.

Selasa, 24 Mei 2016

BAHASA KIJANG





BERAPA BANYAK

CERITA KARUT

MACAM INI

SAJE TANYA 

JANGAN MARAH


HADIS PALSU
Supaya kita sentiasa menggunakan fikrah yang diberi Ilahi. Mari kita lanjotkan perbahasan bab Kijang ni dengan pendapat2 yang lain... Hadits palsu             Ahli hadis  dan sekaligus ahli tafsir kondang, imam ibn katsir (w. 774 H) mengatakan bahwa hadits taslim al-Ghazlah ( penghormatan kijang) itu laisa lahu ashl (tidak ada sumbernya),hadismaudhu’ (palsu).

 Imam ibn hajar al-Asqalani (w 852 H)  dalam kitabnya fath al-bari, juga menegaskan hal yang sama. Belaiu berkata “adapun hadits tentang penghormatan kijang kepada Nabi Saw. Maka kami tidak menemukan sanadnya. Baik sanad yang kuat maupun yang lemah.” 

            Karenanya, apa yang di maksud oleh imam ibn katsir itu bahwa hadits penghormatan kijang kepada nabi Muhammad saw. Itu tidak ada sumbernya , adalah juga mencakup pembicaraan kijang kepada nabi Muhammad saw.  jadi, bukan sekedar penghormatan atau salam saja , seperti yang dipahami oleh al-Allamah ali al-Qari, ketika mensyarahi kitab as-Syifa karya al-Qhadi iyadh.             on BAHASA MUDAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 3:59 PM




------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ya Rasulullah.. terasa lawak pun ada. Nak menangis tak mampu..

Dah bertahun aku bela ayam dan kucing, biasa la ayam lembu kambing dan kucing bercakap. Bukan takat bagi salam ja..

Malah lembu2 di mesia, graduate bachelor degree bersepah2.. yg beli degree dan PhD mcm ahmad maslan, kamalanathan, dr fazli pun ramai. Malah ramai lembu2 half past six jadi engineer seta lain2 jawatan professional separa masak.... jadi engineer dn ramai yg pegang jawatan professional, tapi malas membaca. Jauh sekali mampu membuat research. Ada lembu cina, lembu india dan lembu melayu..berlambak2 di KL.

Tanpa Nama berkata...

Faham tak? Hadis tu adalah hadis yg palsu.Dah beratus tahun ada yg masih bawa..takkan sebab tu PAS yg salah...JAKIM la yg bodoh...jika ada ustaz yg menipu dan mengarut dan cari makan menipu...namun masih ramaui lagi ustaz yg jujur....anda semua mudah nak faham perkara tu...tapi ada yg buat2 tak faham untuk fitnah Islam....sedihnya!

Tanpa Nama berkata...

Hang terkejut pasal ada lagi yang tongong tak fikir kelogikan cerita kancil tu atau sekurang2nya semak sanad cerita tu...tu la tandanya anda la paling bongok...kt Malaysia nie org kena tipu ribu2 pasal percaya kuasa batu ajaib..kena tipu kt Mat Arika...kena tipu kt kiri kanan pun ramai ...jadi apa nk diherankan...takkan la isu nie hang nk fitnah ISLAM..hang fitnah PAS...apa la bodohnya hang..cakap banyak..tapi tak faham realiti kehidupan...

Tanpa Nama berkata...

Apa kebende nih lagi ????

Kalau bab palsu kena tanya NIK BODOH lah

Kalau Betul , SOTONG hidup kat laut

Kalau Palsu , SOTONG pakai SERBAN


Tak caya budak PORNO AL GERMAN

Kepala Otak !!!!

Tanpa Nama berkata...

Hang bodoh...cerita meraban...orang nak cakap...kau pun nk cakap...kah kah kah..