Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 24 September 2008

TERPAKSA TUTUP TIADA PEMBELI – Utusan Melayau


KAJANG 23 Sept. - Adakah kewujudan banyak pasar raya besar termasuk di kawasan-kawasan perumahan sejak kebelakangan ini, menjejaskan peniaga kecil termasuk di pasar-pasar?

Jawapannya ya. Ini kerana pasar raya besar tersebut bukan sahaja mampu menjual barangan pada harga yang lebih rendah tetapi juga pelbagai pilihan termasuklah barangan basah seperti ikan, ayam, daging dan sayur-sayuran.


kah kah kah …. inilah dia ajen amerika yang telah berjaya merosakkan ekonomi negara…. siapa ejen amerika ini ? kita tidak nampak merek… mereka berselindung dan memakai nama tesco,carrefour, giant…. siapa yng membenarkan ajen-ajen kaum pemodal ini masuk sehinggakan kedai-kedai tempat jatuh nazak….kah kah kah … .. serangan ajen-ajen amerika ini cukup kuat….hinggakan kita semua tidak sedar… ini belum masuk lagi macdonal dan burger king yang menjual junk untuk memantul akal fikiran kita…..kah kah kah….ini bukan kerja parti pembangkang…. Ini kerja parti yang berkuasa….kah kah kah



5 ulasan:

cucupakkasim berkata...

betul..betul..dan betullllll..

Tanpa Nama berkata...

Saudara,

Selerakan pasaraya besar seperti yg saudara katakan memang antara penyebab kepada terlingkupnya bisnes peniaga kecil.

Saya sendiri, kerap menghantar isteri membeli ke tesco kerana suasananya nyaman dan harganya murah menurut isteri.

Sebagai contoh kata isteri saya, harga sekilogram ikan siakap hanya RM9.90 di tesco seremban dan harga sebegini tidak akan terjumpa di mana-mana pasar sekalipun.

Dan semalam serta kelmarin ( hari ini belum tengok lagi ) harga sekilo tembikai cuma 69 sen sedangkan harga di beberapa gerai yang saya lihat RM1.60 hingga RM1.80. Kalau tak percaya pergilah kat pasar Ramadan di Paroi jaya atau di Ampangan.

Inilah sebabnya sudah masuk hari ketiga saya `mencuci mulut` dengan buah tembikan dan berbuka dgn air jus tembikai sahaja.

Patutlah saya dapati ramai peniaga yang saya kenali datang ke tesco memperolehi bekalan untuk perniagan mereka.

Akhirnya, bukankah dahulu tatkala Tan Sri Muhyiddin menjadi menteri berkaitan ada menyatakan bahawa lesen kepada pasaraya gergasi seperti itu tidak akan dikeluarkan lagi...

Apa dah jadi ??

Wassalam.
Adnan M

eicanatin_BM berkata...

bak kata upin ngan ipin...betul..betul...betul...betul...betul...
kat tpt sya je bersepah p/raya besar dgn jrk nye x jauh antara 1 sme lain...kat seberang jaya saja ada carrefour/giant(sunway mall)&(prima prai)& JUSCO Bandar Perda)dan x lame lagi tesco xtra pun nak bukak kat seb jaya gak...tu blm masuk lagi the store / pacific...bodoh betui org yg luluskan sume ni...

eicanatin_BM berkata...

lupa plak nak gelak....kah...kah...kah....ape punye tur le menteri yg di interviw olih utusan meloya

Pewaris Reformasi berkata...

kalau harganya murah bukankah rakyat untung? biar saja kapitalis bergasak sesama sendiri.

hidup pasaran bebas!