Khamis, 21 Oktober 2010

SURAT DARI ANAK MUDA





STATUS HEBAT UNIVERSITI KITA


Salam bang isham...sori I nak tulis ni lari tajuk sikit. Ni pasal kenapala kita ni mendapat para pemimpin yang bodoh, bangang dan lembab. Tahap gaban gila. Nak cerita sikit pasal Research University. Semua IPTA nak jadi research university(baca duit banyak). Salah satu syarat dia mesti ada ramai foreign student peringkat master dgn phd. Jadi sekarang punyala ramai IPTA kita bawak masuk pelajar asing. Yg kelakor paling ramai dari middle east dan Afrika. Depa ni betul2 kartun sebijik hapa pun tak tau. Bahasa Inggeris pun tak tau. Imagine ada satu IPTA ni ada 2ribu pelajar baru orang asing...kebanyakan iran...dan bbr arab countries. Kerja depa, copy paste dari internet bila buat presentation, copy journal paste kan power point pastu baca.. Kelakar gila. Tak masuk bab tulis tesis lagi....Ada ramai penulis tesis...kalau master 5-8 ribu, phd.8-10 ribu.(kebanyakan buat kerja ni Nigerian). Macamana nak produce kualiti work..Sapa yang buat polisi research univerisity ni..Pastu banyak pengedar dadahla..student jadi pelacurla...macam2. Depa ni bukan nak belajar. Depa nak free degree di samping mencari peluang sampingan..Saya betul marah..APasal menteri kita kat Kementerian2 bodoh sangat. Bodoh..dan bodoh..1000 kali. Kenapala ada orang undi depa. Polisi kementerian baik pelajaran atau pengajian tinggi macam taik kucing. Simple macam Akta University sampai sekarang tak settle, tetiba ada polisi baru yang tak berkaitan dengan kualiti langsung. Lepas tu Melayu nak mulia. Pirahhh!!!Haprak



INI SATU LAGI

Saya belajar universiti yang termasuk dalam "Surat Dari Anak Muda" ni. Tepatlah apa yang di katakan. Sangat ramai pelajar asing yang bertandang. Kualiti mereka? Bukanlah bagus sangat. Mereka datang sebagai memenuhi hasrat orang-orang atasan yang ingin jadikan universiti kita peringkat itu, peringkat ini sedangkan mahasiswa kita - semua orang tahu kualitinya. Berada di universiti tidak ubah seperti belajar di sekolah - pakaian hendak pakai ke kuliah di tentukan, itu tidak boleh, ini tidak boleh. Itu belum termasuk sisi-sis lain [ baca: undang-undang universiti yang merepek ]. Kalau hendak di adakan majlis ilmu HEP selalu bagi macam-macam alasan. Saya SU Kelab Sains Politik. Bila saya hantar cadangan, mereka cakap " Tak boleh di bincangkan di khalayak umum - menganggu sentiviti kaum". Hinggalah hendak buat blog kelab juga tidak boleh - kerana kami kelab politik. Takut sangat mereka dengan politik mahasiswa tapi hantar pelajar dengar ucapan Hishamuddin secara senyap-senyap boleh pula.




LIHAT DAN FAHAM




nota:
gedung ilmu kita kini
menjadi gedung pengeluar buruh
yang tidak boleh berfikir dengn kritis dan tajam

lihat apa yang amat amat dipenting!
bukan isi keilmuan dalam otak
tetapi pakaian luaran yang tidak penting langsung

semuanya telah merosot
selama lebih kurang 30 tahun ini
gedung gedung ilmu telah gagal dengan fungsi keilmuannya

jikan anak anak muda tidak begerak mengubah keadaan
keadaan akan menjadi lebih buruk
kaki bodek
kaki ampoo
kini duduk di gedung ilmu

tak caya?

sila tanya rektor aswara
berapa ramai pelajar aswara
yang dijadikan penyambut tamu dan penyedap mata
ketika gerombolan sedang bersidang?

sila tanya ketua dekan faluti tarian aswara
berapa ramai pelajar tarian digunakan
untuk menghibur gerombolan yang sedang bersidang


nota:

bayangkan kalau kita dapat
tangkap jin dan hantu yang ganggu siti balqis
kehidupan bani melayu pasti berubah
kita tak perlu berfikir, turun ke sawah lagi
kita betul betul jadi tuan

inilah yang dinamakan ketuanan melayu
kita menadi tuan kepada jin dan hantu kah kah kah


24 ulasan:

Politix berkata...

Saya belajar universiti yang termasuk dalam "Surat Dari Anak Muda" ni. Tepatlah apa yang di katakan. Sangat ramai pelajar asing yang bertandang. Kualiti mereka? Bukanlah bagus sangat.

Mereka datang sebagai memenuhi hasrat orang-orang atasan yang ingin jadikan universiti kita peringkat itu, peringkat ini sedangkan mahasiswa kita - semua orang tahu kualitinya.

Berada di universiti tidak ubah seperti belajar di sekolah - pakaian hendak pakai ke kuliah di tentukan, itu tidak boleh, ini tidak boleh. Itu belum termasuk sisi-sis lain [ baca: undang-undang universiti yang merepek ].

Kalau hendak di adakan majlis ilmu HEP selalu bagi macam-macam alasan. Saya SU Kelab Sains Politik. Bila saya hantar cadangan, mereka cakap " Tak boleh di bincangkan di khalayak umum - menganggu sentiviti kaum".

Hinggalah hendak buat blog kelab juga tidak boleh - kerana kami kelab politik. Takut sangat mereka dengan politik mahasiswa tapi hantar pelajar dengar ucapan Hishamuddin secara senyap-senyap boleh pula.

Tanpa Nama berkata...

tengok sendirik lar kat UTM tu camne..kononnya depa dah dpt title "research university"..heboh kemain...
kata dpt duit bnyk pasai dah dpt RU tu...tapi depa cas mcm2x kat student..saman student lar...mcm2x....ngan segala yuran2x yg tak munasabah....

UTM "RU"? this is bullshit....utang menimbun,student jadi mangsa...

LibangLibu berkata...

Tuan TT,

universiti saya jugak paling cooool dalam dunia, paling hebat, paling berprestij, dan macam2 lagi paling itu, paling ini, semua paling lah!!

Igotono University.

KAH KAH KAH pangKAH la lagi!!!

Tanpa Nama berkata...

Memang tak tergezut aku ngan artikel budak u 2 org nih.. kat ipta aku keje nih lagi teruk.. bukan saje African, Arab atau Iranian yang copy dan paste hasil keje org lain.. Pensyarah yg ade Phd sendri yang ciplak hasil keje mamat omputih dari US.. pastu bleh wat buku n then makan komisen.. mmg haprak ipta 1M'sia.. termasuk la aku haprak jugek coz keje kat tempat haprak nih.. nak wat camner dah kat sini rejeki aku..

Kamal Sanusi berkata...

Jawapan kepada anak muda berkenaan sungguh mudah.

Kita mempunyai menteri-menteri yang dikatakan bodoh, bangang, tolol dan yg sekasta dengannya adalah kerana diundi dan dipilih oleh rakyat yang bodoh, bangang, tolol dan sekasta dengannya.

Bagi aku, menteri-menteri tersebut tidak bodoh kerana mereka pandai memperbodohkan pengundi mereka yg mudah diperbodohkan.

Jadiknya, dah tiba masanya anak-anak muda menunjukkan kepada mereka siap sebenarnya yg cerdik.

Wakakakakakakaka.........

Marie-Anne Bennett berkata...

Hahaha...UUM...first choice university...ye ke? Blah la!

mosabit berkata...

macamana menteroi ni nak pandai...

ada menteri tu asalnya pekerja kilang jer...

apa susah jadi menteri ni...

teks oang buat...

jadual oang sedia...

jalan oang pandu...

duit ah seng bagi...

kijer dia..baca teks..kemusdian sain kelulusan..abis kijer...

balik ngangkang dengan cina doll..smbil karaoke....

kah kah kah kah kah kah ....

Tanpa Nama berkata...

td gua otw nk beli rokok, ada mamat africa tahan. ckp nk tumpang pegi airport kereta dia rosak. nk ambil beg tinggal kt airport. ntah2 pengedar dadah nk umpan gua jadikan transit. mamat africa ni cakap dia student dlm research uni ni la.. bangang mahathir bwk kaum ni rmai2 msk malaysia. teringat kata2 T.T

Tanpa Nama berkata...

Aku student utm ... memang betul sini ramai student yang tidak berkualiti terutamanya dari nigerian.. bukan racist tapi fakta... cakap english pun dorang tak boleh...walaupun dorang gagal..kena naik juga.. sebab polisi universiti..pelajar foreign mesti grade dalam masa tertentu... supaya universiti boleh dapat title World University.... menteri kita memang bodoh... kebodohan itu memang tidak terhingga...sehingga perkataan 'bodoh' itu sendiri tidak boleh digunakan untuk menggambarkan kebodohan mereka yang sememangnya melampau. BODOH BODOH BODOH BODOHHHHH!!!! universiti aku bodoh! pak guard UTM pun bodoh! hutang utm bodoh!!aarrghhh tensen

Tanpa Nama berkata...

senang cerita aku rumuskan UMNGOK bukan pembela org melayu...UMNGOK adalah perosak org melayu

sejadahburuk berkata...

aku seorang bekas penuntut uum-(yg sekarang ni mempunyai nc yang tersangatlah haprak) aku nak crita sikit pasai buruk dan bodohnya perangai staff dan peraturan bangang yang dilaksanakan.
suatu hari tu aku demam,so aku pegila ke pusat kesihatan dlm universiti tu..aku pakai biasa je,demam xlarat..ko tau apa jadi??dia suruh balik pakai mcm org pegi ofis kena pakai tie lagi????korang bleh bayang xperasaan aku time tu??pesakit yang perlu kemas untuk jumpa doktor.tak ke bangang tu,staff yang bertugas tu bangang nak mampos...apalagi aku bertekak la sampai aku dapat jumpa doktor,xda maknanya aku nak balik pakai tie..gila kan peraturan kat sana.shame of univ..

university of ontahmano berkata...

kolumpo dah jadi cape town...
nigger dah makin ramai kt sini...
ramai nigger yg jual barang kulit, jam tangan kat stesen lrt, central market dan lain2 tempat...
aku ingat depa bawak mari barang tu dari negara depa...
rupanya kantoi kat plaza GM!!
menteri yang berkenaan tulungla jgn tanding pru13 depan...
buat semak negara sendiri jek!!!

Sudin berkata...

Kalau pilihanraya boleh mengubah...dah lama ia di haramkan.

Akta polis sek.27
ISA
AUKU
Akta mesin cetak

Menteri pendidikan...berniaga
Menteri kesihatan....berniaga
Menteri Pertahanan...berniaga
Menteri Pengangkutan..berniaga
Menteri lain pun berniaga....

Mana ada FOC.....
Siapa ajar ?
Bukankah syaitan bertopengkan melayu mamak mahathir haram jadah yang menghuru-harakan segala sistem yang ada..?

22 tahun beb...!

Isham....! kau tengok sihat waalfiat je yang masuk hospital baru-baru ni....

Kau lupa yang kena karate kat tengkok masuk hospital...keturunan apa..?bukan eeeeeee ke ?

Yang sikatak pulak nak kena belah itu ini belajar dari sapa.....?

Rafidah aziz....untuk tutup kes...sanggup beli sijil sakit tunjuk kat tuan speaker.....

Jangan lupa Isham.....!

Agenda mereka bukankah mengalihkan isu.....???

Perhatikan seminggu dua ni....

Tanpa Nama berkata...

zaman belajar u, memang indah..indah sungguh dengan kebodohan dan kebangangan..

kat HEP, semua nak tunjuk kuasa.. maklomla..kat kampung, dia bukannya cerdik sangat, dapat jawatan peon apatah lagi pegawai, mula la nak eksyen...

takut kene potong gaji ka kalo tolong kerja orang lain bagi senang sikik.. ada melayu2 ni, memang didesign dari kecik memang pemalas membuat kerja..tak boleh ditegur dan mudah melenting jika diperli.. sudahlah bodoh, pemalas pulak tu, asyik bersembang jer waktu kerja.. untung keje gomen cenggini, macam sial!!! gaji dari duit cukai rakyat, bayar orang bodoh untuk buat kerja bodoh..

HantamSajaLahLabu berkata...

Tanya "first lady" kenapa org africa ramai...


Tanpa Nama berkata...

Aku lebih rela menjadi penyangak daripada menjadi penuntut universiti yang rata-ratanya dibodohkan 24 jam siang dan malam.

Tanpa Nama berkata...

aku pun student UTM ,HAHAHA... BUKAN UTK JE HAPRAK, uum lagi gampang, UITM? bapak kepada haprak ,,, u kat malaysia ni apelah ade.

Tanpa Nama berkata...

uni kita jadik macam tu kerana banyak prof kangkong

phd beli melambak-lambak

kursus baru diperkenalkan iaitu Fuckulti Menyusun Gula-Gula 1Malaysia

masuk uni bukan makin pandai....
makin bangang

Tanpa Nama berkata...

namanya Universiti Tong Sam Pah, semua boleh dimasukkan dari taik sehingga mee basi.

President ff United States of Nigeria berkata...

rektor tu ape ?...macam reaktor je bunyinye...reaktor nuklear ke..

aswara tu ape ?.. macam asmara je bunyinye...asmaradana ke ...

maap lah ye saya orang kampung tak reti cakap omputih

Tanpa Nama berkata...

macam ni,aku nak buat U baru la.pastu cas mahal..import pelajar asing...


aku nak buat universiti yg digelar UFO...haha. apa barang UTM,UITM ,UUM?
UFO lagi cool..kah kah kah..

import alien alien..kah kah kah.

ni confirm tak terer bahasa inggeris dan tak tau menulis..kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

aku setuju..menteri kita bukan bodoh lg,bongokkkk & tolol..xth la ape jd klu umngok ni perintah 5thun lg..hancus2,pasti PRU 13 PR mmerintah..setuju!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku dulu budak UM,nama je universiti perdana tp banyak rasuah tambah2 pengetua kolej yg bodoh lg bangang..pasal pelajar asing,mmg betul la haprak..tiru masa exam..pensyarah plak memomokan pelajar dan suruh pelajar tunduk pada kuasa pengetua kolej,presiden kolej asyik jilat bontot pengetua & penyelia..asal pelajar bangun menentang pengetua,presiden la ultraman penyelamat

takmasukuniversiti berkata...

taylor's university gak bagus...wakakakaka