Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 12 November 2010

ANGKARA MANUSIA SENDIRI





SUNGAI REJANG TERSUMBAT !




nota:
lihat dan saksikan gambar ini
ini adalah kemusnahan alam
ini adalah perbuatan manusia
taib mahmud dan para cukong
kaya raya - alam musnah

tolong tanya zahid hamidi
adakah cukong pembalak ini lebih patriotik
dari lee sim driber teksi di pudu?
adalah kaum keluarga taib mahmud lebih patriotik
dari keluarga pallinapan car wash?
kah kah kah



KOREK MUARA – berita hairan

Berpuluh bot nelayan tersangkut di beting pasir setiap hari

MIRI: Berpuluh bot tersangkut empat jam di benteng pasir akibat masalah muara sungai yang cetek. Itulah keadaan yang dihadapi setiap hari oleh kira-kira 300 nelayan kampung Bakam yang menggunakan Sungai Bakam dekat sini, sebagai laluan keluar mereka.

Kadang-kala nelayan tidak dapat mencari rezeki menangkap ikan di laut, walaupun cuaca baik disebabkan bot yang digunakan tidak dapat melepasi beting pasir di muara sungai itu ketika air Sungai Bakam sedang surut.

Masalah ini bukan baru bagi mereka. Malah, pihak berkuasa tempatan (PBT) sudah berjanji untuk mendalamkan muara sungai itu, namun sehingga sekarang belum ada sebarang tindakan susulan diambil.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


nota:
jangan salahkan alam
ini harga yang dibayar oleh rakyat
apabila balak di rembat

memang sekali pandang tidak masuk akal
balak bribu kilometer jauh nya dalam hutan
macam mana sungai boleh jadi cetak

semua manusia lupa padang pasir sahara
satu ketika dahulu ialah hutan hijau
di utara siam ada padang pasir
hairan ?
ini kerana pembalakan kayu jati

alam ini telah tersusun dengan indah
semuanya memiliki peranan
kayu dihutan selain membersih udara
adalah takongan air yang natural

bila balak di potong
hakisan bermula
pasir turun ke sungai dam akhirnya
malapetaka timbul
sungai jadi cetek
ikan burung unggas dan ulatan mati kehilangan kampong halaman
bukan manusia sahaja yang memerlukan kampong halaman
dunia ini bukan hanya milik manusia
manusia anggkuh akan mengakibatkan alam rosak

sungai rejang sekarang tidak bileh dilalui?
bohong?
cetek dan penuh dengan sampah kayu balak

politikus kaum keluaraga taib mahmud hidup senag lenang
jika udara tidak bersih merek akan lari ke canada
mampos dayak dan iban dalam hutan

british datang ke afrika beri kitab injil pada orang hitam
british ambil tanah orang afrika
gerombolan dan taib mahmud beri ketuanan bumiputera pada iban dan dayak
taib mahmud ambil balak
sekurang kurangnya orang afrika ada sebuah buku
iban dan dayak satu habuk pun tak ada kah kah kah


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

raja kepala putih ni takkan turun takhta selagi rambut tak hitam...kahkahkah aku ada duit lebih dr nk dibelanjakan. sekian

MahadeyBersiong berkata...

kahkahkahkahkah padan muka kau! itu lah bodoh sangat pangkah lagi geng2 mamud ni.

P/s : Abis tu nak pangkah sapa lagi?? PR pun pro kapitalis jugak

Mista berkata...

bukan sg rejang la labu..
sungai RAJANG daa...