Jumaat, 17 Februari 2012

ULANG TAHUN KE 66 API HARIN INI










ANGKATAN PEMUDA INSAF

Angkatan Pemuda Insaf (API) merupakan sebuah parti politik yang ditubuhkan pada 17 Februari 1946 di Ipoh, Perak, oleh Ahmad Boestamam, Abdul Rahman Rahim dan Bakar Thareek.

API adalah sebuah badan politik kiri dan sosialis Melayu yang pada asalnya merupakan sayap pemuda Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Parti ini mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan Gabungan Pemuda Demokratik Sedunia dan Pertubuhan Lembaga Pemuda Bangsa Asia di Indonesia yang banyak mempengaruhi API dalam setiap sudut perjuangannya.

Parti ini diharamkan oleh kerajaan British pada 17 Julai 1947 dalam Warta Kerajaan Malaya Union. Tindakan mengharamkan pertubuhan yang berhaluan kiri itu adalah mengikut Ordinan Persatuan, 1947 (Societies Ordinance, 1947).

Tindakan mengharamkan API didakwa disebabkan kekacauan yang dilancarkan oleh AMCJA-PUTERA serta kegiatan-kegiatan golongan kiri yang dipelopori oleh API. Kerajaan British juga mendakwa asas-asas perjuangan API yang membahayakan melalui buku Testament Politik API yang ditulis oleh Ahmad Boestamam. API merupakan pertubuhan politik yang pertama diharamkan oleh British.


BUNG BOESTAMAM


NOTA:
meneruskan
semangat kiri
untuk mewujudkan
negara republik rakyat malaya






LAUNGAN ANAK MUDA KIRI



4 ulasan:

pakcik lan berkata...

TT nk hidupkan balik API ke? Parti socials dah Ada x kurang 3 la ni. Jalan kiri ni Bila disebut bawa konotasi negatif di kalangan melayu. Dlm Quran di ceritakan golongan kanan sYurga Dan golongan Kiri neraka. Kita hargai jasa API Setakat perjuangan keadilan social. Sistem ekonominya? Rusia Dan china pun dah humbankan ekonomi social atau commune. Jalan yg tinggal utk dunia, hanyalah Islam. Like it or not, arab spring bukti Rakyat tolak capitalism maupun socialism. Yg adil, bebas rasuah, tanpa penindasan, dsb, Ada di kelantan sbg model. Klu Ahmad boestaman masih hidup, dia Pasti dah jadi ahli pas seunit hidup. Nanti sat! Mmg puak sejenis hasan ali Ada di mana2. X kan x dpt betaken konservatif Dan liberal? TT mmg liberal, says jugak. Cuma saya Ada had, Koran hadiths ijmak Dan qias. Bnyk perkara mubah atau harus, carry on. TT org pandai Dan bnyk baca, carilah pen Reagan tulen, Nur, insyaalah jumpa satu ketika nanti. Tapi, Jom abu sama2. Takbeer!

Tanpa Nama berkata...

Angkatan Pembantu Indonesia adalah nama sebenar API, mereka bersubahat dgn Soekarno untuk memerdekakan Malaya dan bergabung dengan Indonesia.

Nasib baik gagal, kalau tak habis lah kita dijajah Jawa Indon macam orang Aceh, Melayu, dan Minang di Sumatera.

Unknown berkata...

tanpa nama 8.29pm.

Sekarang kita dijajah mat iran, mat nepal, mat bangla, mat nigger. Dah tak ada yang selamat. Habis anak bangsa hisap syabu mat iran. Habis anak bangsa beranak anak haram. Habis anak bangsa jadi anak haram..

Habis anak semua bangsa dah tak kenal air tapai, air ketum dan daun ganja.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa anti jawa ke?kerana mahyudin jawa.Najib tu bugis tak anti bugis ke.