Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 1 April 2011

ALIM YANG BETUL BERILMU




INI MUFTI POCO POCO



nota:
ada macam macam jenis mufti
ada mufti ketua cawaangan
ada mufti suka dokan raja gopal
dan yang terbaru
mufti poco poco
kah kah kah


PENJELASAN FATWA HARAM SHALAT JENAZAH KORUPTOR

(Source: AntaraNews.com)

“Difatwakan adalah bahwa para ulama atau kiai dianjurkan untuk tidak ikut menshalatkan jenazah koruptor sebagai sebuah sanksi sosial untuk tindak pidana korupsi,” kata Ketua Umum PBNU KH Said Aqil Siroj di Jakarta, Sabtu.

Menurut Said, penegasan itu penting disampaikan terkait banyaknya kalangan yang salah paham terhadap fatwa yang diputuskan dalam Musyawarah Nasional Alim Ulama NU di Asrama Haji Pondok Gede, Jakarta, pada 2002 tersebut.

Dikatakannya, fatwa agar ulama atau kiai tak menshalatkan jenazah koruptor dimaksudkan agar memunculkan efek jera bagi para pelaku tindak pidana korupsi.

“Sekarang ini korupsi di Indonesia sudah sangat akut, maka perlu ada sanksi sosial buat para koruptor,” katanya.

Katib Aam PBNU KH Malik Madani, yang sebelumnya memunculkan kembali fatwa ini, menambahkan, anjuran agar para ulama tidak menshalatkan jenazah koruptor itu juga dimaksudkan agar tidak timbul kesan bahwa ulama melegitimasi tindakan korupsi yang telah dilakukan oleh para koruptor.

“Agar mereka yang akan melakukan korupsi berpikir bahwa kelak kalau mereka mati, jenazah mereka tidak akan pernah dishalatkan oleh ulama,” katanya.

Menurut Malik, di beberapa daerah yang masih memegang kuat ajaran Islam, fatwa itu menjadi pukulan berat atau menjadi semacam sanksi sosial.

Fatwa NU tersebut mengacu pada hadits dan tindakan Nabi Muhammad yang tidak mau ikut menshaIatkan jenazah sahabat karena yang bersangkutan melakukan korupsi terhadap harta hasil pampasan perang.

“Hadits ini diriwayatkan oleh lima periwayat hadits selain Tirmidzi. Penjelasan antara lain bisa dilihat dalam kitab Nailul Author karya As-Syaukani,” kata Malik.

nota:
alim ulamak di indonesia telah berbincang
mereka mengeluarkan fatwa yang bersabit
dengan kehidupan dan kebajikan warga

indonesia seperti malaysia sedang dilanda
oleh rasuah

maka dewan ulama indonesia mengeluarkan fatwa
mengharamkan sembahyang jenazah terhadap kaki rasuah
sisiapa rasiah dan mati maka tak ada sesiapa yang akan
menyembahyang kan mereka – ini kerana mereka
dianggap bangkai


ini lah satu cara agama untuk melawan rasuah

bukan fatwa haramkan baju santa clause
atau fatwa haramkan poci poco

ulama uang buka kaki bodek
mementingkan kebajikan ummah
dari kebajikan tukang penerima rasuah

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dengan mufti ngok ni masyarakat Islam Perak ikut....

Sami hindu lagi mulia dari dia ni.

kenapa kita membiarkan sifat-sifat bodoh terus menerus menerajui ugama Islam kesayangan kita...

Mufti ni tak percaya ada syurga neraka.... kalau dia beriman bukan begini lagaknya....

Yg Islam di Perak dah takda yg pandai2 ke.... kesian

Tanpa Nama berkata...

Tidak yakin rezeki datang dari Allah tu kena bodek boss sementara kat dunia, kalau yakin rezeki datang dari Allah tentu kita akan bodek Allah.. dan dah tentu tak takut dengan boss sementara kat dunia ni sebab berani kerana benar.

Tanpa Nama berkata...

Musykil sikit perkara ini. Kewajipan mensolatkan jenazah terletak kepada muslim yang hidup (fardu kifayah). Maka berdosa lah satu masyarakat jika ada jenazah, samada simati itu pernah membuat dosa sebagai koruptor, perogol, perompak, pembunuh etc., yang tidak disolatkan. Soal kemungkarannya semasa hidup adalah urusan Tuhan untuk menentukan balasan.

Tolong siapa disini boleh jelaskan.

ayamtido berkata...

TT... setelah baca beberapa hasil penulisan pada pemikir dari Indonesia sekian lama dari buku agama hingga ke buku sosial,politik dan bisnes, apa yang saya nampak ialah para intelektual Indonesia jauh lebih hebat dari para intelektual Malaysia. tapi kita di Malaysia pula suka menghambur-hamburkan Indonesia sebagai kaum pendatang. yang ramai tak sedar ialah kita ada banyak universiti tapi melahirkan graduan kangkong..

kalau nak berbincang pasal Islam sahaja, Indonesia punya tukang fikir(scholar) jauh lebih hebat dari Malaysia. Kita cakap buah Zaitun itu baik untuk kesihatan, mereka kata dalam Al-Quran telah menceritakan manusia di buat daripada 7 jenis tanah yang berbeza dari sifat kimia.

lihat sajalah, walaupun TT cuba yang terbaik untuk mengubah pemikiran melayu, tapi akhirnya, berapa ramai yang dapat faham dan berapa ramai pula yang jadi penjilat punggung dan pak angguk TT... boleh dianggarkan 75% dari pembaca ialah tukang jilat yang tiada kotak pemikiran sendiri. mereka tidak memberi ulasan yang membina(constructive) sebaliknya hanya tahu menghentam..

yang paling FUNNY IS mereka tak NOTICE yang TT ALWAYS MAKE FUN kepada mereka yang LIKE merojakkan bahasa..<--penat dah kau bedal orang jenis macam ni tapi mereka tak penah sedar dan masih jadi pengikut setia penulisan kau. tiap kali aku baca orang buat ulasan macam ni, aku rasa nak muntah tengok kebodohan diorang mengaku orang melayu tapi rojak bahasa seolah-olah langsung tak ada jati diri pada bahasa...

kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

Ulamak POKYMARK ini kalau mati yang tak Wajib di Sembahyangkan...
Yang ini kalau Mati/Mampus terus BAKAR kat pembakaran Mayat Kaum Majusi....Puuiii....!!!
Haram Jadah Punya Ulamak Mufti..
Hidup drngan Pura-pura jadi Barua Kerajaan GEROMBOLAN...
Nanti dia Mampus kita sama-sama tengok Mayatnya jadi Apa nanti....
Hidup Jual UGAMA...

Qaseh Bonda berkata...

Ater udah tak tahan pun tengok kak limah poco2.

Cukup je le sorang hantu kak limah yang ada di romah.

Udah tak de keroje agaknya tuan ufti ni. Disco yang terlonjak2 macam ke haram tu hale ke!

Yang tu bukannya fatwa...cukuplah berpesan2 macam petua orang tua2.

Takat alim satu cabang je...simpan je lah alim ko tu dalam lemari.

Biar berfatwa macam pujangga TT.

Mendidik jiwa, menajam minda dalam membentuk peribadi.

Mengundang alim tanpa dipaksa.

hasilox berkata...

Mufti poco-poco atau mufti bodoh-bodoh? Tak pernah dia buat kerja yang masuk akal. Tak caya, tanya lebai google.

Bak kata, tengok anjing fahamlah akan tuannya.

Tanpa Nama berkata...

AKU TIDAK YAKIN DENGAN MUFTI INI APABILA IA MENYATAKAN PELABURAN asn/ASB DIBOLEHKAN KERANA DARURAT

Tanpa Nama berkata...

aku setuju 100% fatwa mufti indonesia nih sebab baginda rasul dikatakan pernah berbuat demikian

apa fatwa mufti perak dan johor????
adakah hadis itu juga hadis daif???

sila jemput tansri datuk!!!!

Tanpa Nama berkata...

Sembahyang sunat jenazah ni memang fardu kifayah. Sorang buat pun cukup dah, yang lain2 terlepas dosa. Untuk yang rasuah kuat sangat nih, sorang wakil sukup la dah.

tapi aku ada dengar ulamak ameno kata, lagi banyak orang sembahyangkan jenazah, peluang masuk syurga simati semakin besarrrrr....

lalu aku terfikir
kalau simati itu perangainya masa hidup macam setan (bunuh, rogol, rasuah, fitnah, tak pernah sembahyang, raba punggung, masuk lift meraba kote dan lain2); adakah peluangnya masuk syurga semakin besarrrr...

sila bagi penjelasan encik 8:29

Tanpa Nama berkata...

lol blog ni tak best langsung..suma pendapat sindri tanpa disandarkan fact..korang kutuk la mufti perak tu puas2 k..kutuk2..kite lihat siapa yg kena

sheikhalfarisi berkata...

as salam, kenapa marah sangat dgn mufti ni, kan dia melarang perkara yg mungkar. menari laki perempuan bercampur pemimpin pulak tu.

bila bab agama melarang kamu marah mufti, kamu ikut pemimpin yg buat mungkar.patutlah bn selalu mng dlm prk/pru sbb taktik ni bn selalu pakai. bila phanraya mereka adakan konsert sampai mlm, puak dlm pr pun dtg sokong. org seperti ni sebenarnya lebih bahaya dr musuh sebenar ( bn )mereka boleh d ibaratkan bagai gunting dlm lipatan, api dlm sekam, musuh dlm selimut dll

rasanya org yg sokong poco2 ni dah ketagih,tahap gila meroyan sehinggakan sanggup memuliakan tok sami hindu dari mufti islam

kalau nak tahu banyak benda yg haram/halal,boleh atau x boleh yg x d highlight dlm media, rajin2kan diri ke surau/masjid ust2/guru2 agama akan bg tau. tanya tt pun boleh sbb dia pandai dan banyak membaca mengenai islam.

jgn dok asyik baca majalah mangga/urtv

WALLAHUALAM

azmie berkata...

tanpa nama (mcm hero komik pedang setiawan pulak) 8:29. kau baca ketidak penjelasan tu? siap ada nas tu. apapun keywords penjelasan tu "para ulama atau kiai dianjurkan untuk tidak ikut menshalatkan jenazah koruptor"

ulama baik berkata...

Memang binawe mufti nih....rasuah seleweng kuasa rompak hak rakyat dan harta negara semua dia diam aje.....ini lah yg dikatakan baginda rasulullah jenis ulama yg jahattt..... ulamausssuuk....memang busuk.hello brader mufti dulu boleh la hang buat sesuka hati...la ni zaman IT la brader.....tuhan beri ilham kpd manusia utk buat penemuan IT utk lawan ulama jahattttt....

anti ulama bisu berkata...

Disebabkan mufti ni ber subahat dengan koruptor maka hukuman nya lebih berat daripada koruptor.....bukan setakat tak perlu disembahyangkan shj tetapi patut ditinggalkan dalam hutan untuk santapan binatang buas hehehe....

Tanpa Nama berkata...

kpd anon 8:29,

kau ni bagi pendapat ke ? atau menunjuk-nunjuk kebodohan mak bapak kau yg tak reti ajar anak...

kesian kat dia.