Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 8 Januari 2011

JAWAPAN BARU DITERIMA - INI BUKTI RASMI




SIARAN MEDIA MIGRAN CARE


Menyikapi Perkembangan Kasus Dugaan Perkosaan terhadap PRT Migran oleh Menteri di Malaysia Pada tahun 2007.

Dalam sepekan terakhir ini, masyarakat Indonesia dikejutkan oleh Wikileaks yang mengungkap beberapa dokumen rahasia dan salah satunya adalah perihal dugaan perkosaan yang dialami oleh PRT migran Indonesia oleh seorang Menteri di Malaysia pada tahun 2007 silam. Di dalam dokumen tersebut, juga menyebutkan tentang Migrant CARE.

Migrant CARE pada pertengahan bulan Juli 2007 silam, memang telah melakukan investigasi mengenai kasus dugaan perkosaan yang dialami oleh RB dengan pelaku majikannya selama menjadi PRT migran di Malaysia. Dan majikannya adalah seorang menteri. Namun pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak menuntut secara hukum. Dan Migrant CARE kemudian menyerahkan hasil investigasi tersebut kepada pihak pemerintah yakni, Mabes Polri dan KBRI Kulalampur.

Hingga kasus ini diungkap oleh Wikileaks pada akhir Desember 2010, Migrant CARE tidak pernah mengungkapkan kasus ini sesuai dengan permintaan korban. Dengan terungkapnya kasus ini, Migrant CARE berharap agar Pemerintah RI bisa menuntaskan kasus ini yang memenuhi rasa keadilan bagi korban.

Kasus ini juga memberikan pelajaran kepada pemerintah Indonesia dan Malaysia untuk segera menuntaskan revisi MoU antara Indonesia-Malaysia tentang perlindungan PRT migran. Diharapakan revisi MoU tersebut akan menjadi inastrumen hukum yang melindungi sekaligus meminimalisir kerentanan-kerentanan PRT migran Indonesia terhadap berbagai bentuk pelanggaran HAM, seperti kekerasan fisik, kekerasan seksual dan perkosaan.

Jakarta, 7 Januari 2011
Anis Hidayah, Direktur Eksekutif.
Wahyu Susilo, Policy Analist




18 ulasan:

matstimketum berkata...

dalam blog pencacai umno telah penuh dengan surat akuan robengah yang ditandatangani pada 7/1/11! canggih sungguh sistem komunikasi dipendalaman indonesia, boleh caye ke?

Tanpa Nama berkata...

Bro TT.. Aku rasa surat akuan Robenganh tu betul. Dulu ramai juga kata benda anak yatim tu tak boleh naik. Camne boleh rogol? Amacam TT? Dah tekena..

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik negara ni belum diperintah oleh PR, kalau tidak...tak tido malam lah si perogol tu...

Mkcik FeldaTenang berkata...

...maybe robenggah pbn ada kata...i changed my mood,i got new mood...ha..ha..haa..

Bigfish berkata...

Aku bersyukur sebab berada di zaman it ni di mana maklumat dpt dicapai dengan lebih cepat dan rakyat boleh pertimbangkam mana yg baik dan buruk.

Cerita macam ni mana boleh sorok lagi, masanya utk pak rais letak jawatan atau dipecat oleh rakyat dlm pru nanti.

M.Perry berkata...

Saya khuatir terhadap kesahihan Jawapan baru diterima. Saya ingin menarik perhatian rakyat Malaysia terhadap agenda asal Indonesia ketika Malaysia ditubuhkan. Pada ketika itu Presiden Sukarno yang dipengaruhi oleh kominis Indonesia membuat deklamasi untuk berperang dengan Malaysia. Aidit, pemimpin pro kominis kominis melawat Tanah Melayu dan menghasut rakyat dan tentera memberontak. Hubungan Tanah Melayu dengan Indonesia menjadi renggang. Pada 20 Januari 1963, Dr. Subandrio mengumumkan dasar konfrontasi terhadap gagasan Malaysia. Jadi, apakah tidak mustahil kumpulan yang berkongsi aspirasi Sukarno berkerjasama dengan anasir-anasir di Malaysia yang ingin mengagalkan Gagasan 1 Malaysia melemparkan fitnah terhadap seorang Pak Menteri yang bertanggunjawab menyemarakkan 1 Malaysia. Dulu Indonesia mengimpot budaya REFORMASI dan kini mengimpot budaya FITNAH. Rakyat Malaysia perlu berwaspada terhadap blogger-blogger yang dipengaruhi malah dibeli oleh anasir-anasir yang lebih mementingkan matlamat politik daripada kebenaran dan moraliti.Fitnah adalah satu perbuatan yang kutuk yang harus ditangani segera.

Ujang berkata...

Letak jawatan aje la wahai si Rais. Memalukan orang Rambau aje.

Tanpa Nama berkata...

bangangnya Mr Perry! Isu rogol melibatkan hukum jenayah. Samada kau emerika ke, israel ke, singapore ke, jawa ke, boyan ke, indonesia nak takluk malaysia ke, malaysia nak bagi tanah kat singapura ke, ianya tak berkaitan. Kau ni dah terlebih penakut .........

Tanpa Nama berkata...

Tak kisah le kalau pak menteri tu merogol atau tidak...kalu tidak, ini kira fitnah ler & dia sendiri bleh ambil tindakan undang2 untuk menbersihkan nama dia, kalu ye dan dibuktikan bersalah, sumbat jer dalam penjara...setidak-tidaknyer dia tak der ler bercita-cita tinggi nak jadi PM Malaysia macam si penzina dan peliwat@al-juburi tu...Kes Liwat 1 dah terbukti meliwat...Liwat 2, takut bersumpah dan asyik2 tangguhkan kes...YA Allah selamtkan ler negara ku dari manusia peliwat ini..aminnn....

Tanpa Nama berkata...

m perry, kena tang pemimpin amno ko kata fitnah la hape la, kena tang anwar tu yang nyata nyata fitnah ko tak kata apa pon......

Tanpa Nama berkata...

m.perry,apa2pun kes ini perlu disiasat dengan adil kita tak perlu buat andaian semata2 untok membela penjenayah yang disyaki lebih lebih lagi kes melibatkan pemimpin atasan yang melibatkan juga maruah negara dimata dunia,kalau dulu kes anuar ibrahim kita boleh ambil tindakan dengan menyuruh beliau letak jawatan pada hal kes itu belum tentu betul.

Tanpa Nama berkata...

m.perry,apa2pun kes ini perlu disiasat dengan adil kita tak perlu buat andaian semata2 untok membela penjenayah yang disyaki lebih lebih lagi kes melibatkan pemimpin atasan yang melibatkan juga maruah negara dimata dunia,kalau dulu kes anuar ibrahim kita boleh ambil tindakan dengan menyuruh beliau letak jawatan pada hal kes itu belum tentu betul.

rantai berkata...

Ujang,

dio bukan orang Rombau. Dio orang Jolobu yo. Jangan malukan orang Rombau lak.......kok KJ buek samo, ontah lah......

1Crony berkata...

Untuk M.Perry (Mat Skema)

Apalah engkau ni merapu terlalu jauh sangat? Engkau ingat pemuda Mat Salleh pengasas Wikileaks tu orang Indon ke? Kalau engkau sebut sahaja Gagasan 1Malaysia tu, semua orang boleh baca kepala banggang kau tu di tahap mana. Woi! TT, dalam banyak-banyak info dan pendedahan sensasi yang engkau beri di blog ini sejak sekian lama, budak banggang ini juga yang kau dapat hasilkan? Betullah orang banggang kerana kurang membaca dan kalau membacapun macam kera cium bunga, tak tahu apa satu....

Tanpa Nama berkata...

Raja segala fitnah adalah TT..mat pusing..tapi sekarang ni mat karpal poosingh..pun tengah poosingh kapla..kah..kah..kah

Khun Pana aka johanssm berkata...

Dino entot entot dan kemudian lari apabila diburu pak haji
Rais entot entot dan kemudian bayar wang tutup mulut apabila diburu oleh blogger pro umno

Tanpa Nama berkata...

robengah buat laporan menteri tu kote tak naik,surat yg ada nih palsu


-rais piatu-

Tanpa Nama berkata...

kah..kah...kah.....
woit!!!!
rais yatim! cube ko tanya DSAI mcm mana nak deal n cope up bile kena btg hidung sndiri kena fitnah dgn scandal seks.......amacam? best x? blom lg kne lebam kat mata tu...kah...kah...kah....baru skit balasan kat dunia...blom balasan d akhirat lg........2 la.....bwk2 bertaubatla wahai pemimpin2 BEnd ....kuasa yg d pegang,amanah utk jaga kesejahteraan rakyat....bukan utk zalimi rakyat......humban kanlah diri anda,sebelum anda d humbankan.....kah..kah..kah...blajala dari mahafiraun.....letak je jawatan,pastu,taubat nasuha lah kau,bersihkan diri...(mahafiraun xyah taubat,pasal dia dah tak masuk kira...dah nyanyuk) kah..kah...kah....