Rabu, 12 Oktober 2011

SATU LAGI KENYATAAN TIPU MELAYU




UNIVERSITI CONTOH UNTUK IKUTAN






JANGAN TAKSUB KEJAR RANKING UNIVERSITI - meloya

KUALA LUMPUR 11 Okt. – Naib Canselor Universiti Malaysia Perlis (Unimap), Kamarudin Hussin berharap agar tiada sebarang stigma negatif dilemparkan oleh pihak tertentu berhubung kriteria yang diguna pakai oleh penganjur dalam menentukan ranking universiti terbaik dunia.

Menurut beliau, kegagalan Universiti Malaya (UM) tersenarai dalam Times Higher Education (THE) sedangkan dalam masa yang sama tersenarai di kedudukan ke-167 QS World University Ranking 2011/2012 jelas menunjukkan terdapat perbezaan dalam penilaian.

“Hakikatnya, ranking tidak mencerminkan sepenuhnya kedudukan sesebuah universiti. Sebagaimana yang diingatkan olehMohamed Khaled Nordin pada 11 September lalu, universiti tidak sepatutnya terlalu taksub mengejar ranking, sebaliknya berusaha memenuhi sasaran penubuhannya dengan menumpukan perhatian kepada keperluan pelajar, rakyat dan kerajaan.

“Universiti-universiti yang menduduki tangga teratas ranking sangat jauh ke hadapan. Bukan sahaja dari aspek umur yang dikaitkan dengan pengalaman dan kematangan, tetapi juga aspek peruntukan kewangan,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Dari sudut umur, beliau mempersoalkan bagaimana UM yang hanya sekitar 100 tahun dapat dibandingkan dengan universiti seperti Harvard yang berusia 375 tahun, Oxford (915 tahun), Cambridge (1,136 tahun), Caltech (120 tahun) dan Universiti Tokyo yang kini berusia 135 tahun.

“Kalau UM memerlukan RM0.5 bilion untuk membuat penyelidikan berimpak tinggi, bandingkan amaun itu dengan Harvard yang mempunyai tabung sebanyak RM30 bilion hingga RM40 bilion untuk tujuan yang serupa,” katanya.

Dalam pada itu itu, kata beliau, Unimap berbangga dengan penyenaraian tujuh universiti tempatan termasuk UM di antara 500 kelompok terbaik daripada 30,000 universiti seluruh dunia dalam QS World University Ranking.

Ini katanya, menambah azam Unimap dalam merangka pelbagai strategi agar turut tersenarai dalam kelompok tersebut pada masa akan datang.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...INI PUN NAK MENIPU.... kah kah kah..

kah kah kah...NAK TIPU ORANG MELAYU.... NAK TIPU RAKYAT MALAYSIA....kah kah kah..

woit... BILA PULA UNIVERSITI MALAYA BERUMUR 100 TAHUN.... kah kah kah..

woit.... PENANG FREEE SCHOOOL MEMANG LEBIH SERATUS TAHUN.... kah kah kah..

woit...MALAY COLLEGE DAH SERATUS TAHUN PADA 2005 DULU..... kah kah kah..

woit...MACAM MANA UM 100 TAHUN.... kah kah kah..

woit...JANGAN LAH BODOH KAN ORANG MELAYU.... kah kah kah

woit... TENGOK LOGO UM ...TUBUH 1949...kah kah kah..

kah kah kah...INI PUN DI SINGAPURA.... kah kah kah...

kah kah kah...UM DI KUALA LUMPUR TAHUN 1962.... kah kah kah...

woit... JAGA LAH MARUAH SIKIT... DAH LAH KANG KONG... BANGANG PULAK..kah kah kah

NOTA:
patutlah tak masuk ranking
kerana tenaga pengajar
kalau tak kang kong
kong kang
kah kah kah


UNIVERSITI JALAN RAYA




16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kang kong - kong kali kong - kongkang
bongkang- longkang

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro...jgn marah prof tu...dia tersalah tgk sejarah kot...

elsyet berkata...

Adoiiii!! Jgn ckp pakai hentam cromok la. Kalau malas baca tgk la wikipedia. Tak faham yg inggelish yg bahasa melayu pun ada lah. Ni menteri ka mentarang?? Masak lomal sodap tu!! Kah kah kah.

Lang berkata...

hehehe...

belum dpt dato' wei... tentu le bising sana bising sini... kalau senyap je nnt org tak kenal lak dia...

kang kong pon kang kong lah... mcm universiti kejar ranking... dia pon kejar raking peribadi jugak... buktinya... fakta umur UM pon tak diambil pot.

ku2 berkata...

kang kong + bangang = samdol

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana nak ranking pensyarah dari dunia ke3 timur tgh, bangla, indon. Kolej kroni tumbuh bak cendawan celik mata je da bagi taraf universiti. Minda pelajar dikekang dari menjadi kritis. Akan lahir manusia robot yg boleh bersaing dlm pasaran tempatan sahaja.

ComOt berkata...

kamaruddin ni memang pembodek baaaikk punya TT!!

Tanpa Nama berkata...

100 Tahun UM

Pada 16 Jun 2005, Universiti Malaya telah mengadakan "Majlis Pelancaran 100 Tahun Unversiti Malaya" yang mana akan menyaksikan Universiti Malaya mengekalkan kedudukan sebagai universiti yang terulung di Malaysia dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.

(http://ms.wikipedia.org/wiki/Universiti_Malaya)

wiki salah ke TT?

poitex berkata...

Kangkong yg bodoh...kalau dah bodoh duduk diam2 bwh katil lagi elok, bila dah bercakap kan dah terserlah kebodohan, apa la nak banding umur sesuatu universiti sbg ukuran tahap intelektual, kalo universiti baru setahun jagung tp dpt keluarkan bentuk ilmuan yang bermanfaat untuk semua pon akan terserlah juga, nie nak banding konon makin tua makin berilmu la..universiti malaya tu tak cukup tua lagi laa...yg ditekankan produk yg keluar dari universiti tu... Bukan umur bangunan tu...apparaaa!!!

Tanpa Nama berkata...

kalau nak pakai logik kangkong ni lingkuplah dunia, abis steve jobs tak sampai 100tahun, lari dari sekolah pula tu, tak bolehlah buat apa yang dibuat tu, orang yang dah beratus tahun tua dari dia dan belajar sekolah sampai habislah patutnya boleh buat apa yang dia buat, tapi tarakkk pun macam tu, nilah ilmu logik kangkong yang dikutip dari UMNO (Universiti M...N..O)

Tanpa Nama berkata...

TT...kawan dah check wiki. 1904, Chinese leader s'pore request medical school, so diaorg yg fund medical school tu...
1)The Straits and Federated Malay States Government Medical School (1905 – 1912)
2)King Edward VII School of Medicine (1912 – 1921)
3)King Edward VII College of Medicine (1921 – 1949)
4)Raffles College (1929 – 1949)
5)University of Malaya (1949 – present)
Tahun 1949 baru jadi UM...

elsyet berkata...

Memang la dikatakan UM eatablished 1905. Tapi masa tu di Singapura nama dia King Edward College of Medicine. Lepas tu jadi Raffle's College. Taun 62 berpecah kepada University Malaya dan Universiti of Singapore. Sekarang National University of Singapore ranking 40 dlm Times Higher Education. Umur sama saja kan dgn UM? Kalau prof prof nak berpolitik maka inilah jadinya. Matlamat utama adalah jawatan dan pangkat.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong comot..kemarudin ni pembodek raja perlis no wahid...dan kat unimap kalau nk naik pangkat perlu masuk kelab CT (cium tangan)...ahli kelab kalau tak buat buku, tak buat paper, tak buat research boleh jadi prof madya...tapi tahap kangkong la! kalau x caya cuba tanya 'bekas cikgu' dari USM kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

yeah. sokong point elsyet! UM pun bodoh, buat apa nak sambut birthday 100. saja nak cari pupulariti

Bintong berkata...

Duit Tabung Research digunakan untuk beli kereta dari untuk penyelidikan. Sampai 1000 tahun pun tak akan dapat hadiah Nobel. Kalau KangKong tu mengaku sajalah.

Tanpa Nama berkata...

rujuk: http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Malaya

Petikan artikel:
The University of Malaya (Abbreviation: UM; Malay: اونيۏرسيتي ماليا, Universiti Malaya; Chinese: 马来亚大学; pinyin: Mǎláiyà Dàxué; Abbreviated 马大; Tamil: மலாயா பல்கலைக்கழகம், Malēyā Palkalaikkaḻakam ?) is located on a 992-acre (401 ha) campus near the centre of Kuala Lumpur, and is the oldest university in Malaysia. It was founded in 1905 as a public-funded tertiary institution. Today, UM is an international acclaimed Research University, with more than 2,500 faculty members of various expertise.