Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 8 Januari 2010

SILA BACA



KENYATAAN MEDIA


Tarikh: 8 Januari 2010

Saya mengecam tindakan pihak tertentu yang menyerang beberapa gereja di sekitar Lembah Klang. Serangan keji sedemikian merupakan satu tindakan yang dikecam keras Al-Quran. Agama Islam jelas menggesa umatnya untuk menghormati rumah peribadatan penganut agama lain.

Sehingga kini saya difahamkan sebanyak tiga gereja dijadikan sasaran serangan. Manakala itu aras bawah Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati telah hangus terbakar akibat dari siri serangan tersebut. Saya menyatakan rasa syukur kerana serangan tersebut tidak mengakibatkan sebarang kemalangan jiwa.

Saya menyeru semua pihak agar bertenang dan jangan sesekali terjerumus ke dalam api kebencian. Sebarang tindakan tidak boleh sama sekali didasari politik perkauman sempit. Saya mempunyai keyakinan kita rakyat Malaysia akan menyelesaikan isu ini tanpa diiringi sebarang konflik. Insha-Allah usaha kita untuk mengekalkan keamanan diberkati jua.

ANWAR IBRAHIM



27 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aden dah telah dah agak bahawa kerja-kerja bodoh itu akan berlaku.
Pertama majoriti orang kita tidak menerima ajaran Islam yang betul, luas fikiran, tolak benci-membenci, berpengetahuan dan berhemah. Mereka banyak taksub dengan ritual Islam saja tanpa memiliki roh dan semangat Islam yang sebenarnya.
Kedua mereka diguna oleh sekumpulan yang berfikiran sempit tapi berdaya kuat mengapi-apikan maklumat yang tidak tepat bagi keuntungan mereka, kononnya mereka adalah 'vanguard' agama suci Islam yang dipilih oleh Tuhan!
Ketiga mereka jahil bahawa istilah 'Allah' telah diguna oleh manusia sebelum datangnya agama yang bersumber dari Nabi Ibrahim. Di Sarawak dan Sabah hampir 900,000 telah mengguna atau menyebut istilah itu sejak 300-400 tahun yang lalu. Hakikat ini yang mereka tak mahu terima sebab mereka buta perut.
Kenapa orang tertentu di Semenanjung saja yang sensitif dengan penggunaan istilah itu? Orang Islam lain di luar negara sana tak ambuil pot pun. Mereka kononnya nak dapat undi Melayu-Muslim yang telah banyak merosot sejak Anuar Ibrahim dipecat dari UMNO kerana Ketuanan Melayupun dah tak dapat sambutan.
Orang Islam yang luas fikiran dan bukan Muslim faham dan nampaknya UBN akan hancur pada PUke-13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

Aden ydak telah dah bahawa kerja-kerja bodoh itu akan berlaku.
Pertama majoriti orang kita tidak menerima ajaran Islam yang betul, luas fikiran, tolak benci-membenci, berpengetahuan dan berhemah.
Kedua mereka diguna oleh sekumpulan yang berfikiran sempit tapi berdaya kuat mengapi-apikan maklumat yang tidak tepat bagi keuntungan mereka, kononnya mereka adalah 'vanguard' agama suci Islam
Ketiga mereka jahil bahawa istilah Allah telah diguna oleh manusia sebelum datangnya agama yang bersumber dari Nabi Ibrahim. Di Sarawak dan Sabah hampir 900,000 telah mengguna atau menyebut istilah itu sejak 300-400 tahun yang lalu
Kenapa orang tertentu di Semenanjung saja yang sensitif dengan penggunaan istilah itu? Orang Islam lain di luar negara sana tak ambuil pot pun. Mereka kononnya nak dapat undi Melayu-Muslim yang telah banyak merosot sejak Anuar Ibrahim dipecat dari UMNO kerana ketuanan Melayupun dah tak dapat sambutan.
Orang Islam yang luas fikiran dan bukan Muslim faham dan nampaknya UBN akan hancur pada PUke-13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

orang politik cakaplah apa saja

demi kertas undi si nwar ni takkan sikit pun nak kritik pihak kristian

dasar orang politik.....

kami mungkin akan mengundi kamu tapi tidak untuk sama-sama merai trofi kemenangan...

ko bro hisham janganlah terlalu mengabdikan diri sangat pada 'rakyat'

dubaque berkata...

api kebencian?? fikir2 dan pandang-pandanglah pada diri sendiri, lontar batu sembunyi tangan...

tupingera berkata...

Siapa boss perkasa ni ??
Politik katak.

Sukj berkata...

MAI KITA PINJAM 'EYE ON CELAKA' YANG DISITA TU...kah kah kah

KITA PUTAR-PUTAR BUAT SOALAN...SIAPA YANG BAKAR GEREJA NI

- TAKKAN PAS
- TAKKAN PKR
- TAKKAN DAP

HABIS SIAPA NI EK...?

kah kah kah kah...SIAPA LAGI KALAU BUKAN AHLI2 'PARTI CELAKA' TU...kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

INI ADALAH PERBUATAN PROVOKASI.. ADA PIHAK YANG CUBA MENANGUK DI AIR YANG KERUH...

Nizam berkata...

Saya menyeru kepada rakan-rakan yang waras dan minda yang terbuka agar menolak sekeras-kerasnya usaha pihak tertentu mengapi-apikan perkara sensitif begini sehingga menggugat keamanan negara.

Ingatlah sikit bahawa Allah itu Maha berkuasa dan Dia Maha melihat dan mendengar. Takkan takde modal lain nak raih publisiti.

Tanpa Nama berkata...

25hb dah nk sampai, biasala....waliwati skali lagi akan mengalih perhatian,isu enjin dah tak releven dan mendapat sambutan.Ko jgn guna tektik yg tak dapat diterima akal sudah laa..
kita tunguuuuuuu.........
bukak mata,pasang telinga luas2,kalau ada mata hati lagi bagus. permainan ini harus dihentikan, apa kata abg hisham saja?

Puan Ainon Mohd. berkata...

Kerja kaum Desperado.....

inginkan kedamaian berkata...

Islam melarang keras, atas perbuatan membakar mana2 rumah ibadah. Ini mungkin agenda pihak2 tertentu yg mengambil kesempatan untuk memecahbelahkan masyarakat malaysia.

Pemimpin dan rakyat harus berhati2 dalam membuat kenyataan dalam perkara ini. Masjid jugak suatu ketika dulu pernah dilempar dengan kepala babi dan daging babi, tapi umat islam
dapat mengawal keadaan demi kepentingan ugama, bangsa dan negara.

Harapan kita mana2 parti politik tidak terlibat dalam kejadian membakar gereja.

Tanpa Nama berkata...

Itu sajakah yang mampu dilakukan oleh melayu UBN?

Membakar hati dan perasaan bukan melayu?

Membakar gereja?

Tanpa Nama berkata...

kah....kah....kah...kah....kah, lepas nie masjid atau surau akan kena bakar/bom. Lepas tu darurat diisytihar, lepas tu semua akan tahu kan.....ape cite polis Paris yang berkenan kat Bini Rosmah, kes-kes sensasi yang lain...
Tempat aku jumaat tadi, bukan main bersemangat pak khatib membaca khutbah berkenaan penggunaan nama Allah. Hebat sungguh sehinggakan kisah askar amerika membakar dan menghina Al-Quran dikatakan adalah akibat sekiranya nama Allah digunakan oleh ugama lain, aku nak ketawa takut pulak kurang pahala jumaat. Amaran bahawa akidah umat islam akan tergugat dilafazkan dengan penuh semangat.....tapi amaran orang yang mempertikaikan hukum Allah tiada kedengaran.

Tanpa Nama berkata...

Apa hal u org kat semenanjung sibuk pasal istilah ALLAH. Kami kat Sarawak dah beratus taun guna istilah tu. Tak da pun org Islam Sarawak keliru. oii UMNO x payah jd jaguhla...
Tak ade ape benda tu

Tanpa Nama berkata...

Attention to :-
Tanpa Nama 2010 Januari 8 16:41
dan dubaque

apa la lu orang....
mengajak kepada kebaikan pun lu orang marah....poyo la lu orang...
dasar perangai amno bangsat...ptuiihh..

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah sukj
saya putar lagi mohsin!
eh silap, al-fatihah utk arwah...
saya putar lagi halim!
mari mari mari! kita tengok siapa yg kena!
kahkahkah

-average joe-
klakka-la.blogspot

suis-media berkata...

Tuan TT,

Sebarang massalah yang berlaku mesti ada punca nya.Saya nampak di sini puncanya adalah dari KDN yang membawa perkara ini ke mahkamah,,,mungkin menterinya lidah kontot nak jadi hero agama kononya,,perkara ini kan boleh di selesaikan melalui perbincangan antara NGO agama??kenapa di bawa ke mahkamah?ini mesti nak bodoh bodohkan makcik pakcik felda taib andak.,,kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Tuan isam;

Pertanyaan gua sekarang ialah;
i.apa majlis fatwa buat? kenapa tak keluar apa-apa fatwa?
ii.mana mufti seluruh malaysia pergi? kenapa tak cakap apa-apa? sokong ke bantah? tengah cuti tahun baru lagi ke?
iii.mana pergi mufti negeri eee? kenapa diam? selalu laju. ini hari apsal lembab? telebih tampal $$$ ke?

abgTuah tentu gumbira dengar berita ini.

GhOsToNe berkata...

UIKS...

NI PASAL KALIMAH ALLAH TUE KE???

Tanpa Nama berkata...

tuan,

arak kepala lembu, sudah.
bakar gereja, sudah.
esok lusa, apa lagi yang kau orang nak buat?

mana perginya;
i.jakim
ii.majlis fatwa
iii.majlis mufti 1malaysia
iv.mufti negeri eee
v.kedien
vi.mat skima kasut kilat
vii.mat san
viii.guni setail

knapa senyap?
kenapa macam kura-kura panjat pokok?
itu hari bukan main cepat dan pantas.
mulut tampal $$$$ ke?
ini baru betul-betul isu sensetif.
ini baru betul mengganggu ketenteraman awam.
ini baru betul mengganggu keselamatan negara.

yang bakar-bakar tu kasi sumbat isa la.

Tanpa Nama berkata...

Tuan TT:

Bila baca berita ni, ada pihak pahit, ada pihak senyum.

Sapa yang rasa pahit?
Sapa yang senyum?

Sapa rugi?
Sapa untung?

Tak kan lu tak boleh pikir, bro?

dah datang berkata...

gua rasa kan bro najis bini bibik mama sedang ketawa berguling gulung pasal dia dah berjaya MEMPERBODOHKAN ahli ahli bawahan umNONOK yang memang terkenal dengan BODOHNYA macam mamak kutty makan najis babi (rasuah) sebagai makan harian dia dan anak anak

bro wa cerita sikit ya kalau gua PM sebelum keputusan dibuat gua panggil gani anak 4tahil gua pulas telor dia dah tentu dia menjerit pastu tentu dia panggil hakim yang nak buat keputusan berkenaan pekara ni akhirnya keputusan perkataan ALLAH tidak boleh diguna pakai oleh gereja berkenaan tak gitu

kah kah kah mudahkan kalau bijak tapi BODOH dan dah tentu takada masaalah seperti sekarang biarkan mereka anak beranak selasaikan masaalah yang mereka dan anak anak mereka REKA sendiri kah kah kah ......... bakar burn bakar kita lihat aja biar dia gi mampus BODOH macam mamak kutty

dipandikan cerita dari pemimpin tertinggi umNONOK hingga ahli yang terbawah memang BODOH sebab makan najis babi (rasuah) $%$%$%$%$%$%$%$%$%$

Tanpa Nama berkata...

sya memerlukan kelapa sebanyak 1000 biji sehari...ada sesiapa yg boleh membekalkannya...sila hubungi sya 016-2064240/ kawasan sya nilai

Tanpa Nama berkata...

.....ada udang di sebalik spaghetti ...kepala lembu dah senyap .siasat sampai mati dh suam2 taik ayam....sekarang baling bom plk ..hisssss koje sape laaaaa...??????

Tanpa Nama berkata...

Bagi pendapat sya,isu ni tak perlu di perbesar-besarkan..bgi kami kat Sabah ni Perkataan ALLAH bukanla satu masalah besar..(sampai nak bakar gereja???)..apa jdi dgn dunia skg..ish2x

-MUZ-

Tanpa Nama berkata...

di sabah & sarawak..takda masalah macam nie..

Tanpa Nama berkata...

drama....

dah la x berapa pandai...jahat plak.