Selasa, 12 Jun 2012

MARI KITA RAYAKAN PEJUANG NASIONALIS




MAT INDERA MENENTANG BRITISH


Muhammad (Ahmad) bin Indera(1920 - 30 Januari 1953) atau lebih dikenali sebagai Mat (Muhammad) Indera merupakan salah seorang pemimpin Melayu dari Parti KOmunis Malaya. Dia menjadi terkenal kerana memimpin serangan terhadap mama m,ata Brirish di Rumah Pasong Bukit Kepong.

Ahmad bin Indera dikatakan salah seorang daripada keturunan Datuk Bentara Husin Lela, Pahlawan Siak Seri Inderapura yang pernah menjadi panglima kanan Sultan Sharif di Siak [perlu rujukan]. Beliau dilahirkan pada tahun 1920 di Kampung Gombak, Peserai, Batu Pahat, Johor.

Mat Indera bertanggungjawab mengarahkan serangan. Akibatnya, Mat Indera menempa nama sebagai pejuang gerila yang paling dikehendaki apabila dikaitkan dengan peristiwa serangan Rumah Pasong Bukit Kepong. Pejuang gerila komunisme yang menentang penjajahan British.

Adik Mat Indera, Johan Shah pula mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong. Hal ini disahkan dalam buku "Memoir Abdullah C.D." [1] dan buku Dialogues with Chin Peng [2]. Ching Peng turut mengesahkan bahawa pihak komunis mengetahui kehadiran kanak-kanak dan wanita di balai tersebut.

MAT INDERA NASIONALIS BANGSA



PENGADU MOHON MAAAF, MINTA MAT SABU DIBEBAS
- mkini

Butterworth bahawa beliau membuat dakwaan terhadap Mohamad hanya bersandarkan laporan akhbar bahasa Melayu.

Pesara polis Visva Nathan, 75 dari Raub, mengaku beliau telah
menfitnah Mat Sabu dan meminta maaf kerana membuat aduan polis terhadapnya dengan hanya merujuk kepada laporan akhbar tersebut, lapor Bernama.

Nathan juga mengaku telah membuat aduan polis pada 27 Ogos selepas membaca laporan akhbar tersebut di mana dakwaan itu hanya berdasarkan pada sangkaan dan andaian.

"Saya minta maaf dan tidak mahu pihak polis mengambil tindakan," beliau dipetik sebagai berkata di hadapan Hakim Ikmal Hisham Ahmad Tajuddin di Mahkamah Sesyen di Butterworth hari ini.

Nathan mengaku telah membuat fitnah itu selepas diberikan dua laporan iaitu keratan akhbar berkenaan dan teks ceramah Mat Sabu yang tidak mengandungi perkataan komunis.

DALAM MAHKAMAH

Soalan: Kamu setuju kamu sendiri tak dengar ceramah Mat Sabu?

Jawapan: Ya, setuju.

Kamu setuju apabila kamu tak dengar apa yang Mat Sabu kata, kamu sebenarnya tak tahu apa yang Mat Sabu kata?

Ya. Setuju.

Cuba kamu lihat laporan laporan akhbar Utusan dan petikan ucapan Mat Sabu, setuju tak apa yang ditulis oleh Utusan adalah tidak sama dengan apa yang Mat Sabu kata?

Ya, setuju.

Mat Sabu tak ada kata perkataan komunis langsung dalam ucapan beliau tapi Utusan ada kata, betul tak?

Betul.

Kamu setuju atau tidak apa yang kamu tulis dalam laporan polis kamu yang katakan Mat Sabu menfitnah polis dan menyokong komunis adalah tidak betul?

Ya, setuju.

Jadi laporan polis kamu tidak betul dan saya katakan bukan Mat Sabu yang memfitnah polis tetapi kamu yang sebenarnya memfitnah Mat Sabu dalam laporan polis kamu?

Ya, saya setuju. Saya mahu minta apology (maaf) kepada beliau (sambil tunjukkan tangan minta maaf pada Mat Sabu yang ada di kandang orang kena tuduh).

Dalam laporan polis kamu ada sebut minta polis ambil tindakan undang-undang Mat Sabu, kamu masih mahu stick kepada apa yang kamu katakan?

Tidak, saya mahu minta maaf pada Mat Sabu dan he is now my brother. Saya mahu Mat Sabu dibebaskan.

Kamu kata Mat Sabu derhaka pada Yang Dipertuan Agong, saya ingin tanya pada kamu macam mana kamu boleh kata dia derhaka kepada Agong, sedangkan pada masa peristiwa Bukit Kepong Malaysia belum wujud dan Yang Di Pertuan Agong pun belum ada. Macam mana Mat Sabu boleh derhaka pada benda yang belum ada?

Saya tidak boleh jawab soalan itu.

Jadi kamu setuju kamu tidak cakap benda betul dalam laporan polis kamu?


sila layari radio bangsar utuk mendengar lagu mat indera:





9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha....
baru tau langit tinggi ke rendah...

Tanpa Nama berkata...

Syabas.. :) hah terkedu.. derhaka kepada Agong sedangkan Agong pon takda lai huhu.. :)

Khun Pana aka johanssm berkata...

Bendera Malaysia pon tak wujub semasa Kepong Hill's police station di serang.
Yang dikibar ialah bendera British dan gambar didalam setesen tu ialah Ratu England.

underBear berkata...

cekendon...

Tanpa Nama berkata...

kantoi lagi???
dah berderet2 berapa hari berturut2 dah gerombolan Kera dan balaci-wal-pengampu depa nih kantoi???
apa kata propeser-malaysia-tak-pernah-dijajah???

-average joe-
klakka-la.blogspot: MARI BELAJAR DAN MEMAHAMI(LET'S LEARN AND UNDERSTAND)

Tanpa Nama berkata...

kesian uncle tu.. heheehe

tu laa uncle, lain kali jgn laa baca utusan atau berita hairan. yang baca cuma ultra-melayu je.

utusan dan berita hairan layak dibakar jee,, buat halau nyamuk.

Tanpa Nama berkata...

si kambing hitam baru sedar ditipu...
kah...kah....kah...

Tanpa Nama berkata...

TT LAYAN BANGSA N MASYARAKAT LOTONG kah kah kah not only they never change but they become worst!!
polis banggang jadi polis ada di msia je...jika masuk guiness book msia la paling bnyak tetuan berak cangkong makan tanggong kah kah kah
msia previuw kata yg sokong gomen pengundi tak sekolah je kah kah kah

jika mat indera bangun dia kata apa la lu tt, gue satu malam je tibai itu imperialis. lu??? gue tak cabut lari, gua tadah gue punya buntut eh, gue punya dada!! come bullet, come bayonet, i love my land, my people and your freedom!!gue tak perlu 3 ratus ribu geng.gue perlu one dirty dozen to die for you!
kalau gue masih hidup satu sen pun kutty tak boleh curi dari hasil darah rakyat.itu cincin dia punye pasat tapi itu minyak lu mesti faham, itulah khazanah pemberian tuhan utk kamu. tuhan? gue komunis bukan mcm eee, ada tuhan pun tatak takut!tanya mat mongol, lu sembahyang 5x tapi apa pasat main muntut???

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

tu la uncle lain kali buat statment jangan cakap derhaka pada agong,tapi derhaka pada queen elizabeth dan kerajaan british kah..kah..kah..