.

Jumaat, 3 Jun 2016

HUDUD DI PAKISTAN




AL-FATIHAH

HUDUD TELAH

DIJALANKAN

TAHUN 1977

DI PAKISTAN


Dibakar hidup-hidup kerana tolak pinangan

MUREE - PAKISTAN. Seorang guru sekolah berusia 18 tahun maut akibat kecederaan teruk selepas dibakar dek kerana menolak pinangan, kata polis.

Pelaku memukul Maria Abbasi dan kemudian menyimbahnya dengan petrol sebelum bertindak membakar mangsa dan meninggalkannya,  kata ahli keluarga mangsa kepada CNN.

Menurut bapa saudara mangsa, Rafaqat Abbasi, Maria berada di rumah menjaga adiknya berusia 5 tahun ketika keluarganya keluar untuk menghadiri upacara pengebumian di bandar berdekatan.

"Pada majlis pengembumian, ahli keluarganya dimaklumkan Maria terlibat dalam satu kebakaran. Pada mulanya mereka menyangka dia mengalami kemalangan seperti gas bocor atau sesuatu insiden yang lain," katanya.

Insiden ngeri itu berlaku pada malam Isnin di kampung Daqvel, pinggir Muree, timur laut Pakistan.

Sementara itu, menurut Inspektor Sohail Abbasi, empat lelaki yang tidak mempunyai pertalian persaudaraan dengan keluarga mangsa telah memecah masuk rumah berkenaan.
Menurut Rafaqat, anak saudaranya itu ditemui terbaring di atas lantai dengan kesan melecur hampir 85 peratus pada badannya.

"Tiada jalan utama yang menghubungkan kampung berkenan dan kami terpaksa membawa mangsa dengan kerusi ke jalan terdekat untuk mendapatkan bantuan ambulans.

Wanita itu kemudian dibawa ke Institut Sains Perubatan di Islamabad yang terletak kira-kira 50km dari kediaman mangsa untuk mendapatan rawatan namun dia disahkan meninggal dunia.

Menurut jurucakap Polis Punjab, Nabeela Gazanfar berkata, tiga suspek telah ditahan berhubung kejadian.
Waran tangkap untuk penahanan empat individu telah dikeluarkan.

Ketua Menteri Wilayah Punjab mengarahkan satu kumpulan penyiasatan dibentuk bagi menyiasat kes berkenaan.

Menurut Suruhanjaya Bebas Hak Asasi Manusia Pakistan, keganasan terhadap wanita semakin menjadi-jadi di negara itu.

Pada tahun 2015,  polis telah menyiasat 76 kes wanita telah dibakar.


BETUL KE 

ADA HUKUM

HUDUD 

DI PAKISTAN 

SAJE TANYA


JANGAN MARAH

-----------

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semua orang yang terlibat dalam kes bakar ni mesti dihukum pancung sampai mati
tok dalang n pelaku jinayah ini mesti dihukum
jangan tok dalang terlepas
hukum tetap hukum
hukum jinayah Islam mesti dilaksanakan
manusia memang suka hidup ikut rasa itu ynag ada dilihat lebih teroook
dari binatang
tak kira sapa lu gua
saja nak bagi tau

mfi usj berkata...

Itu di pakistan bro......kita nak try test kat marangstan. Itu hari pundekau yg paling mulia (amin), dah bagi jalan tapi dia gohead gostan......mungkin dia nak laksana kan kat tg rambutan dulu kot. Tapi nampak nya susah bro....belum apa2 lagi dia dah hukum abg TT mabuk DAP kasi.......ameno kasi tak pe pula....sudah jadi sarkas dah!

mok berkata...

Hudud hanya menjadikan sebuah negara membangun yg hampir maju kembali mundur..banyak contoh kat negara pak arab sana..

Tanpa Nama berkata...

1.kali pertama hudud dibentang di kelantan....kelantan banjir besar
2.kali kedua hudud dibentang di parlimen...kuala lumpur hujan batu
3.buatlah hudud...nantikan hudud ALLAH istimewa utk yg buat hudud
ASTAGHFIRULLAH

Tanpa Nama berkata...

Tudia Paki kemaruk burit. Nak wat camana, nak melancap x reti. Ke melancap pun kena lesen dan wajib pi kursus jugak gamaknya.

Biasa kat Pakistan, kanak2 lelaki akan dibela untuk ditoron juburnya. Sekali servis dibayar 2 ringgit saja. Kalo dgn bini, berjubur adalah wajib dan rukun hidup aman damai rumahtangga. Ini perkara biasa di Pakistan membuatkan mereka maju dgn hukum-hakam Islam khayalan sendiri.

Setakat isteri dgn anak 3-4 orang, pun kene tinggal dan jadi pelacur, ini adalah satu kerja mulia la.

Contoh negara Islam kuat berjubur ialah Pakistan. Bunuh ni bukan sbb cinta, tapi rata2 kemaruk burit dan keinginan tinggi nak berjubur. Kambing pun reti nak tahan nafsu. Check sendiri dokumentari gelap hidup di Pakistan. Bersepah kat youtube.

Ini sekadar pengalaman saya tinggal di sana selama 3-4 tahun dulu2. Tahap keselamatan cukup rendah.

An Anonymous berkata...

Istighfar byk2 tuan 2:26.. jangan sombong dan bongkak sgt dgn Allah..

M.N.Hasnal Bakiyah berkata...

Mulut berdegar2 nak buat hudud.
Yg nak di bawa cuma pindaan
Bila diberi ruang utk bèntang pindaan..tak bersedia..
Mcm ni ka..
Itu blm lg nak buat hudud..
Apapun tak bersedia?

Cakap tu mengalah guruh di langit

Ibrahim Ibrahim berkata...

Hudud secara jelas dalam alquran....jangan dihina boleh menyebabkan kafir....bukan hudud yang salah maanusia yang salah kerana gopoh...tidak memahami maqasid syariah yang membenarkan penangguhan hudud...sila dengar kuliah dr asri trntang hudud

Ibrahim Ibrahim berkata...

Hudud disebut secara jelas dalam alquran jangan dihina hudud boleh menyebabkan kafir....yang salah adalah maanusia yang gopoh tidak memahami maqasid syariah yang membolehkan penangguhan hudud...sila dengar kuliah dr asri juga maulana asri dalam bab hudud

Ibrahim Ibrahim berkata...

Hudud secara jelas dalam alquran....jangan dihina boleh menyebabkan kafir....bukan hudud yang salah maanusia yang salah kerana gopoh...tidak memahami maqasid syariah yang membenarkan penangguhan hudud...sila dengar kuliah dr asri trntang hudud

Ibrahim Ibrahim berkata...

Hudud secara jelas dalam alquran....jangan dihina boleh menyebabkan kafir....bukan hudud yang salah maanusia yang salah kerana gopoh...tidak memahami maqasid syariah yang membenarkan penangguhan hudud...sila dengar kuliah dr asri juga maulana asri tentang hudud