Khamis, 19 Ogos 2010

BERITA UNTUK TIPU MELAYU - KES BUNUH




INI BENDERA DARAH PERJUANGAN RAKYAT TANAH MELAYU


INI BENDERA CIPLAK DARI BENDERA AMERIKA


INI BENDERA AMERIKA SYARIKAT





TEOH TAK DISEKSA ,DIPUKUL SEBELUM DITEMUI MATA
– berita hairan


Pakar Patologi dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand memberitahu Mahkamah Koroner di sini semalam, setiausaha politik, Teoh Beng Hock tidak membunuh diri.

Beliau berpendapat selepas meneliti autopsi kedua mayat Teoh. selain tidak membunuh diri, bedah siasat juga tidak menunjukkan bahawa Teoh dipukul atau diseksa sebelum ditemui mati.

Daripada kecederaan yang beliau alami, tidak ada bukti keterangan forensik untuk menyokong mengenai dakwaan (dipukul atau diseksa), katanya ketika menyambung semula keterangannya semalam selepas ditangguhkan hujung tahun lalu kerana gagal hadir selepas mendakwa menerima ancaman keselamatan.

Dalam keterangannya tahun lalu, Pornthip berkata, beliau berpendapat 80 peratus punca kematian akibat dicekik dan didera, manakala 20 peratus lagi bunuh diri sehingga mahkamah membenarkan mayat Teoh digali untuk dibedah siasat kali kedua.

Disoal peguam pemerhati Kerajaan Selangor, Malik Imtiaz Sarwar berhubung anggaran peratusan itu, Dr Pornthip menukar pandangannya dengan tidak mengekalkan pendapat Teoh mati akibat dibunuh.

Selepas bedah siasat kedua, saya tidak dapat mengekalkan peratusan itu. Lebih-lebih lagi, saya sendiri tidak berada di tempat kejadian (ketika penemuan mayat Teoh) dan hanya menganggarkannya berdasarkan penemuan pakar patologi forensik serta gambar yang dirakam.

Ketika membuat anggaran itu sebelum ini, saya perlu meyakinkan Koroner untuk membenarkan bedah siasat kedua dijalankan. Bagaimanapun, saya masih mengekalkan pendapat si mati mengalami kecederaan sebelum jatuh dan berada dalam keadaan tidak sedar ketika jatuh, katanya.

Dr Pornthip juga berkata, kesan lebam pada leher Teoh bukan akibat dijerut atau dicekik, sebaliknya berlaku sebelum dia jatuh yang mungkin disebabkan hentakan kuat objek tumpul.

Katanya, ia juga mungkin disebabkan seseorang meletakkan sesuatu pada leher Teoh atau menekan kepalanya ke atas sesuatu.

Disoal peguam pemerhati keluarga Teoh, Gobind Singh Deo, Dr Pornthip berkata berdasarkan pengalaman siasatan di lokasi kejadian jenayah dan ahli sains forensik, sebarang nota yang ditemui mesti diuji untuk DNA, cap jari dan cap telapak tangan dengan segera dan dihantar untuk ujian analisis tulisan kerana ia adalah protokol.

Katanya, nota sedemikian tidak memberi kesan terhadap siasatan kerana ia dianggap bersifat emosi dan beliau lebih gemar bergantung kepada bukti lebih saintifik. Dr Pornthip selesai memberikan keterangannya semalam dan terus kembali ke negaranya selepas itu.

Inkues di hadapan Koroner Azmil Munthapa bersambung 1 September ini.


INKUES TEOH : BUKAN BUNUH DIRI ULANG PORNTHIP - malaysiakini

Ahli patologi forensik Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand mula memberi keterangan di bangunan mahkamah di Shah Alam, jam 9.31 pagi bagi menyambung keterangan inkues kematian Teoh Beng Hock.

Ia merupakan sambungan kepada keterangan yang diberikannya hujung tahun lalu, yang tidak dapat diteruskannya ketika itu apabila beliau tidak hadir di Mahkamah Koroner, dikatakan berikutan terdapat ancaman terhadap keselamatan dirinya.

Pada keterangannya tahun lalu, Pornthip menyuarakan pendapat terdapat 80 peratus kemungkinan bahawa Teoh mati akibat dicekik dan didera, dan mahkamah kemudiannya membenarkan mayat Teoh dibedah siasat kali kedua oleh Ketua Unit Patologi Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Md Nor, pada 22 November lalu.

Teoh, 30, setiausaha politikkepada Exco kerajaan negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai tahun lalu di tingkat lima, Plaza Masalam selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan RasuahMalaysia (SPRM) Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan sama.

Pornthip, sebelum ini menimbulkan kontroversi dengan mendakwa hasil pemerhatiannya mendapati kemungkinan 80 peratus kematian Teoh adalah kerana dibunuh manakala 20 peratus lagi akibat bunuh diri.

Kehadirannya di mahkamah pagi ini disambut tepukan gemuruh oleh penyokong Teoh yang memenuhi bilik perbicaraan hari ini.


KAH KAH KAH…

kah kah kah… DUA LAPORAN… KES YANG SAMA… DUA CERITA YANG BERBEZA… kah ka kah…

woit… INI LAH BAHAYA JADI REPORTER MI NO SPIK INGLIS…. kah kah kah..

kah kah kah… INI LAH CARA GEROMBOLAN MENIPU ORANG MELAYU… kah kah kah..

woit… TAK HABIS HABIS BODOH KAN ORANG MELAYU… kah kah kah..

kah kah kah… 31 OGOS CAKAP HARI MERDEKA…. MERDEKA KEPALA BABA APA?... kah kah kah..

kah kah kah… ORANG SABAH DAN SERAWAK DAH LAMA BANGANG… kah kah kah..

kah kah kah… ORANG SABAH SERAWAK SUDAH KENA JUAL LONGGOK... kah kah kah..

woit… TAK CAYA ? KENAPA HARI MALAYSIA TIDAK DISAMBUT..PADA 16 SEWPTEMBER…. kah kah kah..

kah kah kah… KERANA INI SAMA DENGAN TARIKH LAHIR LEE KUAN YEW…. kah kah kah…

kah kah kah… TAK KAN TARIKAH 16 SEPTEMBER PUN NAK TIPU?.... kah kah kah..

kah kah kah… PASAL LEE KUAN YEW KE... MALAYSIA TAK NAK SAMBUT 16 SEPTEMBER…. kah kah kah…


3 ulasan:

Jarri berkata...

tengok berita utusan melayau lagi merepek!

Tiada bukti Beng Hock dipukul, diseksa

Tanpa Nama berkata...

ko da kenapa?....sah2 16 september disambut...cuti umum...tapi baru start taun ni laaa.....

HALIMI MN berkata...

16 SEPTEMBER DISAMBUT, adalah BUKTI KERE JAAAN BN dah SOKONG PR. TAK HAIRAN NANTI SEBELUM 2013 BN AKAN SERAH KEPADA KERAJAAN PR. PERCAYALAH