Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 6 Mei 2010

TUKAR TIUB BLOK PERTAMA MENENTANG NUKLEAR




BAHAYA RADIOAKTIF TERHADAP BAYI




SELANGOR TIDAK SOKONG PDEMBINAAN LOJI JANAKUASA NUKLEAR - malaysianinsider

Selangor tidak menyokong dan tidak akan membenarkan pembinaan loji janakuasa nuklear di negeri ini kerana berpendapat wujud sumber tenaga lain seperti tenaga solar yang boleh dibangunkan, kata Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim .

Beliau berkata Selangor juga bersedia mengurangkan penggunaan tenaga daripada segi lampu dan mengkaji teknologi baru yang menggunakan tenaga paling minimum daripada bergantung kepada loju janakuasa nuklear seperti yang dicadangkan.

“Saya rasa kita tidak perlu membuat lanjutan usaha untuk mempertingkatkan pengeluaran tenaga melalui loji janakuasa nuklear ini,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini hari ini.

Isu pembinaan loji janakuasa nuklear ini serius dan perlu dibincangkan di Parlimen, kata Abdul Khalid, yang juga Anggota Parlimen Bandar Tun Razak, sebagai mengulas pengumuman kerajaan yang memberi lampu hijau kepada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk meneruskan rancangan bagi membina sebuah loji janakuasa nuklear negara pertama yang dijangka beroperasi menjelang tahun 2021.

“Kita telah mempunyai satu loji janakuasa termahal yang dibina iaitu empangan Bakun... saya tidak melihat keperluan untuk membina loji janakuasa nuklear sebagai alternatif kepadanya,” kata Menteri Besar Selangor itu.

nota:

kerajaan selangor telah mengambil langkah yang tepat menolak usaha untuk mendirikan loji nuklear.

apa yang pelik ialah dasar ini tidak pernah dibincangkan di parlimen.

tukar tiub telah menulis awal lagi bahawa loji ini akan dibeli dari peranchis. ini adalah loji tangan kedua.

ini berlaku kerana najib ‘sedang dipau’ oleh peranchis. peranchis boleh ‘pau’ najib kerana kes yang bersabit dengan pertemuan najib dengan altantuya di restaurant di paris yang telah di umumkan oleh sepupu altantuya dimahkamah satu ketika dahulu.

pasti pihak risikan peranchis tahu hal ini. tidak mungkin lawatan pembesar dari negara luar tidak akan di bontoti olih DGSE – director general of external security – counter intelijen Peranchis.

yakinlah – loji ini akan diletakan di kawasan india atau china. sama seperti apa yang telah dilakukan oleh syarikat asian rare earth pada 1982 - kilang radioaktof ini mahu di pasang di bukit merah, papan dan parit perak.

syarikat Asian Rare Earth (ARE) dibentuk untuk mengekstrak itrium ( sejenis unsur nadir bumi) daripada monazit. Pemegang saham utamanya ialah Mitsubishi Chemical Industries Ltd (35%), Beh Minerals (35%), Lembaga Urusan dan Tabung Haji (20%) dan beberapa peniaga bumiputera (10%). Pihak ARE telah mendapatkan pandangan dari Pusat Penyelidikan Atom Tun Dr. Ismail (Puspati), Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar mengenai sisa buangan radioaktif yang dihasilkan melalui pemerosesan monazit. Adalah diputuskan, sisa buangan itu yang menjadi milik kerajaan Negeri Perak akan disimpan kerana berpotensi sebagai sumber tenaga nuklear

lihat betapa licik syarikat laknat dari jepun ini. sengaja memileh tabung haji dan peniaga bumiputera – ini untuk mempertahankan kepentingan modal mereka. taik dan bahayanya ditinggalkan kepada negeri perak.

kenapa syarikat laknat jepun ini memilih kawasan majoriti china untuk mendirikan
kilanghnya. kenapa TIDAK DI DIRIKAN DI GINZA TOKYO?

jawabnya : kawasan majority china atau india ini dipilih kerana bila ada tentangan maka orang kampong dan penduduk china/india yang menentang projek ini akan dituduh anti-nasioanl tidak patriotik dan tidak setia pada sultan. percayalah pada ketika ini rancangan sedang berjalan untuk mengenal pasti kawasan loji ini.

ingat dimana loji pembakaran sampah hendak didirikan?

di broga : kawasan yang majoriti penduduk china.

ini dasar rasis apno.

ini dasar rasis - pecah dan perintah.

tukar tiub adalah blog pertama yang menimbulkan hal ini. dari analisa tukar tiub lawatan najib yang akhir ke peranchis pastilah ada membincangkan hal ini.

justeru anak muda - anak semua bangsa - wajib mula menyusun satu gerakan yang ampoh untuk menentang loji nukelar ini.

bayangkan buat stadium – stadium runtuh.
buat jalan - jalan runtuh
buat empangan – empangan runtuh
buat hospital – hospital runtuh
buat sekolah – sekolah runtuh
buat jambatan – jambatan runtuh

loji nuklear jika runtuh - bahayanya berjuta tahun

sellafeild
chernobyll
adalh dua contoh dimana loji janakuasa nuklear runtuh
hingga ke hari ini bahaya radio aktif telah menimbulkan
barah yang berterusan kepada warga yang duduk
beribu ribu batu dari kawasan itu. debu radio aktif
beterbangan dan bahaya yang dibawanya tidak tamat
hingga berjuta tahun.

nota:
pemimpin yang kena pau
amat bahaya untuk warga negara !

NOTA:

hanya ada dua tempat yang baik untuk
loji janakuasa ini didirikan:
satu di putrajaya
dan satu lagi di country height kajang kah kah kah


35 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bro, 3 tempat:
lagi 1 tempat ialah di dalam kawasan rumah chin fak kuikuikui iaitu menteri yg sedang mencari tempat bakal dijadikan tapak loji nuklear BoNgok ini,
biar hari2 dia bernafas dan bergelumang dgn najis2 radioaktif

oh, mungkin tempat ke-4 ialah di pekan, pahang, atau lebih tepat lagi kawasan rumah najis

nonong berkata...

Takmustahil Malaysia akan hancus bedebus...sumernya pasal mereka yang mengaku pembela bangsa...bagi aku, kat dunia ni hanya pemimpin China yang sayangkan rakyatnya dan bekerja untuk rakyat...yang lain sumer poyo

merbok berkata...

dan loji tu nanti akan jadi tarikan pelancong. penduduk setempat akan berpeluang berniaga kecil-kecilan di sekitar loji nuklear tersebut. siapa kata umno tak bawa pembangunan?? inilah dia projek mega untuk kesejahteraan rakyat...

dengan kata-kata tersebut makan menononglah puak-puak melayu dungu akan menyokong usaha umco tersebut!!

Arr berkata...

Terima kasih TT atas pencerahan yang diberi.

Aqram berkata...

maaf.

menyokong pembinaan loji nuklear.

penting dalam pembinaan ilmu dalam atomic structure, ionization dan banyak lagi hal-hal mengenai fizik dan kimia.

banyak graduan kita yang major dalam sains nuklear dan fizik terpaksa berhijrah ke luar negara kera agensi atom dan nuklear kebangsaan tidak mampu menampung kekosongan pekerjaan.

saintis-saintis negara dapat memanfaatkan peluang ini dalam memperkembangkan ilmu atom dan metafizik.

meningkatkan pertumbuhan iq rakyat negara.

dengan adanya pembinaan loji nuklear, dapat mengurangkan pengangguran.

sumber tenaga jangka masa panjang.

anak-anak tempatan kita perlu dipercayai dalam mengendalikan keselamatan nuklear. tiada masalah. janganlah dimomokkan dengan siri ketakutan chernobyl. itu boleh dielakkan jika manusia professional dalam kerja.

melayu, india ataupun cina sama2 dapat faedah, sama2 bertanggungjawab kalau ada masalah.

sekian.

Tanpa Nama berkata...

menentang pembinaan loji tenaga nuklear adalah satu tindakan betul dari segi moral. lihatlah KESAN sampingan diluar negara hasil dari gagalnya loji ini. chernobyl menjadi contoh agung. orang awam (civilian) yang akhirnya kan menjadi mangsa. pabila ni berlaku, pihak kerajaan akan akan buat endah tak endah. apakan tidak merekalah yang bertanggungjawab membina raksasa ini. disebabkan itu wajib kita menentang pembinaan loji nuklear. BOOT OUT BN!! BEFORE WE BECOME FRENCH DOGS.

Siswa berkata...

Jangan korbankan masa depan negara dan generasi akan datang!

Perjanjian ASEAN kawasan bebas nuklear harus diteruskan.

http://sisaradioaktif.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Tidak perlu kuasa nuklear jika nak menjana elektrik. Cukup jika digunakan tenaga solar, mungkin mahal untuk kos permulaan, namun lebih selamat.

Tenaga solar jika dikaji lebih efektif di Malaysia yang majoriti harinya di dalam setahun menerima pancaran cahaya matahari. Berbanding negara-negara yang mengalami 4 musim.

Hanya dengan perancangan terperinci dan galakan kerajaan, panel solar boleh direkabentuk menjadi bumbung di kebanyakkan rumah-rumah kediaman di Malaysia (lebih-lebih lagi di taman perumahan yang terancang).

Secara garis kasar, tenaga yang terhasil dari panel solar akan digunakan dan disimpan di dalam sel-sel simpanan untuk unit rumah terbabit, jika wujud tenaga lebihan ianya boleh disalurkan kepada pusat pengumpulan tenaga yang bertindak sebagai pembeli tenaga dari rumah-rumah tersebut dan menjual kepada kumpulan yang memerlukan seperti industri dan penggunaan awam. Secara tidak langsung, tenaga ini turut dapat menjana kepada pendapatan kepada pemilik rumah, selain mewujudkan suatu perkhidmatan baru yang lebih efektif.

Jika semua perumahan di negara ini mempunyai panel solar yang bertindak sebagai bumbung yang membekalkan tenaga elektrik, ini akan mengurangkan kebergantungan negara kepada loji tenaga yang menggunakan sumber fosil. Mungkin akan wujud kelemahan, namun penyelidikan-penyelidikan yang dijalankan akan mampu mengatasinya.

Ini merupakan cadangan dari saya, sesiapa yang mempunyai pengetahuan dan kemampuan di dalam hal ini, sila gunakan dan kembangkan idea ini untuk manfaat semua.

Yong berkata...

Kat Malaysia ade banyak angin, ade matahari dan ade ombak. Mengapa tak kaji sumber2 ini untuk tenaga alternatif? Mengapa nak guna tenaga alternatif nuclear yang ditolak rakyat Amerika untuk dibawa ke sini? Inikah hasil pertemuan dengan Obama?

TENAGA NUCLEAR BERBAHAYA KEPADA MANUSIA DAN ALAM SEKITAR DALAM SEMUA PERINGKAT PROSES PENGELUARANNYA - BERMULA DARI KAEDAH MELOMBONG URANIUM SEHINGGA KEPADA SIMPANAN SISANYA. TOLONGLAH! BUKALAH HATI ANDA YANG MENGAKU PEMIMPIN!

uNCLe Joe berkata...

adus....
dekat dah dengan bangi tu...
kena pindah la cam nih

rakyat berkata...

"demi negara" ungkapan yang selalu disebut bina depa nak ceroboh hak awam, hak rakyat

ni aku nak buat permintaan (mustahil?) kat depa

"demi negara" pemimpin yang dah kena pau sila la undur beri peluang kepada yang lebih bersih

Tanpa Nama berkata...

rujuk berita2 ini sebagai contoh..apakah penyudahan kes2ini..mat angkut tilam a.k.a KPN jangan asyik nak cover up ja..

Konstabel dituduh rogol pelajar di balai polis
Jul 18, 08 6:00pm

Seorang konstabel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Petaling Jaya hari ini terhadap tuduhan merogol seorang pelajar perempuan di Balai Polis Putra Heights, kira-kira sebulan lalu.

Jamil Abdul Sah, 27, didakwa merogol gadis berusia 17 tahun itu di bilik maklumat, balai berkenaan antara jam 6 dan 7 pagi, 18 Jun 2008.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 376(2)(f) Kanun Keseksaan dan jika disabitkan boleh dipenjara sehingga 30 tahun dan juga disebat.

Jamil juga mengaku tidak bersalah, di tempat dan masa yang sama, atas pertuduhan meminta mangsa melakukan seks di luar tabii, demikian menurut Bernama.

Ketua balai polis ditahan reman kes rogol bawah umur - Bernama

KOTA BHARU: Seorang ketua balai polis di daerah ini yang berpangkat Sarjan Mejar, ditahan reman selama tujuh hari mulai hari ini bagi membantu siasatan berhubung satu kes rogol di bawah umur, Sabtu lalu.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Abd Rahim Hanafi, mengesahkan penahanan anggota polis berumur 49 tahun itu di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu semalam.

Beliau berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana pegawai dan anggota yang melanggar disiplin pasukan polis.

"Anggota tersebut kini ditahan kerja serta merta berkuat kuasa semalam. Kita masih lagi menyiasat kesalahan yang dilakukan itu dan tindakan susulan akan dikenakan sama ada digantung atau dibuang kerja jika didapati bersalah," katanya.

Beliau berkata, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan. - Bernama


and the latest..the star..Thursday May 6, 2010

Traffic cop held for sexual harassment

KUALA LUMPUR: A traffic policeman was arrested for the alleged sexual harassment of two women at a roadblock in Cheras.

The 52-year-old man, who is with city traffic police, was also alleged to have demanded and accepted a RM20 bribe.

It is learnt that the policeman uttered something sexual to the women, aged 23 and 27, and demanded a bribe for not issuing them with a speeding ticket.

sawitmas berkata...

Bang,nak tanya sikitla, macamana nak masukan apa yang dah discan disimpan dlm pendrive dalam blog. Banyak kali buat tak boleh masuk,tolong.......

lan berkata...

tetiba je keluar idea nak buat tenaga nuclear! karut je

Tanpa Nama berkata...

saya setuju sangat loji ini tidak dibina dimana2 bumi malaysia, lebih banyak bahaya dari kebaikannya.
najib(najis) dan kroni nak makan duit haram lagi keee?????? atau kena ugut dgn perancis????? beli loji 2nd pakai sehari bocor sana sini.... berapa juta pulak nak sonlab????? puak2 umnogok nie otak ada tapi akai tak ada mcm babi sondol ajeee.. janji poket terisi tak pikir masa depan anak bangsa sendiri... celaka umno bangsat umno hancur umno dan penyokong2nye

Penanggah berkata...

gua x sokong dan bangkang 300%.. loji nuklear bukan penentu negara tu maju tau tdak... India.. Pakistan ngan korea utara tu x la maju sngat pun.. membacalah sbenarnya yg banyak membantu pertumbuhan IQ bukan kerana loji nuklear..

ayamtido berkata...

ini tipu 1st degree... mula-mula setuju malaysia pakai nuklear.. lepas 5-10 tahun... cakap malaysia simpan senjata pemusnah.. lepas tu perang.. sebab cakap nak lindungi barua amerika asia tenggara yang berpusat di singapura.. macam kes yang berlaku kat iran sekarang.. perang sebab nak tanah israel tapi tipu dia akan menggugat dunia tapi bermula dengan israel...

najib memang bodoh lembu.. diri didahulukan rakyat dilembukan..

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin negara ini sebenarnya pak turut tanpa memikirkan kesesuaian dan keperluan.Negara kita banyak sungai dan banyak cahaya matahari(tenaga yang Allah kurniakan)yang tak perlu bayar meternya.Gunakan sepenuhnya,buatlah penyelidikan sikit.Ada negara yang terpaksa (seperti iran,korea utara) dan ada negara ingin menunjuk-nunjuk yang mereka ada kuasa nuklear(Pakistan dan India)setakat nak janakan kuasa Malaysia TAK PERLU ada janakuasa nuklear....JANGAN JADI PAK TURUT NANTI ORANG LAIN KAYA NEGARA TERGADAI.

ayamtido berkata...

ini tipu 1st degree... mula-mula setuju malaysia pakai nuklear.. lepas 5-10 tahun... cakap malaysia simpan senjata pemusnah.. lepas tu perang.. sebab cakap nak lindungi barua amerika asia tenggara yang berpusat di singapura.. macam kes yang berlaku kat iran sekarang.. perang sebab nak tanah israel tapi tipu dia akan menggugat dunia tapi bermula dengan israel...

ini suma pentas diorang.. letak APCO dalam malaysia sebagai penasihat.. lepas loji nuklear dah bina.. APCO cakap malaysia ada simpan senjata pemusnah.. lepas tu dia kasi tau satu dia APCO sebenarnye badan perisik yang menyamar sebagai penasehat untuk pantau aktiviti senjata pemusnah..


alahai... drama betul.. ni suma dah berulang kali jadi.. KOREA, RUSSIA, IRAN, IRAQ.. entah ape negara lagi laaaaa

najib memang bodoh lembu.. diri didahulukan rakyat dilembukan..

ha ha ha berkata...

Salam..

Just for thought..

Berapa banyak saintis Nuklear di perlukan dalam sesebuah negara?

Adakah dengan pembinaan loji neuklear boleh menambah pemahaman tentang Teknologi Nuklear?

Dalam sesuatu Loji penghasilan tenaga Nuklear, berapa ramai saintis nuklear di perlukan?

Adakah anda benar-benar faham tentang nuklear?

dan yang paling penting, Apa itu teknologi nuklear?

Jika anda dapat menjawab pemasalahan di atas anda tentu akan nampak bahawa kita tak perlu loji tersebut ..cukup sekadar loji yang kecik aje (macam kat Bangi dan mungkin kat Kuantan)..ataupun Sewa aje pusat CERN kat Eropah aje ..ha ha ha ha

Saudara Aqram tentu tahu apa itu CERN..kat situ banyak saintis Nuklear tapi CERN tu bukan loji Nulear ..ha ha ha ha.

Tanpa Nama berkata...

Nuklear boleh kalau loji betul-betul mantap.Persoalan sekarang adakah Malaysia dapat membina loji yang betul-betul mantap. Benda ini melibatkan nyawa manusia. Dah tengok tragedi Chernobyl? kesan radiasi masih lagi ada hingga sekarang. Bandar tu dah jadi 'GHOST TOWN' akibat letupan reaktor nuklear. Aku tak berapa 'konfiden' dengan teknologi pembinaan di Malaysia.Semua 'RASUAH'.Buat stadium runtuh,buat sekolah ada banyak 'defect'. Ni lagi la nak buat Reaktor nuklear. Benda ni jangan buat main-main. Malaysia ni kecik saja. Hari ini dengan rasminya saya menjadi penentang kerajaan yang bercadang untuk membina reaktor nuklear di sini! Malaysia ada banyak lagi sumber alternatif! STOP NUKE! PRESERVE NATURE! HATE NUKE TECHOLOGY!

Tanpa Nama berkata...

tak setuju dengan pandangan Arqam

ini bukan pasal stadium runtuh boleh bina balik

ini pasal sisa radioaktif dan nuklear kalau jadi apa-apa hal impaknya akan dirasai anak cucu cicit kamu dan kita semua berjuta tahun

sama-sama bertanggungjawab konon....

biji.kelepir.kau berkata...

adalah sukacita dicadangkan bahawa setiap rumah juga memerlukan 3 buah reaktor nuklear bagi menampung keperluan harian. setiap bilik juga memerlukan mini-reaktor semata2 untuk memasang kipas dan lampu. adalah dimaklumkan, bagi sesiapa yang menggunakan komputer, ia memerlukan 4 loji nuklear untuk keperluan mendesak mengecas bateri notebook misalnya. namun kerajaan hanya dapat menyediakan untuk keperluan industri sahaja pada masa ini.

kementerian pelajaran tinggi dan rendah juga telah maklum untuk menambahkan kursus2 dan matapelajaran nuklear di dalam silibus yang sedia ada. semua universiti sudah mulakan fakulti2 nuklear sejak 3 tahun lepas, namun ianya tidak mencukupi.

kementerian asas tani telahpun mengenalpasti beberapa lokasi kawasan yang amat subur dengan nuklear. ini kerana bahan makanan berasaskan nuklear turut mendapat permintaan yang cukup tinggi kerana rakyat telah mula muak makan nasi dan lauk sejak sekian lama. hidangan2 berasaskan nuklear adalah lebih sedap dan harum serta memberikan faedah luarbiasa untuk menyembuhkan penyakit. untuk makluman, satu cawan sup nuklear, boleh membekalkan tenaga peminumnya selama 15 tahun dan dapat menyembuhkan kanser secara beransur2 apabila diambil secara berterusan selama 13 bulan.

beberapa kajian juga telah dibuat terutama haiwan2 ternakan juga telah mula meminati nuklear. sebagai contoh, kambing ternakan menjadi lebih bahagia dengan memakan roti nuklear. burung2 manjadi lebih produktif dengan hanya disajikan minuman nuklear.

>> biji kelepir 2/2

biji.kelepir.kau berkata...

@aqram 2010 Mei 6 03:50

aku berpandangan macam hang jugak la... bagus idea hang ni.. pembaca TT tu jeles sbb mereka asyik menjadi gedebe TT jer kan?

berikut adalah ulasan aku...loji nuklear ni amat bagus dan patut didirikan di setiap negeri di malaysia. satu mana cukup... bermakna kalau perlis, n9 dan melaka yang kecil tu, kena ada 2 loji masing2. selangor kena ada 4 loji nuklear, pahang 8, sabah 15, sarawak 57, johor 13, kedah 40, kelantan 32, terengganu 14, perak 45, pulau pinang 60, labuan 15, langkawi 8...

ini bertujuan untuk mengimbangi keperluan tenaga yang ada yang sedia ada dengan keperluan tenaga pada masa hadapan. dengan tenaga yang ada itu, malaysia dapat menjual pula tenaga yang ada untuk keperluan negara2 jiran dan juga ke seluruh dunia.

selain daripada itu, ianya membuka peluang pekerjaan untuk rakyat dalam negara terutama menjadi guard, tukang cuci plant, tukang kebun plant. engineer dan manager sumua kena amik mat saleh bekerja memandangkan professional yang ada tiada pengalaman yang mencukupi.

jangan bimbang rakyat semua, kita akan menambahkan lagi pembinaan loji nuklear beserta program kasih sayang nuklear bersama rakyat. lihat pesakit aids, kita tidak mempunyai masalah untuk beramah mesra dengan mereka, asalkan tidak melakukan sesuatu yang menyebabkan jangkitan tersebut terkena kepada kita.

jangan bimbang, epf/kwsp akan menjadi penyumbang/investor utama memandangkan mereka ini amat berminat dengan sektor tenaga di negara kita. jika biasanya kwsp memberikan riba kepada penyimpan sebanyak 5% setahun, dengan penglibatan ini, kwsp diharap dapat memberikan riba yang lebih setinggi kira2 800% setahun. ini sudah tentu menguntungkan rakyat. pengiraan diveden dan riba halal ini mengikut kaedah DFT, formula berikut = ((simpanan berlambung)/(jumlah terbang)) x ((bilangan kakitangan)/(duit kena tibai)/ (DUIT SEBAT + duit rembat) = ~80%.

di samping itu, kerajaan juga akan memperkenalkan satu sistem ternakan yang amat menguntungkan rakyat yang mana tidak pernah sebelum ini diternak secara komersial iaitu buraq. ternakan buraq ini amat sesuai di jadikan bahan makanan harian rakyat jelata dan juga kenderaan efisien tanpa penggunaan kenderaan berjentera. ini untuk memastikan hanya tenaga hijau sahaja yang berada dinegara kita.

berkenaan jumlah loji di sarawak melebih 50, ianya dibuat seiring dengan peningkatan penggunaan tenaga dan mengurangkan penggunaan bahan api minyak seperti yang sedia ada di bintulu dan miri. ini menggalakkan rakyat sarawak mencebur diri dalam sektor nuklear seperti menjadi pengawal keselamatan (untuk rekod, gaji mereka sekarang adalah sekitar 700-1500). bilamana mereka mencebur dalam bidang nuklear ini, gaji ini akan meningkat 10000 peratus. sudah tentu inilah yang dinantikan oleh rakyat sarawak sekian lama. manakala di pulau pinang, sektor industrinya amat mendesak, kawasan yang dicadangkan ialah sekitar kawasan balik pulau dan di bukit bendera sahaja, pulau pinang akan dilengkapi dengan 15 loji nuklear. setiap taman permaianan kanak-kanak juga memerlukan sebuah loji nuklear bagi menampung keperluan tenaga yang mendesak.

>> biji kelepir 1/2

Naim berkata...

Mari pakat-pakat baca novel Daerah Beta (DBP, 2009), Hj. Azizi Abdullah.

Novel itu mengambil latar kemalangan nuklear di Bukit Merah pada tahun 1982 itu.

Tragedi sebegitu tidak wajar diulang atau berulang di negara ini.

@naimisa

Mat Dangdut berkata...

Maaf ye bang Hisham, nak tanya sikit la...

Model wanita negara mana pulak yang jadi translator untuk beli loji nuklear ni?

Maaf ya, tapi saya rasa kerajaan akan mementingkan proses pemilihan model wanita adalah yang lebih utama dari kajian nuklear secara mendalam..inilah NKRA

Ahmad berkata...

wakakaka

Tanpa Nama berkata...

BIJI KELEPIR DAN ARQAM KO BERDUA MEMANG BANGANG

Tanpa Nama berkata...

buat proton pun bumbung bocor
ini pulak nak buat loji nuklear?

habislah kau, TT

sardindalamtin berkata...

Woi Pak Isyam, cube ko google 'Large Hadron Collider'. Kalau tak silap aku beberapa tahun lepas Kerajaan BN Malaysia memberikan kebenaran kpd IAEA utk bina reaktor nuklear seperti LHC di Pahang.

Projek ini kalau tak silap aku mengunakan ruang seluas 6 kilometer radius utk tujuan eksperimen IAEA. Kalau aku tak salah, aku pun tak tahu apa perkembangan projek tu.

Cuba kau korek maklumat nie.

Tanpa Nama berkata...

ARQAM!!

Belum kena macam-macam kau punya cakap.

Dah kena besok, anak cucuk kemetot
baru nak menyesal.

waktu tu, tubuhkan 7 bas panel penyiasat pun dah tak ada makna!

Hang sedut radioaktif
depa lari pegi prancis

bodo punya rakyat!
hang ingat loji nuklear tu macam loji air oren?

buat jamban pun runtuh
nak buat loji nuklear?

piiiiirah!

Tanpa Nama berkata...

AKU AMAT SETUJU DENGAN BIJI KELEPIR KAU 1/2!!

Sementara duit tengah banyak masa tu, kalau nak buat loji nuke biar buat betul-betul. Buat besar-besar. Buat tinggi-tinggi. Buat banyak-banyak.

Buat 6 bijik loji nuke kat jamban umah najis sekali.

storm62 berkata...

kalo buat loji najis aku sokong.

kalo loji nuklear pi la jauh2.

beli kapal selam pun terapong,

kalo loji nuklear, hancur tengelam bumi ini....punya bodoh najis apno.

jangan perbodohkan anak2 Malaysia masa depan, nanti kena pilak bayar bil nuklear beratus2 atau beribu2 sebulan....sebelum puak zionist Israel kebas dgn duit Rakyat, depa hancurkan bumi ini.

mat gam berkata...

Projek ni patut dibuat dikawasan Pekan Pahang, terutama dikawasan Peramu Pekan, sebab tanah paya kat sana luas lagi, nanti ramailah mamat-mamat kat Pekan akan jadi Pakar Nuklear.

PUTRI NUR SYAZWANE UZER berkata...

Salam...
Malaysia memang tidak layak umtuk memiliki satu loji nuklear jika kerajaan sedia ada tidak pernah melakukan kerja/berbakti ikhlas demi rakyat-rakyatnya...
Lagi pun Malaysia ni tak cukup luas nak menampung satu loji nuklear jika nak dibandingkan dgn negara-negara maju spt Iran & Korea apatah lagi dr segi teknologi pastilah jauh ketinggalan...
Ini sudah pasti akn membelanjakan lagi byk duit rakyat utk melaksanakan ini semua pd hal ada yg lebih pntg kerajaan beri perhatian...
Pembinaan empangan hidroeletrik di Bakun,Sabah pun belum siap sepenuhnya & nyk spekulasi ttgnya diperkatakan cuma hanya dipekakan tlinga,dibutakan mata...
Jadi kpd mereka yg menyokong pembinaan loji nuklear tu,fkirlah baik-baik sbb kesannya akan dtg kpd anda juga...