Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 13 Januari 2012

SATU KESAH PADA PETANG JUMAAT









AL-KESAH SEBUAH RIWAYAT

seorang ayah dan anak
membawa saekor kaldai
mereka berjalan dari ladang untuk pulang ke rumah

mereka lalu di hadapan warong
ada pelanggan warung yang memberi komen
- sepatutnya si anak itu naik kaldai -
mendengar ini si ayah pun menaikkan si anak diatas keldai

lalu mereka melintasi sebuah lagi warong
si ayah terdengar lagi komen dari dalam warong
- sepatutnya ayah yang naik - kerana anak masih muda -
ayah pun menurunkan anak dan dia naik pula

jalan punya jalan lintas lagi satu warong
kali ini ada lagi komen dari warong
- patutnya ayah ini bawalah anaknya naik sama -
lalu si ayah membawa anaknya naik ke atas kaldai

jalan punya jalan melintas lagi satu warong
terdengar lagi satu komen
- manusia tak patut seksa kaldai ini -
lalu si ayah dan anak turun dari kaldai
dan mereka pula mengangkat kaldai ini pulang

kaldai ini mengelinjang bila diangkat
lalu mereka bertiga jatuh ke dalam sungai
kah kah kah

NOTA:
hidup ini hanya sekali
tidak ada ulang tayang
jalanni lah hidup
seperti yang kamu ingini



DARI FACE BOOK ZUNAR KARTUNIS

Majlis Fatwa Kebangsaan keluar fatwa pasal hukum guna facebook. Dulu keluar fatwa pasal hukum makan belangkas. Saya rasa kalau macam ini, letak jawatanlah semua ahli-ahli majlis ini dan lantik Tukar Tiub jadi Pengerusi Majlis Fatwa, barulah akan ada fatwa haram rasuah, haram makan komisyen kapal selam, haram guna duit zakat untuk bayar peguam, haram tangkap orang tanpa bicara. Setuju?
Like · · 27 minutes ago ·


DARI PEMBACA

brader tukar tiub, saya memang suka sangat tulisan2 kreatif sedara kat sini dan sudah tentu saya suka baca sebab saya ni pun bukan penyokong kerajaan. tapi sedara ni boleh tak jadi lebih bertanggungjawab dan jgn liberal sgt?semua pun nak main hentam sampai bab agama pun nak bawak main.ada ke apa2 salah yg majlis fatwa tu cakap?maybe diorang tak keluarkan fatwa pasal isa, auku tu, tapi tak bermakna diorang silap untuk keluarkan fatwa untuk benda2 yang lain.sedara ni penulis yg ramai follower dan bila sedara dah menghentam sesuatu maka ramailah yang turut memberi komen dan menyokong.

saya tahu sedara ni berilmu tinggi, tapi bukan semua follower sedara berilmu tinggi.takkan la sedara tak nampak kesan dia.sampai ada dah yang tahap menghina majlis fatwa dan lg teruk memain dgn hukum hakam.pandai pulak buat hukum sendiri.walaupun diorang ni(majlis fatwa) sedara katakan sebagai pro kerajaan bagai, tapi kita tak boleh nafikan mereka ni ialah orang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi.

nak hentam boleh tapi kalau diorang ada buat salahla.abis nak suruh sapa yg guide kita dgn hukum2 islam on isu2 kontemporari?DSAI?Azmin?Guan Eng?Hishamudin Rais?agaknya esok2 majlis syura pas pun kena persoal jugak kalau diorang keluarkan somtin yang bertentangan on idea2 liberal sedara ni.. sila jadi lebih bertanggungjawab wahai sedara tukar tiub..jangan terlalu seronok ye..
By Anonymous on INI FATWA DARI S. EFFENDY on 1/13/12




SATU LAGI PANDANGAN

hisham, kau setakat ilmu agama yg tk sbrapa, apa hak kau nak hentam hassan ali? kau ni mcm manusia tkda akidah, gunakan politik nak hentam semua org sampai hassan yg jauh mcm langit dgn bumi banding dgn perangai kau.

hassan tak pernah lari lintang pukang tinggalkan negara sendiri sampai 20 tahun mcm kau, dia jauh lagi kredibel dari kau, dia tak buat benda2 mungkar, tak hentam org lain mcm org2 pkr dan pas.. kau mmg melayu lupa daratan mcm dah tkada agama, kuncu2 taksub kau dlm blog ni bersorak gumbira n mencaci cela hassan yg berani menegakkan sinar islam di selangor...

kau ada telor nak buat mcm ni hisham? ni namanya politik picisan n jalanan, hentam apa saja janji BN dan org yg pro BN. Siapa lagi yg melayu islam yg boleh diharap kat selangor? pooorahhhh..semua kene cucuk hidung dgn dap, pas pun ikut telunjuk azmin nak pecat hassan. bn tak bagus mana sangat, tapi aku tak pernah lihat parti n org2 melayu sebangsat ni sampai peminpin pas sendiri yg nak tegak islam kene pecat serta merta sebab tak sokong ketaksuban org2 anuar.

apa yg PAS nak perjuang lagi? apa nik aziz n hadi nak buat? apa yg bagus sgt pekerti anuar sampai dijunjung nk jadi pm walau tkda telor nak tanding dlm pkr, hanya lantik diri sendiri jadi penasihat, dan pilih anak bini jaga pkr? hancur negara, punah agama pasal org mcm anuar n hisham. tak caya,,,tunggu apa jadi kalau hangpa menang, lingkup agama, raja n negara.
By Anonymous on TUKAR TIUB TEPAT DAN RAPAT on 1/10/12


26 ulasan:

Unknown berkata...

Hassan Ali pejuang Islam? Ada lagi melayu bingung yang ingat Hassan Ali ni pejuang Islam? kah kah kah

Macamana pula dengan Zul Nordin? Adakah Zul Nordin ni penjihad fisabilillah?

Gila ni ada macam2 gila. Gila Hassan Ali pun ada

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah, byt betul pejuang Islam emo kat blog nie.

ibnuhusain berkata...

sedikit longgar gigitan mu bang..sentap ke geraham..gigit sampai jgn tergugat :)

Tanpa Nama berkata...

Salam..
Manusia diberi pilihan..
Islam/Sejahtera atau Thoghut/Angan2..
Sujud pada aturan PENCIPTA atau Sujud pada aturan INGKAR PENCIPTA..
Masa depan/Akhirat nenuju NERAKA/BINASA atau JANNAH/BAHAGIA..

Telah NYATA yang mana yang HAQQ dan yang mana yang BATHIL..

ATAU BUAT-BUAT BODOH..???
TIADA PAKSAAN..

IDEA PENCIPTA..

Fahmi Ismail berkata...

Bro Isham, cerita bapa,anak dan keldai tu macam lebih kurang dengan kesah Luqman Hakim dan anaknya...pengajaran yang sungguh menarik!

Tanpa Nama berkata...

Salam..

"ALLAH" tidak rayu UNDI dari manusia..

Tanpa Nama berkata...

Hassan Ali tu penceramah motivasi ajelah...jangan salah faham der...nampak bebenor kebodohannya..kesian hasan ali...sapa nak dengar motivasi dia lagi???banduan boleh tak...agak2?

Tanpa Nama berkata...

Mungkin 2 ekor pemberi ulasan yang tuan beri tu ialah....

dua ekor katak perkasa
atau
dua ekor penjilat du...r umngook

sbb aku tengok 2 berok ni cuba bukak sebelah mata DAN tutup sebelah mata

dua ekor berok tersebut tak boleh nak bukak dua-dua belah mata

Tanpa Nama berkata...

Bukan lah dia ni sayangkan hasan ali! Cuba baca betul2. Dia ni umngok yg frust sbb pas pecat hasan ali. Klu dia pencinta Islam, atau ahli pas, mana mgkn dia hentam TGNA. Nada pandangan begini dah saya dgr dari kawan saya yg di zahirkan mcm penyokong pas Dan perjuangan islam dulu. Yg batin Nya, ialah umno. TT hanya dijadikan punching bag berserta TGNA Dan TGHA. Kpd si dia, teruskan melanggan meloya "Penyebar fikiran rakyat" Yg sediakan Berita Tatar dunia ke-3

Tanpa Nama berkata...

Bantai aje, brother, i hidup sezaman dengan u, i tahu perjuang you dari dulu, dunia sekarang banyak pak turut dan kia su.

pokehbusu berkata...

Orang biasa ulamak akan tegur bila salah, bila ulamak salah sapa nak tegur kalau bukan orang macam T.T, lagi pun memang Hassan Ali tu engkar dengan ketua dia, kira salah la tu.

Tanpa Nama berkata...

Kalo betullah hassan ali ada ramai pengikut, aku sarankan begini..

- aturkan majlis ceramah umum kt mana2 lokasi yg hassan ali suka. Paling sesuai kt kws lapang.

Kalo penuh pengikut satu padang tu mmg hassan ali seorang yg hebat! Kene ingat, kenapa ceramah dsai dan mat sabu ramai org datang? Kt situ dh dpt gambaran sebenar.

Ikut jari Tengah berkata...

PAS DAN PKR IKUT TELUNJUK DAP??
WARGJKKAKKAKKAKKA
WARGJKKAKKAKKAKKAKKAKKAKAAAA
WARGHGHKKAKKAKKAKKAAAAAAAAA

Mohammad Aliff Ashraff Bin Rosli berkata...

Awat lembu sangat manusia itu bro Isham? Aku nak gelak! Kah kah kah kah kah!

Hassan Ali pejuang Islam? Kah kah kah kah! Hutang bila nak bayar woi? Kah kah kah kah!

Habis lah PAS lepas ni dah tak Islam dah sebab pecat Hasan Ali! Habis lah Sultan Selangor lepas ni hancur! Habislah Melayu Selangor lepas ni semua murtad!

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH!

Gila ada macam-macam. Ada gila nak rogol budak bawah umur. Ada gila nak beli beg tangan. Ada gila nak ternak lembu. Ada gila menipu macam Madey.

Gila ada macam-macam!

Yang peliknya, gila Hasan Ali dan Zul Nordeng pun ada!

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH!

Aliff Ashraff Fb

anak seluang menongkah arus berkata...

... dalam isu yang melibatkan Dato' Hassan Ali ni saya lebih suka bersikap neutral sebab pada saya sesiapa saja yang menjadi liabiliti kepada sesuatu organisasi perlu di sisihkan., pada saya Dato' Hassan Ali memang telah tersalah langkah yang amat jauh, kenapa dia mesti berpaut pada dahan umno yang terang-terang memusuhi PAS dan gerakan-gerakan islam sebagai wadah menentang PAS ? saya rasa terkilan sebab saya tau Dato' Hassan Ali bukan sosok yang tidak beretika atau yang berakhlak setaraf dengan Hishamuddin Hussein, Ezam, KJ mahu pun Ibrahim Ali serta lain-lain individu yang kita semua tahu background mereka, justeru itu kenapa beliau memilih musuh untuk menentang kawan sendiri.? saya tidak mahu mengatakan Dato' Hassan Ali tidak bijak tapi biarlah dia sendiri menilai tindakan beliau sehingga membawa kepada kemelut yang memakan dirinya sendiri. Kini saya percaya beliau sendiri lebih menyesal dengan 'kesilapan' beliau yang tak sepatutnya (simply a lousy mistake), sekarang allah dah tunjukkan apa yang pihak musuh dapat memberikan jalan keluar pada beliau .., jauh di sudut hati saya berharap agar Dato' Hassan Ali menyedari kesilapan dan kembali memperbaiki semula kesilapan beliau. Beliau bukan maksum (saya yakin beliau sedar akan hakikat ini) dan apakah imej beliau akan tercalar sekiranya beliau bersikap gentleman dan mengaku telah tersilap membuat percaturan...

Tanpa Nama berkata...

Nak bagi sikit perihal UMNo yang memperjuangkan melayu ni... Kat Pulau Pinang jumlah kerusi DUN sebelum persempadanan semula 33 kerusi. Melayu majoriti 14, Cina majoriti 18. dan 50-50 satu. Lepas persempadanan semula jumlah DUN 40. Melayu Majoriti 15. Cina majoriti dgn melayu kurang dari 30% = 24. dan 50-50 satu..
Itu lah yang dikata UMNO PP pejuang bangsa, agama dan negeri Pulau Pinang.
Sama lah Dinegeri2 lain. DUN kawasan melayu banyak tak terusik pun.

Nak cover semua ni, rasuah dan penyelewengan ...perbesar kes Anewar je lah...

Tanpa Nama berkata...

TO' Hisham,
Bait-bait yang kau lontarkan itu,
Sangat indah dan berhantu,
Tentang hidup tentang pilihan,
Tentang memiliki keberanian,
Dan nilai kebenaran,
Namun bukan semua memiliki kebebasan dalam memilih,
Beruntunglah sesiapa menjadi pemiliknya.

Royan

Tanpa Nama berkata...

budak 2 ekor tu, komen macam kaldai dadah saja.. tak cool langsung..

igama islam ni, bila diletakkan ditengah2 orang ramai, ianya berhak dipersoalkan, diolahkan, dibincangkan dengan segala ajaran yang dia ada dan apa yang Allah suruh.. yang nak berdakwah, bertabligh, berbagitau tu, kenalah berhikmah, jujur dan jangan explain terlebih islam.. akhirnya jadi kepala penyamun.. jangan la hanya samiknawaatokna saja.. kemudian marah orang lain tak mau samiknawatokna..

bagi yang athiest, lama mana dia boleh pertikai, pertikai sajalah selagi larat.. jangan kita mudah terasa.. fleksibel la sikek kalau nak berdakwah.. bagi yang anti hadis, terangkan sebaik mungkin apa yang dia ingin tahu dan apa yang dia tak mau ikut.. lain2 tu serah sama Allah sajalah..

kalau mau perang dan berjihad, jangan ikut cara hassn ali, zul bisul, KJ dan katak ibrahim ali la.. ini mencari nahas namanya, bukan nak berjihad..

Tanpa Nama berkata...

budak 2 ekor tu, komen macam kaldai dadah saja.. tak cool langsung..

igama islam ni, bila diletakkan ditengah2 orang ramai, ianya berhak dipersoalkan, diolahkan, dibincangkan dengan segala ajaran yang dia ada dan apa yang Allah suruh.. yang nak berdakwah, bertabligh, berbagitau tu, kenalah berhikmah, jujur dan jangan explain terlebih islam.. akhirnya jadi kepala penyamun.. jangan la hanya samiknawaatokna saja.. kemudian marah orang lain tak mau samiknawatokna..

bagi yang athiest, lama mana dia boleh pertikai, pertikai sajalah selagi larat.. jangan kita mudah terasa.. fleksibel la sikek kalau nak berdakwah.. bagi yang anti hadis, terangkan sebaik mungkin apa yang dia ingin tahu dan apa yang dia tak mau ikut.. lain2 tu serah sama Allah sajalah..

kalau mau perang dan berjihad, jangan ikut cara hassn ali, zul bisul, KJ dan katak ibrahim ali la.. ini mencari nahas namanya, bukan nak berjihad..

Tanpa Nama berkata...

Manusia taksub manusia
manusia taksub babi
manusia taksub betina



oooo



yg paling mulia
Manusia taksub pencipta
manusia taksub akan tuhan nya
manusia taksub akan Allah Penciptanya

Tanpa Nama berkata...

orang yang tulis
"satu lagi pandangan" tu,
kalau anwar jadi pm
dialah orang petama
yang akan cium tangan anwar.
mungkin, kalau suruh
jilat jubur anwar pun dia mau.
percayalah.

Tanpa Nama berkata...

zunar oooiii...
itu namanya,
fatwa sesedap rasa.

Tanpa Nama berkata...

HASSAN ALI PEJUANG ISLAM KEPALA BHUTO KAU LAR MELAYU....HARAM JADAH PNYA BANGSA TAK TAHU MALU MAKAN RASUAH SIANG MALAM PAGI PETANG...MALU LAR DGN CINA KAPIR WAHAI MELAYU.ORG MELAYU SUKA EJEK2 AGAMA HINDU TAK SEDAR TOK NEK DORANG TU HINDU JGK...BODOH BANGSAKU

Tanpa Nama berkata...

ORG BODOH NI CKP MCM LAR BANGSA,AGAMA TERJAGA BAWAH UMNO..MANUSIA BENGONG...NI JENIS ANAK ORG BEROMEN KECOH SETAMAN,ANAK SNDIRI MENGONGKEK SENYAP MEMBISU..CNFIRM

Tanpa Nama berkata...

lingkup punah agama raja dan negara.Raja? hahaaa.. jgn bt klaka la.. raje la y da mnum air bsuh tangan haron din(johor), raje la y klah men judi kt 'sin city'(pahang).raje la y jual game bola sepak(pahang). raje la y rase dri to hebat smpai bele anjing dlm istane(n.sembilan)
.

Tanpa Nama berkata...

Cm ni ke rupanya orang melayu Islam dlm PR? Kutuk, hina, caci, maki hamun org. Be a professional, don't get too emotional.