Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 12 Februari 2011

SABTU INI DEMO DI ALJERIA




TENTERA BERSEDIA DI ALJERIA




LEPAS MESIR ALJERIA PULAK

anak anak muda telah menyusun untuk keluar berdemo.

mereka akan keluar hari sabtu ini

ledakan kemenagan di mesir akan membakar semangat
anak anak muda bukan sahaja di aljeria tetapi di mana saja
mereka sedang dibodohkan

sekali lagi anak abnak muda telah memilih jalan raya
dan menolak pilihanraya

bula lalu 5 anak muda telah mati dibunuh polis dan 800 orang cedera
dalam satu demo menentang kebnaikan harga barang

kita lihat dan tunggu

nota:
bila agaknya akan ada demo di saudi?



ALJERIA PREPARES FOR A DAY OF PROTEST – guardian london

Algeria, the oil-rich, military-dominated north African state, is braced for a day of pro-democracy protests, despite a ban on demonstrations in the capital, Algiers, and a large security presence intent on containing any uprising inspired by Egypt or Tunisia.

A key energy exporter and the biggest country in the Maghreb, Algeria last month used its powerful armed forces to contain several days of rioting, triggered by price rises for sugar and cooking oil. At least five people died and around 800 were injured in demonstrations against youth unemployment, poor housing and corruption, including several people who set themselves alight.

Now a hastily formed umbrella group of civil associations, independent trade unionists and small political parties has called for a national day of protest on Saturday , under the slogan "Changing the system". It is calling for an end to 12 years of authoritarian rule by Abdelaziz Bouteflika and his generals.

In an effort to stop mass protests, Bouteflika said he would use the country's vast oil and gas wealth to lower the prices of key foods. He also promised to allow more democratic freedoms, create jobs and lift a 19-year-old state of emergency that still hangs over the country.

Despite weeks of strikes, including by academics and paramedics, Algeria has not seen the spontaneous, mass uprisings of Tunisia or Egypt. Analysts say people want change but are wary of chaos in a country still traumatised by its violent recent past. More than a million were killed in the fight for independence from France in 1962, while up to 200,000 died during the civil war of the 1990s after elections were scrapped in 1992.




10 ulasan:

azmie berkata...

oii tido ka? muberak sudah terberak. lari ke uae tempat fat lady makan angin

political scientist of muar berkata...

syukur alhamdulillah mubarak firaun dah tumbang.islam progresif mazhab syafie dmesir diharap dpt menyusul turki membelanja harta negara dgn adil dan bijaksana.berikan org kristien koptik hak mereka.baradei tariq ramadhan dll boleh diberi percaya.ikhwan boleh pegang kuasa tapi tolong jgn over.salute to egyptians!!!

Tanpa Nama berkata...

Ghadaffi paling takut. Diktator paling senior dan paling banyk bunuh rakyat sendiri.
Kenapa selpas berpuluh tahun kutuk US dan barat tetiba US dan UK baik balik dgn Ghadafi? Sebab minyak.
Dia [enyokong kuat Ben Ali.
Dia kata rakyat Tunisia bodoh sebab halau kawan baik dia yang cuba selamatkan rakyat Tunisia.
Dia jugak komen Mubarak pejuang rakyat Mesir. Dan kerja nak buang Mubarak ni kerja Agen Israel.
Yang sebenar Ghadafi dah fobia. Banyak sangat darah rakyat Libya yang kering di tangannya.
Dia diktator paling lama di Afrika dan dunia Arab.
Ghadafi masih kekal sebab CIA nak dia wujud. Bukan macam BinNejad yang pandu Peugeot 504 tahun78.
Ghadafi maih kekal sebab Mossad dan Israel nak dia terus kutuk Israel sambil bunuh pejuang rakyat Libya sebenar.
Kalau tidak kenapa jet Tentera Udara Libya hanya guna juruterbang Korea Utara dan warga asing blok komunis dulu dan Palestin dan bukan rakyat Libya sendiri?
Ghadafi orang paling takut sekarang ini di dunia Arab sebab dia tahu dia tak akan lama.
Dia memang tak boleh lari ke US atau eropah atau Israel sebab depa ada undang-undang dan alsan untuk bawak dia ke mahkamah.
Tapi Ng Yen Yen ada isea baru nak bagi Malaysia Second Home kepada Mubarak dan Ghadafi.
Jangan risau, Najib pun happy sebab pelaburan asing akan naik mendadak tahun 2011 hasil aktiviti Malaysia as second home dari mereka yang menyembelih rakyat sendiri.
Welcome to Malaysia with your bloody money.

Tanpa Nama berkata...

hanya idea bodoh kuli gomen...

Bro TT,

Bila nak buat kempen "SELAMATKAN MALAYSIA DARI FLOM"?

So dicadangkan sapa2 yang sokong tu kibarkan JALUR GEMILANG sebagai tanda sokongan.

ALASAN
1. Malaysian terkenal dengan penakut, tak de telor! Sampai bila demo takde sambutan.

2. Kuli2 gomen pun boleh join...takkan flom nak suruh turunkan jalur gemilang kat keta atau moto.

3. Semua bangsa boleh join...

4. Lu orang tambah la sendiri...


Boleh dimulakan dengan "SELAMATKAN MELAKA" di Merlimau...

-idianu-

Tanpa Nama berkata...

@Domiok You don't need perfect grammar to start a revolution

dengar sini (http://www.youtube.com/watch?v=BvdJLDZc6Do) bagaimana ulasan pengacara wanita bercakap.. jelas amerika tak mau rugi punyer..

jangan biarkan melayu pandai bahasa inggeris dengan cekap.. nescaya mereka akan berlagak pandai pasal grammar dan pronunciation! pergi lanchow la dengan grammar dan pronunciation...

Tanpa Nama berkata...

kalo semua penyokong PAKATAN RAKYAT (51% ikut undian untuk PR pd 8 Mac 2008) turun ke jalan selama 20 hari.. lebih kurang 5.5 juta orang woi.. berani amik cuti sebulan tanpa gaji..

tidak termasuk dengan 4.39 juta yang layak mengundi dan belum mendaftar lagi..ataupun tak pernah mendaftar... katakan 1.5 juta memihak kepada PR!

ada lebih kurang 7 juta dah penyokong 2 PR...ini kira cara bangang aku la...

aku rasa 1-2 juta turun berdemo selama 20 hari pun, tobat BN boleh bungkus punyer.. tak payah2 berpilihanrayalah kita.. mesir turun berdemo 2-3 juta jer dari jumlah 80 juta rakyatnya, sudah bungkus...

moral: orang melayu belajar english untuk bermegah2 dengan grammar dan pronunciation saja.. bukan untuk paham dalam mencari ilmu dan bercakap bahasa inggeris dengan lebih baek..

dausz berkata...

pilihanraya mesir perlu terus diadakan.. revolusi bkn sekadar jawatan Presiden... tp semua exco2,mp2 dll...

semoga kebangkitan revolusi mesir akan memberi impak positif di palestin terutama GAZA yg bersempadan dgn mesir.

tidak perlu lorong tikus lagi dari GAZA ke Mesir.. revolusi ini mewakili seluruh umat..

Pentadbiran baru Mesir hendaklah tidak pro-Israel/US tetapi perlu anti-Israel/US yg flipflop itu

opisboi berkata...

naaf aku takuuuuttttt sbb teloq aku dipicit olih bik mama.....tolonggggggg!!!!!!!...aku pandai calap jer!

Tanpa Nama berkata...

Aku ada satu cadangan.
Tak taulah samada boleh pakai atau tidak.
Apa kata kalau UMNO-BN dan penyokong2nya buat kempen atau demontrasi besar2an iaitu
"Rosmah Mansor jangan campur urusan Kerajaan Malaysia".
Tujuannya bagi menyelamatkan Najib jadi macam Mubarak yang terpaksa jadi pelarian.
Ini kerana salah satu sebab utama Mubarak dibenci rakyatnya kerana kerenah isterinya Suzanne.
Aku sayang dengan Najib kerana
selalu sangat naikkan harga minyak.
"I help you, you help me."
Bagi tanah KTMB kat Singapura.
Memfaraitkan harta Felda.
Dan macam2 lagilah yang semuanya untuk kesejahteraan rakyat.
Hanya Najib dan UMNO-BN pandai memerintah.
Kalau Anwar atau Hadi Awang jadi PM jahanam Malaysia ni.
Kalau UMNO-BN dan Penyokong2nya tak berani buat kempen dan demontrasi tu,
ertinya, mereka tak sayangkan Najib dan juga Rosmah.
Kah... kah... kah...

naim berkata...

TT, Saudi mana boleh berlaku demo? Nanti terjejas urusan haji.