Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 23 Mei 2011

KENYATAAN RASMI




TARIF ELEKTRIK MAMPU PADA KADAR YANG RENDAH WALAU TANPA SUBSIDI GAS


Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa orang menteri berkaitan kemungkinan naik nya tarif elektrik dijangka pada bulan Jun 2011

Isu kenaikan tarif elektrik di negara ini berkait rapat dengan perjanjian berat sebelah yang dipaksakan ke atas Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk dimetrai bersama dengan syarikat Pengeluar Tenaga Swasta/Bebas, terutamanya dengan Pengeluar Tenaga Swasta generasi pertama.

Mantan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Ani Arope telah menyatakan kepada umum bahawa beliau tidak bersetuju dengan harga yang terlalu mahal yang dikenakan oleh Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta ke atas TNB. Harga yang dicatatkan iaitu 13.7 sen sehingga 15.5 sen per kWh (kilowatt hour), harga yang dikenakan IPP ke atas Tenaga Nasional Berhad (TNB)adalah harga yang lebih mahal dari harga yang dihasilkan sendiri oleh TNB. Ini bermakna TNB dipaksa membeli elektrik pada harga yang tak sepatutnya.

Malahan harga tersebut ditetapkan sebagaimana dalam perjanjian, sepanjang membekalkan tenaga tersebut, harga yang dikenakan ke atas TNB berubah menuruti kadar terdahulu sekaligus membolehkan Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta (IPP) mengaut keuntungan yang besar lebih awal.

Perjanjian tersebut juga telah direka untuk memastikan IPP dilindungi dari sebarang risiko kenaikan harga bahan api seumpama gas asli, disel dan arang batu, manakala jika berlaku kenaikan harga pada bahan api tersebut makanya TNB lah yang terpaksa menanggungnya. Akibat dari perjanjian ini, telah menyebabkan Petronas terpaksa mengeluarkan dan membeli gas asli pada harga yang lebih mahal dan kemudiannya menjual nya pula pada kadar harga subsidi yang tetap. Hakikatnya kos subsidi gas ini telah melonjak kepada RM 22 billion setahun(jika dikira menurut kadar harga semasa minyak mentah serta gas asli)

Justeru dari perjanjian yang rumit dan berat sebelah inilah rakyat Malaysia terpaksa membayar tarif elektrik yang tinggi. Kos harga tenaga elektrik yang terpaksa dibayar TNB kepada Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta(IPP) dan pengambilan untung pada kadar masa yang cepat oleh IPP ternyata membebankan rakyat samada secara menaikkan tarif elektrik atau kerana kerugian kewangan akibat dari subsidi gas untuk TNB/IPP kononnya demi merendahkan tarif.

Malangnya, sedangkan negara kita yang sememangnya memberi subsidi kepada sektor pengeluar tenaga melalui gas asli yang murah, itupun jika dibandingkan dengan negara jiran seumpama Thailand, tarif elektrik Malaysia ternyata masih tinggi, sungguhpun negara jiran itu membeli gas asli pada kadar harga semasa (pada masa ini harga semasa tersebut tiga kali lebih tinggi dari harga gas asli yang disubsidikan di Malaysia)
Seorang pengguna yang memiliki rumah di Thailand hanya membayar 18 sen per kWh untuk 150 kWh yang pertama, manakala pengguna yang sama di Malaysia terpaksa membayar 22 sen untuk kadar yang sama. Ini bermakna perbezaan harga tarif elektrik yang mencecah 22%.

Pengguna runcit di bawah kategori “tarif komersial untuk penggunaan voltan rendah” terpaksa membayar tarif yang lebih tinggi di Malaysia jika dibandingkan dengan Thailand. Tarif nya di Malaysia ialah 37 sen per kWh, 48% lebih tinggi dari kadar di Thailand; pada kategori yang sama hanya berharga 25 sen per kWh.

Justeru, sudah sekian lama saya menegaskan sekitar RM 22 billion subsidi gas(RM 19 billion pada tahun 1999) yang diberi kepada IPP/ sektor menjana tenaga tidak memberi makna kepada rakyat. Ianya hanya memberi keuntungan kepada ahli perniagaan serta kroni yang rapat dengan pemerintah. Sudah sekian lama negara kita dirampok se jumlah wang yang besar yang mampu digunakan untuk membendung inflasi serta membangun model industri yang lebih baik untuk rakyat.

Berdasarkan perspektif inilah saya menggesa Kerajaan Persekutuan untuk berlaku adil dengan menyemak semula harga yang dikenakan IPP ke atas Tenaga Nasional Berhad, termasuklah menggugurkan elemen harga tetap seumpama harga kapasiti bersedia dan kapasiti tetap yang mengakibatkan kos elektrik meningkat.

ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG
23 MAY 2011

11 ulasan:

V for gunpowder berkata...

http://ataabastille.blogspot.com/2011/05/kalau-bukan-kera-siapa-lagi-beruk.html

Tanpa Nama berkata...

TT, boleh kasi ulas sikit kenyataan rasmi Nuar ni dlm bahasa yg lebih mudah, supaya aku dapat citer kat mak aku yg belajar takat darjah 6.

aku tak berapa faham sgt ...bukan lah bangang sgt tapi tak berapa cerdik dlm soal2 ekonomi nih...thx bro

Silap Kona berkata...

IPP tu menatang apa sebenarnya? Kenapa TNB kena beli dengan IPP? TNB x boleh jana sendiri ke? Kenapa Petronas kena beli gas asli? Petronas x boleh cari sendiri ke?

Kenapa perlu ada IPP? cer citer cer citer aku x reti bab ekonomoney ni.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 9.02pm,

Tak susah nak paham kenyataan DSAI.

Kalau takde perjanjian paksarela TNB & IPP oleh Madey (yg buat Ani Arope blah dari TNB) supaya TNB beli tenaga dari konco2 & kroni2 dia, takde lah rakyat kena bayar mahal.. subsidi 20billion pun kerajaan tak payah bayar..

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong kenyataan Anwar. Inilah dia kebenaran yg sebenar-benarnya.

Kerana Madey nak untungkan cukong, TNB yg dijadikan mangsa..akhirnya rakyat juga yg menanggung beban.

Tanpa Nama berkata...

Bagus Dr Ani Arope. Kalau ramai tokoh korporat Melayu macam Dr Ani Arope nie kan bagus. Taklah Malaysia jadi macam sekarang nie. Tapi yang kita ada ialah, ramai tokoh korporat Melayu yang kaki bodek tapi otak kosong.

Tanpa Nama berkata...

anon 12:01..

Aku tak rasa Ani Arope blah dari TNB..tetapi di Berhentikan sama seperti Tajuddin Ali kerana tak bersetuju dengan PM Kutty...ha ha ha

Lagi pun kalau nak tahu tentang pandangan Ani Arope pasal IPP ni..bolehler tengok archive The Star (Kalau ada lagi lar).

fizie berkata...

itu sebabla masa zaman mahazir ni dia kasi swastakan telekom,tnb dan air..sebb dia nak kayakan kroni..sedangkan tadbir tenaga,air dan telekomunikasi septtnya di kawal selia oleh kerajaan sebagai aset utama pembangunan negara dan keperluan asas rakyat..yg tggl skrg hnylah keselamtn,kshtn dan pendidikan..

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah hasil kerajaan Mahathir ketika itu. Mahathir telah menipu orang melayu dan rakyat malaysia. Sekiranya orang2 melayu dan rakyat malaysia miskin lebih mudah Mahathir control rakyat dan terus berkuasa sesenang hati,
Jatuhkan saja kerajaan BN ni.

Tanpa Nama berkata...

ipp yang ada di malaysia sekarang

http://www.st.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=5680&Itemid=4301&lang=en

Tanpa Nama berkata...

beruk2 yg membuat perjanjian bodoh nie ini wajib dihukum mati je.. perjanjian ini saya BATALKAN!!