Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 8 September 2010

JADI LAH ORANG YANG BERANI - BERCAKAP APA YANG BENAR




KERING GERING DAN MERING




HISHAMUDIN RAIS: UMNO KECUTKAN MINDA MELAYU -mkini

Penulis kontroversi, Hishamuddin Rais berkata minda Melayu kini telah 'dibonsaikan' (dikecut dan diubah seperti pokok bonsai) oleh agendapolitik Umno dengan tujuan bagi mengekalkan budaya takut terhadap bukan Melayu.
Bekas tahanan ISA itu berkata Umno sentiasa menyemarakkan kebimbangan perkauman untuk menyakinkan rakyat bahawa parti itu pilihan terbaik bagi orang Melayu kekal di hadapan dari segi pembangunan sosial dan ekonomi di Malaysia.

"Proses 'membonsai', mengosongkan dan mengejutkan orang Melayu ini berlaku lama dahulu pada zaman British. Melayu diketuai oleh pemimpin yang malas dan mereka yang malas berfikir,” kata Hishamuddin pada forum 'Malays are muted too!' di Kuala Lumpur malam semalam.

Aktivis kontroversial itu berkata Melayu telah lama diindoktrin supaya takut kepada idea baru dan dihantui ketuanan Cina sehingga menganggap kaum itu satu ancaman terhadap kewujudan mereka.

Mengambil contoh, peranan bomoh atau pawang, Hishamuddin mendakwa Umno menggunakan taktik yang sama untuk menyakinkan orang Melayu bahawa mereka sentiasa berdepan atau berlawan dengan hantu.


HISHAM RAIS : UMNO HAS SHRUNK THE ALAY MIND
- mkini

Renegade artist Hishamuddin Rais declared that the Malay mind has been "bonsified" (shrunk and distorted, like a bonsai plant) by Umno's political agenda in order to perpetuate the culture of fear against non-Malays.

The former ISA detainee said that it is typical of Umno to play on racial fears to convince the public that they are the best option for Malays to remain at the forefront of social and economic development in Malaysia.
"This process that 'bonsifies', nullifies and stupefies (Malays) goes back to the British time. (Malays) are led by lazy leaders and lazy thinkers," Hishamuddin (middle in photo) said at the 'Malays are muted too!' forum at the KL and Selangor Chinese Assembly Hall last night.

The controversial activist noted that Malays have been indoctrinated to fear new ideas and 'ghosts' of Chinese supremacy, to the point that the Malay public believe that the 'ghosts' are real threats to their existence.

Taking the example of bomoh or witchdoctors, Hishamuddin claimed that Umno employs the same tactics to convince the Malays that they are constantly battling against hantu (ghosts).

"In Malaysia it is very simple. The hantu for the Malays are the Chinese. The Malays are made to believe that there are all sorts ofhantu, to encourage the public to be thankful for Umno (to save them).

"It's just like (the tactics of) the bomoh in the kampung, wherekampung folk will be told that there are all sorts of hantu to deal with... Umno uses the same modus operandi," he said.

nota:
kah kah kah... ALAAAA MAK APA LAGI GUA NAK CAKAP .... kah kah kah

9 ulasan:

sunsnake@budakbalun berkata...

wakakakak!!!

steady lah bro sham..
lu memang ikon gua laaa..!!!

kasi bungkus itu gerombolan!!!!

baginda® berkata...

kahkahkah padan muka ang... hahha kim slaam bik mama bro... lu sudah bikin umno kepanasan

Tanpa Nama berkata...

hahahaha.. antu cina memang lawak.. buatlah series camana pun, tak takut pun...

tapi kalo hantu melayu, buat lawak2 pun, nampak series.. sbb tu gerombolan tahu cara2 nak menakutkan orang2 melayu, sbb orang melayu sudah terkenal dengan bodoh bebalnya... mereka sudah lama menipu dan orang melayu tak ambik respon pun.. sbb tu la gerombolan konfiden oyang orang melayu ni bodoh..

paling mudah, sebut saja neraka... orang melayu akan terus jadi bodoh tahap makan taik sendiri punya seolah2 disentuhnya pokok semalu... itulah sebabnya agama adalah alatan paling bodoh dan amat berkesan untuk membodohkan orang melayu...akan digunakan UMNO berulang-berulang dan berulang kali lagi ianya akan digunakan... sebab pandangan UMNO, orang yang bersolat dan bersembahyang ini adalah manusia yang amat senang dibodohkan... kalo yang tak bersolat, susah sikik... tungging terbalik tungging terbalik ni, bukannya nak jadi lebih cerdik, rupanya senang dibodohkan pulak...

apakah amalan menyembah Allah ini menyebabkan melayu semakin bodoh? tidak, tidak sama sekali. yang aku yakin ialah orang melayu menjadi bodoh adalah kerana sikap malas membaca dan terima saja apa fuckwa yang orang lain bagitau... tu dia la, sangat suka dengar cakap2 orang yang disangkanya cerdik pandai, sendiri-sendiri dia malas membaca dan mengkaji..

Tanpa Nama berkata...

Orang Melayu bodoh sebab tidak mengambil Islam sepenuhnya. Itu sebab senang ditakutkan dengan hantu. Raya ni JANGAN BUKAK TV sebab banyak cerita hantu. Takuuuuut.

ha ha ha berkata...

Ha ha ha...

Tu ler Ameno ..tiap kali datang puasa..ade jer Perkeliling Dari Ameno yang kata jangan ada Taskirah waktu semayang Tarwih...lagi satu tiap-tiap tahun ade jer Surat supaya kalau nak buat majlis Ilmu...topik utama ialah Fardu Ain...puasa, solat,....Bab Jihad, hukum, amal makruf nahi munkar, rasuah tak boleh sebut ..sebab kena batang idung Ameno....tu yang berlaku..ha ha ha ..orang melayu jadi bebal islam sebab Ameno...ha ha ha

umar al khattab berkata...

...
sudah agak lama aku tidak berkomen di laman blog pokcik
maafkan aku, menguruskan projek dan kena diluar kawasan

hang memang ada kelas pokcik icham. teruskan perjuangan melalui penulisan yang tajam, kritis, menusuk, membangun, menyedarkan, meyepak terajang, dan menempelak kejahilan puak-puak seperti gerombolan

salam 'eid & moga puasa membuahkan akhlak baik di dalam diri

yb berkata...

Bukan senang nak tukar minda seorang hamba.

Ada hamba, sanggup makan dan minum sisa ketua untuk mendapat berkat. Tidak cukup di situ, bawa balik sisa makanan untuk anak-anak dengan harapan menjadi pandai.

Namun, anak tak pandai juga. Ada yang menjadi ketua kumpulan budak nakal.

Dapat kerja yang lebih elok, tolak. Dapat gaji yang lebih baik, tolak, kerana kerja yang ada senang dan tidak payah perah otak. Gaji tak naik tak apa, asal kerja tak banyak.

Berangan nak beli kereta import, tidak mahu kereta local tapi setelah 20 tahun kerja, masih turun naik bas. Taraf hidup tidak berubah.

Bangga sebagai penyokong SATU Mesia. Dapat sedekah RM50 setahun sekali, riuh satu bandaraya.

Megah si hamba tiada hadnya. Taat ketua, walau sakit dikutuk dan dicerca sepanjang masa.

Megah si hamba tak boleh dibantu lagi kerana bangga digelar KADAM.

yb

Tanpa Nama berkata...

aik ko dah kena isa ker..apsal xajak aku skali

Tanpa Nama berkata...

Hisham lu terlupa ...
yang lebeh parah orang melayu ni dibongsikan dan di kecut telurkan oleh Mamak Madday..
Mamak putaralam..sampai sekarang pon tak sedar2 lagi...contoh terbaik Begahim Katak Puru dan ahli2 Perkasam dok di bangangkan Mamak...
ke....ke............ke..