Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 8 Januari 2011

ARKIB ROGOL RAIS YATIM




MEDIA INDONESIA SAMBUT BERITA






nota:
kais pagi ikan dituba
ikan dikotek diatas tanah
rais ini pandai menyelam
dalam kopek di celah amah








MIGRAN CARE AKUI LAPORAN KES ROGOL AMAH –harakah daily

NGO buruh Indonesia, Migrant CARE dalam satu sidang media di Jakarta hari ini mengakui telah membuat siasatan berhubung dakwaan seorang menteri Malaysia yang telah merogol pembantu rumahnya seorang wanita warga Indonesia.

Dalam kenyataan bersama yang dibuat oleh Pengarah Eksekutif, Anis Hidayah dan Penganalisis Polisi, Wahyu Susilo, mereka juga mengesahkan dokumen rahsia bertajuk 'Laporan Investigasi Robengah (BMI)' yang didedahkan beberapa blog politik adalah laporan hasil siasatan mereka.

"Migrant CARE pada pertengahan bulan Juli 2007 silam, memang telah melakukan investigasi mengenai kasus dugaan perkosaan yang dialami oleh RB dengan pelaku majikannya selama menjadi PRT migran di Malaysia. Dan majikannya adalah seorang menteri.

"Namun pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak menuntut secara hukum. Dan Migrant CARE kemudian menyerahkan hasil investigasi tersebut kepada pihak pemerintah yakni, Mabes Polri dan KBRI Kula Lampur," kata mereka seperti kenyataan media yang diterima Harakahdaily.

Menurut mereka lagi, sehingga ianya didedahkan oleh Wikileaks pada akhir Desember 2010, Migran Care tidak pernah menghebahkan kes tersebut kepada mana-mana pihak ekoran permintaan magsa, Rubingah.

Bagaimanapun kata mereka, dengan terungkapnya kes tersebut mereka berharap agar pemerintah Indonesia mampu berbuat sesuatu untuk keadilan mangsa.

"Kasus ini juga memberikan pelajaran kepada pemerintah Indonesia dan Malaysia untuk segera menuntaskan revisi MoU antara Indonesia-Malaysia tentang perlindungan PRT migran.

"Diharapakan revisi MoU tersebut akan menjadi inastrumen hukum yang melindungi sekaligus meminimalisir kerentanan-kerentanan PRT migran Indonesia terhadap berbagai bentuk pelanggaran HAM, seperti kekerasan fisik, kekerasan seksual dan perkosaan," kata kenyataan media mereka.


KES ROGOL AMAH TUTUP DEMI JAGA MANGSA
- mkini

Demi menghormati hak seorang amah Indonesia yang didakwa dirogol oleh seorang menteri Malaysia, NGO - Migrant Care yang berpangkalan di Jakarta memutuskan untuk tidak akan membawa perkara berkenaan kepada mahkamah, lapor Kompas.com.

"Kami berada pada posisi menghormati permintaan mangsa supaya kes ini tidak dihebahkan dan dibawa ke muka pengadilan,” kata penganalis dasar, Migrant Care, Wahyu Susilo, hari ini dalam sidang media di Warung Daun, Cikini, Jakarta.

Menurut Wahyu, Migrant Care berharap kejadian itu dijadikan teladan kepada kerajaan Indonesia supaya tidak mengabaikan nasib pekerjanya di luar negara.

"Pemerkosaan perlu dibuktikan dan harus ada laporan sebelum membolehkan tindakan lanjut diambil. Tetapi sehingga malam semalam, mangsa masih belum mahu membuat laporan, maka kami hanya menghormati.

"Saya kira dalam keadaan ini kami tidak boleh ke mahkamah tetapi hanya ingin menegakkan hak asasi manusia dan mahu kes tersebut dijadikan pelajaran kepada kedua-dua kerajaan untuk benar-benar serius soal perlindungan buruh asing,” katanya.

Wahyu juga mengakui memang tidak ada tindakan yang boleh diambil pihaknya dan kerajaan Indonesia.


MENTERI MALAYSIA DIDUGA PERKOSA TKI- jakartaexpress

Jakarta - Seorang menteri Malaysia gusar dengan tuduhan dia pernah memperkosa seorang pembantunya asal Indonesia empat tahun lalu. Isu itu dimuat di sejumlah blog, dan media alternatif di negeri jiran. Berita itu pun mulai dipersoalkan oleh kelompok oposisi.

Menteri yang dimaksud adalah Rais Yatim. Politisi berusia 68 tahun itu lama malang melintang di pemerintahan Malaysia. Sejumlah posisi menteri telah dilakoni Rais sejak 1980-an. Pada April 2009, anggota Partai UMNO ini menjabat Menteri Informasi Komunikasi dan Kebudayaan, setelah sebelumnya dipercaya menjadi Menteri Luar Negeri.

Dalam keterangan kepada media Malaysia, Rais rupanya gusar dengan klaim sejumlah blog dan media alternatif bahwa dia memerkosa pembantunya pada 2007. "Saya bantah tuduhan-tuduhan itu, baik itu perkosaan atas siapapun empat tahun lalu, maupun tuduhan lain yang diangkat para blogger di internet atau oleh entitas politik manapun," ujar Rais seperti dikutip kantor berita Bernama, dan juga dimuat di laman harian Utusan Malaysia, Rabu (5/1 20111).

nota:
kes rogol ini telah menjadi berita hebat
media indonesia
tv indonesia
laman web indonesia
melapor berita ini

nak buat macam mana lagi
bangkai kucing boleh buang ke sungai
manga rogol kena bayar duit jawabnya
kah kah kah


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nota:
"kais pagi ikan dituba
ikan dikotek diatas tanah
rais ini pandai menyelam
dalam kopek di celah amah"

********
Apa punya pantun tu bro?
pembayang ngan maksud tak kena langsung

kecik2 dulu tak belajar buat pantun ngan kementerian kebudayaan & warisan ker?

Tanpa Nama berkata...

ini seorang lagi mangkok yang sudah pasti dipencenkan oleh mat mongol dalam pru13 nanti.

nasibnya juga sudah mula mengarah seperti nasib toyol dan Ling L S.

PENGAJARAN: kalau rogol amah jangan sampai nampak bini kerana ditakuti pecah lubang!

Tanpa Nama berkata...

Amah dah deny sekarang. Apa dah jadi. Menteri dan PM diam sejak berita tercetus tapi tiba2 buat komen baru ni. Lepas tu hari kemudian, amah buat penafian. Ikut cerita amah dah buat polis report 3 tahun dulu tapi sekarang lepas menteri nafi, dia pula nafi juga. Nampaknya waktu menteri dan PM dan amah berdiam diri dari waktu berita keluar dan kenyataan penafian semuanya sibuk runding belakang tabir supaya semua beres cun.

Tanpa Nama berkata...

Ingat cara baca berita gerombolan..

kalo dia nafi: BETUL
kalo dia iyakan: SALAH

ini jer klu terbaik baca berita gerombolan..

Tanpa Nama berkata...

malaon malaya berkata...


mampuslah pak menteri ni, nafi pun tak guna. apa, lepas ni nak sumpah di dlam masjd? kah...kah,....kahh....

Tanpa Nama berkata...

TT, amah dah mahsyukkkk.. Dah jadi jutawan..sebab tu tarik dakwaan..masyukk beb..cina dolll masih jual lindir. Ini amah sudah kaya..sudah Jadi jutawan segera.

abu shahid berkata...

Pak Rais..

selepas ini ada bocor MongoLeaks pulak kot.