.

Selasa, 21 Jun 2016

HUKUM HUDUD GANU DAN KELANTAN







KALAU HUKUM

HUDUD DARI

ALLAH 

MENGAPA 

HUKUM HUDUD

DI KELANTAN 

BERBEZA DARI 

HUKUM HUDUD

TERANGGANU

NEGERI KONGSI

SEMPADAN

BAHASA SAMA

BANGSA SAMA

AGAMA  X SAMA?

SAJE TANYA

JANGAN MARAH






------------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tang mana hukum Hudud Ganu dan Klantan yang tak sama? Cuba cerita sikit? Aku bukanla ahli pas, tapi nak tau jugak cerita yang sebenarnya.....jangan main cakap aje tanpa bukti....

Tanpa Nama berkata...

Ada MASYOOOOKKKKKKKKKK

Tanpa Nama berkata...

Byk lah alasan kalau org dah dengki nak tegakkan islam byklah kutuk maki serba tak kena semuanya sbb politik n kesukaan sendiri.biarlah hudud tu mcm mana keadaannyapun.cuba tgok org agama ada yg bising.yg bising ni golongan berkepentingan pemikiran plural liberal.nak buat islam sikit taliban is.ikut je cakap dap baru islam sebenar.berapa lama org buat kajian utk hudud ini dilaksana.nak alasan seminitpun byk bleh dpt.hanya nak tak nak sj.cuba kita berusaha tentu Allah akan tunjukkan jlnNya.tgok pan yg nak musnahkan pas tu apa dah jd.setakat bersorak dpt undi dap.sekurangnya penyokong pas masih bertahan.tak faham lg.kutuk la lg.

Tanpa Nama berkata...

apa nak dibangga denagn hukum kapir
di as enggelen ostralia china india dll awat tak sama
lupa sebut di malyasia indonesai jugak tak sama
awat tak komplen???

apa dah jadi denagn orang islam duk dlam negar Islam tak mau
pakai hukum Islam

saja bagi tau jangan marah gua

kiedentech berkata...

itu adalah hudud pas kerana ia membenarkan balak di curi sehingga banjir bumi kelantan tanpa adanya tindakan dan mangsa banjir akan dipotong tangan kerana mencuri.hudud Allah adalah menjaga amanah agar alam ini tidak musnah akibat dari perbuatan tangan manusia sesuai dengan tugasnya sebagai khalifah Allah.Hukum hudud juga merupakan senjata musuh islam yang berjaya memecahkan kesatuan umat islam dan runtuhnya khalifah uthmaniah kerana tuntutan untuk melaksanakan hudud oleh bani saud(wahabi) yang bangsanya adalah bangsa arab dan bersifat homogenous dan keengganan khalifah uthmaniah melaksanakan hudud kerana kota istanbul adalah bangsa turki dan bersifat multiracial

Tanpa Nama berkata...

Hudud PAS ada 3 versi. 2 di Terengganu dan 1 di Kelantan yang berbeza 1 dgn yg yang lain. Inilah jadinya kalau nafsu ulamak tergopoh-gapah nak jalankan hukum tapi sendiri pun dah celaru.
Pertama hudud Pas Kelantan yang bernama Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 mempunyai 72 fasal. Kedua hudud Pas Terengganu yang dibentang dalam seminar pada 12 Mei 2002 bernama Draf Cadangan Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu mempunyai 74 fasal. Ketiga Rang Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (EKJS) (Hudud dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M yang mengandungi 67 fasal sahaja.
Disamping itu masih banyak kecelaruan lain.

Tanpa Nama berkata...

Bila tak dapat kuasai undang-undang yang sedia ada ada pulak puak nak kuatkuasakan hudud.bukankah ini mainan politik semata-mata untuk mendapat sokongan dan memecahbelah perpaduan pelbagai bangsa dan agama.

Apakah bila lemah menguasai undang-undang sedia ada kita masih nak laksanakan satu lagi undang-undang lain? Kalau undang-undang sekarang gagal menghukum orang yang bersalah undang-undang yang bersifat mainan politik akan berjaya mrnghukum orang yang bersalah? Apakah kebangangan ini.