Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 9 Mei 2011

NGO PEGUAM SELAM




AZIZ BARI -WAJAH PUBLIC INTELEKTUAL



PAKAR : TIDAK PERLU BIMBANG JIKA PM BUKAN ORANG ISLAM - minsider

Pakar undang-undang Prof Abdul Aziz Bari berkata, Perlembagaan Persekutuan tidak menuntut hanya perdana menteri beragama Islam boleh menerajui kerajaan pusat dan keperluan seperti itu bertentangan dengan undang-undang sedia ada.

“Peruntukan bahawa perdana menteri mesti seorang yang beragama Islam tidak selaras peruntukan di bawah Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Aziz berkata demikian sebagai respons terhadap kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) Zainul Rijal Abu Bakar semalam yang mengatakan perdana menteri wajar beragama Islam.

Kata Zainul Rijal, walaupun ia tiada dalam peruntukan undang-undang mengenai soal agama atau kaum untuk menjadi perdana menteri, namun ia perlu bagi membantu dalam hal ehwal agama Islam.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… JADI ISLAM SAJA BUKAN MENJAMIN MEMBAWA KEADILAN… kah kah kah..

kah kah kah..MUBARAK DI MESIR ISLAM.. PANDAI CAKAP ARAB..TAPI ZALIM… kah kah kah..

kah kah kah.. RAJA SAUDI… RUMAH DI MEKAH… kah kah kah..

kah kah kah....BUKA TINGKAP NAMPAK KAABAH…kah kah kah..

kah kah kah.... QURAN DALAN BAHASA ARAB SENDIRI.... kah kah kah..

woit.... TAPI DALAM DUNIA NO WAHID ZALIM…. kah kah kah..

kah kah kah…MADEY INDIA MUSLIM…. TAPI ZALIM DAN LAKNAT…. kah kah kah..

woit... SWEDEN NEGARA KAPIR.... PM SWEDEN KAPIR MAKAN BABI.... kah kah kah..

kah kah kah... TAPI UNIVERSITY UNTUK RAKYAT DIBERI PERCUMA.... kah kah kah...

kah kah kagh...PERUBATAN DIBERI PADA RAKYAT PERCUMA...kah kah kah

kah kah kah... WARGA SWEDEN TAK KERJA DAPAT DUIT BULANAN.... kah kah kah..

kah kah kah ...SEMUA RAKYAT DI BERI RUMAH.... kah kah kah...

nota:
pm agama islam ke
pm agama kristian ke
pm agama hindu ke
tidak menjamin keadilan akan wujud

keadilan wujud jika agihan ekonomi adil
keadilan wujud jika ada kebebasan ada
keadilan wujud apabila warga memiliki kebebasan bersuara
keadilan wujud jika ekonomi yang menjana masyrakat itu adil
tak sangkut paut dengan agam pm
kah kah kah

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yea agama tidak menjamin apa-apa kalau pengikut dia tidak jujur setia dan amanah menjujung agama..

Macam undang-undang tak berguna kalau penguatkuasa sendiri pon tak ikut dan terima rasuah dsb..

jadi jangan lah salahkan agama..salahkan kaum dsb salahkan diri kita sendiri dulu..

Tanpa Nama berkata...

Macamana nak menjadi adil tu? Agama Islam bukan agama suku ekonomi suku, politik suku. kalau siasah Islam seluruhnya bukan separuh Islam, separuh tidak, Insyallah adil, ugama sipolan Islam belum tentu seluruh Islam, mulo2 keno kenal, pah tu yakin, pah tu hayati dan semuo ni dizahirkan dengan perbuatan dan amalan, baru adil. tak kiro cino, india, dayak, bajau, kadazan, oghe putih, hitam pong kalu dah perangai molek semuo pakat suko. kalau Karl Marx kenal Islam yang diajar sepertimana ajaran Rasullulah dan Sahabat, pasti Islam Karl Marx, mesti dio kato Agama itu Candu kecuali Islam. Tak kan Internet tak bagus, sebab oghe tengol porno??? tak gitu TT??

Gerakan Anti Batu berkata...

TT, lu memang genius sebab lu suka berfikir. Lu tak mudah ikut apa yang kebanyakkan orang buat.

Gua harap ada lagi 1000 orang Melayu mcm TT a.k.a. Hishamuddin Rais.

Arab Saudi buat industri sembah batu beratus-ratus billion setiap tahun. Semua yg orang Melayu buat hari ni, xde sebut dalam Al-Quran pun, sebab diorang tak tahu apa sebenarnya yang isi kandungan Al-Quran. Melainkan menyanyi buat lagu hindustan.

Sekarang Saudi buat Menara Jam Besar. Mungkin nanti ade pakcik2 dan makcik panggil itu Jam Allah.

Pergilah melambai-lambai kat batu besar tu. Jadi mcm arab jahiliyyah. Bodoh nak mampos.

Tanpa Nama berkata...

Demo dah gi ko Baitullah ko gerakan anti-batu? Semuo tetamu Allah di tanah haram, ni semuo ado dalam khutbah terakhir rasululah, semuo di tanah haram, buat kerija masing2 samolah Raja Saudi, dio terimo bahagian dio, kito terimo bahagian kito, kalu dio sembah batu bahagian dio lah tu, tak leh nak kato semua samo gitu jugok. kalu sembah batu ni gak, bukan di sano ja, sini malaysia pong ghamai. agamo ni panduan hidup, kalu pandu keto di jalan lurus,tapi di jalan lurus kito nok pandu kiri-kanan macam ular keno palu, jadi gitulah, tak kan nak salahkan jalan, keto, stering, tayar dll selain diri pemandu?

Hidup Sweden berkata...

betul la..universiti kat sweden tak de tuition fee..aku nk pindah sweden la cam ni...

ahahahahaaha..

kalau aku komen camni kat blog umno msti diorang balas komen aku...bunyik camni

"pindah la..malaysia tak perlu orng Melayu tidak sedar macam kau..pindah la kemana kau suka..tapi negara tersebut tidak ada kebumpiteraan"

ahahaa sakit2...

Tanpa Nama berkata...

Bang isham

Aku setuju gak kalao sapa2 jadi PM pun tak kisah asalkan adil. Masalahnya bila kristian naik dia tindas orang Islam. Kalo tak caya cuba check negara yang dulunya majoriti muslim tapi di perintah oleh bukan islam. Bukan nak api-apikan dan bukan sokong UMNO ya. Apa jadi dengan Tanzania, Filipina? Cuba chek negara2 Afrika. Sakit hati gak tengok kalau bukan islam menindas orang Islam.

Kalau Islam menindas Islam sama gak sakit hati. Entahla mana satu botul. Kat saudi, Syiah kena tindas, kat Bahrain pun sama, kat Iran sunnah waljamaah kena tindas, kat Iraq Kurdis kena tindas. Walhal semuanya Islam. Aku pun konpius.

Non-Governmental Individual berkata...

STUJU DGN ISYHAM. DI NEGARA2 SCANDINAVIA (NEGARA KAPIR) KEBAJIKAN RAKYAT DIJAGA DGN BAIK.

DAN NEGARA MEREKA TAK BANKRAP PUN. SBB APA? SBB RASUAH HAMPIR TAK ADE!

*TAK DE NAGARA YG BANKRAP SBB NAK TLG RKAYT.

Non-Governmental Individual berkata...

BRO TT LEH CERITA APA PASAL 'MELAYU' DI PENANG BERKULIT GELAP? NAMA NYA MESTI ADA DOUBLE EE..

MohidEEn, MydEEn, AzEEz.. MEEra.

KAH KAH KAH KAH!! KAH ! KAH KAH!

Tanpa Nama berkata...

dalam artikal 8 undang2 Persekutuan (kontrak Sosial) sesorang PM itu mestilah penasihat agama kepada Agong.. sebenarnya kedua2nya secara automatik ada iminuti yg tak secara langsung.. bermaksud.. Agong dan PM mestilah sama agama.. Contoh Madey boleh jadi PM coz dia Islam walaupun berbangsa India.. akta ini turut melibatkan negeri2 yg beraja.. contoh Perak cina DAP tak boleh jadi MB coz agama Budha.. si Zamree bangsa India boleh coz dia Islam.. Rujukan Sahih daripada Arkib Negara...

Tanpa Nama berkata...

Bila lak orang pergi haji sembah batu? APa kono bebal benar mamat yang cakap macam tu? Orang melayu baca quran tak faham ....apa bebal benor ke orang melayu ni....APa kau ingat bahasa Arab tu susah nak mampos ke sampai semua orang melayu tak faham bahasa al-quran? Bodoh punya orang...

kbatas berkata...

Gerakan anti batu=aties.

Kalau ko Islam dan ucap dalam sedar=kapiaq.

Tanpa Nama berkata...

pundek lah kau TT bandingkan dgn sweden!!!!

bandingkan lah dgn papua new guinea ke, lesotho ke, pantai malabar ke....kahkahkah!

piiiirahhhhh! tamadun kucar kacir pon ada hati nak jadi negara maju....kahkahkah!

otak beku!!!! otak nak kaya sorang2 jer!!! otak tamak haloba!!! otak porno!!! otak nak gelikan kat jebor jer!!!....

cuaca kat malaysia dah separuh mendidih ni....sial punya TT, dia kenen2 sweden pulak!!!

tapi...sweden ada nuclear plant ler...kahkahkah!!!www.skb.se/

willkommen to Oskarshamn!!!

Tanpa Nama berkata...

hoi batu!!!

kalo kau dah sesat...jgn nak cuba sesat kan orang lain....

macam sial lah ko ni.....

Tanpa Nama berkata...

aku pasti gerakan anti batu bukan org yg menjaga agama dan jahil agama. jgn malas pi tanya ustaz apa tujuan org islam pi baitullah. atau ko akan sesat. aku stuju dgn sham bhawa stakat dalam ic nama je islam tapi konsep keadilan utk rakyat xde, memang la hancur negara tu. kapir sweden makan babi yg xislam tapi paham konsep keadilan untuk rakyat, lagi berguna untuk rakyat marhaen. camtu baru la takde demonstrasi dan halau pm n presiden he3....

rock berkata...

"keadilan wujud jika agihan ekonomi adil
keadilan wujud jika ada kebebasan ada
keadilan wujud apabila warga memiliki kebebasan bersuara
keadilan wujud jika ekonomi yang menjana masyrakat itu adil"

ini bertul,dan semua ini ada dalam Islam agama tercinta...

cuma..

UMNO n Da Geng tak dapat buat..sepertimana yg tuan guru haji hadi kata :


" Kegagalan mempertahankan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini adalah berpunca dari kealpaan dan kelemahan pimpinan UMNO yang telah diberi amanah memerintah negara selama lebih dari 50 tahun ini. Merekalah yang sebenarnya gagal memperkasakan Islam sebagai agama persekutuan, sehingga gagal menyediakan kefahaman Islam yang sebenar kepada rakyat, melemahkan jati diri orang melayu
beragama Islam, dan seterusnya menghadapi kecelaruan sakhsiah dan bencana akidah yang tidak mampu untuk menguatkan orang melayu beragama Islam dalam negara kita ini.

Apa lagi yang boleh diharapkan dari UMNO, kerana mereka juga gagal memberikan kefahaman Islam sebenar dan seterusnya gagal menunjukkan contoh Islam yang unggul kepada rakan mereka MCA dalam Barisan Nasional. Hasilnya kita dapat lihat sendiri bagaimana pendirian dan kenyataan politik pimpinan MCA ini semakin hari semakin hanyut dan menampakkan kecelaruan dalam memahami Islam sebagai
agama rasmi negara kita ini."

Tanpa Nama berkata...

Sejak merdeka PM semuanya Islam. Setengah kurun apa yg mereka buat tentang mensyumulkan Islam? Time comes by divine blessing for The Transition(rf: AQ) to replace the jolly-lad who made Islam as a passport to coax and to threat the mlys. They'd mirror themselves what kind of Caliph had glorified Islam eversince. With Mly Tolerance Islam also fall short of its piety.Prof, do you think oomno will abide by the rule?

orang lama berkata...

AZIZ BARI -WAJAH PUBLIC INTELEKTUAL?

betul ke bro isham?

aku tidak setuju dgn pendapat tu

dari tahun 2009 hingga sekarang aziz banyak mengkritik kepimpinan ulama dlm pas, dan membuat org ramai dan ahli2 pr berteka teki siapa yg mengarah beliau dan mengapa aziz sering berahsia nama2 tersebut?..mengapa berahsia? dedahkan sahaja tak perlu melabel perkataan 'liabiliti' pada haji hadi, jadi mudah org ramai tahu siapa yg berdendam dan memusuhi kepimpinan ulama dlm pas.

baru2 ini tok nik aziz cakap "selagi pemimpin tidak melanggar syariat islam" ..jadi adakah tok haji hadi melanggar syariat islam?

adakah tok hadi menyekat wang royalti kelantan?

adakah tok hadi yg menindas rakyat m'sia skg?

adakah tok hadi yg mengubah undang2 dan menghasut rakyat menderhaka kepada raja2 melayu?

adakah tok hadi yg mengurung dan memfitnah anwar?

adakah tok hadi yg melesapkan saham bumiputra 52billion?

adakah tok hadi penyokong akta ISA?

adakah tok hadi mengarah trio T?

adakah tok hadi yg merasuah pendudduk s'wak supaya mengundi rejim taib?

nah..kalau bukan mengapa mudah melatah, menerkam sedangkan aziz bari sendiri cakap beliau bukan ahli politik.. letak jawatan prof tu dan masuk gelangang politik demokrasi.

sebagai lawyer yg belajar,baca buku undang tidak semestinya beliau adalah pakar segala undang2, undang skg nie semua ciplak dari kanun inggeris..kalau negara ini sudah betul2 merdeka mengapa masih memakai acuan2 undang penjajah dan rakyat dipaksa belajar dan mengamalkanya hingga skg?

negara ini tidak perlukan pemimpin yg bukan berugama islam utk memimpin kerana sudah ditakdirkan negara ini dari zaman dahulu sebelum penganas inggeris sampai raja2 melayu sudah lama memerintah di setiap negeri2, negara ini jugak tidak pelukan pemimpin ganas dan tamak haloba seperti hitler,saddam,keluarga saudi. kerana negara ini sudah mempunyai YGDPA sebagai ketua negara ini, majlis raja2 dan seorang sultan yg alim,warak,adil dan jujur sudah mencukupi tak perlu biolkan kepala dan menghabiskan duit rakyat buat pilihanraya demokrasi gila. sampai bila hendak menyokong sistem perlembagaan rekaan reid? tiba masanya kita semua perlu bebas dari cengkaman sistem british dan mencipta matawang sendiri tdak perlu bergantung pada nilai dollar ..cukuplah selama 54 tahun kita semua ditindas. kalau si kitol nyanyuk semua benda ciptaan jewish zionis dia sanjung, islam habis dia sanggah.