Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 20 Februari 2012

SALUT UNTUK ANAK MUDA YANG BERANI



DIMANA KAU HARI INI?




PENCERAHAN DARI PEMBACA

Bila ulamak kita nak berperangai mcm nie? http://www.youtube.com/watch?v=s9kAVlnGMTU
By Anonymous on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

kalau budak tu kena bunuh hanya kerna puisinya di tweeter kita tak rasa bersalah ke? kita tak rasa malu mempunyai pemimpin seperti itu ke?
By Anonymous on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

hamzah kashgari apasal la kau bodoh sangat lari kat malaysia, kau lari ke mana pun negara tu akan usir ini kerana arab saudi adalah pengeluar petroleum terbesar di dunia takde satu negara pun berani menyinggung arab saudi kalau tak kena sekat minyak, kalau nak lari pun pergilah ke israel, hanya israel aje takkan usir kau balik ke arab saudi
By Anonymous on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

Salam Bro Hisham... hukum bunuh keatas murtad bukan dari al-Quran tetapi hukum itu dibuat berdasarkan lahwal hadis. Inilah yg membuatkan ramai orang salah faham dengan Islam dan menyangka Islam agama mafia, klik disini jika berminat mahu tahu bagaimana isunya...
By Jebon on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

Aq dah bace dah puisi bdk nie...mmg kurang ajar dan separuh biadap tol tulisan die! Tapi psl tu laa kite kene menegur die...kite kene ajar apew yg dibenarkan dlm agama...apew yg dilarang dlm agama...jgn ingat oleh krn die bangsa arab maka iman die mesti dah 100% kukuh...jgn ingat oleh krn die arab maka akidah die mesti dah 100%kukuh...jgn ingat oleh krn die orang arab maka lahir-lahir jew pengetahuan die ttg agama Islam dah cukup tinggi, sempurna dan expert.

Oleh sebab orang arab nie ingat diorang nie paling alim dlm bab agama Islam...tup2 adew lak arab yg jahil dlm agama dari segi adab dgn Nabi...terus dilabel murtad, sesat, rosak akidah dan mcm2 lagi...terus jadi outcast dan wajib dihukum dgn teruk. Kene laa phm bdk arab nie pon kadang2 mcm bdk melayu kita jew perangai nyer...cuba tanya bdk2 melayu yg lepak kat tepi jalan...apakah nama empat sahabat Nabi yg utama...klu dpt jawab tiga dgn tepat pon dah cukup baik...hahaha...rasional la cket. Kite patut nyer kene beri dia nasihat dan See more...
By Anonymous on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12


Saya rasa makin cerah dgn tulisan ini. Klu boleh, rasanya payah, TT Pamirkan puisi beliau utk Tujuan confirm. Saya mmg benci sesiapa pun yg hina nabi saya. Terapi, sekiranya puisi yg bermaksud lain, spt di tulis ini, saya pun benci sekiranya beliau di hukum. Cerita begini biasa di 'alami' apabila seorang seni menulis, mengungkap atau melakar, perasaan nya tanpa penghayatan yg Betul drpd masyarakat umum. Kenapa tidak berbicara dgn para seniman dahulu?

Melenting bukan Jalan terbaik. Agaknya begitulah apabila masyarakat di 'konservatif'kan terlalu oleh aliran pemikiran. Semoga beliau diadili dgn kefahaman di pihak yg mengadili. Saya takut, kezaliman akibat salah tanggap, menjemput kemurkaan Allah pd Kita semua. Astaghfirullahal 'azim
By pakcik lan on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

Inilah bukyti agama diguna2kan oleh pemerintah dan pengamal agama tersebut. http://batutepijalan.blogspot.com/2012/02/ds-anwar-terpaksa-menaiki-motor-untuk.html
By Batu Tepi Jalan on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12



Bila saya belajar di sekolah dulu, saya selalu diejek oleh rakan-rakan Melayu saya yang beragama Islam. Saya memaafkan mereka dan tidak timbul dihati saya sampai nak bunuh mereka semua kerana menghina saya dan agama saya kerana Buddha memaafkan orang yang menghinanya. Jauh sekali nak bunuh orang. Jadi saya nak tanya umat Islam yang mahu Hamzah Kashgari dibunuh kerana menghina Muhammad. Adakah Muhammad pantang dihina? Kalau dihina, maka dia nak mengamuk dan membunuh orang? Adakah itu sifat yang mulia? Mana lagi mulia - membunuh orang yang menghina kita atau memaafkan orang yang menghina kita?

Jika ramai diantara kita tidak membunuh orang yang menghina kita, adakah patut seorang nabi yang dianggap jauh lebih mulia membunuh orang yang menghina dia dan tidak lagi mahu mengikut ajarannya? Adakah ramai diantara kita lebih mulia daripada nabi yang diagung agungkan oleh umat Islam? Tengok apa yang umat Islam buat hari ini, nampaknya begitu.

Bila dihina, maka nak bunuh orang, nak bakar kedutaan asing, nak bakar KFC, nak bakar bendera, dan lain lain lagi. Jadi bila agama Islam dipandang rendah oleh orang-orang kafir, janganlah menyalahkan orang-orang kafir yang makan babi. Sudah tiba masanya umat Islam memeriksa diri sendiri. Ibrahim Ali melompat dari UMNO ke Semangat 46 dan kemudian ke UMNO dan PAS dan bebas. Mengapa ketua UMNO tidak menuntut Ibrahim Ali dipenjara dan disiksa sebagaimana umat Islam menuntut orang yang murtad dibunuh? Adakah ketua UMNO jauh lebih mulia daripada pengasas Islam? Sudah tentu anda yang beragama Islam akan kata TIDAK. Jadi mengapa anda mahu membunuh orang yang murtad seolah-olah Tuhan yang kamu sembah sangat terdesak dan teringinkan pengikut?

UMNO pun tak lah terdesak macam itu sampai nak bunuh bekas ahli UMNO yang meninggalkan UMNO dan mengutuk UMNO. Jadi sebenarnya kamulah yang menghina Tuhan atau Allah kamu dengan sifat kejam kamu itu seolah-olah standard kesabaran Tuhan dan pengasas kamu jauh lebih rendah daripada manusia biasa yang dapat memaafkan orang lain bila dihina. Orang Melayu beragama Islam suka cakap BERSABAR ITU SEPARUH DARI IMAN tetapi bila dihina, mereka terus melenting nak bunuh orang yang kononnya menghina agama mereka. Kalau tak percaya sila lihat komen-komen yang ditulis oleh umat Islam di blog blog yang membincang hal kontroversi mengenai umat Islam.
By Cinta Kedamaian Benci Keganasan on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12


salam..hak kebebasan dan bersuara bkn milik mutlak individu.ada had dan batas2 nya.kurang cerdik kalu anda menilai,simpul dan menghakimi sesuatu perkara berdasarkan ilmu dan pengalaman yg tak kemana serta trauma dan prejudis yg bersarang ddalam hati.dahulukan hak menilai,hak berfikir dan akhir nya berulah hak bersuara..lebih byk menulis dan bercakap berasas kan dendam dan poyo dalam diri,lebih byk kejahilan diri anda teserlah..salut farhana abdul halim kerna tunjukan kebodohan kamu..
By MARHAENIS on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

Orang yang pertama wajib dikenakan hukuman bunuh ialah raja arab saudi kerana bersekongkol dengan yahudi amerika untuk menyerang nregara islam lain dengan memberi tanah arab saudi sebagai pangkalan tentera yahudi,Ini la problem apabila orang fanatik agama ade kuase sehinngga tiada ruang kemaafan ,mereka ingat mereka allah ,mereka berhak untuk membunuh atas alasan menjaga kesucian agame

walhal keturunan rajagopal saud yang bersubahat dengan yahudi amerika tidak dihukum ,ulama raja mereka seperti keldai dan anjing sibuk mengampu raja mereka demi menjaga kuase mereka daripada ancaman anak muda, inilah padahnye apabila otak diletakkan di burit.Semoga saudi akan brerevolusi dan menjadi negara yang benar2 mengamalkan islam bkn kosmetik semata2 dan menjaga kota suci mekah sehingga hari kiamat
By BADEL on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

Hamzah Kashgari telah melakukan kesilapan yang besar dalam hidupnya, "tidak pandai menghormati hak orang lain". memang benar beliau boleh bercakap apa sahaja yang beliau hendak cakap, bahkan beliau berhak mengaku jadi "Tuhan" seperti firaun. Namun mencerca akidah dan pegangan dan agama orang lain boleh membangkitkan kemarahan dan sakit hati orang lain.

Tiada manusia dibumi ini yang boleh menerima bahawa agama dan ajaran mereka dihina, namun ketololan Hamzah Kashgari telah melangar batas tersebut. Sepatutnya Kashgari dihumban ketempat yang hina sebelum kemarahan umat Islam akan menghasilkan sesuatu yang lebih buruk.
By kalbunUMNO on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12


untuk mereka yang merestui dan mengusahakan penghantaran pulang hamza ke arab saudi..... mati kita raikan detik pembunuhan hamza seperti mana kita meraikan valentine day seperti mana kita meraikan hari kemenangan kita mendokong pemimpin membolot harta dan kuasa
By Anonymous on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

malaysia tak ada perjanjian ekstradisi antara dua negara tapi hubungan dagang minyak dan ekonomi secara umumnya malaysia hantar balik jugak budak tu. ni tak termasuk 11 dan 4 orang cina uighur muslim yg dihantar balik china yg dikehendaki oleh pemerintah china. salah seorang cina uighur muslim tu ada penterjemah di unhcr malaysia. ini la pemimpin islam malaysia
By pandakwira on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12

18 Februari 2012 11:26 PTG apsal ko bodoh sangat? kawan orang iran tu baling bom kat polis la bodoh. budak hamzah tu byk menulis pasal arab spring, arab saudi bangsat mmg tunggu masa je nak ngap dia. status twitter hamzah tu cuma dijadikan alasan semata-mata.
By Sepukal on DIMANA KAU HAMZAH KASHGARI? on 2/19/12


AHAD WAJIB DI KUANTAN


17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huh....kejap sosialis...kejap kominis..kejap liberalis..mampuih puak-puak anti ugama sedang meluah perasaan.

kepala b.... berkata...

nie ke yg dia tulis tu??

"I have loved things about you and I have hated things about you and there is a lot I don’t understand about you … I will not pray for you."

aku tolong translate..
"Saya telah disayangi perkara mengenai anda dan saya telah membenci perkara mengenai anda dan terdapat banyak Saya tidak faham tentang anda ... saya tidak akan berdoa untuk anda."

"لقد كنت أحب الأشياء عنك، ولقد كرهت الأشياء عنك، وهناك الكثير لا أفهم عنك ... وأنا لن نصلي لك."

"நான் உன்னை பற்றி நேசித்தேன் மற்றும் நான் உன்னை பற்றி வெறுத்தேன், நான் உன்னை பற்றி புரியவில்லை நிறைய இருக்கிறது ... நான் வேண்டி முடியாது."

worth an execution?

Tanpa Nama berkata...

isu hamza kashgari ini adalah hal dalaman arab saudi, seeloknya kita tak perlu masuk campur tapi peliknya rakyat malaysia ni lebih sudu dari kuah, kalau anda tidak puas hati dengan kerajaan arab saudi pergilah berjumpa dengan raja abdullah minta lepaskan dan bebaskan hamza kashgari ni tak guna melalak kat malaysia tak memberi kesan apa-apa pun atau paling tidak pergi buat demo kat depan kedutaan arab saudi protes penangkapan mamat ni, cakap memang mudah tapi takde tindakan buat apa kah.....kah.....kah.....kah.....kah

Tanpa Nama berkata...

hahah.. dan anda anon 1.31 dari segi bahasa pun anda bukan seorang pengamal Islam yang tegar.. anda hanya kebanyakkan umat islam yang bersikap 'pagi islam, dan petangnya kafir'. Lihat keluarga kita sendiri. Adakah isteri dan anak kita hanya sekadar bertudung tetapi berpakaiab menunjukkan tubuhnya (ketat). Ramai dah orang melayu macam ni. Dakwa Berpakaian sopan (baju melayu kurung) tapi masih menampakkan bonjol disana sini terutama bahagian punggung dan buah betiknya.!!

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa...mesti budak nie lepas dari hukuman...Kalau dia boleh berhujah dgn Alim ugama dgn baik... Aku tak baca laie puisi dia, tak dapat nak comment... Yg pasti, kalau Ulama besar Arab Saudi memberi hukuman berlandaskan agama, masih ada ruang untuk memperbaiki mamat nie....

Tanpa Nama berkata...

hoi sepukal bodoh buat apa menyalak kat sini kalau berani pergi buat demo depan kedutaan arab saudi takat posting kat tt buat apa bukan boleh tolong hamza kashgari ni tapi kau buat demo pun kerajaan arab saudi tak layan ada berani pegi arab jumpa raja abdullah mintak lepaskan mamat lepas tu kau pun boleh makan free kat dalam jel arab kah.......kah.......kah......kah.......kah........kah

Tanpa Nama berkata...

hoi anon 2.43 ptg kau ni dah lari dari topik orang cerita pasal mamat saudi kau pulak cerita pasal islam pagi kafir petang baju ketat nampak punggung dan buah betik apa la lu,

Tanpa Nama berkata...

hoi sepukal bengong yang kau duk sibuk apahal hamza kashgari ni sedara-mara kau ke, orang malaysia ni ada yang lebih-lebih, kalau kau ni pejuang human right apasal rakyat palestin yang kena tindas dengan israel tu takde pun kau berbunyi ini hamza kashgari kau pulak yang sibuk

Tanpa Nama berkata...

kepada pejuang-pejuang human right yang ambik berat pasal hamza kashgari anda semua adalah nato(no action talk only) patutnya korang pegi arab saudi dan buat demo depan raja arab dan para ulama kat sana takat bising-bising kat sini buat apa bukannya boleh selamatkan mamat tu dari kena hukum bunuh, tapi kalau korang buat demo kat sana kut kena sumbat dalam jel sendiri mau ingat la, pejuang mana takut kena sumbat dalam jel betul tak bro tt
kih......kih.......kih......kih......kih........kih

Madrasah Alawiah berkata...

To anon yang sama 4:35, 4:42, 4:51...

-ko dah baca ke puisi budak tu?
-klu dah baca, ko pasti ke budak tu murtad?
-klu ko maki hamun kat sini sbb nak jaga pemimpin ko yg hantar budak tu balik arab, ko memang spesis amno
-aku tak baca puisi budak tu, sebab tu aku tak nak komen
-klu aku baca pun, aku tak berani kata budak tu murtad sbb buatnya budak tu tak murtad, aku pulak jadi pemfitnah
-katalah budak tu tak murtad, pah tu kena hukum bunuh, tak ke ko rasa malu kat Tuhan?
-ko ni keturunan raja arab ke? sebab aku tengok ko benci semacam dengan budak hamza tu
-atau ko takut nanti bini pemimpin ko tak dapat shoping kat arab?
-klu ko dah baca puisi budak hamza tu, minta masukkan kat blok TT sebagai bukti ko dah baca. Klu tak ada, ko memang kaki fitnah
-ko ni panel penentu kemurtadan anak-anak muda arab ke?
-ko fasih bahasa arab/ inggeris ke hingga mampu menghurai dan menilai puisi budak hamza tu?
-lagi sekali, ko ni keturunan raja arab ke? Keturunan belah mana? Belah rajagopal ke?
-Ko memang kahakkkkk ptuiiii!!

Jawab, jangan tak jawab!

Tanpa Nama berkata...

gara-gara takutkan kebangkitan orang muda,
takut ombak mesir sampai ke arab dan malaysia
huh!

dukun melayu berkata...

tuhanku,
aku tidak layak,
untuk syurga-mu,

namun aku juga tidak berdaya,
menanggung siksa,
al-jahim neraka-mu,

........al-banna

tanyalah google,pasti ketemu syaer kashgari.indahnya 3 baris itu.

bahagia-lah kashgari pergi menemukan tuhan-nya.

kashgari pergi bersama al-banna,al-qutb,buazizi dan seribu lagi,

bahagia-lah kashgari mati perawan!

hina-nya kami mati tua ditempat beraduan!

Tanpa Nama berkata...

madrasah alawiah hati sudah panas ke, ada ke aku maki mamat arab tu cuba kau baca posting aku anon 4.35 ptg, kalau kau nak selamatkan arab tu buat la jangan duk terhegeh-hegeh kat malaysia pegi riyadh jumpa dengan raja dan ulama-ulama takat berbunyi kat sini apa jadahnya
kah........kah.......kah.......kah......kah........kah......kah

Tanpa Nama berkata...

pemuda hamza ni tak dihukum.. cuma disuruh bertaubat dan mohon maaf di atas kelanjurannya. keputusan ni dibuat pd 17 februari lepas.
ramai orang2 barat luar sana sangka pemuda ni akan dihukum bunuh, hudud, penjara dll.. begitulah tanggapan org barat bila sesuatu kesalahan dilakukan, mereka fikir islam ini rasis. ~NBL

ASAL BUKAN ULAMAK berkata...

Tengok komen-komen kat TT dan blog-blog yang lain, sudah dapat kita sahkan bahawa kebanyakan orang-orang Melayu di Malaysia setuju Hamzah Kashgari di hukum bunuh.

Bila ada orang yang membantah, maka yang membantah akan dikutuk sebagai Melayu liberal, sosialis, komunis atau murtad.

Kenapa? Sebab mereka ini semua tidak mahu pakai otak. Hati nurani mereka sudah mati. Tiada belas kasihan langsung. Bila ularmak kata bunuh, maka mereka akan setuju degan kata-kata ularmak yang kejam ini tidak kira samada ularmak itu namanya Harussani atau Hassan Ali.

Ulama maksudnya orang yang terpelajar dan pakar. Tetapi adakah mereka yang tidak lulus SRP atau SPM ini yang lulus sekolah pondok di Pakistan boleh dipanggil ulamak? Jauh sekali. Jika panggil ularmak boleh lah.

KAH KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

Kepada semua yang memberi ulasan, silalah baca dulu kandungan Twitter
Hamza yang diterjemahkan oleh Adham Shadan, Penolong Ketua Biro Kosmo Kelantan (KOSMO, ISNIN 13 FEB. 2012, hal. 6) sebelum lalok membuat ulasan.
Soal dia murtad, apa hukumannya bukan kita yang menghakimkan.
Kepada muslimin, anda tak perlu melayan sangat orang yang anti islam.
Mereka pandai melembar batu menyembunyikan tangan.

abu idris berkata...


arrayah.info : Adakah Benar Akidah Perdana Menteri Dijaga ketika Jadi Pemimpin Islam?