Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 11 Mei 2011

MALIKUL BERFATWA LAGI




SATU CONTOH PENGUNAAN BAHASA



nota:
inilah contoh iklan
yang betul baik dan berhemah
menggunakan bahasa melayu yang tepat
kah kah kah





MAJLIS ANTARABNGSA DALAM BAHA MELAYU
– berita hairan

Muhyiddin Yassin berkata, ada kemungkinan besar acara antarabangsa yang dianjurkan Malaysia dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Melayu pada masa akan datang, dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan itu.

Namun, beliau berkata, perlu ada kemudahan logistik secukupnya disediakan dari segi terjemahan untuk peserta dari negara luar yang menghadiri acara berkenaan.

Mengambil contoh dalam persidangan antarabangsa di Jakarta baru-baru ini, ucapan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, disampaikan dan disiarkan dalam bahasa Indonesia oleh pihak media, dengan lebih separuh penduduk ASEAN memahami bahasa berkenaan.

“Ada kemungkinan besar kita juga akan melaksanakannya, namun kita perlu bersedia dari segi logistik. Tapi itu saya fikir bukan satu masalah besar,” katanya pada sidang media dengan wartawan Malaysia sebelum menyampai ucaptama di Mesyuarat Ketiga Menteri-Menteri Pelajaran Asia Eropah (ASEMME3) di sini, semalam.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… APA SAMPOK MALIKUL SEMBAB INI?.... kah kah kah..

kah kah kah...SUDAH KENA ABSOLUTE VODKA KE?... kah kah kah..

kah kah kah...MAMAI TAK TENTU HALA... kah kah kaj

kah kah kah… TETIBA JADI NASIONALIS BAHASA…. kah kah kah..

kah kah kah… NAK HANTAR GURU BAHASA MELAYU KE EROPAH… kah kah kah..

kah kah kah…INI MACAM ADA PROJEK KRONI…. kah kah kah..

kah kah kah…INI NAK GUNAKAN BAHASA MELAYU DALAM SIDANG ANTARABANGSA?.... kah kah akh..

woit... NAMA PRICINT DI PUTRAJAYA TAK TUKAR DULU KALAU BERANI.... kah kah kah..

kah kah kah… APA NAMA KL SENTRAL?.... kah kah kah…

woit..UNITED MALAYA NATIONAL ORGANISATION ITU APA?.... kah kah kah..

kah kah kah..BILA NAK TUKAR NAMA?.... kah kah kah..

kah kah kah...MALU KE DENGAN NAMA PEKEMBAR.... kah kah kah...

kah kah kah... NAMPAK PEKEMBAR BONTOT HITAM.... kah kah kah

kah kah kah… MI NO SIPK INGLISH SO SO SO…. kah kah kah..

kah kah kah…. POOOORAH … WU NIK WU NIK CIIIT.. PANDI KUTTTYYYY…. kah kah kah

nota:
sila baca bawah ini
kalau tak percaya


IKLAN BAHASA KAPIR


nota:
iklan yang guna bahasa kapir
ini mungkin akan gugat
akidah orang melayu

bila nak lawan bahasa kapir ini?
kah kah kah




BAHASA MELAYU TERUS DIANAKTIRIKAN - meloya

Sikap segelintir rakyat negara ini yang mengagungkan penggunaan bahasa Inggeris dilihat tiada penyudahnya.

Kali ini, tindakan pemilik premis yang mengutamakan penggunaan bahasa Inggeris atau bahasa rojak pada papan tanda mereka dilihat semakin berleluasa.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar Seremban dan Kota Kinabalu mendapati tindakan itu seolah-olah sebati dengan budaya masyarakat di situ.

Pemilik premis tersebut umpama memberi gambaran bahawa kerajaan tidak pernah menganjurkan langsung kempen kesedaran bahasa Melayu sebelum ini.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...KENAPA SIKAP RAKYAT PULAK.... kah kah kah..

kah kah kah... INI DASAR GEROMBOLAN.... kah kah kah..

kah kah kah... SEMUA SUDAH MASYUUUK.... kah kah kah..

woit..JANGAN SALAHKAN ORANG.... CIIIT... PANDI KUTTY.... kah kah kah...

nota:
sehari satu perkataan baru
hari ini perkataan tamil
poorah bermakna jangan
lambat lambat
kah kah kah


6 ulasan:

cicit ngah layor berkata...

Betoikan dulu lidah pengulas2 rancangan realiti TV.Sah sangat muker pengulas2 tu jenih muker tak bulih tinggai sambai belacan dan ulam petai,genuak tapi kalau bercakap mengalahkan keluor dr peghot org putih.Menteghi2 pon samer,asai bercakap mesti ndak campor bahaser org putih.Jangan bercakap pasai persidangan antarabangser,perbetoikan dulu lidah menteghi2 miker tu.

Tanpa Nama berkata...

begitulah balasan kepada utusan melayu yang menyokong ppsmi. bukankah ppsmi secara tidak langsung meminggirkan bahasa melayu? akibatnya edaran akhbar utusan melayu merosot. nak salahkan siapa bila orang melayu dah tak minat nak baca bahan bacaan berbahasa melayu?

ala macam dulu jugalah. masa kerajaan tukar tulisan jawi kepada tulisan rumi, utusan melayu ikut sokong. sudahnya, generasi melayu baru dah tak reti nak baca jawi. akhirnya lingkup akhbar utusan melayu edisi jawi. nak salahkan siapa? nak salahkan cina juga?

ironinya, akhbar bahasa cina dengan tulisan cina masih wujud di negara ini dan masih dibeli dan dibaca oleh ramai orang cina.

demikianlah kisah pejuang melayu di utusan melayu. bagaikan pak kadok, menang sorak tapi kampung tergadai....

Lang berkata...

tt... dengo kan le lagu senyum... pelat omputihnya lebih dr omputih sendiri... anak sapalah gamaknya yg nyanyi tu..

belajar bahasa baru
pandikunji... kuttycunnik...

panda kutu berkata...

dari apa yang aku nampak banyak yg comment mcm terlatih nk putar belit kasik orang melayu sangsi..diorg ni lepasan camp blogger umno yg apco kendalikan kt janda baik tu ke?

Tanpa Nama berkata...

bro tt
jgn tak tau kenapa tetiba al-malikul-sembabi nak jadi wirawati bahasa melayu ni...
2 sebab:
1.al-malikul-sembabi nak ambik kesempatan yg sedang ternganga luas depan mataterbeliak dia, untuk menentang/menjatuh cip dia, si-najibabi, dgn cara menggarap sokongan katak-ali dan konco2 dalam perkosa yg terang2 menentang projek 1malaysia najibabi
2.al-malikul-sembabi ligat mencipta jalan baru utk mengisi kantung sendiri, kantung kroni dan yg amat penting untuk masa terdekat ni: kantung pilihanraya beliau. sidang/acara antarabangsa semestinya digolong dlm belanjawan besar utk menjaga prestij negara di mata dunia. jadi projek besar untuknya adalah sesuai dan tidak dipersoal. malah lagi besar lagi berprestij. bila buat acara guna bahasa melayu, kena sediakan infrastruktur yg canggih lebih2 lagi dlm bidang teknologi maklumat utk terjemahan automatik, pantas dan berbilang bahasa. siapa dapat projek ini nanti? kroni. siapa dapat untung? sembabi dan kroni. untung segi apa? kroni untung juta2; sembabi untung juta2, campur untung menang pilihanraya sebab sudah cukup banyak duit nak i hep yu, yu hep mi.

al-malikul-sembabi berfatwa lagi:
namun kita perlu bersedia dari segi logistik. Tapi itu saya fikir bukan satu masalah besar
ini satu ayat senyap2 ditujukan pada najibabi dan ahli kabinet lain supaya jgn kacaudaun projek dia!

Tanpa Nama berkata...

Upayakah Dewan Bahasa dan Pustaka pastikan yang mana satu frasa Bahasa Melayu salah dalam ujian berikut?

1. Tiada kesampaian
2. Tak kesampaian
3. Tanpa kesampaian
4. Belum sampai
5. Tak sampai

pujangga bengong