Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 21 Januari 2011

I TALK YOU RITE



DON PLAY PLAY



note:
no laugh laugh
u tink wat
so..





ISA BIMBANG BAHASA MELAYU TERUS TERJAJAH - berita hairan

KANGAR: Menteri Besar Perlis, Md Isa Sabu bimbang bahasa Melayu akan terjajah apabila terlalu banyak istilah Inggeris digunakan dalam bahasa kebangsaan itu.

Beliau berkata, bahasa Melayu juga akan ketinggalan jauh jika ia tidak dimartabatkan secara bersungguh-sungguh oleh semua pihak termasuk kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan orang ramai.

Berucap merasmikan wacana bahasa Melayu bertemakan "Realiti dan Cabaran" di
sini hari ini, beliau berkata, bahasa Melayu kini dituturkan oleh kira-kira 300
juta manusia dan menjadi bahasa kelima terbesar di dunia selepas bahasa
Mandarin, Inggeris, Hindi, Urdu dan Sepanyol.

"Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu adalah perjuangan mempertahan
perlembagaan negara kerana sudah termaktub dalam Perkara 152 bahawa bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara ini," katanya.

Katanya, rakyat dan pemerintah negara maju juga memartabatkan bahasa rasmi
negara masing-masing dan wajar sekali rakyat dan pemimpin negara ini turut
mempunyai semangat yang serupa.

Menteri Besar turut menyifatkan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan
kerana ia bahasa yang difahami oleh seluruh rakyat begitu juga dengan
tulisannya.

KAH AKH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... WHAT IS THE BECAUSE.... kah kah kah..

kah kah kah... WHY YOU LIKE DIS.... kah kah kah...

kah kah akh...WHY NOT LIKE DAD.... kah kah kah..

kah kah kah... YOU PRECINT WHAT LIF PUTRAJAYA?... kah kah kah..

kah kah kah...YOU GO KL SENTRAL..WHY.. NO GO... kh kah kah..

kah kah kah... YOU WHERE COME ?.... kah kah akh..

kah kah kah... YOU MALAYSIA LIKE FOOD?.... kah kah kah...

woit... LEPAS TU ... WHAT HAPPEN?... SO... TAK JADI APA PUN.... kah kah kah..


13 ulasan:

former madafaka berkata...

i talk talk c*** only i good.

i can talk the talk
but i cannot walk the walk

khairul hisyam berkata...

lolol y u no speak malay? lololol. nias one! :) rasanya semua orang melayu memang pro berbahasa melayu apa lagi perlu dimertabatkan?

L_J berkata...

Hish,

(1) Untuk saya dua perkara muncul di fikiran bila saya membaca apa yang dikatakan oleh MB tersebut: (a) saya terfikir Bahasa Inggeris dan bukan Bahasa Mandarin adalah bahasa yang paling luas digunakan didunia; dan (b) saya tergamam mendengar bahawa 300 juta manusia menggunakan Bahasa *Melayu* didunia (saya berasa lebih baik berunding dengan warga Indon berkenaan kenyataan ini terdahalu).

(2) Apakah tajuk wacana tersebut, Hish? Oh ya, “REALITI dan Cabaran”! Sungguh PC (tepat secara politik)!

Salam,

LJ

Tanpa Nama berkata...

YB ISA SABU dll.
Apabila berbicara tentang BM kita tidak boleh mengabaikan ilmu-ilmu lain yang berkaitan seperti linguistik,sosiolinguistik,psikolinguistik dan dialektologi.Bahasa yang tidak statik sedia menyerap dan menerima bahasa-bahasa lain di dunia.ltulah sejarah peradaban bahasa dan bangsa; bukan kerana akan terjajah.Yang menjadi hancur sesuatu bahasa itu ialah kerana bahasa rojak,bahasa pasar,bahasa sekerat ular sekerat belut dan bahasa cacamarba.Sikap rendah diri si penutur itulah yang melemahkan sesuatu bahasa yang menyebabkan terjajah mindanya.Ok cukuplah nanti kena bayar kuliah saya ini.

-DRH-

Tanpa Nama berkata...

lancau laaaa.... martabat la sangat...
what the hell...,

precint apa lancau
promenede apa lancau
bangsar south apa lancau
sentul east apa lancau
klia apa lancau
kl sentral apa lancau
times square apa lancau
pavillion apa lancau
klcc apa lancau
fama apa lancau
etp apa lancau

manyak lancauuuuu...

Tanpa Nama berkata...

Berucap merasmikan wacana bahasa Melayu bertemakan "Realiti dan Cabaran"....

tajuk program pon sudah dijajah...kalau ikut mangkuk hayun nie punya MB..


reality = realiti??

kah..kah..kah...


kalau macam tu..

isa = ISA...

Tanpa Nama berkata...

reality (english) -
kebenaran, kenyataan, hakikat

Tanpa Nama berkata...

Realiti tu bukan ciplak dari english ke?! HAHAH Fail la.

Siti Salha Rosman berkata...

Salam,

Kalau nak rakyat menggunakan Bahasa Melayu dengan betul, Menteri tu kena cakap melayu dengan betul tu. Depa cakap pun ada rojak jugak...

theBoatThatRoacked berkata...

FatFatShortShortDarkDark...
"Bahasa Melayu bahasa kelima yang paling banyak dituturkan didunia, yakni 300 juta orang."
Sah Menteri Besar ni cakap pakai punggung. Dia ni pandai membaca tak?
Cuba pergi keluar daripada kepompong Melayu, ko tanya orang asing, ape tu Melayu?
Dekat perpustakaan di luar negara pon, Bahasa Indonesia ada, Bahasa Melayu man?
Orang asing hanya kenal Malaysia sebab makanan, bukan Bahasa.
Rakyat semakin hari makin pandai, bukan makin BODOH!!!
Be realistic old mocking faggots...

Budak Parit berkata...

Kelako tahap cipan... Bahasa melayu terjajah konon... Yang forum ini bertajuk "realiti dan cabaran" apakah jadah nya. "realiti" tu bahasa kaum jawa kot? Tumpo yop dapat ketua macam ini!

Tanpa Nama berkata...

Mat Isa Cikgu Sekolah ada PhD!!! Hebat!!! Ada PhD, IQ zero...

Degree pun equivalent ngan Sintok gak... PhD oversea, tapi IQ lemau.. cakap macam chibai sajo.. ngabih boreh ngan air lio..

Tanpa Nama berkata...

cakap banyak pulak
suruh nor yakob cakap bm lar!
ada berani????
suruh TPM mansuhkan PPSMI taun ni jugak!
ada berani?????

berani kalu, cuba la
takut kerusi mb pon bule terbang balik kat sahidan!