tu..

woit,lain kali save laa dlm komputer semua tulisan2 lu..bersepah2 kat internet,susah nak cari macam Osama bin Laden dah..kahkahkah

sarah elke berkata...

http://sajakkini.blogsome.com/2005/06/17/kisah-seorang-bekas-pelarian/#more-126

kisah isham di dotmai

Tanpa Nama berkata...

apa pun pandangan negatif orang lain terhadap en tt sikit pun tak mematikan nafsu aku untuk membaca tulisan2 en tt. aku antara yang bernasib baik kerana sentiasa melawat blog ni sebab selama ini 1malaysia sentiasa diperbongok & ditipu oleh puak gerombolan dengan berita2 yang skripnya rekaan mereka. teruskan usaha en tt untuk menyalurkan maklumat yang benar kepada seluruh umat malaysia. terimakasih en hishamuddin rais

Sukj berkata...

kah kah kah kah...MEREKA INGAT PAK LONG TT INI TAK ADA TELOR

TAK TAHU KA PAK LONG TT ADA 4 BIJI TELOR...BUKAN MADEY ADA 2 JER...kah kah kah kah

BIAR ORANG KATA KITA TAK KENANG BUDI, DARIPADA KITA TANAM BUDI UNTUK TELAN...

KALAU TANAM BUDI UNTUK TELAN...ITU MAKNANYA 'MADEY PELINGKUP' !

Bandar Tun Razak berkata...

tiada pengampunan dr mahafiraun sebenarnya.. Sebab Tiada Dosa yg TT lakukan terhadap Kerajaan

Tanpa Nama berkata...

A. Jalak Hussein = Ayam Jalak Hussein,
nama gerombolan pekat....

Johan berkata...

Gua give up cari tulisan 'lipas' tu..setengah jam tanya pak cik google..

yg gua jumpa cuma yg ni,kira paling hampir lah sebab ada sebut pusat konvensyen mcm lipas menjalar kahkahkah: http://www.malaysiakini.com/columns/42085

Ikanbilis berkata...

HUBAYA HUBAYA MAHATHIR DAN AP-AP-NYA
oleh Hishamuddin Rais

"
Jangan lupa tentang projek Bakun. Berapa bilion ringgit yang telah hangus dibaham oleh kroni Mahathir Muhamad. Jangan lupa dengan projek Pewaja. Berapa bilion ringgit yang telah hilang hangus. Jangan lupa tentang Bank Bumiputera yang hilang dua bilion ringgit. Dan pergilah berjalan dan lihat dengan rapi rupa bentuk bangunan di Putrajaya. Banyak yang mula terkehel, robek, berlubang, bocor dan pecah. Plastik-plastik murah, besi-besi tidak berkualiti , batu bata cekai telah digunakan dalam mendirikan bangunan-bangunan yang dimimpikan Mahathir Muhamad. Malah rumah resmi Perdana Menteri yang belum dipakai telah wajib diperbaiki. Cuba tanya kerja jahat siapa ini? Berapa bilion ringgit agaknya yang telah masuk ke dalam saku para kroni?

Bagaimana pula dengan Convention Center yang sedang menjadi lipas menjalar di atas bukit yang hanya baru dua kali digunakan untuk persidangan antarabangsa. Bagaimana pula dengan stadium Bukit Jalil yang telah mula bocor. Dan bagaimana pula dengan berita 700 juta ringgit dari Bank Islam yang tiba-tiba hilang. Duit sebanyak ini tidak mungkin berlayar ke Bosnia atau ke Afrika tanpa ada hamba Allah yang membenarkannya."

Isham...artikelnya disini..http://ricecooker.kerbau.com/2005/10/21/hishamuddin-rais-hubaya-hubaya-mahathir-ap-ap-nya/

jab sp berkata...

Isham,aku macam tau saja siapa yang tulis artikal ini.
Ada dua makna tersirat.
Hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jangan jadi macam kick de fall laaaa

Tanpa Nama berkata...

cube bace petikan di atas perenggan akhir skali...hahaha....skg nih mmg org xknal hishamudin rais tp org knal tukar tiub...tp jalak husin mane nih duk bekokok...aku xpenah tau..aku xmao tau..haha

Tanpa Nama berkata...

isham.lawak lar siot..
takkan lar kau pegi jumpa raja gopal mintak ampun..

Tanpa Nama berkata...

...dan Hishamudin Rais pun balik ke Malaysia dan menulis tentang James Bond dalam Berita Harian...

Tiba-tiba sahaja dia menjadi pakar dalam bidang filem...

Cuma Dari Jemapoh Ke Manchester kurang menyengat walau hype nya lebih...

Johan berkata...

Ikanbilis-tu bukan lah,sebab dia tulis 2005..ada lagi satu Isham tulis sebelum tu,time OIC kat convention lipas tu..

Tanpa Nama berkata...

TT, lu tulis mmg canggih, wa minat lu punya idea tapi tak semestinya idea lu semua baik. Bagi wa, semua org ada idea utk memajukan negara ni...tapi, wa heranlah mrk yg memimpin mmg suka IKUT SUKA AKU punya konsep....Kesian, anak bangsa aku akan datang.

~tt~ (tut tut)

Tanpa Nama berkata...

wa ka ka,,,,,,a jalak lenteng dah boring leee..sebab duit komisen lum dapat lagi..dia kena slowkan TT kalau tak dia dapat duit komisennn pun slow la..itupun tak paham lagi...
bro hisham layan je la..sian dia ..nanti sapa nak bagi dia projek..jadi ahli panel..muka kuar TV..

hidup bro isham 3 x.
kalau tak pasal bro isham...aku dan keluarga aku dah jadi melayu yang senang di bodohkan.

Johan berkata...

Tanpa Nama berkata...
...dan Hishamudin Rais pun balik ke Malaysia dan menulis tentang James Bond dalam Berita Harian...

Tiba-tiba sahaja dia menjadi pakar dalam bidang filem...

Cuma Dari Jemapoh Ke Manchester kurang menyengat walau hype nya lebih...

2009 November 17 15:46


bagi gua,Dari Jemapoh ke Manchestee tu antara pembuka minda gua yg baru form 5 masa filem tu rilis..terus-terang yg mnjadi daya penarik utama sebab ada Carburetor Dung dlm filem tu sbb gua memang peminat musik underground..

ok,memang dari segi cinematography dan lakonan filem tu agak kurang.. tapi yg paling penting dalam filem tu adalah mesej2 dia memang masuk dalam kepala kita..gua rasa tu antara filem counter-culture pertama kat negara ni..

ckp pasal filem,terigat gua kat tulisan Isham "Talqin untuk Brando"..adoi entah mana tulisan tu hilang dalam dunia siber..sebab tu gua sekarang selalu save tulisan2 dr blog ni,kalau tak 3 tahun dari sekrang nk cari balik pun susah kahkahkah..

Tanpa Nama berkata...

(...Inilah karektor sebenar Hishamuddin Rais. Dia sememangnya tidak tahu mengenang budi...)
___________________________________

mengenang budi utk apa? salah ke lari dari ISA? proven guilty ke yang nak kena kenang budi?

(...Selepas dua tahun di sana, dia dibebaskan. Kini aksinya semakin lemah dan tidak secergas dulu...)
___________________________________

look who's ranting now? mane lu pigi Hasan?

(...Masanya akan tiba di mana Hishamuddin akan menjadi surat khabar lama atau artifak sejarah yang akan dimuziumkan...)
___________________________________

who's the old newspaper now?
sapa yg dah masuk muzium?

bodoh bangang bongok

---malayidiot---

MahadeyBersiong berkata...

Bro,lu mati nanti lu memang legend..lu setaraf john lennon, tapi lu tak sampai tahap El Che la sebab lu ada sikit takut hahaha.

Fakta : anak muda yang tidak kenal tukar tiub adalah anak muda yang buta internet kahkahkah!

نيك حافيظول berkata...

Bro TT. U r gentleman, bukan penakut bukan bacul!

Dedahkan saja ketirisan berdasarkan fakta. Ingat! ini zaman bermaklumat, masyarakat bermaklumat. bumi ini bukan gerombolan yg punya, ana yang punya kita yg punya.

Gerombolan dan saki baki pengampu harus ditentang dan dinyahkan segera dari bumi ini...

peduli apa aku....

sydeen berkata...

ramainya fanatik ko tt. buleh tubuh fanclub ni.. haha

Tanpa Nama berkata...

hallo komrad isyam! U ARE NEVER WALK ALONE, WE ARE WITH U......

Tanpa Nama berkata...

(...Masanya akan tiba di mana Hishamuddin akan menjadi surat khabar lama atau artifak sejarah yang akan dimuziumkan...)

Aku rasa tak mungkin.

TT Visitor (pada jam 6:00 PM)
Total 4,853,956
Average Per Day 11,342
Today 9,505
This Week 79,393

Mr berkata...

huhu.. TT aku harap lepas ni lahir ramai lg pelapis² yang berani menulis mcm kau.. kau tu dh tua, mcm² sakit dh, kubur kata mari, rumah kata pergi.. kalau kau xde nnt terasalah kehilangan yg amat sgt, sekurang²nya ade pelapis.. huhu

LembuKenyang berkata...

ini jer posting yang aku nak buang komen berserta "...uk!uk!ak!ak!...", sian member kita kata potong stim...lain komen aku tetap dengan identiti munkee tu..sori yer, 1 komen jer ni..

sebenarnya, aku rasa tak ramai yang mampu mengolah, memaham, malah menulis sebaik TT. Hatta Sasterawan Negara yang kita ada pun, tak mampu mengolah ayat dengan situasi yang paling dan tepat dengan keadaan sebenar. takat menulis saja, tapi tak meninggalkan kesan dalam otak orang...itu bermakna tulisan kita tak best dan tawau hairbiaq...

Sampai hari ini, aku membuat beberapa rampaian tulisan sebagai rujukan bacaan sendiri dan bukan untuk orang lain. Aku dah buat siri rampaian ini sudah lebih 200 pages. Setiap kali jumpa, aku copy dan paste, set balik susun kemas2 untuk bacaan anak cucu aku...tiada untuk sesiapa, ini khas untuk aku sorang buat masa la ni. bnyaknya aku kutip sbb aku lapar betul dengan tulisan TT. Macam aku lapar burit waktu aku balik kerja dan nak berjimak dengan bini aku. Korang tau tak macam mana lapar burit tu? Setakat Peter North jolok puki tu, takder mender, dia boleh pancut sekali jer. Aku boleh pancut banyak kali. Sama gak dengan bini aku. Dalam kepala aku, yang paling aku suka dan minat level pukimak ialah puki dan burit mesti no 1. Lain2 tu, aku tak pedulik sangat. fullstop!!!

minat puki aku tu terbantut sejak aku mula kenal TT yang mana aku respek abis dulunya sbb abang aku dulu memang orang UM. dia pun memang kenal TT. maklumlah abang aku tu lahir 1952. junior sikit pada isham yang sophomore dia. dia memang tau apa isham buat kat UM dan banyak nashkah dan keratan akhbar disimpan...majalah al-islam, mastika, dian yang lama memang banyak kat rumah bapa aku...hasil abang aku beli. tak silap aku, berrak-rak sekali dengan buku sekolah abang aku kat maktab mahmud dulu. abang aku ni kepala dia best. samping waktu dia mengaji maahad dulu pun, masih tersimpan dengan elok. jangan kata buku dia buat latihan dan nota sekolah. tengok macam mana orang dulu2 mengaji dan membaca. rumah dia pun bersepah (tersusun la bodo! bagi sedap jer aku tulis bersepah ni, sbb nak bitau kata banyak.) dengan buku dan ada bilik bacaan khas sekali surau. minat abang aku ni membaca, dia bukan minat burit dan puki macam aku...tapi aku memang minat baca buku inggeris...walaupun sepatah habuk pun aku tak paham dan amik pot...jadi aku cuba belajar menjadi orang yang berlagak dan besar kepala...walhal abang aku memang dia duduk saja2 kat rumah...sampai sekarang hampir pencen pun dan extend 2 tahun lagi, dia masih minat membaca selain mengajar kitab di masjid2 dan pondok2.

yang paling aku terkejut, buku2 simpanan dia dulu tu, mastika dan dian terutamanya banyak mencetuskan minat yang sama yang ada pada TT. aku pun terikut2 minat membaca seperti abang aku tu. boleh kata hampir semua buku mastika yang tersimpan sekitar 200-300 buat tu aku khatam dan cuba faham sbb aku bukan sezaman dengan dia orang...dan apabila aku boleh communicate berblog cenggini dengan TT, walau dia tak pernah ambil pot tentang aku, huwa...memang best. that's why aku kenal dia cenggitu...dari buku2 itulah aku kenal pejuang bangsa dan pengkhianat bangsa...isham..hang tau kan buku2 tu, tulisan dia neutral..tak macam media sekarang yang sudah mereng...

Tanpa Nama berkata...

Tukar tiub,

Aku tidak kenal kau siapa, bagaimana corak kehidupan kau dan juga jenis perjuangan kau untuk negara Malaysia.

Tapi aku suka cara kau menunjukkan pada pembaca blog tentang buruk perangai pemimpin UMNO-BN yang menyeleweng, mencuri, merompak, menyamun, merogol, membunuh, menipu dan memperbodohkan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Sebelum ini pemimpin UMNO-BN amat sombong dan kurang ajar kerana mereka beranggapan tiada siapa dikalangan rakyat Malaysia yang mampu menyentuh mereka yang boleh melakukan apa juga kesalahan tanpa ditahan, didakwa dan dihukum.

Sebelum ini aku adalah penyokong tegar UMNO, tapi setelah aku sendiri melihat betapa bangsatnya pemimpin UMNO yang aku sokong, maka secara sukarela aku menukarkan sokongan aku kepada Anuar Ibrahim dan PKR. Tindakan yang aku lakukan itu adalah untuk kebaikan genarasi aku akan datang.

Biar apa pun fahaman kau (tt), tapi cara kau menyedarkan bangsa Melayu dari terus ditindas dan diperbodohkan oleh UMNO dengan sekutunya patut disokong dan kau tidak boleh mengalah dengan orang bernama A. Jalak Huseein.

LembuKenyang berkata...

dari segi agama...aku memang sekolah agama pekat...ustat2 aku pun banyak bercakap dasat macam TT...cakap2 lucah ni memang best la kalo kene bab fekah. nak cakap bahasa baku kang, susah nak paham pulak. bagi budak yang tak pernah bersekolah agama...dia ingat masuk sekolah agama hanya mengapal hadis dan quran. walhal kalo budak sekolah sains, dia amik subjek sains dan apa2 subjek akademik tongong jer tak seberapa, yang bestnya kami terpaksa disumbat dengan subjek2 arab la pulak. kalo skolah teknik dan sains amik spm 10 subjek, kami spm 10 subjek dan tahili pun 10 subjek. stpm pun sama, orang lain 5 subjek, kami kene 10 subjek sbb 5 subjek syahadah. jangan tanya sekolah aku, sekolah aku top giler macam mckk jugak. tapi aku jer yang tak top. taknak aku riak dengan nama sekolah sedangkan aku lahabau macam pukimak. rosak nama sekolah aku. fullstop!!!

berbalik kepada TT tadi, tak perlulah aku listkan karya2 dia...karya yang lain dari yang lain...sbb tu aku pernah minta dia karang beberapa tajuk yang memang aku yakin dia boleh ulas dengan tepat...tapi dia tak amik pot jugak...hampeh betul...takpa..aku harap dia tau tajuk aku pernah minta dulu...aku pun dah lupa daa...

takat tulisan a.jalak.hassan ni...aku rasa takder mender dengan tulisan propessor kangkung yang sedia ada di seluruh universiti2 gerara kita...kalo a.jalak dok depan aku skrg...dah lama aku tampar sampai dia kene sawan babi dan terkeluar taik dari jubur dia...

bravo TT, not too much to say 'bout you, biarkan ianya tersimpan dalam hati saya seorang..bitau orang pun, takder gunanya...

teruskan berkarya, ramai anak cucu kita sedang menunggu karya anda. aku tak suka umat islam yang "holier than thou", semayang tunggang terbalik, tapi gambar lucah dan apa pukimak...dia layan jugak. bila cakap, fuh...anjing pun boleh termuntah dan sua jubur dia untuk dijimaki...tapi bila dosa kene kat sedara, anak bini, senang jer dia suruh bertaubat dan berharap Allah akan ampun dan terima taubatnya...kalo orang kebanyakan lain buat dosa, itu tak betul, ini tak betul...dosa tak diampun Allah, amalan tak diterima Allah...bekeng macam sial...REALISTIK LA SKEK...SUSAH BENAR NAK SPORTING...

ok...ciao...uk!uk!ak!ak!...uk!uk!ak!ak!...

LembuKenyang berkata...

TT...Hisyamudin,

Boleh tak ceritakan dengan lebih lanjut perihal ‘pengembaraan’ kamu semasa di dalam pelarian. Dari awal ke akhirnya.

Ini permintaan dari Wan...sejak tahun 2006 lagi...

Aku rasa...ramai yang menunggu autobiografi hang...bukan saja nak citer kata meletup...tapi binalah catatan tersebut untuk dikongsi dengan anak cucu kita...

seperti kata "Tanpa Nama 2009 November 17 18:46", bukan kerna nak dapat nama dan wang...pada aku, catatan itu amat bernilai untuk anak muda mengembara di kala mudanya, tak menjadi takut seperti waktu meningkat dewasa...aku pernah baca buku mamat mana balik UK pakai Volkswagon beserta anak dia 5 orang. Kat tengah jalan di Turki ke mana ntah, kete tu buat hal dan kene jual...aku tak ingat dah...

Bayangkan dia boleh buat buku...takkan catatan tu hang tak leh olah sikik2...

Buku menceritakan bagaimana dapat meloloskan diri dari negara dan kehidupan di luar negara yang jauh lebih selamat dari Malaysia..

Aku rasa, setakat 100,000 naskah..boleh terjual...Jangan bimbang, National University Melbourne akan beli punyer...SHIT puna ada kat sana..Keganasan Penipuan dan Internet pun dah lama kat sana...Rujukan meh...Marco Polo dan kisah pengembara menjumpai United States mungkin membebaskan minda anak muda kita tak akan duduk di bawah tempurung lagi...

Tanpa Nama berkata...

Aku selalu nmpk gelaran prof kangkung,apa tu?

Tanpa Nama berkata...

nak kenang budi buat pe. Dia ingat Malaysia ni bapak dia orang punya.

haji labu berkata...

Walau ape pun yg ditulis oleh samdol tu, aku tetap membaca blog TT kerana aku kagum dengan kekentalannya dalam memperjuangkan kebenaran. Bagi aku TT lebih baik dari pemimpin yg korup atau melompat parti..

Tanpa Nama berkata...

aku rse TT nih seswai nga watak bilbao baggins la lam citer lord of the ring..tue tp buleh hasilkan buku yg best sb byk mengembara.woit aku tggu buku ko pakcik pasal pengembaraan ko nga ko buat laa buku versi ko pasal hikayat melayu nk suh org mlayu bukak minda blik.xpon buat autobiography pasal ko skit lawan beckham.

Tanpa Nama berkata...

ahaks .. autobiografi eh? nnt ada plak yg kata syok sndri. haha. bairkan mereka yang rendah mentaliti tu. riliskan saja apa yg TT mahu.

aku suka gaya tulisan TT wpun kekadang tu ada typo tapi tu masalah kecik aje kan.. takde masalah punya nak faham tulisan TT yg sering kali diselitkan dgn humor.

lg best bila melayari blog ni sambil layan lagu2 dari Dum Dum Tak.. Tukar Tiub dan Dum Dum Tak mmg cool~

Tanpa Nama berkata...

helo kawan isyam,ape bikin mat..

salam perjuangkan..

selama aku idup melalui ruangan TUKARTIUB ni lah aku mula kenal ape itu erti;

KAPITALIS
SOSIALIS
KOMUNIS
MUSUH NEGARA
ULAMA PALSU
SEJARAH DUNIA
PERJUANGAN
BERSATU TEGUH
ISTIQAMAH
RAKYAT
PEMIMPIN
EKONOMI
MUNAFIQUN
FASIQ
PEMIKIRAN
MEDIA BODOH
MANUSIA BERHATI BABI & ANJING...

dan bayk lagi yang malas sku nak sebutkan lagi..

pendek kata maklumat berdasarkan ilmiah dan perjuangan terus menerus Yyang dipaparkan
tulah yang buat aku ngerti dan pahami ape itu makna KEFAHAMAN 'POLITIK' DAN 'KEBENARAN' ..

sesuatu yang dikenali tanpa KEFAHAMAN dan PENGUASAAN maka samalah seperti BANGKAI HIDUP..

ok kawan isyam..teruskan berjuang..rakyat tidak lagi BODOH seperti dahulu..

trime kasey...

skyStone berkata...

ye aa tue...sebijik lipas...F! muka mahatut...apelah yg nak dibangga..mungkin lbh cantik dan moden jika rakyat punya idea..haha

Sudin berkata...

Kah,kah,kah.....entot-entot lari...!
Entot-entot lari.....!!!

Keganasan,Penipuan & Internet
hegemoni media daulah pecah

m.s. 137 YANG RUNTUH DAN YANG LARI.

KeKKWA,

Nebuchadnezzar II.

'mengoogle' nama seperti Samy Vellu,Mahathir Mohamad,Rafidah Aziz,Daim Zainuddin atau UMNO Baru.

kah,kah,kah......chium tangan..!!jangan tak chium....!!!

Isham....!!!!!!!kejujuran dan keikhlasan itu bukankah kebenaran?
memechahkan hegemoni media daulah bukankah satu impak ?

Kelemahan orang melayu ?
Bijak.......!

Isham...!nampak siapa-siapa yang lalu dekat sini ?
Nko jawab : masa ni tak ada...!
Nko akan terkebil-kebil bila ditanya....nampak siapa-siapa yang lalu sini dalam sehari dua ni.....?

Berputar bila dapat mengatasi ilmu dan melemahkan dia.....dari segi logik sudah chukup baik.

Syabas Isham....!

ejaan lama:
kichap,chakap,chium,chuba,chari,....kah,kah,kah.....kita bernasib baik ada anak muda dengan bahasa tersendiri mereka......

Tanpa Nama berkata...

walau apa pun orang kata saya tetap sayang abang..hehe

HISHAMUDDIN hussein RAIS yatim berkata...

KAH KAH KAH DA TAKUT YE,SANG KOMUNIS???!!!!! KAH KAH KAH

NAK BACA LAGI HAKIKAT FASAL SANG KOMINIS KITA NI

SILALAH

Apabila Hishamudin Rais mengarut
July 31, 2008

Apabila kita dengar orang suka mencarut, kita mungkin akan ketawa terbahak-bahak, paling kurang pun tersenyum simpul. Tapi dalam hati kita tidak suka orang ini, fikiran dia kotor, lantas kawan semacam ini layak diajak berbual di kedai kopi saja, bukannya dijemput naik kerumah kita.

Itulah Hishamudin Rais (HR).. penulis artikel politik yang suka dengan terma-terma lucah, jijik.

Ambo bercakap pasal HR bukannya ambo benci kepada dia, tetapi ambo benci kepada gaya penulisannya. Apa yang ditulis mencerminkan pemikiran seseorang itu. Kita boleh menilai peribadi seseorang itu dengan gaya tulisannya atau percakapannya.

Percakapan ini ada dua jenis, satu yang yang dilafazkan dengan lidah. Satu lagi ialah percakapan melalui hati, dan ianya dizahirkan dengan tulisan atau lukisan. Serabutkah dia? Tersusunkan dia? Zuhudkah dia? Kalau hati dah kotor, maka kotorlah seluruh jasad.

Ambo minta maaf pada HR, ambo kena kata berterus-terang dengan HR, sebab HR berjuang melalui pena. Tapi gaya perjuangan HR ganas dan lucah.. takut-takut orang lain ambil pedoman buat asas perjuangan. Cukuplah dengan politik kita yang saban hari makin kelabu, janganlah HR kasi ianya hitam terus.

Berbalik kepada tulisan HR baru-baru ini di Malaysia Kini -baca sini-

Kenapa Sdr. Hishamudin Rais cukup marah? Dibantainya PAS cukup-cukup. Marah sangat dia pada PAS sebab nak bermuzakarah dengan UMNO. Itu baru nak berdialog.. belum lagi PAS-UMNO bersatu. Ambo bukan penyokong PAS tetapi ambo suka bersikap rasional.

Kalau orang Cina mendapat kezaliman, wajib kita menolongnya. Kerana ini negara Islam, rakyat mesti berasa selamat, tidak kira apa kaum sekalipun. Kalau menentang Islam dan cuba menghancurkan Islam, wajib kita melawan, tidak kira walaupun dia Melayu sekalipun, Melayu yang mewarisi Islam ‘baka’ bukannya Islam yang kita susah-payah memilikinya.

Sdr HR orang seni, cuba berjuang dengan seni. Menzahirkan kekotoran BN dengan seni muzik Carburator Dong. Adakah orang suka? Yang jadi mangsa, Alak CD, sebab menurut kehendak Sdr HR.. Kesian dia, sepatutnya HR yang kena tendang itu hari..

Di negara Barat, menzahirkan mesej melalui seni secara kotor-sekotornya dapat diterima. Itu hasil seni kata mereka. Di Barat, pelukis kartun yang menghina Nabi Muhammad s.a.w dapat diterima, itu seni penyampaian mesej secara sinis melalui kartun. Orang Islam amat sensitif hal-hal begitu.

Dalam Islam, seni digalakkan berkembang-biak menjadi subur. Boleh membuat sajak, boleh berlagu-lagu, boleh melukis dan macam-macam lagi kerja seni. Tapi ada batasnya, bukan sajak yang membuat fitnah, bukan lagu yang memuja syaitan, bukan melukis gambar wanita telanjang.. Islam ada batasnya.

Kalau betullah benci sangat kepada BN, kiaslah ayat-ayat demo dengan adab.. adab orang Melayu dan adab orang Islam.

Kalau betullah benci sangat pada BN, cukuplah sdr Hishamudin Rais seorang yang memutuskan tali silaturrahim. Jangan disekat orang lain yang hendak berjumpa, belum tentu orang itu akan jadi kawan kepada musuh kita.

Belum tentu lagi PAS hendak bersatu dengan UMNO. Masa yang menentukan, Allah Ta’ala yang mengatur masa akan menentukan, Allah Ta’ala yang memiliki hati hamba-hamba-Nya yang menentukan. Mengikut hukum jari-jemari, satu ibu jari yang menunjukkan kepada orang lain, empat jari menunjukkan balik kepada kita.

KAH KAH KAH JGN BERLAGAK HERO WAHAI SANG KOMINIS SOSIALIS TAIK HANJING KAH KAH KAH

Musa Tak Aman berkata...

Aku salute lu bro TT, tak kira apa orang kata pasal lu, aku masih dapat bezakan yg mana betul dan tahyul. Dengan lu punya tulisan lah ramai bakat2 muda penentang kebobrokan akan muncul. Bravo bro TT.

Borneo Fighter

HISHAMUDDIN hussein RAIS yatim berkata...

CIBAI SANG KOMINIS TAK BERANI APROVE KOMEN AK EK!!! KAH KAH KAH

BERSEDIALAH UNTUK LARI DR MSIA LAGI!!!PERGI LAH KE KOREA UTARA ATAU CUBA ATAU VENEZUELA!!! KOT KOT LEH JADI MENTERI!!!!

KAH KAH KAH 1000X

rasca berkata...

salam 2504 ...

gue masih simpan artikel ttg lu lari dari malaysia ... "adventure of trendy rebels" part 1 sampai part 6 ... pergh mcm citer godfather la pulak .. ok jg diri , kirim salam kt jiran lu .. ( jirat cina ) kah kah kah .. apa2 pon gue kenang budi lu sbb sanggup jadi bahan interview utk projek belajor gue dulu ...

LembuKenyang berkata...

weh rasca, mana ko simpan "adventure of trendy rebels" part 1-6 tu...publish mai kat kita sama...

aku baru abih baca buku "motivate like ceo"..ntah apa aku baca pun, aku tak paham. lantak la...janji aku baca. mungkin akan khatam 30 kali lagi. dulu dah abih "speak like ceo"...khatam jugak...bengap sungguh la aku ni...

jangan lupa rasca...

org glg pth berkata...

hahaha.. syok sendiri...

maka ramailah tulisan memanipulate untuk mendapat belas....

bijak2...

Tanpa Nama berkata...

walaupun bro isham ada masalah dgn bahasa ataupun gaya hidup. Entah benar atau tidak? Tp orng yg kritik die ni ape takde mslh ke dgn diri korang sndr? Org seni mmg bkn org hipokrit... jujur.. ikhlas.. tunjuk diri sebenar.. Teruskan bro isham.. biasalah org hipokrit munafik ramai.. Yg penting kebenaran perlu jelas pd rakyat.. Hapuskan yg BATIL BRO!!!

Tanpa Nama berkata...

walaupun bro isham ada masalah dgn bahasa ataupun gaya hidup. Entah benar atau tidak? Tp orng yg kritik die ni ape takde mslh ke dgn diri korang sndr? Org seni mmg bkn org hipokrit... jujur.. ikhlas.. tunjuk diri sebenar.. Teruskan bro isham.. biasalah org hipokrit munafik ramai.. Yg penting kebenaran perlu jelas pd rakyat.. Hapuskan yg BATIL BRO!!!

shahmetal berkata...

Bagi saya ini adalah keberanian. Bagi saya tulisan ini disiarkan bukan untuk memancing saudara-saudari mencerca penulis ini. Ini namanya memberi peluang kita lebih demokratik dalam berfikir. Timbang dan ukur, mana benar? Mana salah? Semuanya di tangan kita. Dan tak semestinya yang benar itu, benar belaka. Tentu ada cacat-celanya, lumrah manusia. Saya seorang yang menyokong kerajaan, tetapi kenapa saya berada di sini? Kerana ingin kan kebenaran. Kalau hanya sebelah mata dibuka, selama-lamanya kita akan sesat. Bukalah kedua-dua biji mata yang dikurniakan.

Tajuk yang tepat. Mari kita berlaku adil. Syabas TT. You've earned my respect.

Tanpa Nama berkata...

Sudah la korang semua..sama saja seperti Hishamudin Rais.

Aku harap..Hishamudin Rais ni dapat membuat satu posting tentang soalan aku ni..

1) Semua tuduhan anda, nyata tidak pernah menunjukkan bukti. Dan penyokong anda juga terlalu bodoh untuk mempercayai kata-kata anda tanpa bukti. Sebagai penyokong Hishamudin Rais yang bodoh, saya faham kenapa anda jadi begitu bodoh, kembalilah kepada agama Islam. Nyata kebanyakan anda, golongan muda yang lebih mahukan kekebasan dan hiburan. Anda terasa, nilai diri dahulu sebelum terasa. Kepada Hishamudin Rais, saya cabar anda mengemukakan bukti terhadap semua tuduhan anda.

2) Nyatakan secara jujur, jika anda pernah mengenali mana-mana organisasi yang diketuai Cina, di mana letaknya kedudukan orang Melayu selain jadi boneka.

3) Selain dari kritikan dan tuduhan tidak berasas anda, anda tidak pernah memberikan cadangan atau kertas kerja untuk memperbaiki keadaan semasa. Nyata anda lebih suka menghasut, mencari simpati dengan tuduhan tidak berasas. Setakat memfitnah, ramai yang boleh buat, termasuk anda. Saya tidak faham kenapa anda menganggap keamanan negara sekarang sangat menyakitkan hati anda.

4) Dan kepada penyokong bodoh anda, teruskanlah menjadi bodoh. Dengan menyokong pemimpin bodoh anda ini, saya bangga anda menjadi Melayu bodoh. Jangan kata anda tidak seperti pemimpin UMNO sekarang, sekiranya kuasa di tangan anda, anda juga sama. Anda akan hanya berhenti menyalak seperti Hishamudin Rais punya anjing bila dilimpahi duit. Manusia keji. Pengkhianat keji dan penyokong keji. Seperti anjing dan tuannya, sama-sama kuat menyalak. Itulah perumpamaan yang sesuai antara anda dan Hishamudin Rais. Dia sangat bangga anda menjadi salah seekor anjing-anjingnya. Kerana itu dia membela hanya seekor anjing. Yang lain-lain hanyalah anda. Penyalak yang bebal.

Bodoh. Bebal. Pengkhianat. Itulah anda semua. Hishamudin Rais(tuan anjing merangkap ketua anjing Malaysia) dan anda semua penyokong bebalnya yang meyokong tanpa usul periksa (anjing belaan).

Jangan marah dengan kenyataan saya. Jika anda sokong Hishamudin Rais tentunya akan tidak marah disamakan dengan anjing. Kerana anjing adalah haiwan kesayangannya. Sama seperti anda. Lagipun, anda dan dia memang suka menyalak. Binatang apa yang wujud di Malaysia yang suka menyalak tanpa usul periksa kecuali anjing. Dah memang sifatnya, apabila nampak orang menyalak, bila dibaling batu, menikus. Sama seperti anda. Tanpa sebab, mengutuk, mengkritik, bila diacah, takut.

Bodoh!

Tanpa Nama berkata...

Hello Si Bodoh tanpa nama,

Setakat bhn rujukan kau UM, BH & Star...jgn simply nak bodohkan org!!! Kau ingat kau cerdik sangat!!! Kau penyokong totok gerombolan, dan mungkin sudah kenyang mkn. Aku bukan budak kecil2 yg kau sangkakan. Setiap org ada hak nak menyatakan pndapat dan idea. Jgn jadi melayu bwh tempurung. Cool!!!

PARAOK berkata...

ramai betul anti tukar tuib ni bila komen bukan main sebut islam la, agama la, tapi mencarut juga, guna juga perkataan-perkataan kasar..hipokrit dan fasis!

tukar tiub tetap cool :)

xla cerdik sgt berkata...

hahaha bnyak btol perkataan 'bodoh'....bodoh punya bodoh....xpayah la nk nasihat org...bahasa diri sendiri pun tunggang-langgang...hahaha....adoii.dunia2.....

TT cool~~~~